Het is dilemma. Echt.

08-03-2016 09:48 468 berichten
Gewoon, omdat ik het bijna alleen nog maar fout gespeld zie hier... Dilemma dus, met 1x l en 2xm. Taalpolitie over en uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier staan ook leuke taalkronkels in. Geen spelfouten, maar verkeerde zinsopbouw zodat de boodschap totaal anders is dan eigenlijk bedoeld.

Taalkronkelshttp://plazilla.com/page/ ... onkels-in-de-media-deel-2
Niks moet, Niksen mag
quote:Taralina schreef op 09 maart 2016 @ 14:57:

[...]

Maar zeg je daar dan niks van?

Ik zou niet reageren tot hij hij goed geschreven had.Natuurlijk wel! Meteen in de verbetermodus... Tot grote ergernis van zoonlief... hahaha!
quote:pamelacourson schreef op 08 maart 2016 @ 10:08:

Mijn dochter zit in groep 8 en heeft dyslexie, maar ik kwam er laatst achter dat de kinderen in haar klas gewoon net zo slecht spellen. Echt ongelooflijk wat je daar ziet, inderdaad "tog" en "wand" en werkwoorden met -d of -t snappen ze nog steeds niet of het interesseert ze niet. Ook bijvoorbeeld "wij woonde" (wat je hier op het forum ook vaak ziet en waar ik me dood aan erger). Terwijl ik en de meeste kinderen in mijn klas vroeger dat toch echt wel onder controle hadden toen we naar de brugklas gingen.

Herkenbaar. Gelukkig kan mijn zoon wel spellen, anders zou hij een rotleven hebben hier bij mij.

Een paar weken geleden moesten zoon en ik naar school voor een gesprek over het schooladvies. In het onderwijskundig rapport stond een spelfout Ik gaf dat aan en zowel de directeur als de leerkracht zagen de fout niet
quote:Hayek schreef op 08 maart 2016 @ 16:41:

[...]

Je moet je eerst afvragen of iets tegenwoordige tijd (hij wandelt) of een voltooid deelwoord (hij heeft gewandeld) is. Als het tegenwoordige tijd is, geldt vrijwel altijd de heel simpele regel dat tweede (jij) en derde (hij/zij) persoon enkelvoud stam+t krijgen. De stam is normaal gesproken het hele werkwoord, maar dan zonder -en. Dus bij het werkwoord wandelen is de stam wandel.

Ik wandel.

Tweede en derde persoon: jij wandelt, zij wandelt.

Worden: zelfde laken een pak. Ik word (stam), jij wordt (stam+t), hij wordt (stam+t).

Betalen heeft als stam betaal, dus ik betaal, jij betaalt, hij betaalt.

Zo simpel is de tegenwoordige tijd.

Onthoud dit: als de stam niet op een d eindigt, kan in de tegenwoordige tijd een vervoeging ook nooit op een d eindigen!

Dan het voltooid deelwoord. Hij heeft betaald. Waarom? Hier komt 't kofschip of 't fokschaap of kofschiptaxi of wat je maar wilt om de hoek kijken. Als de stam eindigt op één van de medeklinkers uit kofschiptaxi, krijgt het voltooid deelwoord in de regel een t. Eindigt de stam op een andere letter, krijgt het voltooid deelwoord een d. Dus hij heeft betaald (l zit niet in kofschiptaxi), hij heeft geschept (p zit wel in kofschiptaxi) enz.

Nou zeg ik hierbij wel de stam....maar er is één naar geintje aan de hand. Neem het werkwoord roven. Hij rooft, hij heeft geroofd. Terwijl de f wel in kofschiptaxi zit. Dat komt doordat in dit geval naar de v gekeken wordt, niet naar de f.

Als hulpmiddel kun je altijd naar de verleden tijd kijken. Hij betaalde, dus hij heeft betaald (want betaalde. Hij schepte, dus hij heeft geschept (want schepte).

Het is inderdaad

Jij loopt/wordt/gaat etc (stam+t) maar als 'je' achter het ww staat verdwijnt de t:

Loop/word/ga je?

Mijn zoon gebruikt het sexy fokschaap op school Ik geef les aan vluchtelingen en die vinden een sexy fokschaap raar, dus zij gebruiken soft ketchup. Had ik nog nooit gehoord.
quote:daantje75 schreef op 09 maart 2016 @ 16:43:

[...]

Het is inderdaad

Jij loopt/wordt/gaat etc (stam+t) maar als 'je' achter het ww staat verdwijnt de t:

Loop/word/ga je?Klopt, voor de volledigheid had ik dat ook even moeten vermelden. Mocht ik nog eens een versie twee publiceren, neem ik het mee......
Oh dear, how sad, never mind.
Waar ik me aan erger is de tegenwoordige tijd van "wedstijd is afgelast".

Vandaag nog op mn werk gehoord: "we lassen de vergadering af".

Neeehheeee: de tegenwoordige tijd van "afgelast" is "afgelasten". "We gelasten de vergadering af".
O ja, aflassen, dat is wat lassers doen vlak voor ze naar huis gaan!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 16:49:

Waar ik me aan erger is de tegenwoordige tijd van "wedstijd is afgelast".

Vandaag nog op mn werk gehoord: "we lassen de vergadering af".

Neeehheeee: de tegenwoordige tijd van "afgelast" is "afgelasten". "We gelasten de vergadering af".Oeh ja, dat gaat bijna nooit goed. Ook journalisten maken die vaudt vaak, ik hoor het regelmatig op de radio gezegd worden.
Oh dear, how sad, never mind.
daaraantegen

ten allen tijden

bij deze

In een lastig pakket zitten
quote:bethweeter schreef op 09 maart 2016 @ 17:00:

daaraantegen

ten allen tijden

bij deze

In een lastig pakket zitten"Bij deze" wordt op mijn werk zelfs door de Raad van Bestuur fout geschreven. Voor nu en altijd: het is BIJ DEZEN
quote:daantje75 schreef op 09 maart 2016 @ 16:43:

[...]

Het is inderdaad

Loop/word/ga je?

Mijn zoon gebruikt het sexy fokschaap op school Ik geef les aan vluchtelingen en die vinden een sexy fokschaap raar, dus zij gebruiken soft ketchup. Had ik nog nooit gehoord.Als 'je' het onderwerp is.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Over Nederlandse schrijvers gesproken... de Kronkels van Carmiggelt zijn ook heerlijk als je houdt van (de Nederlandse) taal. Ik heb 'm sindskort ontdekt, en het is zo fijn geschreven! Rijk, creatief Nederlands. Jammer dat je dat eigenlijk nooit meer tegenkomt op die manier.

daaraantegen

Daarintegen lees ik ook heel vaak.

En inderdaad, een pizza in de over doen. Nee, nee, nee!!!!
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat ik insgelijks altijd fout heb gedaan (eensgelijks). Suf he?

Trouwens nog een vraagje. Ik lees hier vaak 'de aanhoudende wind' (als in 'de aanhouder wint'), en daar reageert niemand op. Is dat een forumgrapje?
Wat is eigenlijk het nut van sommige grammaticale regels?

Waarom is het

Jij vindt de stoel groot < > vind jij de stoel groot?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 09 maart 2016 @ 18:48:

Wat is eigenlijk het nut van sommige grammaticale regels?

Waarom is het

Jij vindt de stoel groot < > vind jij de stoel groot?Dat is gewoon de afspraak waar we ons met z'n allen aan houden. Of vraag je je dat ook af bij Jij loopt naar huis < > loop jij naar huis?
quote:MinkeDeWit schreef op 09 maart 2016 @ 18:41:

Trouwens nog een vraagje. Ik lees hier vaak 'de aanhoudende wind' (als in 'de aanhouder wint'), en daar reageert niemand op. Is dat een forumgrapje?Volgens mij schrijft Elle dat altijd, die verhaspelt wel vaker woorden en gezegdes (en volgens mij niet als grapje, maar omdat ze niet beter weet).
quote:prik schreef op 09 maart 2016 @ 18:54:

[...]

Volgens mij schrijft Elle dat altijd, die verhaspelt wel vaker woorden en gezegdes (en volgens mij niet als grapje, maar omdat ze niet beter weet).Ik lees het tegenwoordig maar als grapje. Hij is bijna net zo leuk als die Wet van Meten en Persen.

In een lastig pakket zitten Ik ben een beelddenker
quote:Geertjepeertje schreef op 09 maart 2016 @ 15:24:

Hier staan ook leuke taalkronkels in. Geen spelfouten, maar verkeerde zinsopbouw zodat de boodschap totaal anders is dan eigenlijk bedoeld.

Taalkronkelshttp://plazilla.com/page/ ... onkels-in-de-media-deel-2

Erg leuk.

Ik heb er hier meerdere voorgelezen en op een gegeven moment moet ik om mezelf lachen omdat ik zo moet lachen en kan ik niks meer zeggen, alleen gieren
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

daaraantegen

ten allen tijden

bij deze

In een lastig pakket zittenDe tweede en derde (en meer van dit soort) vermijd ik, of ik google eerst even. Ik ken mijn zwakke punten
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Waarom lees ik de afkorting 'USP' hier momenteel zoveel? Het komt uit de marketing. Maar wat doet het op het forum?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 09 maart 2016 @ 21:24:

Waarom lees ik de afkorting 'USP' hier momenteel zoveel? Het komt uit de marketing. Maar wat doet het op het forum?Wat betekent het?
Unique selling point, en ik zie het eigenlijk nooit hier?
Vandaag las ik het op het topic 'openbare school.'

En afgelopen week las ik het meerdere keren in één topic, weet alleen niet meer welk topic dat was. De usp's vlogen me om de oren daar. (En nee, het had niks met marketing te maken.)
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven