Het is dilemma. Echt.

08-03-2016 09:48 468 berichten
Gewoon, omdat ik het bijna alleen nog maar fout gespeld zie hier... Dilemma dus, met 1x l en 2xm. Taalpolitie over en uit.
Eindelijk heb ik een goed voorbeeld gevonden van het gebruik van die/dat door sommige Vlamingen (en andere Nederlanders bleek) uit een ander topic!

Ik ben dus een meisje van 22 jaar oud die meedoet met politietesten om politie-inspecteur te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie net een topictitel: "kadootje".

Het is al tientallen jaren cadeautje. Kadootje is fout!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:prik schreef op 09 maart 2016 @ 18:52:

[...]

Dat is gewoon de afspraak waar we ons met z'n allen aan houden. Of vraag je je dat ook af bij Jij loopt naar huis < > loop jij naar huis?

Nee, ik vraag me af waar de grammaticale regels vandaan komen. In het voorbeeld dat ik gaf bijvoorbeeld vraag ik me af welk nut het heeft om de t weg te laten zoddra er je als onderwerp apchter het werkwoord komt.

Is het zo dat het in de gesproken taal beter loopt en dat de grammatica volgt?
Je bent zelf een theepot
Ha! Kwam ik zomaar Ada weer tegen!

'ze kenne misschien is een keer de akksijn op sigerete omlaag gooie!!! Rutte maak met ze eige klauwe het land kepot en ik mot krom legge voor de kabbenet!!!!'
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 10 maart 2016 @ 14:59:

Ha! Kwam ik zomaar Ada weer tegen!

'ze kenne misschien is een keer de akksijn op sigerete omlaag gooie!!! Rutte maak met ze eige klauwe het land kepot en ik mot krom legge voor de kabbenet!!!!'Dat moet toch wel een persiflage zijn !
quote:MinkeDeWit schreef op 09 maart 2016 @ 18:41:

Ik kwam er een tijdje geleden achter dat ik insgelijks altijd fout heb gedaan (eensgelijks). Suf he?

Trouwens nog een vraagje. Ik lees hier vaak 'de aanhoudende wind' (als in 'de aanhouder wint'), en daar reageert niemand op. Is dat een forumgrapje?Ja, dat is een forumgrapje. Het komt uit een topic van een paar maanden geleden. Volgens mij was het zelfs de titel van dat topic.
quote:SuzanneSuus schreef op 10 maart 2016 @ 14:17:

[...]

Nee, ik vraag me af waar de grammaticale regels vandaan komen. In het voorbeeld dat ik gaf bijvoorbeeld vraag ik me af welk nut het heeft om de t weg te laten zoddra er je als onderwerp apchter het werkwoord komt.

Is het zo dat het in de gesproken taal beter loopt en dat de grammatica volgt?Ja, volgens mij is de grammatica vooral descriptief in plaats van prescriptief. Dus mensen doen het op een bepaalde manier, en dan wordt dat in de grammatica's zo beschreven. Maar het is niet alsof iemand de grammatica 'bedacht' heeft of iets dergelijks.
quote:Hayek schreef op 10 maart 2016 @ 14:15:

Ik zie net een topictitel: "kadootje".

Het is al tientallen jaren cadeautje. Kadootje is fout!Ik vind kadootje wel gezelliger staan. Vraag me niet waarom haha.
Bij informeel gebruik is 'kado' (en dus ook 'kadootje') toegestaan.
Topictitel: "vernoemen NA oma's"
quote:Cedrixvienthely schreef op 10 maart 2016 @ 16:16:

Bij informeel gebruik is 'kado' (en dus ook 'kadootje') toegestaan.Het officiële woord is cadeau. Kado komt niet voor in het groene boekje, dat dé leidraad is voor de Nederlandse taal. Er staan wel woorden dubbel in (bijvoorbeeld bloes/blouse en boeket/bouquet) waarvan de een de voorkeursspelling is en de ander een vorm die ook is toegelaten, maar kado is nooit officieel goed geweest. Als je met 'informeel gebruik' dit forum of je Facebook bedoelt: prima, schrijf het hoe je wilt. In alle officiëlere teksten zou ik gewoon cadeau gebruiken. Hetzelfde geldt voor woorden als buro en nivo.
quote:prik schreef op 10 maart 2016 @ 16:37:

[...]

Het officiële woord is cadeau. Kado komt niet voor in het groene boekje, dat dé leidraad is voor de Nederlandse taal. Er staan wel woorden dubbel in (bijvoorbeeld bloes/blouse en boeket/bouquet) waarvan de een de voorkeursspelling is en de ander een vorm die ook is toegelaten, maar kado is nooit officieel goed geweest. Als je met 'informeel gebruik' dit forum of je Facebook bedoelt: prima, schrijf het hoe je wilt. In alle officiëlere teksten zou ik gewoon cadeau gebruiken. Hetzelfde geldt voor woorden als buro en nivo.

Het ging in dit geval om een topictitel op dit forum, dus het lijkt mij dat er best gebruik gemaakt mag worden van informeel taalgebruik.

Ik gebruik zelf liever 'cadeau', maar het is in dit geval niet per se fout.
Kado is geen officieel Nederlands woord. Strikt gezien is het dus wel fout.
Nog een ergernis: "Dit helpt voor...", terwijl ze eigenlijk "Dit helpt tegen..." bedoelen en vice versa. Hoorde het in een reclame voor een medicijn. Mijn eerste gedacht was 'laat ik het dan maar niet gebruiken'.
Zins.

Ik las net in een topic: "of terwijl". In plaats van oftewel......
quote:Reddexy schreef op 08 maart 2016 @ 10:34:

[...]

Sowieso niet normaal hoeveel varianten er op dit woord zijn 😃 Zowiezo, zo wie zo, so is so..., sowiseau..Ik hoor ook veel mensen over 'zobiezo'
Soïso!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 11 maart 2016 @ 23:10:

Soïso!Dat komt misschien nog wel het dichtst in de buurt!
quote:Hayek schreef op 11 maart 2016 @ 22:51:

Ik las net in een topic: "of terwijl". In plaats van oftewel...... Om te huilen!
Is deze al geweest? Het is datum, niet data. Data is namelijk meervoud.
quote:Rue schreef op 12 maart 2016 @ 00:56:

Is deze al geweest? Het is datum, niet data. Data is namelijk meervoud.Data's..................
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Net zoals fora's.
quote:Rue schreef op 12 maart 2016 @ 00:56:

Is deze al geweest? Het is datum, niet data. Data is namelijk meervoud.Het meervoud van datum is data óf datums. Mag allebei. Data's is inderdaad fout.
quote:amarna schreef op 12 maart 2016 @ 10:29:

[...]

Het meervoud van datum is data óf datums. Mag allebei. Data's is inderdaad fout.Weet ik, maar mensen gebruiken data heel vaak als ze datum bedoelen (dus enkelvoud). Data's is inderdaad nog erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven