Voet aan de grond

23-03-2016 19:43 26 berichten
Ik ga binnenkort een fiets kopen omdat ik een nieuwe baan heb. Mijn vorige fiets heb ik weg gedaan omdat ik hem te hoog vond. Ik ben altijd jaloers op mensen die staand bij het stoplicht gewoon op het zadel kunnen blijven zitten. Ik moest altijd afstappen, en mijn zadel zat ter hoogte van mijn onderrug. Niet fijn dus. Mijn nieuwe fiets moet dus in ieder geval lager zijn. Ik ben 'maar' 1,59 m. dus ik denk aan framemaat 50/51, als ik die kan vinden. Zelfs met een relatief klein frame lijkt het me lastig om een voet op de grond te zetten als ik op het zadel zit. Misschien is dat dus wel teveel gevraagd of onnodig? Het was destijds een 'probleem' omdat ik wel eens een kind achterop had. Dat is niet meer het geval.

Vraag aan de kleintjes onder ons, kunnen jullie een voet op de grond zetten als je op je zadel zit?

Voet aan de grond krijgen?

Totaal aantal stemmen: 28

Ja (7%)
Nee, en dat is lastig. (14%)
Nee, maar dat maakt niet echt uit. (79%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belangrijk dat ik geen last van mijn knieën krijg, dus het zadel moet hoog genoeg staan. Voor de rest spring ik gewoon van het zadel af en er weer op, maakt me niet veel uit. Ik ben al lang blij dat ik geen man ben, dan zou ik het wel belangrijk vinden om met een voet aan de grond te kunnen.
Nee. Maar ik heb een lagere fiets gehad maar toen moest ik met gebogen benen fietsen. Ook niet leuk.

Ik zou daar dus op letten, als je fietsen gaat 'passen'.
Niet m'n hele voet, wel mijn voorvoet, en dat is genoeg.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Kunt ook een fiets nemen met een wiel dat een slag kleiner is dan zit je ook dichterbij de grond.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben dezelfde lengte als jij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij kun je alleen met een "mama-fiets" met je voeten aan de grond. Weet het niet zeker hoor.
Dat lukte me wel met mijn fiets model oma fiets maar niet met mijn nieuwe hippe fiets en ik vind het strontirritant.
Ik heb een batavus delivery bike, ben 1.62 en kan met mijn voet aan de grond

Het is wel een zware fiets, ook in de versnellingen fietst het zwaar. Wel robuust dus, brede banden en stabiel
Je bent zelf een theepot
Je fietst makkelijker met je zadel zo hoog dat je net je knie niet helemaal hoeft te strekken met je voet op het pedaal.

Wil je je voet aan de grond, dan wordt je positie ongunstiger voor krachtoverbrenging.

Ik woon in een heuvelachtige stad en hou van hard fietsen, dus ik kan niet met mijn voet aan de grond en stap af.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Mijn dochter heeft een Cortina met framemaat 49 volgens mij. Die is wel vrij laag qua zit, maar ik vind het fietsen daarop heel vervelend omdat mijn been op het laagste punt van de trapper nog heel erg gebogen is. Liever strek ik wat meer uit. Op mijn oude fiets kon ik alleen trappen met tenen op de trappers, dus die was echt veel te hoog. Degene die hem heeft overgenomen is 1,84 m. en zij fietst er prima op.
https://www.fietsenwinkel.nl/framemaat

In de link staat een tabel die aangeeft welke framemaat het beste bij welke lengte past.

Misschien heb je daar wat aan?

Ik zou bij een fietsenwinkel een paar proefritten maken en kijken wat fijn fietst en bij welke maat en zadelhoogte je makkelijk je voet aan de grond kunt zetten. Het zou in principe bij de juiste framemaat en zadelhoogte voor iedereen moeten kunnen.

Niets zo vervelend als een fiets die niet bij je lengte past.
Heb je een echte ouderwetse fietsenmaker + verkoper in de buurt?

Dan laat je daar eens goed informeren en ga eens goed proefrijden!
Framemaat 49 is gangbaar voor vrouwen.
Ik zie veel Chinese studentes op meisjesfietsen
quote:Rubber_Ducky schreef op 23 maart 2016 @ 21:07:

Niet als je 1.75m of langer bent als vrouw.

Ik ben 1.78m en heb framemaat 54, helemaal goed afgesteld fietst het perfect.
Ik ben 1m56.

Ik ben het gewend om telkens af te stappen.

Zo'n beetje met de fiets tussen mij in.
quote:Rubber_Ducky schreef op 23 maart 2016 @ 21:07:

Daar past mijn dochter van bijna 10 al op en die is nog echt niet heel lang. Ik fiets zelf op een 53 volgens mij en ik ben 1,68. Mijn dochter is 1,46.

Voor jou is 49/50 misschien wel goed passend, als ik jou was zou ik eens gaan proefrijden bij een goede fietsenwinkel.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hoe ziet het eruit als jullie naast je man fietsen? Die van mij is 1,90 m. maar heeft relatief lange benen. Zijn fiets is dus ook belachelijk groot, en als ik ernaast fiets ziet het eruit als een kleuterfiets (zelfs met die te grote fiets die ik had).

Mijn zusje is 1,48 m. en fietst op een 26", lijkt op een kinderfiets. Dat wil ik dus niet, ik wil wel een normale fiets Ik wil een proefrit gaan maken op een Batavus Hommage, die ziet er online erg mooi uit.
Ik zou me bij de aanschaf van een nieuwe fiets niet vastpinnen op met je voeten bij de grond te kunnen. Ik ben niet klein en kan ook niet met mijn voet bij de grond. Ik snap dat het bij stoppen makkelijker is, maar ik denk dat je veel ontspannender rijdt met een fiets die bij je lengte past.
quote:stippensokken schreef op 23 maart 2016 @ 21:32:

[...]

Niet als je 1.75m of langer bent als vrouw.

Ik ben 1.78m en heb framemaat 54, helemaal goed afgesteld fietst het perfect.

Het gaat toch om TO?

Die twijfelt of er wel fietsen in haar maat bestaan. Ik geef aan dat framehoogte 49 een bestaande damesmaat is.

Oh je dacht misschien dat ik probeerde te zeggen dat 'normale' damesfietsen framehoogte 49 hebben.

Nee, ik wilde zeggen dat er meerdere dameshoogtes verkocht worden en dat 49 daar onder valt en dat je dus geen kinderfiets hoeft te kopen.
quote:Juultje schreef op 23 maart 2016 @ 21:46:

[...]

Daar past mijn dochter van bijna 10 al op en die is nog echt niet heel lang. Ik fiets zelf op een 53 volgens mij en ik ben 1,68. Mijn dochter is 1,46.Ik denk dat er een verschil zit in op een fiets passen (d.w.z. bij de trappers kunnen) en fietsen zoals jij dat prettig vindt. Ik heb jaren op een 53 gereden, maar ik heb nu een 49 en dat vind ik eigenlijk veel prettiger met mijn 1.65.
quote:Rubber_Ducky schreef op 24 maart 2016 @ 06:54:

[...]

Oh je dacht misschien dat ik probeerde te zeggen dat 'normale' damesfietsen framehoogte 49 hebben.

Nee, ik wilde zeggen dat er meerdere dameshoogtes verkocht worden en dat 49 daar onder valt en dat je dus geen kinderfiets hoeft te kopen.Dat las ik inderdaad in je post. Misverstandje
Ik ben 1.60m en fiets op een Cortina met 53 cm frame.

Hiervoor had ik een Gazelle met 49 cm frame, die is doorgeschoven naar mijn 10-jarige dochter.

Zij fietst inmiddels met 1.50 m lengte ook op een cortina met 53 framemaat, zij heeft het zadel nog wel op het laagst staan.

Toen ik deze fiets kocht heb ik zelfs nog even gefietst op een fiets met 57 cm frame, maar dan had ik totaal geen speling, het zadel op het laagste dus. Nu heb ik het zadel niet helemaal laag staan en fiets met redelijk rechte benen. Als ik op mijn dochters fiets fiets ik met gebogen knieen en dat vind ik absoluut niet fijn.

Met de voet aan de grond is voor mij absoluut geen vereiste, ik heb toch een slechte balans en heb het gevoel dat ik dan omval, dus dat durf ik helemaal niet, ook niet met mijn voet op een stoeprand bv.

Heel persoonlijk dus, ga proeffietsen op verschillende fietsen (ook de lengte van een frame is best belangrijk voor korte mensen, en ook het stuur
Je kunt prima de hoogte zo nemen dat je met je tenen op de grond kunt steunen, dat zou genoeg moeten zijn voor stoplichten ed. Door je zadel genoeg naar achter te zetten krijg je dan meer ruimte om zonder gebogen knieën te fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven