Gezondheid alle pijlers

Brok in keel

30-09-2008 11:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wie herkent dit? Soms komt bij mij een periode het gevoel dat ik een brok in mijn keel heb. Ik ben al verschillende keren bij de HA geweest en hij heeft mij zelfs al een keer doorverwezen naar de KNO arts. Ze konden beide niets geks vinden, maar het is ongelofelijk iritant! Vooral 's nachts, dan kan ik bijna niet op mijn buik slapen. Dan drukt het echt een beetje op mijn keel.

Ben benieuwd of mensen die herkennen en zo ja: wat ze er aan hebben gedaan!

Groetjes Jules
Hoi Jules!

Wat vervelend voor je.... Ik ben geen arts, maar zouden het opgekropte spanningen/emoties/stress kunnen zijn? Je lichaam waarschuwt je vaak als je ergens mee zit of iets tegen je zin doet. Als je het geen ruimte geeft, of er geen gehoor aan geeft dan zou zoiets kunnen ontstaan.

Maar nogmaals: ik ben geen deskundige...

Sterkte!
Ik heb af en toe last van een brok in mijn keel sinds ik een whiplash heb opgelopen. Over het algemeen heb ik dat als ik te veel hooi op mijn vork heb genomen, het is een teken voor mij dat ik rustiger aan moet doen. Als ik dat dan doe, dan gaat die brok weer weg en heb ik nergens last meer van...
Bedankt voor jullie reacties!

Zowel de KNO arts als de HA hebben inderdaad bevestigd dat zoiets kan opspelen bij spanning en stress. Ik heb er niet altijd last van als ik stress heb en als ik er last van heb, ervaar ik ook niet altijd stress.

@rainz, herken jij het ook dat je continue het gevoel hebt dat er een stuk brood ofzo vastzit in je keel?
Ik heb dat lang geleden ook een tijdje gehad. Maar dat was een periode vol spanning, verdriet en stress na het verbreken van mijn relatie. Dus ik denk inderdaad ook dat het spanning is.

Bij mij werd het minder als ik iets at, misschien is dat psychisch. Ik had nl. het idee dat als ik maar iets doorslikte het vanzelf mee zou gaan mijn maag in . (het was in ieder geval niet goed voor mijn gewicht )
Jules, ik heb dat ook een hele periode gehad. Er was ook niets fysiek aan de hand, maar het had meer te maken met emoties rondom het overlijden van mijn vader. Het rare is dat dat rare gevoel pas lang na zijn overlijden op kwam zetten. Ik kon het er ook niet meer direct aan koppelen, dat besef kwam later pas.

Het heeft maanden geduurd voor dat het weer weg was. En zelfs daarna heb ik er af en aan nog weer wat last van.
quote:jules schreef op 30 september 2008 @ 11:29:

Bedankt voor jullie reacties!

Zowel de KNO arts als de HA hebben inderdaad bevestigd dat zoiets kan opspelen bij spanning en stress. Ik heb er niet altijd last van als ik stress heb en als ik er last van heb, ervaar ik ook niet altijd stress.

@rainz, herken jij het ook dat je continue het gevoel hebt dat er een stuk brood ofzo vastzit in je keel?Stress/ spanningen hoef je niet altijd bij bewustzijn te ervaren...Het kan ook dieper liggen, in je onderbewustzijn. Overigens kunnen zelfs ook leuke, positieve dingen voor spanningen en stress zorgen.
Ik heb hier ook bijna dagelijks last van. Bij mij is de oorzaak ook stress. Als ik me er niet op focus dan gaat het vanzelf weg.

Het is hetzelfde wanneer je je af vraagt of je ergens jeuk hebt. Als je je daarop gaat focussen krijg je gelijk ergens jeuk. Maar als je er niet mee bezig zou zijn dan had je nergens jeuk.

Dus vooral geen aandacht geven en dan gaat het als het goed is weg.
he Jules

Ik heb het ook gehad. t Heeft zelfs een officiele naam: Globus gevoel

t Wordt erger als je gaat schrapen, hoesten enz.

Beste is om er zo min mogelijk aandacht aan te besteden, n slokje water te nmen als je er erg veel last van hebt, en vooral je te realiseren dat het niks ernstigs is.

t is idd gerelateerd aan spanning, stress enz.

Hoop dat je er snel van af komt, ik weet hoe vervelend het voelt!!
Het komt inderdaad door stress/spanning. Heb er ook last van gehad en af en toe nog steeds wel eens. Het is een super irritant gevoel. Ik heb niet echt een brokgevoel, maar ervaar meer een druk op mijn keel.

Ik ben er ook een paar keer bij de huisarts voor geweest omdat ik mij echt zorgen begon te maken. Ik geloofde ook gewoon niet dat het door stress kwam. Heb op een gegeven moment wel een halsecho gehad en daar kwam (natuurlijk) niks uit. Nu probeer ik het gewoon los te laten en er zo min mogelijk aan te denken. Het gevoel wordt daardoor ook echt minder.
Bij mijn moeder is het ook jaren afgedaan als stress. Na hevig doorzetten is ze in het Radboud ziekenhuis op de'slik' poli geweest. Vele onderzoeken later blijkt dat haar nekwervels zwakker zijn geworden en die drukken dus de boel naar voren, simpel gezegd..
Meestal zijn dit schildklier problemen. Laat maar even nakijken.

Sterkte!
Hee, ik zie dat er ineens weer veel gereageerd is! Leuk! Bedankt voor al jullie tips. Als het nog zo blijft aanhouden, dan ga ik mezelf weer eens naar de dokter slepen en vragen om een verwijzing naar de 'slik'poli in het Radboud. Is dat een poli die alleen in het Radboud te vinden is Fezzie?

I
Hi Jules, weet ik niet, ik weet wel dat m'n broer een hele tijd op zoek is geweest naar een plek waar ze haar konden helpen. De huisarts kende het niet. Het is ook meer bekend voor kinderen die slikproblemen hebben, maar het is dus ook voor volwassenen. Succes ermee!
Ik ken het fenomeen ook, het globus gevoel. Als het je beter laat voelen kun je onderzoeken laten doen maar 99% van de keren is het niks. Helpt het niet om te ontspannen en aan iets anders te denken? Slokjes water helpen bij mij ook vaak goed. Als je het alleen op bepaalde momenten van de dag voelt en dus niet als je bijvoorbeeld geconcentreerd iets leuks aan het doen bent, is de kans groot dat het psychisch is.
Beste Jules

Ik ken het gevoel van een krop in de keel maar al te goed. Kom juist terug van de dokter na allerlei onderzoeken en ze hebben niets gevonden. Ik heb ook pijn in sleutelbeen en jeuk op armen, rug en hoofd, verder heel moe. Allemaal rare klachten waar ik al 2 maanden mee rondloop. Die krop in de keel krijg ik het ergst 's avonds. Heb het nog niet gelinkt met stress, maar zal er eens wat beter op letten. Nog meer tips zijn altijd welkom.

Groetjes
quote:flikka schreef op 29 oktober 2008 @ 17:32:

Beste Jules

Ik ken het gevoel van een krop in de keel maar al te goed. Kom juist terug van de dokter na allerlei onderzoeken en ze hebben niets gevonden. Ik heb ook pijn in sleutelbeen en jeuk op armen, rug en hoofd, verder heel moe. Allemaal rare klachten waar ik al 2 maanden mee rondloop. Die krop in de keel krijg ik het ergst 's avonds. Heb het nog niet gelinkt met stress, maar zal er eens wat beter op letten. Nog meer tips zijn altijd welkom.

GroetjesMisschien moet je eens Nedeltran proberen, is een anti-allergie middel en werkt rustgevend. Ik heb ongeveer dezelfde klachten als jij gehad en dit middel werkte bij mij binnen 2 uur tegen de jeuk en later ook tegen de stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven