Gezondheid alle pijlers

Terugkerende eeltpit

18-03-2016 14:53 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Het volgende: ik heb al sinds mijn 19e een terugkerende, hardnekkige eeltpit. Het zit op mijn voorvoet gedeelte ter hoogte van mijn kleine teen/ringteen. Ik heb er destijds erg lang mee doorgelopen en toen eindelijk een pedicure ontmoet die mij toen heeft getraumatiseerd door te hakken als een malle in de pit.

Na een paar jaar toch naar een pedicure gegaan omdat ik echt niet meer kon lopen op blote voeten en de hele stand van mijn voet verkeerd was waardoor ik pijn kreeg aan mijn scheenbeen bot e.d. Deze pedicure heeft mijn vertrouwen toen gewonnen en kan met dr freesje waar ook water uitkomt de hele pit uitfrezen en de overtollige eelt aan de zijkanten ervan glad snijden (niet hakken!)

Dit laat ik dus om de 6 weken max doen en heb daar baat bij alleen probeer ik natuurlijk zelf ook dingen uit waarmee ik de pit langzamer laat groeien of zelf verwijderen oid want als de afspraak nadert sta ik alweer moeilijk te doen onder de douche met mijn voet en is op blote voeten lopen echt pijnlijk. Ik haal heel makkelijk eelt weg met de eeltverwijderaar van Scholl (is zo een ding met gaatjes erin en dan kan ik er overheen schrapen, ik heb ook die nieuwere variant met de diamantvijl en daar kan ik de eeltpit wel wat gladder mee krijgen waardoor het niet zo heel erg pijnlijk is.) Ik smeer dagelijks met zachte voeten creme van Scholl en/of met kokosolie. En ik draag steunzolen met een verhoging voor mijn voorvoet en een uitsparing voor de pit. Maar ja, het blijft terugkeren...

Heb al heel veel gegoogeld en gesproken met mensen en ik krijg vaak te horen dat het iets psychisch is waar het aan verbonden is. Een voetreflexoloog zou hier evt uitkomst in bieden. Maar ik vraag me af of er mensen zijn die andere tips hebben voor me. Mijn afspr met de pedicure is volgende week en ik heb nu al weer flinke last. Ik heb gisteren nog met de scholl vijl het gladder gemaakt en het voelt iets beter maar als ik er echt op druk met mijn vinger doet het pijn, en eigenlijk wil ik er gewoon permanent vanaf want de zomer komt er weer aan en zit ik weer te kutten met schoenen die goed zijn en waar mijn zolen in kunnen blabla. Ik zou ook wel weer een hakje aan willen kunnen :(

Ik lees het graag!
Slowly getting there....
Wahahaha psychisch, wat een bullshit.

Helaas. Zo'n likdoorn (want dat is wat het is) komt gewoon elke keer weer terug. Het is eelt dat naar binnen groeit en de pit kan heel erg hard zijn, zelf moet je er dus niet aan gaan prutsen. De buitenkant kun je zelf dan wel glad houden maar het naar binnen groeiende deel daar krijg je op een gegeven moment echt pijn van en je zult toch weer op herhaling moeten blijven gaan bij de pedicure. Je kunt proberen om met anderssoortige schoenen en/of drukverdelend materiaal te voorkomen dat ze (snel) ontstaan maar anders dan dat is er wei ig aan te doen.
huisarts al geprobeerd? doorverwijzing naar dermatoloog?
Oh en waarom maak je die afspraak niet om de 5 weken dan als je nu alweer last hebt?!
Heb je e.a. al eens met je huisarts besproken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En ga eens terug met je zolen om ze te laten controleren. Misschien kunnen ze daar nog iets in optimaliseren zodat je minder snel last heb van je eeltpit.
Ik jas er altijd zo'n likdoorn pleister op en dan is hij na 24 uur weggegift haha

Maar dat heb je vast al eens geprobeerd (?)
Ik had er voorheen ook altijd last van, maar sinds ik thuis (alleen in huis) altijd op Crocs loop, heb ik er nooit meer last van.
Om de vier weken naar de pedicure.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Pientjexxxx schreef op 18 maart 2016 @ 15:37:

Ik had er voorheen ook altijd last van, maar sinds ik thuis (alleen in huis) altijd op Crocs loop, heb ik er nooit meer last van.Hè, dat heb ik ook! Sinds ik in huis op Crocs loop, blijven ze langer weg.
Naar je huisarts en je door laten sturen naar chirurg. Chirurgisch verwijderen op de OK. Voordeel: likdoorn is weg. Nadeel: is een wond, dus moet gehecht worden, littekenweefsel tot gevolg waardoor je ook dan rekening moet houden met schoenen en zolen. Die pit zit er omdat daar een verhoogde druk is, dus die druk moet (ook als de pit weg is) verminderd worden
Ja de afspr vervroegen doe ik ook regelmatig maar op de langere termijnloop ik dan tegen het financieel aspect aan :(

De huisarts zegt dat er vrij weinig aan te doen is dan te smeren met salicylzuur of iets dergelijks. Misschien in gesprek met de dermatoloog idd.

Het is inderdaad het naar binnen groeiende gedeelte wat echt fuckin pijn gaat doen, maar weinig aan te doen dus ;(

En ja uiteraard de pleisters allang geprobeerd en het verzacht het wel enigzins maar de pedicure is toch het meest effectief.
Slowly getting there....
quote:doornroosje9 schreef op 18 maart 2016 @ 15:45:

[...]

Hè, dat heb ik ook! Sinds ik in huis op Crocs loop, blijven ze langer weg.Moeten het specifiek Crocs zijn (bestaan die dan nog)? Zoveel mogelijk op blote voeten/sokken lopen, werkt vast ook.
Ik vraag me trouwens af of die steunzolen het probleem niet verergeren. Zo leer je je voeten nooit de juiste stand aan....

Toen ik danste, had ik altijd een hele pijnlijke eeltpit onder mijn voorvoet. Nu ik dat niet meer doe, is hij helemaal verdwenen. Dans je of loop je op een bepaalde manier waardoor je (onbewust) met je voet draait? Het zou best kunnen dat je dat bent gaan doen toen je last kreeg, en hou je sindsdien het probleem door dat afwijkende loopje in stand.
quote:lindelunelente schreef op 18 maart 2016 @ 15:52:

[...]

Moeten het specifiek Crocs zijn (bestaan die dan nog)? Zoveel mogelijk op blote voeten/sokken lopen, werkt vast ook.Geen idee, maar dan heb je een zachte ondergrond. Dat heb je met blote voeten/sokken niet.
Tussen pedicure en dermatoloog zit nog een optie: podotherapeut. Veel zorgverzekeraars vergoeden die consulten deels, even nakijken bij de voorwaarden.
Weg laten snijden door de chirurg of de dermatoloog. Pedicures doen alleen iets aan de buitenkant, maar dat hele ding moet eruit anders kom je er nooit van af. Huisarts laten kletsen en een doorverwijzing vragen. Wel jammer van je eigen risico...
Mijn pedicure kreeg ze altijd wel eruit en hij zat altijd bijna tot op het bot . Maar vooral belangrijk dat er geen druk op staat ik kreeg ook altijd een soort silconen hoesje mee dat ik om de teen kon schuiven .

En schoeisel heel belangrijk niet te strak om je voet en zorgen dat je niet scheef loopt.
Mijn pedicure lepelt ze ook helemaal uit. Hier heet dat een medische pedicure, weet niet of dat in Nederland ook zo is?
Ruime schoenen dragen in de goede breedtemaat lijkt mij het eerste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In de fytotherapie wordt muurpeper gebruikt om likdoorns zacht te maken. Schattig vetplantje voor buiten:

Likdoorns kunnen behandeld worden door de hoornlaag los te weken met salicylzuur. Iets wat in aspirines zit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Likdoorn
Skechers wandelschoenen met traagschuim binnenkant, al geprobeerd?
of gewoon crocs buiten dragen, who cares. Witte legging rbij aan en niemand die er wat van durft te zeggen.
quote:Friezin71 schreef op 18 maart 2016 @ 22:10:

of gewoon crocs buiten dragen, who cares. Witte legging rbij aan en niemand die er wat van durft te zeggen.

Het helpt echt hoor! Ik denk dat het komt omdat je voet er voldoende ruimte in heeft en door de iets verende zool die een massage-effect schijnt te hebben. Het is de moeite van het proberen waard. Ik doe ze buitenshuis dus niet aan, maar dat komt omdat ik geen bijpassende witte legging heb.
quote:rastan schreef op 18 maart 2016 @ 15:01:

Wahahaha psychisch, wat een bullshit.

Helaas. Zo'n likdoorn (want dat is wat het is) komt gewoon elke keer weer terug. Het is eelt dat naar binnen groeit en de pit kan heel erg hard zijn, zelf moet je er dus niet aan gaan prutsen. De buitenkant kun je zelf dan wel glad houden maar het naar binnen groeiende deel daar krijg je op een gegeven moment echt pijn van en je zult toch weer op herhaling moeten blijven gaan bij de pedicure. Je kunt proberen om met anderssoortige schoenen en/of drukverdelend materiaal te voorkomen dat ze (snel) ontstaan maar anders dan dat is er wei ig aan te doen.Thanks voor je reactie, ben me inderdaad in het verdiepen in andere schoenen of drukmateriaal oid. Ik ga een afspr inplannen met mijn podoloog.
Slowly getting there....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven