Welke koffer kopen?

10-03-2016 11:20 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou dat dus. Ik ben op zoek naar een koffer en weet niet welke goed is om te kopen. Ik heb al wat sites afgestruind, maar wat een hoop verschillende koffers zijn er

We gaan vliegen met 2 kinderen, dus er moet wel wat bagage in passen (waarschijnlijk nemen we 2 koffers mee, of 1 koffer en een grote rugzak). En ik wil graag een koffer die je op 4 wielen kunt duwen en niet aan 1 kant hoeft op te tillen om te trekken. Verder geen idee of het slim is om een harde of zachte te nemen en of er nog verschil zit tussen de trek/duw-stangen (uitschuifbaar handvat). Ik ben echt een nitwit op dit gebied, de enige koffer die ik heb is mijn motorkoffer en verder doe ik alles met een weekendtas.

Alle ervaringen en tips zijn welkom. Thanx
Als je gaat vliegen is een hardschalige en afsluitbare koffer het beste. Ik heb een paar jaar geleden een kofferset van Princess gekocht en deze voldoet prima. Voor rond de 5 vliegretourtjes per jaar. Als je echt heel veel reist is het slimmer om er meer geld voor uit te trekken, b.v. een Samsonite koffer.

Bij Blokker verkoopt men een hele set: klik
Ik zou juist niet die hele harde nemen (die niet mee rekken zeg maar). Die zijn verschrikkelijk zwaar. Ik heb zo'n ding, maar neem hem eigenlijk nooit mee, omdat je 20 kilo bagage mee mag nemen en de koffer alleen al een groot deel van dat gewicht is. Ik zou dus vooral op het gewicht van de koffer letten.
quote:Quinty schreef op 10 maart 2016 @ 11:41:

Als je gaat vliegen is een hardschalige en afsluitbare koffer het beste. Ik heb een paar jaar geleden een kofferset van Princess gekocht en deze voldoet prima. Voor rond de 5 vliegretourtjes per jaar. Als je echt heel veel reist is het slimmer om er meer geld voor uit te trekken, b.v. een Samsonite koffer.

Bij Blokker verkoopt men een hele set: klikHeb ook zo'n set. Inmiddels al bijna 5 jaar en heb ieder jaar iig 2 vliegvakanties. Koffers blijven goed!
quote:groenebroek schreef op 10 maart 2016 @ 11:50:

[...]Heb ook zo'n set. Inmiddels al bijna 5 jaar en heb ieder jaar iig 2 vliegvakanties. Koffers blijven goed!Ja, fijn hè? Die van mij blijven ook echt goed! En zijn trouwens absoluut niet zwaar, aan ledig gewicht.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-03-2016 12:21
Reden: spam
% gewijzigd
Moderne harde koffers zijn niet zwaarder dan zachte. Ik heb ook een harde, omdat je spullen daarin niet geplet worden. Vooral voor souvenirs soms wel van belang.
.
Herma, wat toevallig dat je een profiel aangemaakt hebt om deze website te promoten :racepalm: Ik heb je gestaft.
De nieuwe hardschalige Samsonites met vaste sluiting vind ik erg fijn. Wegen niet veel maar zijn toch sterk. Ik heb de S'cure spinner van 75 cm, heel tevreden en gaat de komende 10 jaar mee.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Ik heb ook liever een gewone sluiting. Zo'n rits is toch een zwak punt. Ik heb één keer een koffer met rits gehad en die rits is kapot gegaan. Het was wel een vrij goedkope koffer, geen Samsonite ofzo.
.
Heb vorig jaar een Samsonite koffer gekocht, mijn ouders hebben koffers van dat merk en doen ze al ruim 20jr mee.

Die van mij is trouwens wel groter (iets te groot eigenlijk, want er gaat veel te veel in ) maar weegt een stuk minder, dus zo zwaar zijn die harde koffers tegenwoordig niet meer.
quote:LaVidaPura schreef op 10 maart 2016 @ 12:13:

Heb vorig jaar een Samsonite koffer gekocht, mijn ouders hebben koffers van dat merk en doen ze al ruim 20jr mee.Samsonite heeft inderdaad oersterke koffers. Ik heb 10 jaar bij KLM gevlogen als stewardess en na 8 jaar intensief gebruik (fulltime vliegen) moest ik een nieuw exemplaar halen. En toen waren er nog steeds bepaalde onderdelen nooit kapot gegaan. Niet voor niets dat zij vroeger reclame maakten met olifanten diemop koffers gingen zitten e.d.
Ik heb 2 jaar terug ook een topic hierover geopend en ben uiteindelijk uitgekomen bij een koffer van suitsuit. Heb de grootste, 77cm en weegt 4,5kg. Heeft 4 wielen, stevige stang die in verschillende standen kan en bovenop en aan de zijkant een handvat. Hij rijdt echt ontzettend soepel en er kan heel veel in. Wij zijn met 3 en ik heb dan mijn eigen spullen en die van dochter in mijn koffer + nog wat speelgoed enzo. Hij heeft wel een rits ipv van die klikdingen, maar dat vind ik geen probleem en de rits ziet er ook heel stevig en degelijk uit. Zit een soort rubber langs, waardoor hij ook enigszins flexibel is. En er zit gewoon 10 jaar garantie op, dus ook op de rits. Geloof dat hij 180 euro was.

Ik heb deze. Leuk design en heel makkelijk te herkennen!!

Tips van mijn kant:

- Neem een hardshell, dat is bij vliegreizen prettiger dan een softshell. Kleinere kans op beschadigingen.

- Neem niet het grootste formaat, het is verleidelijk, maar vaak onnodig. Daarnaast zit je daarmee sneller aan de 20 kilo grens, en is hij vanwege zijn grote lastiger op te bergen/te tillen. Denk bijvoorbeeld aan taxi's e.d., 2 grote koffers past vaak niet.

- Probeer een koffer uit te zoeken die niet te zwaar is. Een koffer die uit zichzelf 8 kilo weegt, betekent dat je minder mee kan nemen/meer moet zeulen.

- Zorg voor een herkenbaar kleurtje/motief. Je wil niet weten hoeveel zwarte/blauwe koffers er uit een vliegtuig komen.

Verder is het praktisch om je koffer niet te zwaar te maken. Ik probeer max 15 kilo te halen. Allereerst, een koffer van 20 kilo is lastig te tillen. En daarnaast geeft het je ruimte voor souvenirs.
Dat tillen vind ik het probleem niet echt. Het enige dat je hoeft te tillen is in en uit je eigen auto en daarna op de bank leggen en bij aankomst er weer af. Ik heb verder alles gereden met de koffer en bv in de taxi of de bus voor transfer doet de chauffeur. Ik vind het zelf prettiger om gewoon 1 of 2 grote koffers te hebben, dat heb je qua ruimte voor 4 personen wel nodig hoor. Met kleine kinderen heb je je handen al vol aan alles bij elkaar houden en ik vond het wel handig om dan 1 persoon met 2 koffers te laten lopen en de ander met dochter + buggy en handbagage.

Gewicht werd opgeteld bij ons overigens. Wij waren met 3 dus max 60kg. Mijn koffer woog al meer dan 20, maar die van mijn man woog maar 10. Dus daar kwamen we lang niet overheen met alle spullen
Als je vaak een auto huurt kun je beter een zachte koffer nemen. Dat stampt wat handiger aan in een net iets te kleine kofferbak.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 10 maart 2016 @ 13:45:

Dat tillen vind ik het probleem niet echt. Het enige dat je hoeft te tillen is in en uit je eigen auto en daarna op de bank leggen en bij aankomst er weer af. Ik heb verder alles gereden met de koffer en bv in de taxi of de bus voor transfer doet de chauffeur.

Gewicht werd opgeteld bij ons overigens. Wij waren met 3 dus max 60kg. Mijn koffer woog al meer dan 20, maar die van mijn man woog maar 10. Dus daar kwamen we lang niet overheen met alle spullen

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat voor reis je wil maken, en ook wat voor reizen je in de toekomst wilt maken. Ik ga altijd met de trein naar schiphol, dus dan is het soms al een stuk meer tillen. Ik heb ook in hotels gezeten, waar geen lift zat. Dus dan moet je tillen naar de 1e/2e etage (of de 4e, als je echt pech hebt). En ook in het buitenland is het bij bussen/treinen regelmatig zo dat je je eigen bagage moet inladen. Dus dan is het op zich wel handig als het tilbaar is ;).

En dat gewicht optellen hangt ook weer van het vliegveld af e.d. En ik geloof dat je boven het maximum gewicht ook moet kijken naar arbo-wetgeving e.d. Maar daar heb ik alleen van horen zeggen, en weet ik niet het fijne van.

Ga er in ieder geval niet zomaar vanuit dat het 'bij elkaar optelt'.
Wow, wat veel tips al, bedankt!

Ok, dus een harde koffer is wel echt handiger als ik het zo lees, maar het mag wel met (stevige) rits sluiting zijn.

Ik kan niet helemaal inschatten hoe vaak we ze gaan gebruiken. Dit wordt de eerste verre reis met kinderen en ik hoop dat we de smaak te pakken krijgen, maar qua kosten zal dat toch bij max 1 keer per jaar blijven denk ik. En in de zomer gaan we vaak met de kinderen met de motoren weg, dus dan worden ze niet gebruikt

Met al deze tips kan ik al wat gerichter zoeken, bedankt!
@MarijeMarije: misschien nog een overbodige tip, maar geef 'em toch

Zorg ervoor dat je bij het inpakken in iedere koffer voor ieder gezinslid iets inpakt. Dus niet een koffer per gezinslid. Mocht er dan een koffer kwijtraken en een paar dagen later arriveren, dan heeft iedereen in ieder geval iets om aan te trekken. Succes met de kofferjacht!
Thanx Quinty. Die fout hebben we ooit 1 keer gemaakt. Mijn koffer was toen 5 dagen zoek en ik was zwanger en kon ter plekke niet zo makkelijk positiekleding kopen. Heb toen 5 dagen de kleding van mijn man gedragen en voelde me echt voor lul lopen Sindsdien splitsen we het inderdaad als we vliegen.
Koop in ieder geval niet een koffer met een rits. Die hebben ze zó open (zag gister nog een filmpje op facebook). En maken ze ook weer dicht zonder dat jij braaksporen oid hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven