Gezondheid alle pijlers

oogontsteking

10-03-2016 09:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik heb al bijna een jaar lang een oogontsteking en ben nu bijna de wanhoop voorbij. Ik dacht, ik deel mijn verhaal en misschien heeft iemand nog tips.

In mei 2015 is het begonnen, ik droeg lenzen, het voelde alsof er iets in mijn oog zat, paar uur later lenzen uitgedaan, bovenste ooglid was iets dikker dan normaal. Daarna is het snel verslechterd: knalrood oog, dikke oogleden, pus. Uiteraard naar de huisarts gegaan, druppels gekregen: sloegen niet aan, daarna zalf gekregen: ging een stuk beter.

Sindsdien is mijn oog nooit meer de oude geweest. Ik heb nu nog steeds last van een tranend oog, vooral buiten, in de wind en met (fel) zonlicht en het bovenste ooglid is altijd dikker dan normaal.

Uiteraard heb ik vanalles geprobeerd: huisarts, oogarts, homeopaat, diverse druppels en zalven, schoonmaken met afgekoeld gekookt water/kamillethee.

De oogarts denkt dat het een allergische reactie op iets is. Ik heb ook een allergietest laten doen: ik heb hooikoorts en huisstofmijtallergie maar ik heb geen allergie voor huisdieren (ik heb sinds april een kat, dus eerst was het vermoeden dat het daaraan lag). Tegen de hooikoorts slik ik dagelijks antihistamine, tegen de huisstofmijt heb ik speciale bedhoezen aangepast die ik zeer regelmatig heet was en ik houd mijn huis heel schoon (vooral de slaapkamer).

Zie ik iets over het hoofd?
makeup, zeep, shampoo.
Ik zou bijna denken dat er een flintertje lens in je ooglid is blijven zitten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 10:59
97.30% gewijzigd
.
99.55% gewijzigd
Heb je je oude mascara, oogschaduw, kwastjes etc weggegooid? Daar gaan namelijk een hoop bacteriën in wonen. Zeker als je een ontsteking hebt.
Wat ook nog kan is dat je een te oude mascara gebruikt. Hele rare, maar daar heb ik zelf vaak last van. Dan jeukende en tranende ogen als ik mijn te oude mascara gebruikt. En verder wat Swifty hierboven zegt!
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Alle oogmake-up vervangen, ook de borsteltjes die je daarvoor gebruikt.

Je ogen 's ochtends wassen met voor elk oog een apart washandje zodat je je andere oog niet ook besmet.

En uiteraard geen lenzen tot je oog volledig genezen is, misschien zelfs nooit meer.

Je telefoon(scherm) een paar keer per dag ontsmetten met ontsmettingsalcohol.

Die telefoon is iets wat veel mensen over het hoofd zien, maar je houdt dat ding wel regelmatig tegen je gezicht en daar zitten volgens mij evenveel bacteriën op als op geld.
.
98.48% gewijzigd
.
94.74% gewijzigd
Doe die kat dan 2 weken uit logeren, maak je huis kattenhaarvrij en kijk of het dan over gaat. Dan weet je iig of het daaraan ligt of niet.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 10:58
97.78% gewijzigd
Jaren geleden had mijn toen net geboren baby ook last van ontstoken ogen. Consultatiebureau-arts adviseerde me toen om er dagelijks een druppeltje borstvoeding in te laten vallen. Klonk me heel raar in de oren en t was ook best een toestand om een druppel in zo'n oogje te laten vallen terwijl de baby al happend z'n hoofd heen en weer draaide bij het zien van z'n voedselvoorziening 😂, maar het hielp wél.

Je hebt niks aan dit advies, maar moest er door je post ineens aan denken haha!
Terug naar de oogarts, sowieso!

Is de traanproduktie van dat oog wel eens gemeten in al die tijd? Ik zou me kunnen voorstellen dat door de oorsprokelijke infectie je traanklier een flinke opdonder heeft gekregen en je daardoor secundair last hebt van een te lage traanproduktie. Te weinig traanvocht kan op zich ook weer voor een oogontsteking zorgen....

(Toevoeging: zelfs bij een tranend oog kan er sprake zijn van te weinig traanvocht!)

En make-up uitwisselen is sowieso slim!
Bij een allergische achtergrond zou je tweede oog toch ook mee doen?! Misschien dat je eerste oog door de oorspronkelijke infectie gevoeliger geworden is, maar dat het ene oog zo reageert op een kat en het tweede oog normaal is, gaat er bij mij bij een allergie niet in.
En niet alleen traanproductie, maar ook traanafvoer is belangrijk! Als je traanbuis (meer of minder) verstopt is, lopen de tranen je op een gegeven moment ook over de wangen. Hebben ze al eens zo'n testje met geelgroene vloeistof gedaan bij je, die dan via je traanbuis in je neus terechtkwam?
Heb je ook droge oogleden?
Wow, wat veel reacties! Bedankt allemaal.

Ik draag sindsdien inderdaad geen lenzen meer, ook geen oogmake-up, heb cremes/shampoo/wasmiddel etc al aangepast naar alles hypoallergeen. Andere makeup (gezichtsmake up/lipstick) draag ik af en toe en ook dat is opnieuw aangeschaft en kwasten zijn vernieuwd en was ik vaak (met hypo spul).

Kat komt niet op de slaapkamer, heb verder ook geen andere allergische klachten zoals niezen in de buurt van huisdieren. Alles is gewassen, gordijnen, kleedjes etc heb ik zoveel mogelijk verwijderd.

Ik ben ook nog gewoon onder behandeling van de oogarts, maar druppels slaan niet goed aan (telkens proberen we iets nieuws). M'n andere oog is gewoon prima, nergens last van. Traanbuis is ook prima, die zit niet verstopt, is getest. Volgende keer bij de oogarts zal ik vragen hoe het precies zit met de traanproductie, (ik geloof wel dat dat bekeken is, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen).

En of ik droge oogleden heb? Ja, misschien wel een beetje, niet extreem in ieder geval.
Traanproductie meten gebeurt met zo'n klein stripje papier, dat met het ene uiteinde net achter je onderooglidrand wordt gestopt, en dat dan traanvocht meet/opzuigt gedurende een minuut ofzo. De vraag is ook wanneer dit alles gedaan is voor het laatst. Je bent er al maanden zoet mee, en het kan zijn dat het oorspronkelijke probleem en het huidige probleem niet hetzelfde zijn...

Zonodig naar een andere oogarts voor een second opinion.
Oja dat! Denk dat dat rond september voor het laatst gedaan is. Ik zal vragen of dat de volgende keer weer gedaan kan worden. En indd, misschien toch voor de zekerheid second opinion laten doen.
Ik heb precies hetzelfde gehad, ben er zo'n 1.5 jaar zoet mee geweest. Echt heel irritant. Beide ogen overigens. Heb via artsen van alles geprobeerd. Wat mij uiteindelijk hielp was vaseline op de oogleden, randen en binnenkant oogleden te smeren voor het slapen gaan... Misschien eens proberen?

Mijn ogen zijn overigens nog steeds gevoelig/ snel geïrriteerd.
Zelf heb ik zeker 20 jaar last gehad van tranende ogen , volgens de huisarts een kwaal van oudere mensen.

Voor een andere ontsteking heb ik claritromycine kuur gehad en sindsdien geen last meer ervan gehad , waarschijnlijk heeft er toch een bacterie geleefd.

Ik hoop voor je dat je huisarts dit zou willen voorschrijven het is een antibiotica,ik heb een lage dosis langere tijd moeten gebruiken zodat je geen resistentie opbouwt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven