Geld & Recht alle pijlers

Scheiden, zelf regelen

30-03-2016 19:33 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik gaan uit elkaar.. We hebben geen ruzie, het ging gewoon niet meer.. Nu willen we dus eigenlijk alles zoveel mogelijk zelf regelen. We hebben geen kinderen en ons huis heeft overwaarde, dus zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Sommige zaken kunnen we natuurlijk niet zelf regelen en een aantal dingen zullen op papier moeten in een echtscheidingsconvenant?

Op welk moment is het slim om hulp in te schakelen? En wat is beter, advocaat (1 voor beide) of mediator?

Graag ervaringen van mensen die het zelf op een goede manier hebben geregeld
Wij hebben samen een convenant opgemaakt wat we online hadden gevonden en de boel zelf geregeld via een goedkope scheidingssite. Geloof dat we alles bij elkaar iets van 800 euro kwijt waren en toen was alles klaar.

Geen mediator aan te pas gekomen en ook geen advocaat.

Wel later nog hoop notariële kosten moeten maken voor de akte van verdeling w.b.t. het huis.
Als jullie er zeker van zijn dat jullie zonder gedoe en gezeur uit elkaar kunnen kan je een mediator doen. Mijn ouders hebben dat een paar jaar terug ook gedaan .

Omdat ze inderdaad geen ruzie hadden en het erover eens waren wat van wie was en wie wat meekreeg.

Is ze goed bevallen. Mijn ouders zijn nu ook nog steeds bevriend.
Life is like an hourglass glued to the table.
Waarvoor zou je een mediator doen als je gewoon de boel door de helft kan doen zonder gezeur? Ik zie de meerwaarde daar niet van in eerlijk gezegd. Wij hebben gewoon in dat convenant duidelijk gezet dat wij alles naar beider tevredenheid onderling verdeeld hebben. En de dingen wbt. het huis geregeld via de bank en de notaris.
Deadpool, wat moest je qua huis nog regelen dan? Bij verkoop en daarna verdeling van geld, ben je toch klaar? Daarvoor moet je al naar de notaris..
Geen kinderen ? Geen huis met hypotheek ? Dan kan het redelijk gemakkelijk.

Convenant van internet plukken.

Afschrift huwelijksakte opvragen bij de gemeente.

Hiermee naar een (internet)advocaat. (Tarief ?)

EUR 288,- griffierecht bij de rechtbank.

Een gemeenschappelijk verzoek hoef je niet per sé bij de dichtstbijzijnde rechtbank in te dienen, de (internet)advocaat kan kijken waar de doorlooptijd het kortste is, Binnen een maand moet kunnen, als alles compleet wordt aangebracht. Vervolgens akte van berusting tekenen. Beschikking laten stempelen voor non-appèl bij de rechtbank en laten inschrijven bij de gemeente.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:chickk schreef op 30 maart 2016 @ 19:53:

Deadpool, wat moest je qua huis nog regelen dan? Bij verkoop en daarna verdeling van geld, ben je toch klaar? Daarvoor moet je al naar de notaris..

In ons geval bleef hij in het huis en moest er een akte van verdeling worden opgemaakt.

Als jullie huis wordt verkocht en de overwaarde gedeeld hoeft dat denk ik weer niet. Maar dan is het wellicht handig om eerst dat huis te verkopen en dan pas te scheiden anders moet er alsnog een akte worden opgemaakt als ik het goed heb en dat kan alles bij elkaar met de kosten bij de bank oplopen tot over de 2000 euro.
quote:Deadpool schreef op 30 maart 2016 @ 19:47:

Wij hebben samen een convenant opgemaakt wat we online hadden gevonden en de boel zelf geregeld via een goedkope scheidingssite. Geloof dat we alles bij elkaar iets van 800 euro kwijt waren en toen was alles klaar.

Geen mediator aan te pas gekomen en ook geen advocaat.

Wel later nog hoop notariële kosten moeten maken voor de akte van verdeling w.b.t. het huis.

Bij die goedkope scheidingssite is een advocaat in dienst.

Alleen een advocaat mag een echtscheidingsverzoek indienen.
Verkoop je eerst je huis of kun je meteen een convenant opstellen?
quote:Snoesje666 schreef op 30 maart 2016 @ 19:57:

[...]

Bij die goedkope scheidingssite is een advocaat in dienst.

Alleen een advocaat mag een echtscheidingsverzoek indienen.

Ja klopt maar ik heb nooit een gesprek met een advocaat gehad. Er werd alleen een tarief in rekening gebracht voor t feit dat hij/zij die papieren moest indienen geloof ik.

Geen advocaat als in hele gesprekken over de scheiding waar je op leegloopt van hier tot Tokyo.
quote:chickk schreef op 30 maart 2016 @ 19:58:

Verkoop je eerst je huis of kun je meteen een convenant opstellen?

Even graven in mijn geheugen hoor, maar volgens mij is het handiger om eerst je huis te verkopen want anders moet er als je daarvoor wil scheiden een verdelings akte worden opgemaakt. Maar of je in convenant ook kan laten zetten dat je na verkoop dit alsnog netjes regelt en dus tot die tijd mede eigenaren van het huis blijft durf ik even niet te zeggen. Wellicht handig om daar even je hypotheekverstrekker over te bellen? Oftewel kan je al scheiden terwijl het huis nog niet verdeeld is want niet verkocht.

Wellicht dat een andere forummer hier uitsluitsel over kan geven? Ik dacht namelijk dat je als de scheiding wordt uitgesproken de boel verdeeld dient te zijn ook het huis maar ik wil hier geen onzin gaan verkopen.
Hmm als ik rondje google kom ik wel tegen dat je gewoon kan scheiden maar dan die huis toestanden later nog moet regelen. Ik zou zeggen zoek zelf even over Kan ik scheiden als mijn huis nog niet verkocht is.

Want er komen best veel resultaten bovendrijven dan.
Wij hadden een mediator maar daar achteraf spijt van. Wisten wij veel, maar er viel niks te mediaten.

Convenant kun je van internet plukken, huis moet je of van tevoren regelen, of hele duidelijke afspraken op papier zetten mbt gebruik en verkoop.

Verder kan alles online tot de advocaat voor het indienen aan toe.

De rest is geldverspilling als je het samen eens kan worden.
Huis kan worden opgenomen in het convenant. Je hoeft echt niet vooraf langs een notaris.

Bij de verkoop kan de notaris het bedrag opsplitsen.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Thanks voor de bevestiging een_man! Ik wist het niet zeker.

Dit staat allemaal wel los van het wel/geen mediator nodig hebben trouwens.
"Zomaar" een convenant van het web plukken heeft natuurlijk wel een risico. Wie zegt dat het een juridisch correct document is. Nu misschien niet zo'n probleem maar je stelt een convenant op om in geval van problemen later er op terug te kunnen vallen. Als dan blijkt dat het een juridisch gedrocht is was het gevalletje goedkoop=duurkoop. Altijd dus effe door een jurist laten controleren.
Wij zijn in de zomer gescheiden en ook zonder ruzie maar vonden de mediator wel handig want we hadden toch wel wat vragen en ook kinderen.

Ik vond het wel erg fijn om een mediator te hebben en dat is ook goedkoper dan een advocaat (ik kreeg trouwens ook een toevoeging dus dat scheelde sowieso al).

Onze scheiding is uitgesproken door de rechtbank van Almelo, daar was het iig in september het minst druk. Binnen tien weken was het geregeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 30 maart 2016 @ 21:12:

Wij zijn in de zomer gescheiden en ook zonder ruzie maar vonden de mediator wel handig want we hadden toch wel wat vragen en ook kinderen.

Ik vond het wel erg fijn om een mediator te hebben en dat is ook goedkoper dan een advocaat (ik kreeg trouwens ook een toevoeging dus dat scheelde sowieso al).

Onze scheiding is uitgesproken door de rechtbank van Almelo, daar was het iig in september het minst druk. Binnen tien weken was het geregeld.En wat heeft de mediator precies voor jullie gedaan?
quote:Snoesje666 schreef op 30 maart 2016 @ 19:55:

Geen kinderen ? Geen huis met hypotheek ? Dan kan het redelijk gemakkelijk.

Convenant van internet plukken.

Afschrift huwelijksakte opvragen bij de gemeente.

Hiermee naar een (internet)advocaat. (Tarief ?)

EUR 288,- griffierecht bij de rechtbank.

Een gemeenschappelijk verzoek hoef je niet per sé bij de dichtstbijzijnde rechtbank in te dienen, de (internet)advocaat kan kijken waar de doorlooptijd het kortste is, Binnen een maand moet kunnen, als alles compleet wordt aangebracht. Vervolgens akte van berusting tekenen. Beschikking laten stempelen voor non-appèl bij de rechtbank en laten inschrijven bij de gemeente.

Dat klopt niet, als je allebei een akte van berusting tekent, hoef je geen akte non-appèl te vragen bij de rechtbank. De beschikking wordt dan met de akten van berusting naar de gemeente gestuurd voor inschrijving.

Als je gefinancierde rechtshulp kan krijgen (toevoeging) betaal je ook minder griffierecht bij de rechtbank (volgens mij is dat nu € 79,-)

En als je een gezamenlijk echtscheidingsverzoek indient via advocaat gaat het meestal ook sneller. Een advocaat kan ook een convenant voor je opstellen, die hebben meestal wel convenanten die je kan invullen.
quote:viva1966 schreef op 30 maart 2016 @ 21:04:

"Zomaar" een convenant van het web plukken heeft natuurlijk wel een risico. Wie zegt dat het een juridisch correct document is. Nu misschien niet zo'n probleem maar je stelt een convenant op om in geval van problemen later er op terug te kunnen vallen. Als dan blijkt dat het een juridisch gedrocht is was het gevalletje goedkoop=duurkoop. Altijd dus effe door een jurist laten controleren.We hadden dat ding gekregen van de site waardoor we ook de scheiding lieten regelen. Was niet echt rocketscience verder. Aangezien we gewoon onze zooi hebben verdeeld en de onderwaarde van het huis door de helft na verkoop. Meer was er niet te regelen. Geen kids.
Maar als de zaken ingewikkelder liggen dan is die methode uiteraard niet aan te bevelen. In ons geval was het echter makkelijk, geen geruzie om wie welke CD kreeg.
Ik heb vechtscheidingen gezien met omgangsregelingen voor de papegaai, het verdelen van de knuffeldierenverzameling en de collectie Magic-speelkaarten. Lollig voor de buitenwereld, maar wát een drama's kunnen mensen maken.....
Een convenant is alleen bindend nadat het door de rechter is bekrachtigd.
verba volant, scripta manent.
quote:Snoesje666 schreef op 31 maart 2016 @ 00:18:

Ik heb vechtscheidingen gezien met omgangsregelingen voor de papegaai, het verdelen van de knuffeldierenverzameling en de collectie Magic-speelkaarten. Lollig voor de buitenwereld, maar wát een drama's kunnen mensen maken.....Ja echt hé. Zelf had ik het zo gehad dat ik er zo snel mogelijk vanaf wilde. Dus dat hij persee het tosti ijzer moest hebben nou veel plezier ermee ha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven