Gezondheid alle pijlers

Kuiltje borst

10-03-2016 14:42 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed, vanochtend na het douchen zag ik het dus. Een kuiltje, deukje aan de onderkant van mijn borst. Als je heel goed kijkt, vooral zichtbaar op de foto die ik ervan heb gemaakt, zie je er twee naast elkaar. Eentje van zo'n halve centimeter in doorsnede en de andere iets kleiner... Geen knobbel in mijn borst te voelen wél een verdikte lymfeklier.

Normaal zou ik zeker de huisarts bellen voor een afspraak maar voor volgende week heb ik al een date bij de internist. Daar kan ik toch wel opwachten neem ik aan?

Ben geen paniekzaaier en wil ook niet als een zeurkous weer naar de h.a. gaan.

Wat zouden jullie doen?
Sterkte! Fijn dat je er op tijd bij bent!
Sterkte met je traject waar je nu in komt! Als je het even niet meer zit qua spanning, kijk dan even niet verder dan de dag zelf, hoe je je nu voelt, kan helpen tegen angst en piekeren.
quote:sophiax schreef op 23 maart 2016 @ 13:02:

Sterkte! Fijn dat je er op tijd bij bent! dat is nog niet duidelijk toch, hangt af van lymfeklieren die schoon moeten zijn.
quote:swifty schreef op 23 maart 2016 @ 13:06:

[...]

dat is nog niet duidelijk toch, hangt af van lymfeklieren die schoon moeten zijn.DCIS is nooit invasief toch? Ik dacht dat besmette klieren pas konden vanaf graad 2, borstkanker dus. Ik ben geen arts en heb me nauwelijks verdiept is DCIS dus kan het mis hebben.
Voor zover ik weet is DCIS inderdaad nooit invasief. Zie ook:

http://www.borstkanker.nl/ductaal_carci ... _situ_dcis
Ja na beter lezen, sorry, jullie hebben gelijk!
quote:sophiax schreef op 23 maart 2016 @ 14:40:

DCIS is nooit invasief toch? Ik dacht dat besmette klieren pas konden vanaf graad 2, borstkanker dus. Ik ben geen arts en heb me nauwelijks verdiept is DCIS dus kan het mis hebben.

Puur DCIS (ductaal carcinamo in situ) bevindt zich nog binnen de melkgangen en is daarmee per definitie niet invasief. Maar je ziet vaak een combinatie van DCIS en invasieve kanker, dat is nu belangrijk voor baligirl om uit te sluiten.

Die graad 2 is weer helemaal iets anders. Als je besmette klieren hebt wordt dat ingedeeld vanaf stadium II. Hoe gevorderd de ziekte is. De graad (1-3 of 4) geeft aan in hoeverre de tumor afwijkt van normaal borstweefsel. Met een graad 1 invasieve kanker kun je best besmette klieren hebben, met een graad 3 (puur) DCIS niet.

Voor wie dit allemaal interesseert
ehh?? graad 1 is minst erg veranderende cellen toch, dan 2, en 3. Invasief is dan toch nooit bij 1? Ik snap het even niet meer.
Kan wel. Graad is op celniveau en zegt niets over de verspreiding. Wel zal een graad 3 over het algemeen sneller groeien dan graad 1 en zich eerder verspreiden. Maar ook een graad 1 kan uitzaaien, al is de kans (veel) kleiner.
Maar deze vorm is ingekapseld in melkklier, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven