Hulp voor jongere bij depressie

17-03-2016 15:36 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve VIVA-meiden (en mannen als die aanwezig zijn),

Via mijn studie heb ik contact met een 17 jarig meisje wat depressief is.

Ze heeft heel veel meegemaakt in een korte tijd en kan dit niet loslaten, zodoende is ze in een depressie terecht geraakt. Ze slikt antidepressiva en loopt bij een psycholoog. Ook heeft ze meerdere praatgroepen geprobeerd en begeleiding op school gehad. Helaas geeft ze te kennen dat dit voor haar niet voldoende is en dat ze elke dag vechtend door moet zien te komen.

Ik vind een triest verhaal en zie veel van mijn eigen jeugd terug bij haar verhaal. Ik probeer zo veel mogelijk met haar te praten en haar ook te laten lachen... alleen is het geen meisje wat gemakkelijk praat en ik durf als niet deskundige het ook niet uit haar te trekken.

Ik wil haar graag helpen dus ben ik op zoek naar handvatten die ik haar kan bieden om het leven toch een beetje makkelijker te maken. Ik wil voorstellen of het geen goed idee is dat ze op een forum hierover gaat praten met lotgenoten. Misschien is ze anoniem achter een beeldscherm vrijer in het uiten van haar gevoelens.

Vinden jullie dit een goed idee? Bestaan er zulke fora en kennen jullie die misschien? Hebben jullie misschien andere tips over hoe ik haar zo goed mogelijk kan helpen?

Thanks in ieder geval!
Ik denk dat je het beter aan de professional (de psycholoog dus) kunt overlaten om haar handvatten te bieden.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik zou je er inhoudelijk niet mee bemoeien. Mocht je iets willen doen, dan is er gewoon zijn als fijne vriendin of bekende meer dan genoeg. Als ze je dingen vraagt kun je kijken of je daar een antwoord op weet, maar probeer de behandeling aan de professionals over te laten.
Dat snap ik!

Daar ga ik ook absoluut niet tussen zitten alleen geeft het meisje aan dat het niet helpt voor haar. Ze heeft dat aangegeven, maar er veranderd ook niks. Het meisje wilt niet naar een andere psycholoog omdat ze haar verhaal dan wéér helemaal moet doen.

Ik wil haar gewoon helpen! Ze is veel vrienden verloren en thuis is de ruimte er ook niet voor.
quote:Moonstar21 schreef op 17 maart 2016 @ 15:42:

Dat snap ik!

Daar ga ik ook absoluut niet tussen zitten alleen geeft het meisje aan dat het niet helpt voor haar. Ze heeft dat aangegeven, maar er veranderd ook niks. Het meisje wilt niet naar een andere psycholoog omdat ze haar verhaal dan wéér helemaal moet doen.

Ik wil haar gewoon helpen! Ze is veel vrienden verloren en thuis is de ruimte er ook niet voor.Lief van je, maar als het een professional al niet lukt, vrees ik dat jij weinig meer kunt doen dan inderdaad vriendschap bieden. En accepteren dat iemand die depressief is soms misschien minder plezierig gezelschap is....en er dan ook zijn.
quote:Hayek schreef op 17 maart 2016 @ 15:46:

[...]

Lief van je, maar als het een professional al niet lukt, vrees ik dat jij weinig meer kunt doen dan inderdaad vriendschap bieden. En accepteren dat iemand die depressief is soms misschien minder plezierig gezelschap is....en er dan ook zijn.

Misschien moet ik dat ook inderdaad... Vind het gewoon heel moeilijk om een meisje te zien die in de bloei van der leven zo vecht tégen het leven.

Dank je wel!
quote:Moonstar21 schreef op 17 maart 2016 @ 15:53:

[...]

Misschien moet ik dat ook inderdaad... Vind het gewoon heel moeilijk om een meisje te zien die in de bloei van der leven zo vecht tégen het leven.

Dank je wel!

Ik ken het, heb ook weleens zoiets meegemaakt.

Vat het vooral niet persoonlijk op als het ondanks jouw inspanningen toch slechter met haar gaat. Dat ligt niet aan jou!
Ik zou haar niet het Internet op schoppen. Niet iedereen is even aardig. Ik ook niet. Daarnaast is het een mythe dat je je problemen over wint Door er steeds over te praten. Dat soort inzichten zijn nogal jaren 70. Raad haar juist aan om te proberen om 1 uurtje in de week iets te doen met bewegen. Sommige gemeente/buurthuizen hebben laag drempelige loopclubjes voor mensen met psychische problemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 17 maart 2016 @ 15:59:

Ik zou haar niet het Internet op schoppen. Niet iedereen is even aardig. Ik ook niet. Daarnaast is het een mythe dat je je problemen over wint Door er steeds over te praten. Dat soort inzichten zijn nogal jaren 70. Raad haar juist aan om te proberen om 1 uurtje in de week iets te doen met bewegen. Sommige gemeente/buurthuizen hebben laag drempelige loopclubjes voor mensen met psychische problemen.Dankje voor je eerlijkheid! Goed idee om een keer met haar te gaan sporten of iets anders te doen! Dat probeer ik ook wel, maar stiekem wil ik ook weten wat er door der kopje spookt dus is de vraag 'hoe is het' al snel gesteld. Ga er op letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven