Dominant door onzekerheid.
maandag 3 november 2008 om 20:50
Mijn zoon van 6 is erg onzeker. Hij wil graag de controle houden en zo ook in het spelen. Daardoor is hij wel wat dominant , wil graag bepalen wat er gebeurd, Niet elk kind vind dat leuk natuurlijk , dus is er ook weleens een conflict . Hoe kan ik hem hier in begeleiden zonder hem het gevoel te geven dat hij iets fout heeft gedaan??
maandag 3 november 2008 om 21:13
Niet teveel begeleiden denk ik. Zolang er geen haren in het rond vliegen of er gevochten wordt, kunnen kinderen hun conflictjes best zelf oplossen. Wel van te voren zeggen; Pietje, je gaat nu buiten/met Jantje spelen en dan gaan sommige dingen zoals jij wilt, en andere dingen niet. Als het even niet gaat zoals jij wilt, ga je toch proberen mee te doen of weet ik wat er bij jouw kind past aan advies. Het is leuk als het naar jouw zin gaat, maar een ander kind vindt het ook leuk om eens te zeggen hoe een spelletje moet.
maandag 3 november 2008 om 21:24
BGB, ik herken het maar al te goed als onzekerheid. Mijn zoon heeft PDD-NOS en hij bepaalt heel erg graag de regels van een spel etc. Als een situatie niet duidelijk is (en vrij spel is dat nu eenmaal), voelt hij zich onveilig en door zijn eigen regels te maken, kan hij orde scheppen in de chaos. Dus hoe harder hij zijn best doet om die duidelijkheid te scheppen, hoe dominanter hij overkomt.