Geld & Recht alle pijlers

Vriendschappen en geld

08-03-2016 10:40 151 berichten
Een rekening die gesplit moet worden, een vriend die niet terugbetaalt of een budget afspreken voor een groepsreisje: soms is praten over geld ongemakkelijk. Maar waarom?

Wij zijn benieuwd naar jouw mening over vriendschappen en geld. Hoe pak jij het aan? Heb je tips? Praat mee in dit topic.

In VIVA 10 vind je een artikel over vriendschappen en geld. Je kunt het artikel ook online lezen via Blendle.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendengroep is praten over geld niet moeilijk, maar misschien komt dat omdat wij geen gierige Hollanders zijn
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
In mijn hollandse vriendengroepjes doen we nooit moeilijk over geld. De rekening wordt gewoon door het aantal aanwezigen gedeeld, ongeacht wat ieder afzonderlijk gegeten of gedronken heeft.

Ook over dagjes uit doen we niet moeilijk. We kiezen gewoon wat de meesten het leukste vinden. Evenzo met autorijden of thuis bij iemand afspreken. Zoals het het beste uitkomt. En dus niet: "de vorige keer reed ik, dus nu ben jij aan de beurt".
Erover praten is niet moeilijk, omdat geld'problemen' vaak een achterliggende situatie hebben en vrienden er nu eenmaal zijn om je op te vangen cq. te helpen. Wij betalen zaken over en weer en iemand die misschien niet altijd financieel gezien kan bijdragen, draagt zeker haar waarde bij op een andere manier. Het los zich uiteindelijk vanzelf wel op.
Wij zijn dan wel Hollanders maar we doen totaal niet moeilijk. Niks ongemakkelijks aan. Wat krijgen we nou dan weer, back to the fiftees?

En Blendle, nee dank je.
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2016 @ 10:47:

In mijn vriendengroep is praten over geld niet moeilijk, maar misschien komt dat omdat wij geen gierige Hollanders zijn

Zijn Hollanders gierig? (Oprechte vraag)

Mijn ervaring is eerlijk gezegd persoons afhankelijk. De ene vriendin rekenent alles op de cent nauwkeurig uit, de andere split de rekening ongeacht wat hij/zij gegeten/gedronken heeft.

Tegenwoordig heb ik voldoende geld, maar ik heb wel eens in situaties gezeten dat ik het eigenlijk niet kon betalen, zelf niet zoveel at en dronk en dan de rekening die gesplit werd.... Ik zei er nooit wat van, maar heb het niet altijd leuk gevonden.
quote:tessa44 schreef op 08 maart 2016 @ 11:04:

[...]

Zijn Hollanders gierig? (Oprechte vraag)

Mijn ervaring is eerlijk gezegd persoons afhankelijk. De ene vriendin rekenent alles op de cent nauwkeurig uit, de andere split de rekening ongeacht wat hij/zij gegeten/gedronken heeft.

Tegenwoordig heb ik voldoende geld, maar ik heb wel eens in situaties gezeten dat ik het eigenlijk niet kon betalen, zelf niet zoveel at en dronk en dan de rekening die gesplit werd.... Ik zei er nooit wat van, maar heb het niet altijd leuk gevonden.

Toen ik naar Nederland kwam verbaasde ik me! Om elke euro werd moeilijk gedaan...

Maar als je het niet kan betalen, waarom zei je dat dan gewoon niet?(oprechte vraag!!)
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Pff nou ik heb hier een zeer recente ervaring mee.

Wij hebben (of hadden ondertussen) een hele leuke vriendengroep waar wij altijd mee gingen feesten. Een iemand in de groep vond het nooit erg om te rijden en benzine te betalen, de ander stelde zijn huis altijd beschikbaar voor feestjes en ik betaalde vaak drankjes. Op die manier was het altijd in balans. Kortgeleden kwam mijn beste vriendin samen met haar vriend bij onze groep (ongeveer een jaar geleden). Voorheen ging zij nooit met onze groep mee, maar ik had ze een keer mee gevraagd omdat ze nooit meer uitgingen. Dit was erg gezellig, tot iedereen erachter kwam dat zij nooit wilden betalen maar wel altijd profiteren. Nooit willen rijden, maar wel altijd meerijden. Zelf altijd van alles mee eten en drinken, maar zodra zij een keer wat moesten betalen meteen alles terug vragen, tot op de cent!

Ondanks dat het een van mijn beste vriendinnen was/is ben ik me er ontzettend aan gaan ergeren. Dit was me voorheen nog nooit opgevallen tijdens onze vriendschap, maar was een verschrikkelijke krent is het! Ik heb me geprobeerd eroverheen te zetten, maar het staat onze vriendschap verschrikkelijk in de weg.

Vriendschap & Geld, ik vind dat de combinatie hiervan veel zegt over wat je vriendschap eigenlijk voorstelt. Ik ben van mening dat als je echt goede vrienden met elkaar bent, je vertrouwen in elkaar moet hebben en erop moet kunnen vertrouwen dat iedereen wel eens wat betaald. Het gaat anders echt ten koste van de gezelligheid.
quote:amarna schreef op 08 maart 2016 @ 10:54:

In mijn hollandse vriendengroepjes doen we nooit moeilijk over geld. De rekening wordt gewoon door het aantal aanwezigen gedeeld, ongeacht wat ieder afzonderlijk gegeten of gedronken heeft.Dat alleen al zou in veel culturen toch echt als 'moeilijk doen' gezien worden. Waarom is er niet gewoon iemand die de rekening oppakt en betaalt? Al dat verrekenen altijd is toch echt wel behoorlijk hollands.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Voor 12 á 13 man afrekenen (een groepje van oud-collega's met wie we 2x per jaar uit eten gaan) vind ik iets te veel geld. Dus delen we het bedrag.
De volgende keer betaalt iemand anders. En iemand die geen of weinig geld heeft betaalt niet. Alsof dat wat uitmaakt. Al is het bij een zo grote groep een beter idee als iedereen gewoon wat in een pot gooit, en je na afloop van wat er overblijft nog een drankje doet. Maar dan moet niet de helft van de mensen tot op de cent gaan uittellen.

Ik erger me wel vaak aan het Nederlandse gedoe over geld. Ben het van huis uit ook helemaal niet gewend, moest er echt mee leren omgaan. Ben ook nog steeds veel te royaal, al begin ik wel beter door te krijgen wanneer er misbruik van gemaakt wordt. Maar ik vind het jammer dat ik niet meer zo ontspannen ermee om kan gaan.
Helaas heb ik er slechte ervaringen mee ik zat in een groep waar veel jaloezie op elkaar was

Ook kwa geld als iemand wat kocht dan gelijk dom commentaar of steeds dezelfde die geen geld hadden en ook boos waren als je een keer niet mee ging ergens heen omdat kwa financiële situatie niet ging op dat moment

Ik heb het contact verbroken niet alleen daarom maar wel een groot deel is nog steeds de beste beslissing ooit .

Ik heb nu twee goede vriendinnen en ieder betaalt voor zich en in deze vriendschappen word gewoon gezegd zullen we een andere keer gaan als het niet gaat op dat moment

Of als iemand een keer wat voorschiet voornamelijk kaartjes via Internet word het meteen tereug betaalt nee ik ben er voorzichtig mee vind eigenlijk gewoon ieder betaalt voor zich..
quote:Elfje33 schreef op 08 maart 2016 @ 11:43:

Ik heb nu twee goede vriendinnen en ieder betaalt voor zich en in deze vriendschappen word gewoon gezegd zullen we een andere keer gaan als het niet gaat op dat moment

Dat vind ik echt zo verdrietig. En dan is er niemand die zegt 'joh, ik neem je mee, maak je niet druk'? En dan gaat iedereen thuis zitten kniezen terwijl ze liever met elkaar ergens heengegaan waren?
quote:Elfje33 schreef op 08 maart 2016 @ 11:43:

Dat vind ik echt zo verdrietig. En dan is er niemand die zegt 'joh, ik neem je mee, maak je niet druk'? En dan gaat iedereen thuis zitten kniezen terwijl ze liever met elkaar ergens heengegaan waren?
Qua rekeningen splitten, ik vind het (als Amerikaan) altijd zo raar dat mensen hier geen cash voor meenemen. In Amerika was dat (bij ons) in ieder geval heel normaal, je had eigelijk altijd cash bij je voor dat soort dingen.

Nou denk ik dat pinnen hier ook echt enorm normaal is, en dat dat in Amerika wat minder t geval is, een krant pinnen bij de kiosk of een hot dog bij de hot dog stand, dat kan vaak gewoon niet, ook taxis etc vaak niet.

Ik heb dus uit gewoonte altijd cash bij me, zeker als ik uit ga.

Inmiddels zijn er wat handige apps voor dat er onderling snel geld overgemaakt kan worden, maar ik denk soms nog weemoedig terug aan de tijd dat de rekening kwam en iedereen naar boven afgerond zijn gedeelte klaar had in cash, met dus de fooi er ook bij, heerlijk was dat!
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Vriendschap en geld is geen probleem hier. Geen idee hoe ze zaken tussen Sanoma en Blendle staan?
We passen uitjes aan op de degen met het minste budget zodat niemand hoeft te slikken als we iets gaan doen. Dat doen we met de familie maar ook met vrienden. Degene met het meeste geld betalen ook het meest als er gegeten en gedronken wordt. Iedereen werkt even hard maar niet iedereen wordt daar financieel evenredig voor beloond dus is dit het eerlijkst en het leukst. Het leuke is dat we met zijn allen de grootste lol hebben en dat blijft het belangrijkste.
Ik had vroeger een vriendin die nog op school zat en ik werkte al. Ik betaalde altijd vaak voor haar. Maar toen ik werd afgekeurd en alleen nog een WAOotje ontving en zij een goedbetaalde baan, verwachtte ze nog steeds dat ik alles betaalde. De vriendschap was gauw over. Ben nog steeds diep teleurgesteld in die ex vriendin.En nee ze was niet Nederlands. Waarom dat specifiek er iedere keer bij verteld wordt snap ik al niet.
quote:Budhababe schreef op 08 maart 2016 @ 11:56:

Qua rekeningen splitten, ik vind het (als Amerikaan) altijd zo raar dat mensen hier geen cash voor meenemen. In Amerika was dat (bij ons) in ieder geval heel normaal, je had eigelijk altijd cash bij je voor dat soort dingen.

Nou denk ik dat pinnen hier ook echt enorm normaal is, en dat dat in Amerika wat minder t geval is, een krant pinnen bij de kiosk of een hot dog bij de hot dog stand, dat kan vaak gewoon niet, ook taxis etc vaak niet.

Ik heb dus uit gewoonte altijd cash bij me, zeker als ik uit ga.

Inmiddels zijn er wat handige apps voor dat er onderling snel geld overgemaakt kan worden, maar ik denk soms nog weemoedig terug aan de tijd dat de rekening kwam en iedereen naar boven afgerond zijn gedeelte klaar had in cash, met dus de fooi er ook bij, heerlijk was dat!Ik kan me dat wel voorstellen en ik zeg meteen dat ik schuldig ben, ik heb nooit cashgeld maar ik pin zelfs de fooi, ideaal voor de economie want ik heb ook geen idee hoeveel geld ik uitgeef
Wij hadden zo'n vriend die nooit geld had. Die vroeg er ook wel eens om, maar wij nodigden m liever uit om hier te eten dan om m geld te geven of kochten iets voor zijn dochtertje. Soms gaven m liever een tientje dan het m te lenen, bij lenen zie je het ook nooit meer terug en hadden we er de hele tijd om moeten lopen zeuren. Geld blijft een moeilijk onderwerp als een van de inkomens wat minder is. Waar trek je de grens als je elke keer voor diegene (mee) betaalt?
quote:Geronimo2 schreef op 08 maart 2016 @ 12:56:

We passen uitjes aan op de degen met het minste budget zodat niemand hoeft te slikken als we iets gaan doen. Dat doen we met de familie maar ook met vrienden. Degene met het meeste geld betalen ook het meest als er gegeten en gedronken wordt. Iedereen werkt even hard maar niet iedereen wordt daar financieel evenredig voor beloond dus is dit het eerlijkst en het leukst. Het leuke is dat we met zijn allen de grootste lol hebben en dat blijft het belangrijkste.+1
Bij ons hebben we het er over, als iemand krap zit geeft die dat aan, dan splitten we anders. Maar goed niemand van ons heeft geld als water en we hebben ook speciale dieeten waardoor de een 10 bier drinkt en een toetjes kan eten en de ander een salade met water neemt.

Maar niemand doet daar moeilijk of raar over.

Vroeger wel eens anders meegemaakt, wat zijn er veel mensen die echt misbruik van andermans goedheid maken.
Lady gaga: beetje flauw wel, de eeuwige gierige hollander kaart... Waar kom je zelf vandaan?
Ik vind dat gierige Hollandse ook nergens op slaan, mijn vriendinnen en ik splitten altijd alles. En we zijn vrij open over salarissen etc.

Maar ik ken ook een groepje die er nooit over praat, ik vroeg een keer hoe duur de vakantie was (omdat ik er ook heen wilde) nou daar werd een beetje omheen gedraaid. Vind ik maar vreemd en het is zeker geen cultuur ding.
quote:yasmijn schreef op 08 maart 2016 @ 10:56:

En Blendle, nee dank je.Want?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven