nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Zo ons huis staat nu officieel op funda, spannend.

Ondertussen hebben we ons al echt ingesteld in wonen in ons nieuwe huis dus zou wel zuur zijn als de verkoop niet lukt.

Wel ook beetje gek want we hebben 3 mnd nu nog maar wel groot meerwerk al voor halverwege april Door gaan geven natuurlijk.

Makelaar moest nog wel ff checken hoe en wat.
Ik duim voor je jua! Is idd wel lastig met de ruwbouw...kan je dakkapellen, uitbouw enz. wel afnemen voor een huis waar nog geen garantie voor is dat je het koopt? Ben benieuwd wat makelaar/aannemer gaan zeggen!
Succes Jua! Spannend hè, je huis te koop zetten. Het is altijd maar afwachten of anderen net zo enthousiast zijn over je huis als jij.

Ons huis staat sinds vanochtend op Funda, dus we zitten in hetzelfde schuitje ;)

Hier loopt het zelfs al storm met belangstellenden! Dat had ik helemaal niet verwacht. De makelaar overweegt om de vraagprijs om te zetten naar een vanaf-prijs... Ik vind het tegelijk ook wel weer eng, het wordt zo definitief allemaal. Beetje 'cold feet' ofzo
Ow spannend noetje! !

Maar gaat dus al goed?!

Goed gebied?

Hier nog geen belangstelling, iig geen bezichtiging gepland of aangevraagd.

Ik weet dat hij pas 2 dagen online is maar maak mij toch wel zorgen, wat als het niet lukt?!

Dan gaat heel het verhaal niet door.

Aan de andere kant is nog niet de helft van het project verkocht dus we hebben ook nog wel even. ....Misschien.

Spannend allemaal.
Spannend voor de dames die hun huis te koop hebben staan. Inmiddels al bezichtigingen ingepland?

Wij hebben deze week de vooroplevering gehad. Ze moeten nog flink aan het werk voor de oplevering. Echt veel slordigheden: dingen beschadigd, niet goed naar de tekening gekeken en niet geluisterd naar onze opmerkingen. Vertrouwen in aannemer is laag, ben echt blij als alles straks klaar is en we die man niet meer hoeven te spreken 😬
Wat vervelend Sneeuwitje! Voor wanneer staat de oplevering gepland? En hadden jullie iemand ingehuurd van de VEH om mee te kijken? Mijn vriend vind dat onzin, mij lijkt het wel nuttig.

Nog even iets anders, voor degenen die al in die fase zijn: op welk moment heb je je keuken in laten meten? Onze keukenleverancier komt het liefst inmeten als vloeren wanden klaar zijn. Maar de levertijd van de keuken is 8 weken, en dan zitten we dus 7 weken zonder keuken als de rest helemaal klaar is. Liever niet. Nu zegt de keukenboer dat hij ook wel wil komen inmeten zonder vloer en behang/stucwerk, maar dan moet hij wel exact weten hoe dik de wandafwerking is. Dat vind ik toch wat spannend en gevoelig voor foutjes. Hoe hebben jullie dit gedaan?
@jua, inderdaad spannend, het gaat me wel heel snel zo. Vandaag een bod ongezien gehad! Gaan we niet op in , maar ons huis ligt dus wel goed in de markt. We wonen niet in de Randstad ofzo, dus niet een bijzonder gewild gebied. Maar ons huis biedt wel veel voor een betaalbaar bedrag.

Ik snap jouw spanning ook wel, voordat wij ons huis te koop hadden voelde ik hetzelfde. Eerst eigen huis kwijt voordat nieuwbouw er in zit. Hoe is de woningmarkt in jouw woonplaats? Kun je daar iets uit opmaken qua verkooptijd?

@sneeuwwitje, dat is vervelend, lijkt me heel irritant als er niet naar je geluisterd wordt. Hopelijk herstelt de aannemer alles snel en ben je het na de oplevering alweer vergeten.
Sneeuwwitje, wat zuur dat het allemaal zo tegenvalt. Hopelijk is het rechtgetrokken bij de oplevering.

Suuz, de man van VEH neem je alleen mee bij de daadwerkelijke oplevering en niet bij de vooroplevering. Ik kan het heel erg aanraden. Ze kijken echt naar andere dingen dan jij, met verstand van zaken. Bij ons keek de man alles nauwkeurig na, terwijl wij uitleg kregen over alle ruimtes van de aannemer. Zodoende konden wij rustig luisteren en hoefden we niet overal op te letten. Bij ons had volgens mij iedereen iemand van VEH mee, zo'n 20 huizen in elk geval wat ik gezien heb.

Qua keuken zat hij er bij ons al in bij oplevering dus kan je daar geen antwoord op geven.

Jeetje Noetje, dat is snel! We komen uit huur dus geen verkoop nodig geweest.
O ja tuurlijk Galleta, dat is wel logisch . Ik ga er toch maar even naar kijken!
@sneeuwwitje, wat een tegenvaller, gelukkig heb je een vooroplevering, dan is hopelijk het meeste gefixt tegen de tijd dat je erin kan.

@suuz, zou zeker een bouwkundig inspecteur meenemen, van VEH of elders. Je moet fouten ook binnen twee maanden melden volgens mij, dan is het fijn om gelijk te weten wat er evt. nog aangepakt moet worden door de bouwer. Ik heb ook wel eens gelezen dat er in een nieuwbouwhuis gemiddeld 26 fouten zitten bij oplevering, dingen die je als leek lang niet altijd ziet. Keuken inmeten gaat bij ons volgende week gebeuren, 8 weken voor de oplevering. Eigenlijk nog te kort, maar kon niet eerder. Aannemer raadde ook aan na oplevering in te meten, keuken leverancier maakte het echter helemaal niet uit. Die wilden komen meten wanneer de binnenmuren stonden, zonder binnenmuren was er ook niks te meten.
Zeker iemand van VEH meenemen, die weet precies waar het vaak mis gaat bij de bouw van huizen. En ze weten ook nog wel iets van juridische dingen.

Wij hadden bij de vooroplevering een bouwkundige (zelfstandig iemand) mee. Omdat we wisten dat er veel nog niet klopt. Hij keek naar dingen die we zelf absoluut niet gezien zouden hebben (steen met andere kleur gevoegd bijvoorbeeld).

@ suuz: weet je zeker dat de keukenboer niet bedoelt dat hij wil inmeten als de wanden en dekvloeren klaar zijn? Want dat is natuurlijk wel belangrijk en volgens mij doen ze dat altijd zo. Kan me niet voorstellen dat het behang/stucwerk en je laminaat oid zoveel invloed heeft op de maten van de keuken.

Daarnaast moet je dan toch ook veel te lang op je keuken wachten.

@ amby: hoe is het bij jullie met het contact met de aannemer?

Ze hebben twee weken om alles te maken, dan krijgen we de sleutel. Maar ik ben wel voorbereid dat er dan nog veel punten zullen zijn die nog niet kloppen en gefixt moeten worden 😉

We hebben vandaag de eerste aankoop bij de bouwmarkt gedaan: verhuisdozen!! Het komt steeds dichterbij!!

We zijn ook al druk met lijsten wat we moeten kopen (bv verlichting).
@sneeuwwitje, mijn vriend heeft het contact met de aannemer overgenomen, ik werd er te agressief van. Van de week ook weer een optie gekregen voor zonnepanelen (voor ¤5500). Nul informatie over merken etc., beslissen binnen een week en niet reageren op vragen.

Gelukkig verloopt het contact met leveranciers die we zelf hebben gekozen wel prima, dus de fase na oplevering kijk ik wel naar vooruit. Maar met die bouwer met het geel-blauwe logo ga ik echt nooit meer in zee.
Pffff als ik dat zo hoor ga ik twijfelen of nieuwbouw wel zo'n goed plan is.....

problemen met aannemers, fouten. ...gedoe met keukens

Wij moeten nog beginnen haha

Balen sneeuwwitje, zijn het dingen die ze redelijk snel op kunnen lossen ?

@noutje dat klinkt goed!

Ons huis is op zich ook een koopje voor wat je krijgt maar de huizen staan erg onder water in dit stuk van de wijk. Heel veel noodverkoop geweest en nog een paar huizen die voor zo'n 20k minder aangeboden staan. Wel minder netjes als ons huis en nog wat minpunten waardoor ons huis ook echt wel meer waard is maar ben bang dat veel kopers dan toch twijfelen.

Kwam er ook achter vandaag dat ons huis via de funda app niet naar boven komt. Gewoon op funda wel.

@suuz ik neem aan dat ze bedoelen als de muren en afdekvloer er zijn? Keuken plaats je toch ook vaak al voor je de muren afwerkt enzo?!

Maar goed nog nooit een keuken gekocht

Vandaag ook maar weer gaan kijken naar mogelijkheden voor tijdelijke woonruimte om de periode tussen verkoop huis en oplevering te overbruggen.

Dat valt ook tegen, huurprijzen ruim Over de 1000,00 per maand en zelfs een sta caravan vragen ze dik 900 voor. En dan heb je natuurlijk al extra kosten zoals rente tijdens de bouw, opslag etc....

We hebben nog bedenk tijd zou bijna er mee kappen.....

Jullie geen twijfels / enorme beren op de weg gehad?

Aan de andere kant als t allemaal achter de rug is hebben we waarschijnlijk een prachtig huis op goede lokatie en gaan we er financieel qau maandlasten flink op vooruit.

Bestaande bouw weinig aanbod en meeste echt boven budget dus dit moet t gewoon worden....
Ik heb er lang ingestaan dat nieuwbouw een slechte keuze voor ons was. Maar echt puur eigen beleving en mijn mening hier hoor. We wonen nu niet fijn, dus 1,5 jaar op een huis wachten was gewoon dom. Ik heb ook echt het gevoel dat ons leven "on hold" staat, door de dubbele woonlasten krijg je een ander uitgave patroon, en je durft niet van baan te wisselen. We konden geen bestaande bouw veroorloven met de karakteristieken die we wilden, dus het moest maar deze nieuwbouw worden. Het is een fijn/praktisch huis, wat weer makkelijk doorverkoopt, maar ik ben er niet verliefd op. Denk dat als we er eenmaal wonen het 't allemaal wel waard zal zijn, maar dít gaan we dus nooit meer doen. Misschien nog eens een keer een droomkavel kopen en dan zelf/catalogus bouw, maar ik hoop eerst nog heel lang in het komende huis te willen blijven kunnen wonen.
De keukenleverancier had het echt over afgewerkte wanden en vloeren (lees: stucwerk of tegels/hout/laminaat). Hij zegt dat die paar mm extra wanddikte invloed heeft op de plaatsing van de keuken. Het zijn dan wel Duitsers, dus Pietjes Precies? Maar goed, ze geven aan dus wel in te willen meten als ze weten hoe dik de wandafwerking is. Als ik jullie zo hoor lijkt me dat dus geen probleem.

@jua: wij kiezen ervoor om eerst de muren en vloeren af te werken en dan de keuken te plaatsen (hier is het eerder over gegaan in het topic). Als je keuken tijdens de bouw wordt geplaatst kan dat natuurlijk niet.

Wij waren ook niet specifiek op zoek naar nieuwbouw, maar konden in ons dorp geen bestaand huis naar onze zin vinden. Toen verliefd geworden op dit project. Ons project doet het ook wel echt goed, waarschijnlijk zit er tussen moment van tekenen en opleveren maar 13 maanden. En we boffen met onze aannemer; er valt zowaar goed mee te communiceren .

@jua: heb je goed zicht op de kosten die je gaat dragen bij start bouw? Ons viel dat namelijk enorm tegen. Dit komt vooral omdat we meteen starten met aflossen. Wel positief natuurlijk, nog voordat we een stap in ons huis hebben gezet, hebben we straks al ¤5000 afgelost.

Wij zijn bij mijn ouders ingetrokken om de kosten te drukken en extra te kunnen sparen. Anders was het voor ons niet haalbaar.

Nieuwbouw is leuk hoor! Je ziet echt je eigen huis groeien, letterlijk en in je hoofd. Zorg er wel voor dat je financieel alles op orde hebt en bereid je voor op een intensief traject .
@ Suuz: het lijkt me toch niet werkbaar om te wachten totdat de wanden en vloeren gedaan worden. Als ze weten wat voor vloer jullie krijgen dan kunnen ze daar toch rekening mee houden. Op die paar mm zal het toch ook niet aankomen lijkt me. Haha, misschien komt het wel doordat ze Duitsers zijn inderdaad

@ Amby: haha, verstandig dat je vriend de communicatie op zich heeft genomen. Maar eigenlijk triest dat het zo moet. Onze ervaring is ook dat andere partijen (keuken/bestrating/zonnepanelen) veel beter communiceren. Maar goed, zij moeten jou nog binnenhalen als klant. En die aannemer heeft de buit al binnen!

@ Jua: het is een heel proces en gaat veel tijd kosten, maar als het klaar is heb je ook een huis naar jullie wensen. Wij hebben naar bestaande bouw gekeken, maar met elk huis was wel iets (keuken / badkamer die we niet mooi vonden, maar die je er niet uit kunt slopen, want dat kost te veel geld). We konden nu meer meefinancieren (vergeleken met bestaande bouw), waardoor we het echt volgens onze wensen hebben kunnen doen. En dit huis is echt droomhuis vind ik, echt zoals wij willen.

Wij hebben overigens de dubbele lasten meegefinancierd in de hypotheek. Hadden een potje van 7000 euro voor rente en aflossing. Ik ben heel blij dat we dat gedaan hebben. Scheelt nu zorgen en we hebben goed kunnen sparen de afgelopen periode.

Wel hebben we sommige dingen te optimistisch begroot, bijna alles is duurder uitgevallen Maar als we straks de sleutel hebben en er wonen was het het allemaal waard (ga ik van uit dan ).
@ Amy jij dus niet heel fijn gevoel erover. On hold zal het voor ons niet voelen denk ik. Druk zat met de kinderen en ml heeft geen plannen om van baan te wisselen.

Aan de andere kant is het wel een lange periode waarin veel geregeld moet worden en ook tijdelijk ergens anders wonen wat het wel als wachten doet voelen ja.

@ suuz goed om te weten, wij willen ook in Duitsland gaan kijken voor een keuken. Begrepen dat dat stuk voordeliger kan zijn.

De rente tijdens de bouw hebben we idd besproken met onze adviseur die ons aanraadde het juist niet mee te financieren .

Had het wel over constructie om alvast bij de belastingdienst de kosten die je terug krijgt te laten uit betalen per maand. Dan hebben we alleen op het einde tegen de oplevering echt meer kosten. Verder valt het als het goed is reuze mee.

Alleen de huurprijzen van de tijdelijke huurhuizen / stacaravans is dus meer dan onze huidige hypotheek maandlasten. Dus wel lastig.

Vind het vooral zo spannend omdat we nu zo weinig nog weten. Krijgen we ons huis wel op tijd verkocht? Hoeveel restschuld precies, wanneer start de bouw ( nu nog niet voldaan aan de opschortende voorwaarden ) en war als het niet door gaat?

Dan hebben we wel flink kosten gemaakt voor hypotheek aanvraag, makelaar enzo.

Als het allemaal lukt dan is het het zeker waard!
Goedemorgen, hoe staat het met de nieuwbouwhuizen?

En met de dames die hun huis te koop hebben staan: is er al belangstelling?

Wij krijgen volgende week de sleutel! Afgelopen week nog wat laatste dingen besteld en nu druk met allemaal lijstjes wat we moeten meenemen en bij de bouwmarkt moeten halen. De afgelopen week al heel vaak bij de bouwmarkt geweest, dat gaat straks vast alleen nog maar meer worden Ben heel erg benieuwd hoeveel tijd alles gaat kosten en of we in de gemaakte planning ook over kunnen!

In ons huidige huis zijn we begonnen met opruimen en inpakken. Zo spannend allemaal!
Spannend Sneeuwitje! Hoe lang denken jullie nodig te hebben voordat je erin kunt? En doen jullie veel zelf, of is het vooral coordineren van partijen?
Spannend sneeuwwitje!

Gaan jullie alles zelf doen?

Ons huis staat nu ruim een week te koop...Is al veel bekeken maar nog geen bezichtiging gehad helaas.

Volgend weekend open huis.

Vind t echt zo spannend, stel dat het niet lukt om te verkopen. ...
@sneeuwwitje wat spannend en leuk zeg. Dit is toch echt het moment waar je naar uit gekeken hebt?

@jua ik duim voor jullie dat er snel een bezichtiging komt! Die onzekerheid is natuurlijk vervelend?

@hier krijg ik denk ik in het najaar een erg drukke tijd. Oplevering huis staat gepland voor oktober/november en ik mag via mijn werk een hbo opleiding doen. Werk betaald de studie + schooldag wordt uitbetaald. Opleiding start september 2016.

Maar om het nou niet te doen omdat we een huis krijgen. Ja dat vind ik ook zonde. Dus ik ga het gewoon proberen.
Zoals de planning nu is willen we 3 weken na sleuteloverdracht verhuizen. We laten veel doen (vloeren, muren en keuken, badkamer zit er al in). Dit zijn allemaal klussen die vakmensen beter kunnen. De tuin laten we ook deels doen (omspitten, oprit en terras leggen). Moeten daar nog wel de tegels voor verwijderen (er liggen bij de oplevering wat standaard tegels op oprit en om het huis). Deze zijn iets zwaarder dan we dachten, dus dat gaat nog wel een klusje worden om te verplaatsen

Verder moeten we in huis de kozijnen schilderen, trap is even afhankelijk hoe deze er uit ziet. En misschien een paar wandjes in een mooie kleur sauzen.

En dan alles verhuizen en kasten in elkaar zetten enzo.

@ Kaartje: ik zou het gewoon doen. Je weet nooit of de planning van de oplevering verschoven gaat worden, daar zou ik niet alles op uitkiezen. Beide dingen zijn mooie mogelijkheden voor de toekomst (nieuw huis en goede opleiding), dus ik zou er gewoon voor gaan!

@ Jua: spannend hoor. Scheelt wel dat er volgende week open huizen dag is, dan komen er vast wel wat geïnteresseerden kijken. Het kan ook zijn dat mensen daarom nu niet gaan bezichtigen, maar dat ze even wachten tot die open dag.
@sneeuwwitje, oh leuk zeg. Bijna je nieuwe huis in! Wel fijn dat je veel kunt laten doen, scheelt je veel werk.

Wij hebben inmiddels 5 bezichtigingen gehad en we zijn in onderhandeling met een partij. Waarvan het me sterk lijkt dat we er niet uitkomen. Na de Pasen uitsluitsel...

Daarom nu ook al een beetje op zoek naar tijdelijke woonruimte, deze waarschijnlijk ook al gevonden.

@kaartje, groot gelijk dat je die opleiding gaat doen. Zo'n kans kun je niet laten lopen. Kun je daarmee doorgroeien in je werk? Zal best druk worden, maar aan het eind van de rit is het 't vast allemaal waard.

@jua, ik heb ook het gevoel dat veel mensen wachten op de open huizen dag. Wij hadden snel bezichtigingen gepland staan, maar daarna bleef het stil..
Wij hebben de knop doorgehakt over onze bouwmethode. Nu we het huis goed lijken te kunnen verkopen, durven we verder stappen te zetten. En dat is ook wel nodig als de kavel al in juli uitgegeven wordt.

Alles gaat nu ineens heel snel zeg!
Leuk dat het topic na een paar dagen stilte spontaan weer volloopt met updates. Leuke en/of spannende tijden voor iedereen zo te lezen. Sluit me verder aan bij eerdere commentaren, hopelijk worden de oude huizen snel verkocht en de nieuwe huizen spoedig opgeleverd. Kaartje, zou zeker met die opleiding aan de gang gaan, mooie kans! En je kan toch altijd nog verlof opbouwen? Je hoeft niet per se elke dag aan het klussen te zijn. Ik zal ook nog wel rondom de oplevering wat dagen op het kantoor verschijnen, niemand kan mijn werk overnemen.

Wij waren donderdag op de bouwplaats. De keuken is ook ingemeten, komende dinsdag gaan we hem definitief maken en bestellen. Inmiddels zijn de muren en plafond wit en begint het op iets bewoonbaars te lijken. Nog een kleine 9 weken te gaan nu, eind van deze maand krijgen we hopelijk wat meer info over de opleverdatum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven