Tulpen(bollen) overhouden ?
woensdag 9 maart 2016 om 12:50
quote:polkat schreef op 09 maart 2016 @ 12:46:
Wat ik met alle bollen doe: afknippen en in de grond stoppen. En het jaar daarop gaan ze gewoon weer bloeien Zo heb ik ieder voorjaar weer meer bloemen in de tuin.dat kan alleen bij verwilderende bloembollen, krokussen, narcissen bijvoorbeeld. Echt niet bij elke bol
Wat ik met alle bollen doe: afknippen en in de grond stoppen. En het jaar daarop gaan ze gewoon weer bloeien Zo heb ik ieder voorjaar weer meer bloemen in de tuin.dat kan alleen bij verwilderende bloembollen, krokussen, narcissen bijvoorbeeld. Echt niet bij elke bol
woensdag 9 maart 2016 om 13:00
Tulp na uitbloei. Bloem verwijderen zodat stengel genoeg voedsel geeft aan de jonge bol. Nadat de tulpstengel 'op' is. Bol rooien en pellen. Wortels eraf halen. Jonge bol op een koele en donkere plek bewaren en in november weer in de grond stoppen.
Heb 10 jaar in de tulpen gewerkt, droom er nog van.
Heb 10 jaar in de tulpen gewerkt, droom er nog van.
woensdag 9 maart 2016 om 13:37
quote:lilalinda schreef op 09 maart 2016 @ 12:49:
dat kan met sommige bollen, de tulp is echter een eenjarige bloembol
je kunt het proberen, maar de bloem zal hooguit iel terugkomen
(uit de grond halen, bol drogen en opnieuw in de grond in het najaar).Oh... ik heb tulpenbollen die zeker al 10 jaar in de grond zitten en ze komen elk jaar op en bloeien elk jaar prachtig. Niks iel of kleiner.
dat kan met sommige bollen, de tulp is echter een eenjarige bloembol
je kunt het proberen, maar de bloem zal hooguit iel terugkomen
(uit de grond halen, bol drogen en opnieuw in de grond in het najaar).Oh... ik heb tulpenbollen die zeker al 10 jaar in de grond zitten en ze komen elk jaar op en bloeien elk jaar prachtig. Niks iel of kleiner.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 9 maart 2016 om 13:55
quote:pejeka schreef op 09 maart 2016 @ 13:37:
[...]
Oh... ik heb tulpenbollen die zeker al 10 jaar in de grond zitten en ze komen elk jaar op en bloeien elk jaar prachtig. Niks iel of kleiner.Gelukkig, ben niet de enige Ik ben geen tuinier. Ik stop dingen in de grond en kijk dan wat eruit komt. Ieder jaar weer meer bloemen, ook tulpen. Als ze uitgebloeid zijn, haal ik alles bovengronds weg. En de verrassing is er ieder jaar weer! Misschien zijn de onnozelen wel de beste tuiniers. (en het spaart tijd en ruimte..)
[...]
Oh... ik heb tulpenbollen die zeker al 10 jaar in de grond zitten en ze komen elk jaar op en bloeien elk jaar prachtig. Niks iel of kleiner.Gelukkig, ben niet de enige Ik ben geen tuinier. Ik stop dingen in de grond en kijk dan wat eruit komt. Ieder jaar weer meer bloemen, ook tulpen. Als ze uitgebloeid zijn, haal ik alles bovengronds weg. En de verrassing is er ieder jaar weer! Misschien zijn de onnozelen wel de beste tuiniers. (en het spaart tijd en ruimte..)
Zonder oorzaak geen gevolg
donderdag 10 maart 2016 om 15:37
Mijn tip: Nu de bollen uit de pot halen. Met stengel en blad in een krant wikkelen en op een droge, donkere, koele plaats wegleggen. In oktober weer uitpakken, dan is alle voeding uit stengel en blad in de bol en is alle stengel en blad verdord. Dan kun je dit zo van de bol lostrekken. De schone bollen uitplanten in verse potgrond in de pot en deze de hele winter buiten laten staan. De vorst moet er overheen om ze te laten bloeien. Daarna kun je ze binnen zetten en verder laten groeien en bloeien.