Werk & Studie alle pijlers

Vraag over wao

06-03-2016 13:55 12 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje. Voor een bekende van mij. Hij zit in de WAO al enkele jaren en kan niet werken vanwege psychische problemen. Er zijn perioden dat het ietsje beter gaat of juist minder goed. Ook in de goede perioden is werken toch lastig, in mijn en zijn optiek. Dat is ook gebleken uit het verleden. Nu wil hij toch wat vrijwilligerswerk gaan doen om toch wat onder de mensen te komen, maar daar is hij ook erg huiverig voor. Hij is namelijk bang dat dit gezien wordt als dat hij wél kan werken en dat hij dan bij de herkeuring anders wordt beoordeeld en daarmee zijn uitkering verliest. Financieel staat hij onder druk, dus vandaar ook de zorg. Hij is overigens 62 nu. Kan iemand vertellen hoe dit werkt? Hoe wordt hier naar gekeken? En tot welke leeftijd wordt er een herkeuring gedaan? Het is echt de WAO waar hij in zit en niet de WIA. Was al voor 2004 gedeeltelijk ziek.

Alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
UWV. Alleen even uitvissen of iemand van 62 nog een oproep voor een herkeuring kan krijgen, zonder naam te noemen. Ze vragen waarschijnlijk zijn BSN, niet geven, je zoekt alleen informatie. Als dat vrijwilligerswerk bestaat uit koffie schenken in een wijkgebouw of bejaardenhuis denk ik niet dat dat gevolgen heeft, als hij gaat schilderen, stucen en behangen is het een ander verhaal.
verba volant, scripta manent.
Vrijwilligers werk is vrijwillig maar je kan niet de ene week wel op komen dagen en de andere week niet.

Wat wil hij dan gaan doen? Want inprincipe staan ze niet negatief tegen een paar uur vrijwilligerswerk.
Het UWV moedigt vrijwilligerswerk juist aan!

Aard of duur van het werk maakt nog niet eens zoveel uit, als je alle inkomsten (waarschijnlijk geen neem ik aan?) maar doorgeeft.

*edit, je moet vrijwilligerswerk sowieso doorgeven, ook als er geen inkomsten uit voort vloeien.
De meeste banen zijn toch vaak voor hele dagen, met veel flexibiliteit en beperkt verlof. Zeker gezien de leeftijd is de kans klein dat hij nog wat passends vindt. En met WAO krijg je echt wel regelmatig een herkeuring (al weet ik niet precies tot welke leeftijd) waarbij de keuringsarts door een computerprogramma krijgt voorgeschoteld welke werkzaamheden je in theorie nog zou kunnen doen. Volledig afgekeurd ben je als er niet minimaal drie verschillende beroepen uitkomen die ook nog eens op minimaal drie plekken binnen Nederland gedaan kunnen worden.

De keuringsarts bepaalt vervolgens zelf of die beroepen zinnig zijn. Bij mijn vriendin met zware reuma kwam er één uitgerold. Dekbeddenbiezenomstikster.

Ehm.....

Dat ging hem dus niet worden. Maar er doet verder niemand moeilijk over het feit dat ze wekelijks een uurtje in het bejaardentehuis met een koffiewagentje rondgaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:SpringDing schreef op 06 maart 2016 @ 14:36:

Het UWV moedigt vrijwilligerswerk juist aan!

Aard of duur van het werk maakt nog niet eens zoveel uit, als je alle inkomsten (waarschijnlijk geen neem ik aan?) maar doorgeeft.

*edit, je moet vrijwilligerswerk sowieso doorgeven, ook als er geen inkomsten uit voort vloeien.Er zitten vaak vrijwilligersbijdrage van 3/4 euro per uur aan vast. Niet altijd maar vaak wel.
Het is waarschijnlijk ook belangrijk voor hoeveel procent die persoon is afgekeurd.

Sollicitatieplicht etc.

Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Vragen bij het UWV.

En vrijwilligerswerk: het is nooit vrijblijvend, je kunt ook hier niet wel/niet komen, er wordt toch op je gerekend. Maar ook daar is in overleg best iets van te maken denk ik.
Je bent zelf een theepot
Mijn ervaring is dat het ook afhangt van hoe je het omschrijft. Zoals jij het formuleert is het iets in het kader van 'dagbesteding'. Meestal is dat niet zo'n heel groot probleem, zeker niet in deze situatie. Er zijn zat mensen met een Wajong of wao die op deze manier op een zorgboerderij werken, op een kantoor koffie schenken en de post rondbrengen, vergaderzalen opruimen en meer van dergelijke klusjes doen.

Het kan zijn dat het UWV graag wil dat er een 'doel' of 'traject' aan gekoppeld wordt. In dat geval roep je iets over 'met aandoening omgaan in een werksituatie', 'stabiliteit krijgen en behouden door middel van een vrijwilligersfunctie' of 'een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij, om zo langzaamaan weer onderdeel uit te maken van de maatschappij'. Over het algemeen is het UWV dan redelijk tevreden. Het kan wel zijn dat ze hem inderdaad gaan herkeuren, maar hij kan dan ook zeggen 'ik werk eraan om in de toekomst weer aan het werk te kunnen'.

Het zit hem er vooral in dat hij moet laten zien dat hij op zich best wil, maar dat hij het (nog) niet kan. En dat hij eraan werkt om het wel te kunnen. Dat hij dat pas kan als hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt is van later zorg.

UWV weet ook dat de situatie niet beter wordt van alleen maar thuis op de bank zitten, dus ze zullen hem juist aanmoedigen om, zeker in goede periodes, wat te gaan doen. En er zijn ook werkplekken waar ze rekening kunnen houden met zijn problemen en met goede en slechte periodes.
quote:Goede-Fee schreef op 06 maart 2016 @ 14:39:

[...]

Er zitten vaak vrijwilligersbijdrage van 3/4 euro per uur aan vast. Niet altijd maar vaak wel.Klopt, als de organisatie waar je gaat werken daarin voorziet. Uit mijn hoofd, EUR 95,00 p/m netto met een max. tot EUR 950,00 netto per jaar bij WIA, WAO, EUR 150,00 p/m netto met een max. van EUR 1.500 netto per jaar bij WW. Dit mag je houden, het heeft geen financiële consequenties voor je uitkering. Wel even aangeven bij het UWV dat je een bijdrage krijgt.
Dank voor al jullie reacties al!

Het gaat inderdaad om een vorm van dagbesteding. Het gewoon niet de hele dag thuiszitten en andere activiteiten dan puur therapie.

Niet een baan, ook niet persé voor de vergoeding. Denk inderdaad aan activiteiten als koffie schenken, met gehandicapten spelletjes doen, meedoen aan marktonderzoek, laagdrempelig iets betekenen voor vluchtingen, enzovoorts. De herkeuring staat over een aantal maanden gepland begreep ik, daar is hij ook wat huiverig voor. Niet dat die keuring niet goed komt, maar wel dat als hij wel wat meer actief is dat ze dan zeggen 'zie je wel, hij kan best wel wat en hij kan gewoon werken'.
Er zit een verschil tussen 'hij kan wel iets' en 'hij kan werken'.

Tip voor je vriend: bij veel instellingen zoeken ze vrijwilligers. Vaak is daar ook een vrijwilligerscoordinator, die kan kijken of en zo ja wat iemand kan doen.

Het gaat echt om hoe je het benoemd. Als je vriend aangeeft dat hij nog geen echte arbeid aankan (productie draaien, onder tijdsdruk werken en dat soort dingen) maar zich wel heel graag weer nuttig wil voelen (evt met iets erbij als dat hij dit in de toekomst graag wil uitbouwen naar de mogelijkheid om weer aan de slag te gaan) dan denk ik eerder dat het UWV blij is dan dat het UWV moeilijk gaat doen.

Ik denk dat het UWV nu eerder blij is dat hij uit zichzelf iets wil doen dan dat ze hem erop afrekenen. Kans bestaat zelfs dat als hij ten tijde van de herkeuring nog niets gevonden heeft, ze hem helpen met een passend vrijwilligersbaantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven