Geld & Recht alle pijlers

Advies bij ontbinden samenlevingscontract

31-03-2016 15:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar of bij wie kun je het beste advies inwinnen bij het ontbinden van een samenlevingsovereenkomst die is gesloten bij een notaris? Het gaat er dan vooral om dat er in kaart gebracht wordt wat er aan gezamenlijk bezit (en bijkomende zaken als bv. pensioenrechten) is opgebouwd, zodat er goede afspraken gemaakt kunnen worden over de verdeling daarvan. Is de notaris daar de aangewezen persoon voor, of is dat eerder een advocaat of een mediator?
Notaris zou ik doen.
Moeten de gemaakte afspraken dan ook weer worden vastgelegd bij de notaris, of heeft die hierin alleen een adviserende rol?
Samenlevingsovereenkomst hoeft niet formeel ontbonden te worden. Doorscheuren is genoeg.

Als jullie onenigheid over de verdeling hebben zou ik eerder aan een advocaat of mediator denken.
Je kan alleen nog aanspraak maken op een gedeelte van het pensioen dat je partner heeft opgebouwd als daar iets over in het samenlevingscontract staat. Dan hoef je niet naar de motaris want dan kan je gewoon lezen wat daar staat.

Staat er niets over in dan heb je geen recht meer op elkaars pensioen. Was je gehuwd in gemeenschap van goederen danheb je recht op een bepaald gedeelte opgebouwd pensioen. Maar bij samenwonen geld dat niet

En door de notaris laten vaststelken wat gezamenlijk is opgebouwd?

Als je ex en jij ruzie hebb e n over of de bank gekocht is door jou of je ex of van jullie gezamenlijke geld dan weet hij toch ook niet wie er gelijk heeft.

Als het om een huis gaat dan staat in de eigendomsaktevermeld wie voor welk percentage eigena a r is.

Dan kan je je huis laten taxeren en weet je hoeveel je krijgt van ex of moet betalen. Tenzij daar andere afspraken over in het samenlevingscontract staan en dat kan je dan weer gewon zelf nalezen.
Een samenlevingscontract hoef je niet officieel te laten ontbind. Uitschrijving GBA van 1 van de exen is voldoende en zelf komen jullie de vastgelegde afspraken na.

Bij problemen rondom boedelverdeling etc zou ik wel een mediator of advocaat inschakelen.

Notaris gaat daar niet over.
Dank voor de informatie. Ik kijk even mee met iemand in mijn omgeving die zelf nogal weinig opheeft met financiële en juridische procedures. Die zou het inderdaad het liefst doorscheuren en niet meer omkijken, ook als dat financieel in zijn nadeel is. En ja, ik kan de tekst lezen, maar op sommige puntjes blijf ik met mijn gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied een beetje hangen. Voor een leek blijft zo'n document lastige materie, maar ik vind het dan toch interessant om verder uit te zoeken

Over pensioen wordt er bijvoorbeeld gezegd dat dat gelijk wordt gesteld aan inkomen uit arbeid m.b.t. de mate waarin beide partners bijdragen aan de kosten van de huishouding. Moet ik daar dan uit opmaken dat dat alleen geldt voor opgebouwd pensioen dat word uitgekeerd gedurende de tijd van het samenleven? Dat zou dan inderdaad betekenen dat pensioen dat pas na afloop van de overeenkomst wordt uitgekeerd hierbuiten valt.

En zo zijn er wat meer puntjes die ik op meerdere manieren zou kunnen interpreteren. Zulke vragen zou ik dan graag even doornemen met een deskundige, voordat ik vol overtuiging van mijn leeskunsten toch op het verkeerde denkspoor beland.
Heb sinds kort ook een samenlevingscontract maar alleen maar doorscheuren is toch echt niet de bedoeling.

Notaris heeft ons duidelijk gewezen op het feit dat je dus een brief naar elkaar + notaris moet schrijven met de datum waarin je het contract wilt stoppen.

Eigenlijk net zoiets als het opzeggen van een abonnement dus. Dat ben je aan de andere partij verplicht.

TO ik zal dan toch weer richting notaris stappen met jou vragen.
Tralalalala
Krullenbol, ik heb dat idd ook ooit gedaan. Heb ex toen laten ondertekenen per welke datum hij vertrok en met welke spullen. Dat hij op de achtergebleven zaken geen aanspraak wenste te maken, ook niet in later stadium.

Ik heb dat toen zelf op papier gezet, hem laten lezen en hij tekende voor akkoord.

Beter safe than sorry he.
Ok, op naar de notaris dus. Even vragen om opheldering van de puntjes die ook na goed lezen cryptisch blijven. Als de feiten helder zijn dan kan er daarna gekeken worden naar een faire verdere afhandeling.
quote:Troeteltje schreef op 31 maart 2016 @ 17:10:

Krullenbol, ik heb dat idd ook ooit gedaan. Heb ex toen laten ondertekenen per welke datum hij vertrok en met welke spullen. Dat hij op de achtergebleven zaken geen aanspraak wenste te maken, ook niet in later stadium.

Ik heb dat toen zelf op papier gezet, hem laten lezen en hij tekende voor akkoord.

Beter safe than sorry he.Heb ik jaren geleden ook met mijn ex gedaan. Wij waren trouwens wel bij de notaris, maar dat was voor het koophuis wat we hadden, dat moest volledig op naam van ex en hij moest mij uitkopen. Daarna ook alles op papier gezet qua verdeling van de spullen. Allebei getekend en nooit meer gezeur over gehad.
quote:Foechoer schreef op 31 maart 2016 @ 16:44:

Over pensioen wordt er bijvoorbeeld gezegd dat dat gelijk wordt gesteld aan inkomen uit arbeid m.b.t. de mate waarin beide partners bijdragen aan de kosten van de huishouding. Moet ik daar dan uit opmaken dat dat alleen geldt voor opgebouwd pensioen dat word uitgekeerd gedurende de tijd van het samenleven? Dat zou dan inderdaad betekenen dat pensioen dat pas na afloop van de overeenkomst wordt uitgekeerd hierbuiten valt.

Dat heb je helemaal goed geconcludeerd.

Wat wel of niet verscheuren betreft in het samen l evingscontract staat ook hoe het ontbonden kan worden.

In die van krullen-bol staat blijkbaar dat ze een brief naar de notaris moet sturen en naar haar ex. In die van ons staat dat dit kan door beide het contractcheuren. Hebben ook alletwee een afschrift gekregen. Of door middel van een brief naar de notaris. Maar er zou inderdaad ook kunnen staan nadat 1 of beiden zijn ingeschreven op een ander adres bij de GBA. Het is ma a r net wat je hebt afgesproken en dat sta a t dus in dat contract.

Overigens sta a t het iemand natuurlijk vrij om te zeggen stik maar in de spullen, Ik l a a t gewoon alles staan want ik heb geen zin in die discussie wat van wie is.

Dus als jij med wil kijken omdat je bang bent dat die persoon zich zelf te kort doet, hetis e e n keuze van jezelf hoe j e dingen wil afhandelen zolang de andere partij er maar niet slechter vanaf komt dan in het contract beschreven.
quote:minnimouse schreef op 31 maart 2016 @ 17:50:

[...]

Heb ik jaren geleden ook met mijn ex gedaan. Wij waren trouwens wel bij de notaris, maar dat was voor het koophuis wat we hadden, dat moest volledig op naam van ex en hij moest mij uitkopen. Daarna ook alles op papier gezet qua verdeling van de spullen. Allebei getekend en nooit meer gezeur over gehad.

Er was geen sprake van regelingen rondom een koophuis die moesten worden afgehandeld en voor wat betreft de boedelscheiding waren we het snel eens.

Wanneer er geen haken en ogen zijn, geen onduidelijkheden en geen onderling gekibbel kan het heel simpel en snel. Net zoals bij een flitsscheiding.

Wanneer er wel haken en ogen zijn, veel regelzaken en uitpluiswerk en gekibbel.......dan inschakelen deskundige verstandig.
quote:Troeteltje schreef op 31 maart 2016 @ 18:33:

[...]

Wanneer er wel haken en ogen zijn, veel regelzaken en uitpluiswerk en gekibbel.......dan inschakelen deskundige verstandig.

Wat voor uitpluiswerk en haken en ogen zouden er dan volgens jou kunnen zijn?

zolang er niet duidelijk kan worden aangetoond wat van wie is kan een deskundige ook niet zomaar zeggen dit is van Pietje en dat is van Marietje.

En als het wel duidelijk aantoonbaar is dan valt er niets te kibbelen.

Hooguit moet er een huis getaxeerd worden.
Als je achteraf moet worden uitgelegd waar je voor gerekend hebt dan ben je niet slim bezig. Je moet natuhrlijk pas een handtekening onder zo'n contract zetten als je snspt wat er staat.

Een derde zoals een nieuwe partner, een kind, een ouder of edn vriendin hoeft zich niet te bemoeien toch met wat e e n voormalig stel destijds met behulp vsn edn notaris hebben geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven