Werk & Studie alle pijlers

Kan school dit doen?

10-03-2016 10:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn diploma van verzorgende ig. Doe nu de verkorte opleiding verpleegkundige er achter aan van twee jaar. In september hiermee begonnen en dus in juli 2016 zit mijn eerste jaar hier van er op. Ik doe de BOL opleiding.

Nu gaat het mij goed af. Stage gaat heel goed. Ik sta gemiddeld overal voldoende voor maar..

Ik heb een onderdeel van Nederlands slecht gemaakt, hiervoor een 3.5 gehaald en vond het heel lastig. Ondanks dat cijfer sta ik gemiddeld nog wel voldoende voor Nederlands omdat ik andere onderdelen goed gemaakt heb.

Ergens in de wandelgangen hoorden wij altijd dat je een cijfer lager dan een 4 moet herkansen ondanks dat je een voldoende staat gemiddeld omdat cijfers niet lager dan een 4 mogen zijn. Deze regel staat niet beschreven in de studiehandleiding en als je leraren vraagt of je echt moet herkansen bij lager dan een 4 dan geven ze of helemaal geen antwoord of ze verwijzen naar de studiehandleiding, maar daar staat dus niks in.

Nu heb ik gisteren toch dat onderdeel herkanst voor de zekerheid maar het ging voor mijn gevoel weer heel slecht dus ik denk weer lager dan een 4 gehaald....

Wat als ik alles heb gehaald op het einde van het jaar. Stage, opdrachten, cijfers gemiddeld voldoende maar alleen een deel cijfer lager dan een 4 terwijl hier niks over in de studiehandleiding staat. Mogen ze je dan van de opleiding sturen?

Ik heb er echt plezier in en wil mijn diploma van verpleegkundige er bij halen. Maar stel dat ik moet stoppen.. ik moet dan aan het werk als verzorgende maar ik heb dan ook nog een studieschuld van 16.000 euro. Dat vind ik het ergste probleem. En die regel van lager dan een 4 staat nergens beschreven maar mondeling wordt het soms Door leraren gezegd. Dat mag toch niet eens?
Lijkt me niet dat dat mag als het niet in de studiehandleiding staat. Is er geen deaan aan wie je dit kan vragen? Die weten vaak net wat meer over de regels dan de docenten.
Als er niets over in de studiegids staat, denk ik dat ze dat niet kunnen maken.

Maar zou zeggen, zoek het eens hoger op in je school, decaan, studentenbegeleider ofzo, die kan hier vast wel antwoord op geven?
Ga naar het schoolbestuur oid? Er is vast wel een team op je school die wel weten hoe het zit. Ik weet wel dat een onvoldoende voor rekenen of Nederlands voldoende is om te zakken voor de gehele opleiding. In mijn ogen logisch.
Vraag aan je mentor.
Heb je een studieadviseur/decaan oid? Desnoods een mentor? Zou het daar gewoon even navragen, denk dat ze je daar wel mee kunnen helpen. En als jij je goede bedoelingen laat zien heb je ook meer kans dat ze er soepel mee om gaan.
quote:llamaduck schreef op 10 maart 2016 @ 10:38:

Heb je een studieadviseur/decaan oid? Desnoods een mentor? Zou het daar gewoon even navragen, denk dat ze je daar wel mee kunnen helpen. En als jij je goede bedoelingen laat zien heb je ook meer kans dat ze er soepel mee om gaan.Dat laatste klopt niet. Een onvoldoende is een onvoldoende. Sinds vorig jaar is bepaald dat een onvoldoende voor Nederlands of rekenen betekent dat je zakt. Dit is landelijk en niet afhankelijk van je school of goodwill van je docenten of decaan.
quote:greenmoustache schreef op 10 maart 2016 @ 10:44:

[...]

Dat laatste klopt niet. Een onvoldoende is een onvoldoende. Sinds vorig jaar is bepaald dat een onvoldoende voor Nederlands of rekenen betekent dat je zakt. Dit is landelijk en niet afhankelijk van je school of goodwill van je docenten of decaan.Ook als je gemiddeld wel een voldoende staat, zoals bij TO?
Het gaat dan om het uiteindelijke gemiddelde.
quote:greenmoustache schreef op 10 maart 2016 @ 10:44:

Dat laatste klopt niet. Een onvoldoende is een onvoldoende. Sinds vorig jaar is bepaald dat een onvoldoende voor Nederlands of rekenen betekent dat je zakt. Dit is landelijk en niet afhankelijk van je school of goodwill van je docenten of decaan.Ja, maar dat is bij een middelbare schooldiploma, dat heeft ze neem ik aan al, ik weet niet of dat bij een beroepsopleiding ook geldt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:greenmoustache schreef op 10 maart 2016 @ 10:46:

Het gaat dan om het uiteindelijke gemiddelde.Nou die staat ze voldoende, dus zou er geen probleem moeten zijn.
quote:Isa_Bela schreef op 10 maart 2016 @ 10:45:

[...]

Ook als je gemiddeld wel een voldoende staat, zoals bij TO?Volgens mij niet. Er wordt toch gekeken naar de uiteindelijke scores. Mij lijkt het onzin wat je gehoord hebt. Spannende verhalen .
Het lijkt mij trouwens ook dat het gemiddelde cijfer telt en niet die ene toets.
quote:Susan schreef op 10 maart 2016 @ 10:47:

[...]

Ja, maar dat is bij een middelbare schooldiploma, dat heeft ze neem ik aan al, ik weet niet of dat bij een beroepsopleiding ook geldt.Bij de opleiding verpleegkunde is het verplicht om een voldoende te halen voor rekenen en Nederlands om te kunnen slagen voor de gehele opleiding.
Staat het misschien in het examenreglement van je school? (ipv de studiehandleiding)

Ik vind het trouwens wel logisch dat wanneer je lager dan een 4 scoort op een bepaald vak, je niet je diploma kunt halen. Vooral bij een vak als Nederlands. Als je straks hbo-v gaat doen, moet je ook minimaal een 5,5 scoren op alles.
Hoe bestaat dat........een 4 voor Nederlands? ???
Ze heeft niet lager dan een 4 voor Nederlands, ze heeft lager dan een 4 voor een onderdeel van Nederlands. Dat is iets heel anders.

Als je op het eindexamen voor een van de schoolonderzoeken een 3,5 haalt en voor alle andere schoolonderzoeken en het Centraal Schriftelijk cijfers die zo hoog zijn dat je gemiddeld op een voldoende uitkomt dan ben je voor zover ik weet gewoon geslaagd. Het gaat om je eindcijferlijst, niet om elk los cijfer. Het lijkt mij dat het hier ook om het gemiddelde gaat aan het eind van het jaar.
Zou je niet beter je energie steken in bijles? Als je taalvaardigheid zo slecht is dat je een 3,5 haalt voor een tentamen, dan staat dat straks je functioneren op de werkvloer ook in de weg. In plaats van te informeren naar het examenregelement, zou ik gaan informeren bij je docent en/of studie-adviseur hoe je je taalvaardigheid omhoog kunt krijgen.

Los van wat er in het examenregelement staat, zou je zelf in mijn ogen met zulke slechte cijfers voor een zo belangrijk vak niet moeten willen slagen. Zelfs bij een goed gemiddelde zegt een zo laag toetsresultaat iets over je taalvaardigheid namelijk. En over het algemeen valt er met een beetje oefening en bijles echt wel iets aan te doen.

Succes ermee!
quote:peecee schreef op 10 maart 2016 @ 10:53:

Hoe bestaat dat........een 4 voor Nederlands? ???Hoe bestaat dat... zo'n bot en opgeblazen karakter????
Haar algemene taalvaardigheid hoeft toch niet heel slecht te zijn? Ze staat een voldoende ondanks die 3,5, dus op de andere onderdelen moet ze dan wel echt goed gescoord hebben, geen zesje. Iemand kan wel heel slecht zijn in woordkundig ontleden, of niet kunnen onthouden wat een tautologie is en een pleonasme of wat de koppelwerkwoorden zijn, maar zich wel gewoon goed kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal. Zo'n vak bestaat uit zoveel onderdelen.
En niet moeten willen slagen. Omdat je in één onderdeel van één vak slecht bent. Tuurlijk ga je dan vrijwillig zeggen: ik zak wel. Sure.
quote:hello.goodmorning schreef op 10 maart 2016 @ 10:50:

Staat het misschien in het examenreglement van je school? (ipv de studiehandleiding)

Ik vind het trouwens wel logisch dat wanneer je lager dan een 4 scoort op een bepaald vak, je niet je diploma kunt halen. Vooral bij een vak als Nederlands. Als je straks hbo-v gaat doen, moet je ook minimaal een 5,5 scoren op alles.Het gaat om 1 toets. Gemiddeld staat ze voldoende begrijp ik.
Het zou kunnen dat je opnieuw moet herkansen, maar ze mogen je echt niet zomaar van school afsturen! Geen zorgen.
Inderdaad navraag doen op school èn nagaan hoe je je Nederlands toch kunt verbeteren.

Wat mij verbaast in de OP is de studieschuld van 16.000 euro. Is hopelijk 1600?
De Nederlandse taal Is erg belangrijk. Dat zal zwaarder wegen dan bv lichamelijke oefening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven