De broodbakmachine
zondag 20 maart 2016 om 10:32
Ik bak brood met een broodbakmachine maar echt lekker vind ik het nog niet. Hoe bak jij echt lekker brood?
Het recept van gisteren, mwah dus:
225 ml warm water (45°C)
2 eetlepels suiker
1 theelepel snelwerkend gist
4 eetlepels plantaardige olie
400 gr bloem
1 theelepel zout
Water, suiker en gist in de bakpan van de broodmachine doen. Het gist 10 minuten laten oplossen en schuimen. Olie, bloem en zout toevoegen. Kies het basismenu of het menu voor wit brood en druk op Start.
Het recept van gisteren, mwah dus:
225 ml warm water (45°C)
2 eetlepels suiker
1 theelepel snelwerkend gist
4 eetlepels plantaardige olie
400 gr bloem
1 theelepel zout
Water, suiker en gist in de bakpan van de broodmachine doen. Het gist 10 minuten laten oplossen en schuimen. Olie, bloem en zout toevoegen. Kies het basismenu of het menu voor wit brood en druk op Start.
zondag 20 maart 2016 om 11:37
quote:theamuts schreef op 20 maart 2016 @ 11:35:
[...]
Klopt, gisteren nog vier pakken gehaald!
Hoef je alleen maar water bij te doen. Ze verkopen bij Aldi nu trouwens ook broodbakmachines. (Maar die heb ik niet gekocht, een aantal jaren geleden heb ik de mijne voor een tientje tweedehands gekocht en twee weken geleden weer in ere hersteld.)Bij de witbroodmix van de Aldi moet je er ook melk bij doen.
[...]
Klopt, gisteren nog vier pakken gehaald!
Hoef je alleen maar water bij te doen. Ze verkopen bij Aldi nu trouwens ook broodbakmachines. (Maar die heb ik niet gekocht, een aantal jaren geleden heb ik de mijne voor een tientje tweedehands gekocht en twee weken geleden weer in ere hersteld.)Bij de witbroodmix van de Aldi moet je er ook melk bij doen.
zondag 20 maart 2016 om 11:43
quote:Joni_de_tweede schreef op 20 maart 2016 @ 11:37:
Heel heel lang geleden had ik er één, en ik ging toen altijd de mix halen bij boerenbond/welkoop. Geen idee of die ze nog verkochten.
Daar zat een meergranenbrood bij wat lekker was, en een zoetig brood. Kwestie van proberen. Maar achteraf was het wel een hoop gedoe en is het brood van de bakker zeker zo lekker dus ik ben er van genezen.
Dat was waarschijnlijk het merk Soezie.
http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspx
Heel heel lang geleden had ik er één, en ik ging toen altijd de mix halen bij boerenbond/welkoop. Geen idee of die ze nog verkochten.
Daar zat een meergranenbrood bij wat lekker was, en een zoetig brood. Kwestie van proberen. Maar achteraf was het wel een hoop gedoe en is het brood van de bakker zeker zo lekker dus ik ben er van genezen.
http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspx
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zondag 20 maart 2016 om 12:14
quote:Rubber_Ducky schreef op 20 maart 2016 @ 11:49:
280 ml water
200 gr tarwebloem
200 gr volkoren tarwebloem
20 gr boter
1,5 theelepel zout
1 eetlepel suiker
6 gram gist (Apart vakje, de machine doet dit er later bij)
Ik heb een panasonic SD-ZB2502BXE.
programma 4 (volkoren)
M-formaat brood (er is keuze tussen M-L-XL)
Oef, ¤180.
Ik heb er een gehad, maar het brood daaruit was heel korrelig, er waren geen mooie gluten gevormd. Ik dacht altijd dat het schoepje te klein was om het deeg echt goed te kneden: op een gegeven moment werd de bal deeg meer rondgegooid dan daadwerkelijk gekneed.
280 ml water
200 gr tarwebloem
200 gr volkoren tarwebloem
20 gr boter
1,5 theelepel zout
1 eetlepel suiker
6 gram gist (Apart vakje, de machine doet dit er later bij)
Ik heb een panasonic SD-ZB2502BXE.
programma 4 (volkoren)
M-formaat brood (er is keuze tussen M-L-XL)
Oef, ¤180.
Ik heb er een gehad, maar het brood daaruit was heel korrelig, er waren geen mooie gluten gevormd. Ik dacht altijd dat het schoepje te klein was om het deeg echt goed te kneden: op een gegeven moment werd de bal deeg meer rondgegooid dan daadwerkelijk gekneed.
zondag 20 maart 2016 om 12:15
quote:clemance schreef op 20 maart 2016 @ 12:14:
[...]
Oef, ¤180.
Ik heb er een gehad, maar het brood daaruit was heel korrelig, er waren geen mooie gluten gevormd. Ik dacht altijd dat het schoepje te klein was om het deeg echt goed te kneden: op een gegeven moment werd de bal deeg meer rondgegooid dan daadwerkelijk gekneed.Ja, hij is duur maar hij werkt wel super goed!
[...]
Oef, ¤180.
Ik heb er een gehad, maar het brood daaruit was heel korrelig, er waren geen mooie gluten gevormd. Ik dacht altijd dat het schoepje te klein was om het deeg echt goed te kneden: op een gegeven moment werd de bal deeg meer rondgegooid dan daadwerkelijk gekneed.Ja, hij is duur maar hij werkt wel super goed!
zondag 20 maart 2016 om 12:41
quote:Snoesje666 schreef op 20 maart 2016 @ 11:43:
[...]
http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspxJa klopt!
[...]
http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspxJa klopt!
zondag 20 maart 2016 om 19:09
Wij hebben sinds kort een broodbakmachine (Panasonic), nu een paar keer gebruikt.
Koopmans mix Waldkorn : hele knapperige korst, brood was vrij vast
Markant volkorenbrood mix: knapperige korst en heerlijk luchtig brood!
Lidl boerenbrood mix: brood knapperig, ook erg luchtig, maar nauwelijks te snijden. Dan druk je het plat, zeg maar.
Binnenkort eens mix van een molen proberen!
Koopmans mix Waldkorn : hele knapperige korst, brood was vrij vast
Markant volkorenbrood mix: knapperige korst en heerlijk luchtig brood!
Lidl boerenbrood mix: brood knapperig, ook erg luchtig, maar nauwelijks te snijden. Dan druk je het plat, zeg maar.
Binnenkort eens mix van een molen proberen!
zondag 20 maart 2016 om 19:41
quote:theamuts schreef op 20 maart 2016 @ 11:39:
Is de mix van de Aldi voor wit brood ook lekker?Ik heb liever witbrood zonder melk, daarom koop ik hem niet meer. Het brood is wel goed en de mix is erg goedkoop. Wel doe ik er iets extra droge gist bij en wat extra water, dan wordt het brood nog hoger en luchtiger. Dat doe ik altijd bij alle all-in mixen. Ik heb een (oud model) Panasonic en dan kun je meer water gebruiken dan op de verpakking van de mix wordt vermeld.
Is de mix van de Aldi voor wit brood ook lekker?Ik heb liever witbrood zonder melk, daarom koop ik hem niet meer. Het brood is wel goed en de mix is erg goedkoop. Wel doe ik er iets extra droge gist bij en wat extra water, dan wordt het brood nog hoger en luchtiger. Dat doe ik altijd bij alle all-in mixen. Ik heb een (oud model) Panasonic en dan kun je meer water gebruiken dan op de verpakking van de mix wordt vermeld.
zondag 20 maart 2016 om 19:55
quote:-Suze- schreef op 20 maart 2016 @ 10:39:
Denken jullie dat een theelepel voldoende zout is? Ik denk nog dat het gewoon flauw is.Ik bak brood van de molen, daar moet bij de meeste recepten 3 gram zout per 100 gr meel in het deeg. Nu bak ik broden van 500 gr, dus 15 gr zout. Dat is wel iets meer dan een theelepel;)
Denken jullie dat een theelepel voldoende zout is? Ik denk nog dat het gewoon flauw is.Ik bak brood van de molen, daar moet bij de meeste recepten 3 gram zout per 100 gr meel in het deeg. Nu bak ik broden van 500 gr, dus 15 gr zout. Dat is wel iets meer dan een theelepel;)
zondag 20 maart 2016 om 19:58
zondag 20 maart 2016 om 19:59
Mijn kant en klare mix- broden waren altijd wat klef.
Nu meng ik zelf mijn meel.
Mooie broden, maar erg kruimelig.
In een ander topic las ik over het toevoegen van gluten, dus glutenpoeder besteld bij de bakker.
Volgend weekend kan ik het uitproberen.
Nu meng ik zelf mijn meel.
Mooie broden, maar erg kruimelig.
In een ander topic las ik over het toevoegen van gluten, dus glutenpoeder besteld bij de bakker.
Volgend weekend kan ik het uitproberen.
zondag 20 maart 2016 om 20:01
quote:btientjuhzzz schreef op 20 maart 2016 @ 19:55:
[...]
Ik bak brood van de molen, daar moet bij de meeste recepten 3 gram zout per 100 gr meel in het deeg. Nu bak ik broden van 500 gr, dus 15 gr zout. Dat is wel iets meer dan een theelepel;)
Mijn bloeddruk giert omhoog als ik dit lees.
Ik gebruik zes gram op 450 gram meel.
[...]
Ik bak brood van de molen, daar moet bij de meeste recepten 3 gram zout per 100 gr meel in het deeg. Nu bak ik broden van 500 gr, dus 15 gr zout. Dat is wel iets meer dan een theelepel;)
Ik gebruik zes gram op 450 gram meel.
zondag 20 maart 2016 om 20:05
quote:Snoesje666 schreef op 20 maart 2016 @ 20:01:
[...]
Ik gebruik zes gram op 450 gram meel.Als je veel zelfgebakken brood (geen mixen) eet, dan is het verstandig om echt bakkerszout te gebruiken. In bakkerszout zit namelijk meer jodium en een tekort aan jodium kan schildklierproblemen veroorzaken. Tegenwoordig zit er in het brood van de bakker ook al minder zout en ik vraag mij af of er een verband bestaat tussen het flink gestegen aantal mensen met een te trage schildklierwerking en de verlaging van het zoutgehalte in het brood.
[...]
Ik gebruik zes gram op 450 gram meel.Als je veel zelfgebakken brood (geen mixen) eet, dan is het verstandig om echt bakkerszout te gebruiken. In bakkerszout zit namelijk meer jodium en een tekort aan jodium kan schildklierproblemen veroorzaken. Tegenwoordig zit er in het brood van de bakker ook al minder zout en ik vraag mij af of er een verband bestaat tussen het flink gestegen aantal mensen met een te trage schildklierwerking en de verlaging van het zoutgehalte in het brood.
zondag 20 maart 2016 om 20:09
quote:Rocinante schreef op 20 maart 2016 @ 20:07:
Wij hebben de broodbakmachine weg gedaan. Uitstekend recept voor lekker brood!Dan had je vast geen goede machine. Niets is lekkerder dan een versgebakken brood met zo'n knapperige korst en het hele huis dat naar vers brood ruikt. Eigenlijk is er maar één (behoorlijk groot) nadeel: je gaat er teveel van eten.
Wij hebben de broodbakmachine weg gedaan. Uitstekend recept voor lekker brood!Dan had je vast geen goede machine. Niets is lekkerder dan een versgebakken brood met zo'n knapperige korst en het hele huis dat naar vers brood ruikt. Eigenlijk is er maar één (behoorlijk groot) nadeel: je gaat er teveel van eten.