Gezondheid alle pijlers

Hoe beter doorslapen?

31-03-2016 11:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop al weken tegen hetzelfde probleem aan: niet kunnen doorslapen. Als ik naar bed ga ben ik ontspannen en slaap ik binnen 5-10 minuten en dan slaap ik (tijdelijk) ook echt diep, dus wat dat betreft geen problemen. Maar elke nacht tussen 01:00 en 05:00 word ik minstens 2x wakker, en inmiddels ben ik behoorlijk moe!

Wat achtergrondinfo: Ik ga elke dag tussen 22:30 en 23:30 naar bed en sta om 06:00 uur op. Ik heb een vrij nieuw en goed matras, een groot bed, verduisterende gordijnen, een donkere kamer zonder lichtbronnen, een koele slaapkamer met open raam en geen verwarming, ik slaap met oordopjes dus geen last van geluid. Ik heb niet echt stressbronnen die me wakker zouden kunnen houden, ik kom immers prima in slaap.

Wat ik al heb geprobeerd: Melatonine tabletjes, valeriaan tabletjes, niet meer eten en drinken na 20:00 uur (koffie, frisdrank en alcohol drink ik niet en snoepen hou ik ook niet van), anticonceptiepil in de ochtend nemen in plaats van in de avond, in bad gaan of wandelen 's avonds, oordopjes gebruiken, geen tv/laptop/telefoon meer 's avonds (of desnoods met blauw filter), boeken lezen...

Helaas is het er nog niet beter op geworden. Wie heeft dé tip?
Sport je verder ook?

Sinds ik een paar keer per week aan het sporten ben slaap ik ook stukken beter.
Ik snap het probleem niet zo? Ik slaap ook nooit in 1 ruk door, is dat abnormaal? ik word wakker, draai me om en slaap weer verder. Geen 10x per nacht (meestal) maar toch wel 2 a 3x denk ik..?
De gedachte niets behaaglijker te vinden dan je eigen bed moet helpen.

Meestal zijn het toch onrustige gedachten die je wekken, waardoor je gevoelsmatig het wakker zijn belangrijker gaat vinden dan dromenland.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Op je scherm moet je ook geen blauw filter gebruiken, maar een rood filter.

Blauw is om wakker te worden (denk aan ochtendlicht) en rood is om (door) te slapen (denk aan avondrood).

Ik heb hetzelfde probleem, word 's nachts om 5 uur wakker, ga plassen en slaap dan weer moeilijk in.

Misschien wat eerder naar bed gaan? Om half 12 naar bed en om 6 uur opstaan, dan heb je maar 6,5 uur slaap.

Ik ga om half 11 slapen en word om 7 uur wakker, soms half 8.
Heb je valdispert al geprobeerd?
quote:Fayan schreef op 31 maart 2016 @ 12:07:

Heb je valdispert al geprobeerd?Dat is hetzelfde als valeriaan uit de op
quote:clemance schreef op 31 maart 2016 @ 12:05:

Op je scherm moet je ook geen blauw filter gebruiken, maar een rood filter.

Blauw is om wakker te worden (denk aan ochtendlicht) en rood is om (door) te slapen (denk aan avondrood).

Ik heb hetzelfde probleem, word 's nachts om 5 uur wakker, ga plassen en slaap dan weer moeilijk in.

Misschien wat eerder naar bed gaan? Om half 12 naar bed en om 6 uur opstaan, dan heb je maar 6,5 uur slaap.

Ik ga om half 11 slapen en word om 7 uur wakker, soms half 8.Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de meeste filters die ik kan vinden om het blauw weg te filteren, heten 'blauwfilter'. Je hebt dus een blauwfilter nodig om je scherm (in mijn geval) geel te maken. Snap je het nog
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Maar ik lees mee om tips door te sluizen naar mijn man. Kamp met precies dezelfde problemen.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
dubbel
quote:IBAOHI schreef op 31 maart 2016 @ 12:29:

[...]

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de meeste filters die ik kan vinden om het blauw weg te filteren, heten 'blauwfilter'. Je hebt dus een blauwfilter nodig om je scherm (in mijn geval) geel te maken. Snap je het nog Haha ja, dank voor je uitleg.
2x wakker worden is echt geen ramp. Ik ben meestal veel vaker wakker.

Wat bij mij heeft geholpen is inzicht krijgen. Wanneer ik denk dat ik een nacht heel slecht geslapen hebt en alleen maar wakker heb gelegen dan voel ik me ook erg moe. Nu heb ik een activitytracker (fitbit, garmin, etc) en dan zie ik wel dat ik die nacht minder diep heb geslapen en vaker onrustig was, maar dat ik ook echt geslapen heb voor heel aantal uren. Veel meer dan dat ik zelf had ingeschat. En dan ben ik opeens veel minder moe
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Ieniemienie123 schreef op 31 maart 2016 @ 12:28:

[...]

Dat is hetzelfde als valeriaan uit de op

Oh, pfft, lekker intelligente opmerking van mij dan.

Goed, die tip vergeten we maar gauw ; )
quote:bam1984 schreef op 31 maart 2016 @ 11:25:

Ik snap het probleem niet zo? Ik slaap ook nooit in 1 ruk door, is dat abnormaal? ik word wakker, draai me om en slaap weer verder. Geen 10x per nacht (meestal) maar toch wel 2 a 3x denk ik..?Maar dat is dus het punt. Ik word wakker, en lig dan gerust een half uur of een uur wakker in plaats van verder te kunnen slapen. Het wakker worden vind ik niet zo erg, maar dat ik daarna amper in slaap kom wel!
quote:Liv_viva schreef op 31 maart 2016 @ 11:13:

Sport je verder ook?

Sinds ik een paar keer per week aan het sporten ben slaap ik ook stukken beter.Sporten niet, maar ik wandel wel een half uur tot een uur na het avondeten
quote:IBAOHI schreef op 31 maart 2016 @ 12:29:

[...]

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de meeste filters die ik kan vinden om het blauw weg te filteren, heten 'blauwfilter'. Je hebt dus een blauwfilter nodig om je scherm (in mijn geval) geel te maken. Snap je het nog Dit bedoelde ik inderdaad! Het heet blauw filter, maar het haalt dus juist het blauw weg uit het scherm. Stuk prettiger voor mijn ogen, maar voor de slaap maakt het helaas niet uit
Zie nu dat ik het belangrijkste vergeet in het topic te vermelden

Wakker worden is dus niet zo'n probleem, maar ik slaap daarna niet meer in. Lig dan gerust een uur wakker waardoor ik erg korte nachtjes heb. Heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Ik wijt het aan slaaptekort
Ik lees ook mee, want hier heb ik al zeker een jaar last van. Ook van inslapen trouwens, dat kan ook lang duren. En ik slaap soms een nacht helemaal niet. (vitamine D is erg laag bij mij, dus slik ik elke dag 4000IU. Daarnaast neem ik ook extra vit B12. Alleen helpt het allemaal niet, helaas)
Je maakt je te druk. Ik word al 19 jaar elke nacht wakker, meestal meerdere keren . Nadat ik kinderen kreeg , lang borstvoeding gegeven en kinderen altijd s nachts niet doorsliepen . Ze slapen inmiddels al jaren door maar ik dus nooit meer. Boeit me niet, ben het gewend. Soms lig je langer wakker, je rust toch uit. Ook ik ben soms 1 uur of langer wakker. Meestal 1 x eruit en dan dan verder slapen.

Ben wel meestal s ochtend uit mezelf wakker. Rond 6-7 uur. Uitslapen kan ik niet echt .
quote:Misskatie schreef op 31 maart 2016 @ 22:26:

Je maakt je te druk. Ik word al 19 jaar elke nacht wakker, meestal meerdere keren . Nadat ik kinderen kreeg , lang borstvoeding gegeven en kinderen altijd s nachts niet doorsliepen . Ze slapen inmiddels al jaren door maar ik dus nooit meer. Boeit me niet, ben het gewend. Soms lig je langer wakker, je rust toch uit. Ook ik ben soms 1 uur of langer wakker. Meestal 1 x eruit en dan dan verder slapen.

Ben wel meestal s ochtend uit mezelf wakker. Rond 6-7 uur. Uitslapen kan ik niet echt .

Heb je dan geen last ervan? Ik heb sinds die slaapproblemen vrij veel klachten waaronder slechte concentratie, flinke hoofdpijn, sneller last van mijn ogen, veel slordige fouten maken, dingen vergeten en minder geduld hebben. En gewoon doodmoe zijn!

Ik vind het persoonlijk best irritant en zou graag weer mijn vrolijke, alerte zelf zijn. Door alleen te liggen rust je lichaam niet dusdanig uit in vergelijking met diepe slaap, dat merk ik wel duidelijk.

Ik hoop dat het even van tijdelijke aard is. Ik heb geen stress, maar er spelen wel veel dingen in mijn leven. Misschien houd dit me onbewust toch wakker. Zou geen andere oorzaken kunnen bedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven