Kat plast in huis

01-03-2016 11:19 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zit sinds kort met een probleem waarvan ik hoop dat iemand een goede tip heeft. Wij hebben een kat met een hartaandoening. Was nooit echt een probleem, dagelijks een betablokkertje en daar deed ze het prima op. Tot voor kort, toen had ze het ineens heel erg benauwd. Wij met haar naar de DA en het bleek dat ze veel vocht achter de longen had door hartfalen. Enfin, ze krijgt nu ook plaspillen en het gaat weer goed met haar. Maar sinds ze bij de DA is geweest plast (en soms ook poepen) ze in de woonkamer. Ze heeft een nacht moeten overnachten daar, ze komt oorspronkelijk uit het asiel, dus het is enerzijds misschien wel traumatisch voor haar geweest, anderzijds was ze ook erg afgevallen en verzwakt, dus misschien ook niet de kracht om naar de kattenbak te gaan. Bovendien staat hij in de kelder, waar het ook wel koud is. We hebben de kattenbak een aantal dagen in de woonkamer gezet en dan gaat ze daar wel netjes op. Inmiddels is ze weer redelijk de oude en ook wel weer op krachten. Ze plast natuurlijk nu wel vaker door die pillen. Ik wil nu eigenlijk de kattenbak niet meer in de woonkamer hebben, we hebben ook een jong kind. Hoe kan ik dit oplossen? Ik breng haar nu regelmatig naar beneden en dan gaat ze soms wel plassen en we doen de kattenbak 's nachts nog in de woonkamer, maar hoe train ik haar weer in het netjes op de bak gaan in de kelder?
Nog ter aanvulling: als we de kattenbak niet in de woonkamer hebben staan, plast en poept ze dus in de woonkamer op allerlei plekken
Ik zou tijdelijk twee bakken neerzetten. Hopelijk gaat ze ze allebei gebruiken en kun je tzt de bak in de kamer weghalen.

Waarschijnlijk is het trouwens makkelijker om aan je kind uit te leggen dat de kattenbak geen speelgoed is, dan aan een zieke kat uit te leggen dat je geen kattenbak in de kamer voor haar neer wilt zetten.
Hoe oud is de kat?
Ze kan het schijnbaar niet genoeg ophouden, of de trap omlaag doet zeer.

Ik zou de kattenbak gewoon in de woonkamer houden.

Misschien kan je feliway nog proberen, tegen de stress.

Heel langzaam de katten bak richting de kelder verplaatsen en kijken of dat lukt.
de kat is uit het asiel dus niet precies bekend hoe oud, waarschijnlijk een jaar of 13. Tja we hebben al drie bakken, dus er staan er twee in de kelder, daar kan ze ook op. Het probleem is dat we nog een kat hebben die het dan ook wel relaxed vindt om in de woonkamer te gaan. Ik kan wel tegen mijn kind zeggen dat hij er vanaf moet blijven, maar ik vind het gewoon vies, overal grid uitloop en twee van die katten die daar lekker drollen lopen te draaien.
Als wij de kattenbak voor iets verplaatsen dan zetten wij eerst alle katten een keer zelf in de bak zodat ze ruiken dat het de bak, hier gaat het daarna altijd goed. Miss kun je dat toepassen bak in de kelder zetten en de kat er echt even zelf op zetten. Kan natuurlijk ook zijn dat de kat de bak gewoon niet red. Er zijn zoveel oorzaken waarom een kat ineens niet meer op de bak de behoefte doet maar ineens ergens anders.
quote:verani schreef op 01 maart 2016 @ 11:27:

de kat is uit het asiel dus niet precies bekend hoe oud, waarschijnlijk een jaar of 13. Tja we hebben al drie bakken, dus er staan er twee in de kelder, daar kan ze ook op. Het probleem is dat we nog een kat hebben die het dan ook wel relaxed vindt om in de woonkamer te gaan. Ik kan wel tegen mijn kind zeggen dat hij er vanaf moet blijven, maar ik vind het gewoon vies, overal grid uitloop en twee van die katten die daar lekker drollen lopen te draaien.Dat je andere kat dan ook in de woonkamer gaat heeft met territorium gedrag te maken, denk ik.
Het kan ook zijn dat de kat aan het dementeren is en daarom overal poept en plast. Of het doet inderdaad teveel pijn voor de kat om de trap naar beneden te lopen.En wat Zusenzo zegt, probeer de katten bak langzaam richting de kelder te verplaatsen.
Kattenbak op de gang zetten?

Ik heb zelf ook katten en vind een bak in de woonkamer ook echt niet ideaal. Maar ja. Als ik dan moet kiezen, even los van de kat, voor een bak in de kamer of elke dag plasjes en poep vinden in de woonkamer, dan heb ik die keuze vrij snel gemaakt.

Kun je de kattenbak met iets afschermen?

Ergens achter zetten? Zodat ie niet zo 'in your face' staat?

Mooie plant ervoor ofzo? Bij zooplus krijg je van die matten die je voor je kattenbak kan leggen. Vind je het grit niet door de hele woonkamer.
Scherven brengen geluk
Arme kat. Hoe heb je de plekken waar eerder geplast is schoongemaakt?
Ik denk niet dat ze pijn heeft, ze is inmiddels weer zodanig op krachten dat ze niet terugschroomt om ons 's ochtends wakker te maken voor een blikje, dus trappen lopen doet ze wel als ze het zelf wil.

De kattenbak even tijdelijk wat meer uit het zicht en dan langzaam aan, via de gang, verplaatsen naar de kelder is een goede tip.

Ik heb de plekken gewoon met water en groene zeep schoongemaakt (= een houten vloer). Probleem is dat ze ook in een grote planten bak heeft geplast, dus dat blijf je helaas nog wel ruiken omdat het helemaal in de aarde is gaan zitten. Deze planten bak heb ik nu afgeschermd dus daar kan ze niet meer bij, maar ze gaat er wel naast
quote:verani schreef op 01 maart 2016 @ 12:27:

Ik denk niet dat ze pijn heeft, ze is inmiddels weer zodanig op krachten dat ze niet terugschroomt om ons 's ochtends wakker te maken voor een blikje, dus trappen lopen doet ze wel als ze het zelf wil.

De kattenbak even tijdelijk wat meer uit het zicht en dan langzaam aan, via de gang, verplaatsen naar de kelder is een goede tip.

Ik heb de plekken gewoon met water en groene zeep schoongemaakt (= een houten vloer). Probleem is dat ze ook in een grote planten bak heeft geplast, dus dat blijf je helaas nog wel ruiken omdat het helemaal in de aarde is gaan zitten. Deze planten bak heb ik nu afgeschermd dus daar kan ze niet meer bij, maar ze gaat er wel naast

Met dettol krijg je de luchtjes er beter uit, kost wat een fles (10,75) maar je verdunt het met water je kunt het in een fles doen waarmee je kunt sprayen

Verkrijgbaar bij apotheek en Etos.
Bij mij heeft het gewerkt om op de plek waar hij had geplast een bakje brokjes neer te zetten. Ze doen het namelijk nooit op de plek waar ze eten.

Na een paar dagen kan je de brokjes gewoon weer weghalen want dan zal ze daar niet meer plassen.

Ook vervelend misschien om overal bakjes brokjes te hebben haha en misschien niet zo handig voor je kleine. Maar je kan het op plekken proberen waar je het echt niet wil hebben.
Biotex of azijn.

Niet zo duur, en misschien nog wel effectiever
Scherven brengen geluk
quote:Glassnijdersuus schreef op 01 maart 2016 @ 12:44:

Biotex of azijn.

Niet zo duur, en misschien nog wel effectieverBij ons werkt Dettol beter,biotex en schoonmaak azijn hebben onze katten maling aan ze plassen gewoon weer op dezelfde plek met Dettol niet.
We hebben de kattenbak inmiddels van de woonkamer naar de gang kunnen verplaatsen en het gaat nog steeds goed! Laatste stapje is dan van de gang naar de kelder, maar ik heb goede hoop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven