Na lange tijd weer daten.......help!

12-10-2008 21:25 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik weet eigenlijk niet precies wat jullie voor me kunnen doen, maar ik moet even van me afschrijven. Ervaringen en/of tips zijn sowieso welkom!

Sinds ruim vier jaar ben ik single, had een relatie van ruim acht jaar achter de rug en had nogal wat problemen met mezelf. In die vier jaar zijn er de nodige jongens voorbij gekomen, maar dat werd nooit meer dan wat "gerommel". Meer dan dat wilde ik niet, in verband met de eerder genoemde problemen. Het cliché "als je niet van jezelf houdt, kun je niet houden van een ander" was zeker op mij van toepassing. Er was zogezegd geen ruimte voor. Nu, na een tijd in behandeling te zijn geweest, is die ruimte er wel weer. Het probleem echter is dat ik erg bang ben. Bang om gekwetst te worden, bang om onzeker/jaloers te worden, bang om die ander op een voetstuk te plaatsen, etcetera. Die angsten zijn, gezien eerdere (vriendschappelijke of liefdes-) relaties, niet ongegrond. Maar na de nodige angsten te hebben doorstaan, heb ik uiteindelijk ingestemd om te gaan daten. Volgende week gaat dat gebeuren, nu ben ik al ontzettend nerveus!! Ik ben niet verliefd, vind de jongen in kwestie wel erg leuk, maar toch... Wat moet ik doen? Wat moet ik zeggen? Hoe moet ik me gedragen? Ik vind het doodeng, ik kan me er echt niet op verheugen...

Nogmaals: ik weet niet wat ik precies zoek (tips, steun, ervaringen? Alles is welkom!), maar in ieder geval bedankt voor het lezen!

Groetjes,

Lies
Mijn tip; Wat is er op tegen elkaar eerst een beetje te leren kennen? Kortom; niet te hard van stapel lopen. En een man moet je wel het gevoel geven helemaal voor je te gaan, zonder dat hij je inpakt met allerlei loze beloftes natuurlijk. Probeer iemand eerst een beetje te leren kennen, voordat je jezelf helemaal geeft. Good luck!
Thanks Vicky!

Je hebt helemaal gelijk, dat is ook wat mijn verstand zegt. Mijn gevoel echter gaat de strijd aan met mijn verstand, zodat ik het gewoon allemaal niet meer weet. Mijn zelfvertrouwen is nog behoorlijk laag, waardoor ik niet kan geloven dat iemand echt voor me zou willen gaan. Dat maakt het allemaal nog lastiger iemand te vertrouwen (wat wil hij van me? etc.). De boot nog langer afhouden (we zijn elkaar enkele malen toevallig tegen het lijf gelopen en mailen sindsdien) is geen optie. Want dan weet ik dat er helemaal niets meer van komt. Uit zelfbescherming reageer ik dan niet meer op mailtjes o.i.d. waardoor die jongen uiteindelijk afhaakt. Dus ik vind dat het nu gewoon tijd voor me is "in het diepe te springen"....hoe eng ik dat ook vind.
Lig nu bijna een uur in bed te woelen, kan niet slapen aangezien nu de "relevante vragen" bovenkomen. Oftewel: de vragen waarop jullie wellicht een antwoord hebben of waarin jullie me advies kunnen geven. Bovenstaande door mij beschreven zaken zijn dingen waarmee ik zelf om moet leren gaan (maar die wel het eerst bij me op kwamen, vandaar mijn vage verhalen...).

Nu dus de concrete vragen: hoe moet ik hem begroeten (drie zoenen, een hand of helemaal geen lichamelijk contact?)? Waar afspreken? Bij een van ons thuis vind ik niet echt een optie, neutraal terrein lijkt me even beter... Maar waar dan wel? Waarover moet ik in godsnaam praten? Als ik nerveus ben (en ik weet zeker dat ik dat zal zijn...) word ik óf heel stil óf komt er de grootste onzin uit mijn mond. Die stiltes zijn niet prettig, maar die onzin die ik uitkraam is nog veel erger... Tips zijn meer dan welkom!
hey liesje.

frustrerend. ik heb zelf een relatie, waar ik kan me goed voor stellen hoe je je moet voelen als je weer moet gaan daten, omdat ik zelf ook problemen met mezelf heb en dat ook voor de nodige complicaties zorgt in mijn relatie.

misschien is het anders als je al een relatie hebt, maar ik kan je alleen maar vertellen dat je jezelf moet zijn. logisch dat je nerveus bent, helemaal om het lage zelfvertrouwen. zou ik ook zijn. maar weet je, mensen zoals wij die soms zo op onszelf gericht zijn, (niet negatief bedoeld, dat komt door de onzekerheid en het twijfelen aan ons zelf) willen nog wel eens vergeten dat de ander ook onzeker zal zijn bij het daten, en ook nerveus zal zijn! want van een date weet je nooit wat je moet verwachten, omdat je de ander niet kent en het alle kanten op kan gaan. weet dus dat hij hoogstwaarschijnlijk ook nerveus is, en ook onzeker over zichzelf zal zijn. dat is iedereen bij het daten, want iedereen is zelfbewust, omdat je bij daten juist zo goed mogelijk over wil komen en dan (te) veel op jezelf let. mijn tip aan jou is dan dat je het niet als een date met het onzekere gevoel moet zien, maar als een leuke avond met die leuke jongen. en dan zie je vanzelf wel wat er van komt. waar je moet gaan af spreken? waar je zelf het beste op je gemak bent, en waar je denkt dat hij op zijn gemak zal zijn. een plek waar jullie allebei ontspannen kunnen zijn. wees jezelf. als hij je vragen stelt, beantwoord die dan zo eerlijk mogelijk.

bedenk verder dat jij een uniek persoon bent, iedereen heeft iets te bieden. jij dus ook! wat mij altijd helpt, is als ik bedenk wat mijn "goede" kanten zijn. dat ik behulpzaam ben, vriendelijk, humoristisch. en van daaruit bedenk ik dan wat ik een ander te bieden heb. doe dat ook, je zelfvertrouwen groeit daar enorm van.

geniet ervan, veel plezier volgende week!

liefs ashley
Belangrijkste tips die ik je kan geven zijn;

- Wees jezelf, dat is het allerbelangrijkste, hij heeft interesse in jou anders wil hij ook geen date met jou, dus je hoeft je niet voor te doen als een ander!

-Spreek af op een plek die je kent en waar jij je prettig voelt. Spreek niet meteen voor een hele avond af, niet meteen uiteten en bios maar bv. om alleen ergens wat te gaan drinken. Zo voel je je niet verplicht om een avondvullend programma te bedenken en uit te voeren.

- De begroeting; ik denk dat je daar niet verder over na moet denken, dat moet min of meer vanzelf gaan. Als je er nu zoveel over nadenkt komt het straks misschien heel geforceerd over.

- Af en toe een stilte hoeftt echt geen probleem zijn, voel je niet meteen bezwaard dat er een stilte valt. Af en toe heb je dat in een gesprek, helemaal als je elkaar nog niet zo goed kent, maak je daar geen zorgen over.

- Zorg dat je kleren aan doet waar je je happy en vrouwelijk in voelt.

- Doe rustig aan, loop niet meteen te hard van stapel!

Heel veel plezier!!
@Asley; Dank je wel voor je open en lieve reactie! Je hebt mijn ogen geopend: ik stond er inderdaad niet bij stil dat hij ook weleens nerveus en/of onzeker zou kunnen zijn. Dat inzicht helpt me nu al. Ook neem ik je tip over het bedenken van mijn goede kanten zeker mee! Dat helpt me waarschijnlijk ook beter mezelf te kunnen zijn. Verder kan ik mij voorstellen dat de problemen die je met jezelf hebt ook voor problemen zorgen in je relatie. Dat is waar ik nu zo bang voor ben: het daten op zich niet, maar wat daaruit voort zou kunnen komen en hoe ik me dan zal gaan gedragen. Ik weet dat ik daarover nog niet na moet gaan denken, want dat is nog zeker niet aan de orde als je gaat daten, maar toch.. Ik hoop dat je partner je begrijpt en steunt als het allemaal niet zo lekker loopt, want dat heb je zeker nodig! Voor jou ook wat tips, maar misschien weet je dat zelf al... Probeer in ieder geval in contact te blijven, te vertellen wat er in je omgaat en waarom, hoe moeilijk dat soms ook zal zijn. Je partner zal je dan beter begrijpen en zal daardoor ook weten dat het niet aan hem ligt (want dat neem ik in jouw geval aan??). Geef je mening en grenzen aan, laat horen wat jij vindt en denkt. Het is belangrijk dat je jezelf blijft, niemand heeft er wat aan als je jezelf "kwijtraakt". Ik wens je heel veel sterkte!

@Jenalief: Dank je wel voor je tips! Daar heb ik zeker wat aan. Wat gaan drinken lijkt me inderdaad fijner, dan kan ik zelf bepalen hoe vroeg of laat (afhankelijk van hoe gezellig/leuk etc. het is) ik naar huis ga. En inderdaad: die begroeting zal wel lopen, moet daar maar niet te veel over nadenken...

Voel me door jullie reacties al wat beter, moet me er niet al te druk om gaan maken en gewoon zien hoe het loopt! Dank jullie wel!
Lieve meiden!

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de reacties, heb er veel aan gehad. Jullie tips heb ik tevoren allemaal nog eens doorgenomen wat me een stuk rustiger maakte. Heb echt een super-avond gehad en er zeker van genoten. En volgens mij was dat wederzijds: hij heeft een paar keer aangegeven het erg gezellig te vinden...

Dank jullie wel!
Ik ben benieuwd hoe je date is gegaan!
Hey Jenalief!

Sorry, lees nu pas je reactie... Maar het was erg gezellig! Heb een ontzettend leuke avond gehad. En niet alleen die avond: er zijn meerdere avonden gevolgd! En er zullen er (hoop ik althans!) nog meer volgen... Jaja, het onverwachte is gebeurd: ik ben verliefd! En volgens mij is dat wederzijds, maar dát weet ik dus niet zeker en durf ik ook niet te vragen (véél te kwetsbaar!). Maar goed, het is dus allemaal goed gegaan, dankzij jullie tips!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven