Baarmoederverwijdering
zaterdag 5 maart 2016 om 10:43
Ik heb al jaren last van ernstige endometriose. Jaren geleden zijn er endometriosehaarden verwijderd tijdens een laparoscopie en daarna twee keer zwanger geworden door middel van IVF. Nu worden de klachten steeds heviger en deze week bleek na een MRI-scan dat ik ook adenomyosis heb. De gynaecoloog heeft tot grote opluchting van mij baarmoederverwijdering voorgesteld. Een flinke buikoperatie, maar hopelijk dan wel voor de laatste keer. Mijn gevoel zegt dat dit de juiste beslissing is, maar ik hoor uit mijn omgeving toch veel negatieve klanken. Verhalen over in de overgang komen, verzakkingen, minder goed seksleven, blaasproblemen, enz.
Ik wil graag ervaringsverhalen horen van andere vrouwen bij wie hun baarmoeder verwijderd is en op welke manier, vaginaal bijvoorbeeld. Ik heb eind deze maand pas weer een afspraak met mijn gynaecoloog over hoe, wat en wanneer, we hebben de MRI dus nog niet besproken, ik weet alleen dat één eierstok nog goed is, er meerdere endometriosehaarden zijn in de buikholte en adenomyosis dus. Ik heb nog geen idee welke opties ik heb wat betreft de methode en of ik überhaupt wel opties heb.
Ik wil graag ervaringsverhalen horen van andere vrouwen bij wie hun baarmoeder verwijderd is en op welke manier, vaginaal bijvoorbeeld. Ik heb eind deze maand pas weer een afspraak met mijn gynaecoloog over hoe, wat en wanneer, we hebben de MRI dus nog niet besproken, ik weet alleen dat één eierstok nog goed is, er meerdere endometriosehaarden zijn in de buikholte en adenomyosis dus. Ik heb nog geen idee welke opties ik heb wat betreft de methode en of ik überhaupt wel opties heb.
zaterdag 5 maart 2016 om 10:58
zaterdag 5 maart 2016 om 11:18
zaterdag 5 maart 2016 om 11:19
www.hystersisters.com is een plek met lotgenoten, misschien is het wat om hier ook wat info te lezen.
zaterdag 5 maart 2016 om 11:32
Ik weet inderdaad niet of ik een keuze heb, dat zal eind van de maand moeten blijken als ik het verlossende gesprek heb met de gynaecoloog of tijdens de operatie misschien wel zelfs.
Ik was echt opgelucht dat de gynaecoloog zo meegaand is, er zijn namelijk ook andere wegen nog te bewandelen, hormonen, andere technieken, maar ik zie dat niet meer zitten. Ik wil er vanaf. Ik ben het zó ontzettend beu. Maar het verschil is wel dat ik waarschijnlijk niet vervroegd in de overgang zal komen omdat tenminste een eierstok behouden kan worden.
Ik was echt opgelucht dat de gynaecoloog zo meegaand is, er zijn namelijk ook andere wegen nog te bewandelen, hormonen, andere technieken, maar ik zie dat niet meer zitten. Ik wil er vanaf. Ik ben het zó ontzettend beu. Maar het verschil is wel dat ik waarschijnlijk niet vervroegd in de overgang zal komen omdat tenminste een eierstok behouden kan worden.
zaterdag 5 maart 2016 om 11:35
quote:Stroofwapel schreef op 05 maart 2016 @ 11:26:
Hier ook al een aantal jaren zonder dat onding.. De bm mond is blijven zitten, dat scheelt in het risico van verzakkingen. Ben nog steeds elke week blij als ik het maandverbandrek in de supermarkt voorbij loop :DMijn vriend zei gisteren ook al dat ie hoopt dat dit de laatste grootverpakkingen zijn die hij mee moet nemen of 's ochtends in een crime scene wakker wordt.
Hier ook al een aantal jaren zonder dat onding.. De bm mond is blijven zitten, dat scheelt in het risico van verzakkingen. Ben nog steeds elke week blij als ik het maandverbandrek in de supermarkt voorbij loop :DMijn vriend zei gisteren ook al dat ie hoopt dat dit de laatste grootverpakkingen zijn die hij mee moet nemen of 's ochtends in een crime scene wakker wordt.
zaterdag 5 maart 2016 om 11:54
Bij mij eind vorig jaar de baarmoeder en baamoederhals verwijderd, ik heb het als heel positief ervaren en ben er heel blij mee. Het herstel is super gegaan, lekker een ziekenhuisbed in de huiskamer gehad en me vermaakt met wat lezen, films kijken en internetten. Ik heb eigenlijk geen moment pijn gehad en het is allemaal super verlopen. Nu hoef ik nooit meer bang te zijn dat ik ineens vanuit het niets een hoop bloed verlies, kan weer lichte kleding aan, heb geen ijzertekort meer, het voelt echt als een bevrijding voor mij. Omdat eileiders en eierstokken zijn blijven zitten heb ik geen last van de overgang.
zaterdag 5 maart 2016 om 12:46
Hier nog een positief verhaal. Bij mij is mijn baarmoeder (incl. baarmoedermond) vaginaal verwijderd vanwege een verzakking. Ik heb wel een lange periode nodig gehad voor herstel, na de operatie voelde ik me een jaar of 80, had totaal geen conditie meer. Na 9 weken ben ik pas weer gaan werken (kantoorbaan), ik begon met 2 uur per dag, en per week 2 uur erbij per dag. Ik heb me strikt gehouden aan de voorschriften van de gynaecoloog: de eerste 6 weken totaal niets doen, en daarna niet meer zwaar tillen. Uiteindelijk ben ik weer heel goed hersteld en ben ik alleen maar heel erg blij dat ik nooit meer ongesteld ben.
Nog even aanvullende info: bij mij werd meteen een voor- en achterwandplastiek gedaan, bij elkaar wel een heftige ingreep waarvoor ik een aantal dagen in het ziekenhuis moest verblijven na de ingreep. En dus ook een lange herstelperiode had. Geen eierstokken verwijderd, dus niet in de overgang gekomen na de operatie.
Nog even aanvullende info: bij mij werd meteen een voor- en achterwandplastiek gedaan, bij elkaar wel een heftige ingreep waarvoor ik een aantal dagen in het ziekenhuis moest verblijven na de ingreep. En dus ook een lange herstelperiode had. Geen eierstokken verwijderd, dus niet in de overgang gekomen na de operatie.
zaterdag 5 maart 2016 om 12:59
Bij mij is de baarmoeder via een kijkoperatie verwijderd. Dat betekend 3 kleine sneetjes waardoor ze de baarmoeder lossnijden en door de vagina wordt deze dan verwijderd.
Gebeurde onder algehele narcose. Ik moest 1 nacht in het ZH blijven (ziekenhuis beleid) maar vlgs mij hoeft dit nu niet meer en kun je 's avonds naar huis.
Ik heb me echt moeten bedwingen de eerste dag op de bank te blijven liggen maar ik voelde me gewoon goed. Alleen had ik de derde dag wat koorst (zondag) en moest ik me even laten checken in het ZH. Was niks aan de hand. Ik was na 2 weken weer aan het werk. Moest nog wel uitkijken met zware dingen tillen.
Verder niks gemerkt, gevoeld of wat dan ook. Ik had dit 10 jaar eerder moeten doen.
Gebeurde onder algehele narcose. Ik moest 1 nacht in het ZH blijven (ziekenhuis beleid) maar vlgs mij hoeft dit nu niet meer en kun je 's avonds naar huis.
Ik heb me echt moeten bedwingen de eerste dag op de bank te blijven liggen maar ik voelde me gewoon goed. Alleen had ik de derde dag wat koorst (zondag) en moest ik me even laten checken in het ZH. Was niks aan de hand. Ik was na 2 weken weer aan het werk. Moest nog wel uitkijken met zware dingen tillen.
Verder niks gemerkt, gevoeld of wat dan ook. Ik had dit 10 jaar eerder moeten doen.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
zaterdag 5 maart 2016 om 13:10
quote:vaporilla schreef op 05 maart 2016 @ 12:18:
Fijn, weer een positief verhaal. Ik krijg er bijna zin.
Dat is mooi, en dan stap je er positief in. Ik had me ook echt voorgenomen om me aan het niksdoen toe te geven, en ik heb genoten van dat bed in de kamer. Ik kwam uit de narcose bij en had ook meteen een goed gevoel: Goh, het is gebeurd, wat fijn!
Ik ben wel een nacht in het ziekenhuis gebleven, de volgende dag mocht ik tegen de middag lekker naar huis. Was ook geen luxe hoor die nacht, want toen ik voor het eerst uit bed moest voelde ik me echt even zwakjes.
Fijn, weer een positief verhaal. Ik krijg er bijna zin.
Dat is mooi, en dan stap je er positief in. Ik had me ook echt voorgenomen om me aan het niksdoen toe te geven, en ik heb genoten van dat bed in de kamer. Ik kwam uit de narcose bij en had ook meteen een goed gevoel: Goh, het is gebeurd, wat fijn!
Ik ben wel een nacht in het ziekenhuis gebleven, de volgende dag mocht ik tegen de middag lekker naar huis. Was ook geen luxe hoor die nacht, want toen ik voor het eerst uit bed moest voelde ik me echt even zwakjes.
zaterdag 5 maart 2016 om 13:29
quote:Stroofwapel schreef op 05 maart 2016 @ 11:26:
Hier ook al een aantal jaren zonder dat onding.. De bm mond is blijven zitten, dat scheelt in het risico van verzakkingen. Ben nog steeds elke week blij als ik het maandverbandrek in de supermarkt voorbij loop :DDat is dus dikke onzin aldus mijn gynaecoloog. Verzakkingen hangen namelijk samen met de banden waarmee het orgaan vastzit en niet met of je wel of geen baarmoeder(restant) meer hebt. Vroeger dachten ze dat vaak wel maar dat is dus niet zo. Het kan alleen wat uitmaken als je de verzakking al hebt.
Hier ook al een aantal jaren zonder dat onding.. De bm mond is blijven zitten, dat scheelt in het risico van verzakkingen. Ben nog steeds elke week blij als ik het maandverbandrek in de supermarkt voorbij loop :DDat is dus dikke onzin aldus mijn gynaecoloog. Verzakkingen hangen namelijk samen met de banden waarmee het orgaan vastzit en niet met of je wel of geen baarmoeder(restant) meer hebt. Vroeger dachten ze dat vaak wel maar dat is dus niet zo. Het kan alleen wat uitmaken als je de verzakking al hebt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 5 maart 2016 om 13:36
Ik wordt over twee weken geopereerd, wel een andere reden: ik heb essure waardoor veel klachten, hij blijkt ook beschadigd te zijn en geperforeerd in mijn eierstok en baarmoeder. Mijn baarmoeder is bovendien verkleefd. Dus eileiders, misschien 1 eierstok en baarmoeder, -hals en -mond gaan eruit.
Ze doen het laparoscopisch losmaken en via de vagina eruit. Een collega met dezelfde problemen als jij is vorig jaar geopereerd maar is helaas niet van de buikpijn af. Bij haar gaan waarschijnlijk toch haar eierstokken eruit.
Ze doen het laparoscopisch losmaken en via de vagina eruit. Een collega met dezelfde problemen als jij is vorig jaar geopereerd maar is helaas niet van de buikpijn af. Bij haar gaan waarschijnlijk toch haar eierstokken eruit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 5 maart 2016 om 13:37
De operatie, het direkt postoperatief verloop, het het stelproces hangt (groten)deels samen met de soort ingreep. Daar heb je nog geen info over.
Je vragen en zorgen zijn legitiem natuurlijk maar zodra je weet hoe de operatie gaat verlopen kun je je vragen specificeren en zul je passendere antwoorden krijgen.
Je vragen en zorgen zijn legitiem natuurlijk maar zodra je weet hoe de operatie gaat verlopen kun je je vragen specificeren en zul je passendere antwoorden krijgen.
Je bent zelf een theepot
zaterdag 5 maart 2016 om 17:12
Wat herstel betreft reken ik op een lange periode van minimaal 6-8 weken rust en daarna weer rustig heel opbouwen met werk, opleiding en sporten. Ik heb twee keizersneden achter de rug en een laparoscopie voor het verwijderen van meerdere endometriosehaarden, dus ik maak me weinig illusies over een spoedig herstel, het gaat mij meer over de periode na het herstel van de operatie, de voor- en nadelen van het verwijderen van de baarmoeder zelf. Het is een buikoperatie en daar denk ik niet licht over. Ik ben door schade en schande al een stuk wijzer geworden en weet dat ik het herstel moet nemen zoals het komt en dat er tijdens een operatie ook dingen mis kunnen gaan. Dus daar ligt mijn vraag ook niet eigenlijk.
Dat endometriose ook terug kan komen als de baarmoeder verwijderd is, weet ik. Ik hoop dat me dat bespaard blijft. De misselijkmakende en heftige menstruaties en de adenomyosis kunnen gelukkig niet terugkomen, dat geeft nu de ergste (pijn)klachten.
Ik ben wel benieuwd of ik uiteindelijk wel weer volle bak kan fitnessen. Momenteel ben ik vrij fanatiek en train ook met niet de meest lullige gewichten. Ik hoop wel dat ik dat weer kan oppakken (optillen) uiteindelijk. Maar misschien is dat meer een vraag voor de gynaecoloog. Anders zoek ik met zo vrolijk een nieuwe hobby, want ik zal het daar nooit vanaf laten hangen natuurlijk.
Dat endometriose ook terug kan komen als de baarmoeder verwijderd is, weet ik. Ik hoop dat me dat bespaard blijft. De misselijkmakende en heftige menstruaties en de adenomyosis kunnen gelukkig niet terugkomen, dat geeft nu de ergste (pijn)klachten.
Ik ben wel benieuwd of ik uiteindelijk wel weer volle bak kan fitnessen. Momenteel ben ik vrij fanatiek en train ook met niet de meest lullige gewichten. Ik hoop wel dat ik dat weer kan oppakken (optillen) uiteindelijk. Maar misschien is dat meer een vraag voor de gynaecoloog. Anders zoek ik met zo vrolijk een nieuwe hobby, want ik zal het daar nooit vanaf laten hangen natuurlijk.
zaterdag 5 maart 2016 om 17:52
Waar ik me trouwens ook erg over verbaas is hoeveel mensen er gehecht zijn aan mijn baarloeder. Mijn schoonzus is daar één van en zij zou het vreselijk vinden en zich veel minder vrouw voelen. Ze is dus niet de enige die met zo'n opmerking kwam, maar ik kan me er niet goed in verplaatsen eigenlijk. Ik voel me nu een dweil en geen vrouwmens. Als je wakker wordt in een plas bloed wanneer je vriend voor het eerst blijft slapen voel je je ook niet op en top vrouwelijk en sexy, kan ik jullie melden. Het is ook niet dat iemand straks aan de buitenkant ziet dat ik geen baarmoeder heb. Volgens mij is mijn vriend de enige die er misschien iets van kan merken? Ik vraag me af of dat voor hem anders gaat voelen. Hij vraagt zich daarover overigens niks af, hij wil alleen dat ik van dit getob afkom en niet meer wakker worden in een bloody crime scene.
zaterdag 5 maart 2016 om 18:09
Mij werd verteld dat je minder kunt genieten van sex omdat je bij een orgasme de baarmoedermond niet meer voelt samentrekken. Bij mij is het echter het tegendeel daar ik voor de verwijdering door alle klachten niet echt zin had in sex. Dat is nu echt niet meer het geval en ik vind het veel beter dan voorheen. Dat minder vrouw voelen vind ik zo'n onzin. Ik voel me nu meer vrouw dan voorheen omdat ik niet geremd wordt door allerlei klachten.
Het herstel hangt af van de ingreep. Verwijdering via een kijkoperatie is geen buikoperatie en daardoor is het herstel veel vlotter. Ik was blij dat dit mogelijk was. Waarschijnlijk ook omdat mijn klachten vooral te maken hadden met langdurige, heftige menstruaties, een vergrote baarmoeder en een enkel vleesboompje. Dus niks wereldschokkends. Niet iedere gyneacoloog stelt hiervoor behandeling voor als verwijdering baarmoeder maar ik had een guneacoloog ddie vrij nuchter was en mijn keuze heel goed kon begrijpen.
Wat sporten betreft was ik na 3 maanden weer volop bezig met krachttraining. Ik doe dit vrij intensief, 3 keer 3 kwartier krachttraining en daarbij per keer een uur cardio. Inmiddels train ik met behoorlijk wat gewichten. Ik heb verder geen klachten.
Het herstel hangt af van de ingreep. Verwijdering via een kijkoperatie is geen buikoperatie en daardoor is het herstel veel vlotter. Ik was blij dat dit mogelijk was. Waarschijnlijk ook omdat mijn klachten vooral te maken hadden met langdurige, heftige menstruaties, een vergrote baarmoeder en een enkel vleesboompje. Dus niks wereldschokkends. Niet iedere gyneacoloog stelt hiervoor behandeling voor als verwijdering baarmoeder maar ik had een guneacoloog ddie vrij nuchter was en mijn keuze heel goed kon begrijpen.
Wat sporten betreft was ik na 3 maanden weer volop bezig met krachttraining. Ik doe dit vrij intensief, 3 keer 3 kwartier krachttraining en daarbij per keer een uur cardio. Inmiddels train ik met behoorlijk wat gewichten. Ik heb verder geen klachten.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".