De broodbakmachine

20-03-2016 10:32 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik bak brood met een broodbakmachine maar echt lekker vind ik het nog niet. Hoe bak jij echt lekker brood?

Het recept van gisteren, mwah dus:

225 ml warm water (45°C)

2 eetlepels suiker

1 theelepel snelwerkend gist

4 eetlepels plantaardige olie

400 gr bloem

1 theelepel zout

Water, suiker en gist in de bakpan van de broodmachine doen. Het gist 10 minuten laten oplossen en schuimen. Olie, bloem en zout toevoegen. Kies het basismenu of het menu voor wit brood en druk op Start.
Ik heb vanmorgen 8 a 9 gram zout op 500 gram meel gebruikt. Zonder machine, gewoon in de oven met een broodblik.

Suze ik zie dat je al een tip hebt gekregen over een zaakje in IJsselstein. Rotterdam is iets verder dan dat denk ik.
IJsselstein is goed te doen maar ik ben ook regelmatig in Rotterdam dus roep maar!
quote:Pientjexxxx schreef op 20 maart 2016 @ 20:09:

[...]

Dan had je vast geen goede machine. Niets is lekkerder dan een versgebakken brood met zo'n knapperige korst en het hele huis dat naar vers brood ruikt. Eigenlijk is er maar één (behoorlijk groot) nadeel: je gaat er teveel van eten.Kan. Ik heb zelden lekker zelfgebakken brood gegeten
Heeft iemand nog een goed recept voor maïsbrood? Dat is het enige brood wat ik bij m'n favo molen níet lekker vind..
quote:Rocinante schreef op 20 maart 2016 @ 21:13:

[...]

Kan. Ik heb zelden lekker zelfgebakken brood gegetenVond je het ook te korrelig en te weinig gluten?
quote:Rocinante schreef op 20 maart 2016 @ 21:13:

[...]

Kan. Ik heb zelden lekker zelfgebakken brood gegetenAls je het zelf bakt dan doe je toch iets niet goed. Of je hebt een machine die niet voldoet.
Ik vind het heerlijk, maar zit altijd te etteren met de deeghaak die onderin het brood vast zit. Als ik die eruit heb zit er zo'n enorm gat in het brood dat ik van een groot deel van het brood geen normale plakken kan snijden.

Ander nadeel, het wordt snel oud.
X
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 10-07-2016 23:23
Reden: .
% gewijzigd
quote:laurentien1979 schreef op 20 maart 2016 @ 21:37:

Ik vind het heerlijk, maar zit altijd te etteren met de deeghaak die onderin het brood vast zit. Als ik die eruit heb zit er zo'n enorm gat in het brood dat ik van een groot deel van het brood geen normale plakken kan snijden.

Ander nadeel, het wordt snel oud.Ik heb nooit dat de deeghaak vast zit in het brood. Omdat ik zeker 35 ml meer water gebruik dan op de verpakking staat, blijft mijn brood een paar dagen vers. I.p.v. boter gebruik ik meestal olijfolie en soms zonnebloemolie.
quote:Pientjexxxx schreef op 20 maart 2016 @ 20:05:

[...]

Als je veel zelfgebakken brood (geen mixen) eet, dan is het verstandig om echt bakkerszout te gebruiken. In bakkerszout zit namelijk meer jodium en een tekort aan jodium kan schildklierproblemen veroorzaken. Tegenwoordig zit er in het brood van de bakker ook al minder zout en ik vraag mij af of er een verband bestaat tussen het flink gestegen aantal mensen met een te trage schildklierwerking en de verlaging van het zoutgehalte in het brood.Ik gebruik altijd gejodeerd zout.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
De deeghaak blijft toch achter in het bakblik?
quote:Snoesje666 schreef op 20 maart 2016 @ 22:19:

[...]

Ik gebruik altijd gejodeerd zout.

In bakkerszout zit aanzienlijk meer jodium dan in het gejodeerde zout dat je in de supermarkt koopt. Als je gewoon gejodeerd zout gebruikt, dan moet je zoveel zout door het brood doen dat het bijna niet meer te eten is. Zoals je in de link kunt lezen 2,5 à 3x zoveel.

http://www.waterlily-unli ... ium_in_zout_en_brood.html
La Baleine zeezout hebben we ook nog in huis.

Ik zal de bakker eens vragen naar bakkerszout.
ik vervang de olie vaak voor roomboter, is erg lekker... en ipv van water doe ik soms melk.

Of de olie van de zontomaatjes uit een potje, en dan met fijngesneden zontomaatjes en parmezaanse kaas...jummie.
Zonnepittenwit (mijn favoriet voor een luie zondagochtend; hij is echt té lekker, leg er wat plakjes aardbei op en het is bijna een gebakje...):

-1 tl gedroogde gist

- 500 gr bloem

- 1,5 tl zout

- 2 el suiker

- 30 gr roomboter

- in maatbeker: 1 ei + 200 ml melk + aanvullen met water tot 350 ml vloeistof

- 120 gr zonnebloempitten (of andere pitten/noten/zaden. Half-om-half pompoenpit en fijngehakte walnoot is ook lekker).

(Je kunt de zonnebloempitten ook vervangen door rozijnen, voor rozijnenbrood. Of heel kleine stukjes appel, een flinke snuf kaneel, en een extra schepje suiker erbij voor zoet brood. Voor een feestontbijtje, met een lik zelfgemaakte jam erop).

Speltbrood:

- 1,25 tl gedroogde gist

- 500 gr gemengde speltmix van de molen (die van ons: circa 50% spelt, 30% rogge, en wat maismeel, havervlokken en gierstmeel)

- 2 tl suiker

- 1,5 tl zout

- 10 gr boter

- 340 ml water

Olijvenbrood (lekker bij een maaltijdsalade, bbq of stevige soep):

- 1 tl gedroogde gist

- 400 gr bloem

- 1,5 tl zout

- 2 el olijfolie

- 260 ml water

- 100 gr olijven, in kleine stukjes gesneden

- royaal wat kruiden, bijv. tijm, knoflook, gemengde italiaanse kruiden...

En voor de makkelijke toer: abdijbroodmix, verkrijgbaar bij o.a. AH, hoeft alleen maar een plens water bij en lukt (bij mij) altijd. Is heerlijk luchtig brood in allerlei varianten; ook de volkorenvarianten rijzen goed en worden mooi luchtig. Wat mij betreft géén aanrader: de mixen van de Lidl, die willen bij mij nooit rijzen, worden altijd baksteentjes.

Of de deeghaak wel of niet in je brood blijft steken ligt aan je broodbakmachine. In mijn eerste (een hele goedkope) zaten twee grote deeghaken die je heel moeizaam achteraf uit het brood moest peuteren. Twee grote gaten in het brood. Heb inmiddels een andere (een wat luxere, Panasonic SD-2501), die heeft maar één deeghaak, een heel klein flapje eigenlijk waarvan het mij verwondert dat daarmee alles gekneed kan worden. En die blijft netjes in de bak achter, in het brood zit alleen een klein scheurtje onderin. Het brood is veel lekkerder en luchtiger dan in mijn oude machine.

Overigens mik ik alle ingrediënten tegelijk in de bak, dus niet na 10 minuten nog iets toevoegen. Ik let ook niet op de temperatuur van de ingrediënten, kiep het er zo in (koud kraanwater, melk uit de koelkast etc). Ik doe de ingrediënten wel alleen in de bak op de volgorde zoals ze hierboven genoemd zijn; dus eerst gist, dan meel, dan suiker/zout en dan vloeistof. Zo weet je zeker dat de gist niet voortijdig met suiker en vloeistof in aanraking komt en het programma goed werkt. Mijn machine heeft een apart vakje voor noten/rozijnen/olijven, die worden wat later toegevoegd zodat ze niet teveel vloeistof opnemen en zodat harde nootjes de machine niet onnodig bekrassen door te lang meegekneed te worden. Dat is echt ideaal. De machine weet zelf wanneer hij die ingrediënten moet toevoegen.
TO, met je ingrediënten lijkt me voor een wit basisbrood niks mis. Als het toch niet lekker luchtig wordt (lekkerder dan een fabrieksbrood) zou ik vooral eens stoeien met de instellingen van je machine, ander programma proberen, andere volgorde van ingrediënten toevoegen.

Mijn eerste broodbakmachine bakte niet zo'n lekker brood. Het was altijd wat vast, te stevig zeg maar. Het voelde vooral erg verantwoord om mijn eigen brood te bakken maar enorm lekker was het niet. Ik heb de ultieme instelling nooit gevonden, wat ik ook probeerde. Mijn huidige broodbakker bakt heerlijk brood, bijna ongeacht wat ik er aan ingrediënten in gooi en op welke knop ik duw. Het is ontzettend luchtig (zelfs speltbrood en roggebrood) en rijst tot boven de bakvorm uit (met portiegrootte Medium; Large durf ik niet want dan vrees ik een overstroming en ik weet niet hoe fijn het verwarmingselement dat vindt...). Hiermee wil ik je niet ontmoedigen, maar ik zou dus vooral focussen op dat basisbrood goed krijgen in jouw machine voordat je meer exotische recepten gaat proberen.

Met snelwerkend gist, bedoel je daarmee gewoon die gedroogde korreltjes? Ik heb altijd van die korrels in groene zakjes van de supermarkt, werkt prima. Heb ook wel eens verse gist geprobeerd maar dat was me teveel gedoe.

In plaats van olie zou je eens roomboter kunnen proberen. Dan wordt het deeg minder 'nattig' waardoor het minder zwaar wordt en makkelijker rijst.

En wat is het resultaat van een goede kant-en-klaar-mix, bijvoorbeeld die van Abdijbroden? Krijg je dan wel lekker brood of is dat ook niet echt je-van-het?

Waar staat je machine? Mijn eerste machientje presteerde beduidend beter in een goed verwarmde ruimte dan in de onverwarmde bijkeuken. Bij mijn huidige maakt dat niets uit. Hier op het forum was laatst iemand die haar machine inpakte in warme handdoeken voor het beste resultaat...
Dat zonnepittenwit klinkt goed! Kan dit recept in deze verhouding ook zonder bbm gemaakt worden?
quote:rianne323 schreef op 26 maart 2016 @ 08:57:

Dat zonnepittenwit klinkt goed! Kan dit recept in deze verhouding ook zonder bbm gemaakt worden?Geen idee, ik ben een luie bakker en gebruik altijd de broodbakmachine voor het maken van het deeg (afbakken doe ik soms wel in de oven als ik eens een ander vormpje wil). Ik zie op pakken kant-en-klaar-mix dat de hoeveelheid toe te voegen vocht/water vaak verschilt voor bbm en handmatig. Dus die zou ik in porties erdoor doen, dan zie je denk ik wel of het deeg de juiste consistentie heeft of dat er nog wat meer door moet.
quote:vera78 schreef op 21 maart 2016 @ 10:21:

Of de olie van de zontomaatjes uit een potje, en dan met fijngesneden zontomaatjes en parmezaanse kaas...jummie.Mmmmm, die ga ik eens onthouden! Doe je de kaas door het deeg, of bij het bakken over de bovenkant heen?
Ik ga het gewoon een keer proberen. Zo even zonnepitjes halen. Lekker hoor!
Bedankt voor de tip over glutenpoeder toevoegen.

Mijn broodjes zijn soepel en verkruimelen niet meer nu ik 5% gluten toevoeg aan het meel.

Ik heb het zonnepitwit gebakken. Straks proeven. Wat een lekker deeg is dat zeg! Zacht en soepel!
Ik had eergisteren weer een brood dat niemand lekker vond. Maar ben nu bij boer geweest dus komt goed!
Nou ben ik een echte doe het zelver zonder pakjes en zakjes maar ik gebruik wel gewoon die pakjes broodmix van Koopmans. De laatste tijd bak ik geen gewoon brood meer maar vruchtenbrood of brood met een hartige vulling.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven