Zelf ijs maken

18-03-2016 15:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik trotse eigenaresse van een ijsmachine (van mijn moeder gekregen voor mijn verjaardag). Nu heb ik iets tegen suiker en/of room, een beetje kan wel, maar zo min mogelijk. Tot nu toe heb ik alleen yoghurtijs gemaakt, dat smaakte overigens prima, alleen moet je hem niet in de vriezer zetten, dan ontstaan er kristallen (waarschijnlijk door gebrek aan suiker). Dus dat eet ik vaak meteen uit de machine, dan is het niet heel hard, maar op zich kan het wel.

Nu is mijn vraag: maken jullie zelf ijs en zo ja, hoe?
Nee, dan groei ik echt dicht. Ik zou het namelijk wel met suiker en room maken....
Oh dear, how sad, never mind.
Tja, lekker ijs is toch met room e/o suiker
Je bent zelf een theepot
Sorbetijs is lekker en makkelijk te maken.
quote:divarg schreef op 18 maart 2016 @ 15:28:

Sorbetijs is lekker en makkelijk te maken.Met héél veel suiker (als ie echt lekker moet zijn )
Ik gebruik vaak kokosmelk ipv gewone melk of ik maak cashewnotenmelk

Met avocado kom je ook een end, krijg je een fijne romige structuur van

Pinterest staat er helemaal vol mee, als je zoekt op dairy sugar free ice cream
Banaan even in de vriezer en daarna in de hakker. Heerlijk. Of yogurt met fruit staafmixeren en even in de vriezer zetten en dan opeten.
quote:Elisabeth1988 schreef op 18 maart 2016 @ 15:32:

Ik gebruik vaak kokosmelk ipv gewone melk of ik maak cashewnotenmelk

Met avocado kom je ook een end, krijg je een fijne romige structuur van

Pinterest staat er helemaal vol mee, als je zoekt op dairy sugar free ice creamEn dit.
quote:Goede-Fee schreef op 18 maart 2016 @ 15:33:

Banaan even in de vriezer en daarna in de hakker. Heerlijk. Of yogurt met fruit staafmixeren en even in de vriezer zetten en dan opeten.Dan kan TO de ijsmachine teruggeven aan moeder
Je bent zelf een theepot
Ik maak alleen maar roomijs dus met slagroom, suiker, eieren en melk.

Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.
Wat eten we vanavond?
quote:SuzanneSuus schreef op 18 maart 2016 @ 15:39:

[...]

Dan kan TO de ijsmachine teruggeven aan moeder

Inderdaad.

Maar zoals een ander al zei en ik beaamde, op Pinterest staat ook heel veel. Kan ze er toch wat mee.
quote:makreel schreef op 18 maart 2016 @ 15:40:

Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.Precies, tenzij je echt reden hebt om vet- en suikervrij te eten, maar geef dan de ijsmachine aan iemand anders.
Je bent zelf een theepot
Wat ik wel eens doe is het ijsmengsel (van vruchtensap of yoghurt bijvoorbeeld) na het draaien in de machine voorzichtig mengen met stijfgeslagen eiwit (niet roeren, scheppen tot het vermengd is, anders sla je de lucht eruit) en dan nog even in de vriezer.

Hierdoor word het ook zachter en luchtiger.

Als ik roomijs maak gebruik ik de dooier voor de ijsbasis, maar voor sorbet of yoghurtijs laat ik de dooier weg, die gebruik ik dan ergens anders voor.
quote:makreel schreef op 18 maart 2016 @ 15:40:

Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.

Yoghurtijs of sorbet vind ik wel echt lekker, maar ik doe er meestal wel wat suiker door.

Alcohol zorgt er trouwens ook voor dat ijs niet zo hard word, maar dat schiet qua gezond weer niet per se op
Yoghurtijs kun je met een ijsmachine nog het makkelijkst maken maar hoe vetter de ingredienten hoe prettiger het is (*). Suiker is hier minder van belang

Sorbet is zonder vet maar met suiker.

Frozen fruit zoals Fee schrijft is prima maar daar heb je geen machine voor nodig en je hebt kleinere hoeveelheden.

vruchtenyoghurt evt met verse of diepvries vruchten, wat volle yoghurt of magere yoghurt+ scheut slagroom en evt siroop in dezelfde kleur als de vruchten en dat in de machine.
Je bent zelf een theepot
quote:suuz393 schreef op 18 maart 2016 @ 15:30:

[...]

Met héél veel suiker (als ie echt lekker moet zijn )Helemaal niet, fruit is zoet genoeg hoor!
quote:divarg schreef op 18 maart 2016 @ 17:17:

[...]

Helemaal niet, fruit is zoet genoeg hoor!

Mwah

Ijs dat je bewaart in de vriezer en dus door en door koud wordt verliest smaak ( door de kou). Het zoeter maken is dan logisch
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 18 maart 2016 @ 18:16:

[...]

Mwah

Ijs dat je bewaart in de vriezer en dus door en door koud wordt verliest smaak ( door de kou). Het zoeter maken is dan logischAls je zoet genoeg fruit gebruikt (al dan niet al uit de vriezer) is het echt zoet genoeg hoor. Ja tenzij je gewend bent aan grote hoeveelheden suiker, dan misschien niet nee.
Gelatine in ijs, of verdikkingsmiddelen tegen de te grove kristallen? ik zou even op een pak professioneel ijs studeren.quote:Aan industrieel consumptie-ijs worden vaak stabilisatoren toegevoegd(guargom, carrageen, Johannesbroodpitmeel) om te voorkomen dat ijs hard wordt. Deze toevoegingen maken het ook mogelijk om ‘light’ ijs te maken met minder vet en suiker.http://www.kokenmetkennis.nl/ijs-maken-zonder-machine/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zonder suiker is nog wel te doen maar zonder suiker én zonder room? Dan kun je idd net zo goed bevroren fruit met yoghurt/kokos of amandelmelk oid in de blender doen. Jij hebt niet veel aan die ijsmachine als ik dat zo lees.
Ik maak altijd ijs met fruit ( ik gebruik mijn blender )

- Gevroren bananen + ander fruit naar keuze, je kan dus heel veel verschillende smaken maken

- Gevroren mango ( heel lekker, en geeft een andere textuur dan bananen )
Heel zoet fruit, dat is toch net zo goed suiker als suiker uit een pak? Of ben ik nou gek?
Wat eten we vanavond?
quote:makreel schreef op 19 maart 2016 @ 22:38:

Heel zoet fruit, dat is toch net zo goed suiker als suiker uit een pak? Of ben ik nou gek?Je hebt natuurlijke suikers en fabriekssuiker, wel een verschil hoor.
Fabriekssuiker komt uit een suikerbiet. Uiteindelijk is fruitsuiker of geraffineerde suiker calorie-technisch één pot nat.
quote:Airecolette1 schreef op 20 maart 2016 @ 10:22:

Fabriekssuiker komt uit een suikerbiet. Uiteindelijk is fruitsuiker of geraffineerde suiker calorie-technisch één pot nat.Dat bedoel ik.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven