Koningssteden Marokko

04-04-2016 10:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik en mijn man denken er over om in mei de koningssteden te bezoeken in Marokko. We beginnen in Marrakech en gaan vervolgens via Casablanca naar Rabat, daarna Meknès, Volubilis, Fès, Beni Mellal en vervolgens weer terug naar Marrakech.

Iemand die deze steden al bezocht heeft of er vandaan komt? Wat moeten we volgens jullie echt zien en doen? Wat zou je aan- en afraden en op welke dingen moeten we extra letten? Denk bijvoorbeeld ook aan kleding(voorschriften), eten, hygiëne enzovoort.

Alle tips en do's en don'ts zijn van harte welkom!
Fes! lekker ronddwalen in de medina, geen gids nemen, maar gewoon zelf dwalen. Volgens mij hebben ze na mijn laatste bezoek een soort routes uitgezet met gekleurde borden, zodat toeristen minder verdwalen juist door dat dwalen kwam ik op de mooiste plekken. Ook een hotel zoeken in de smalle straatjes van de medina heeft echt zijn charme, veel meer dan een groot hotel net buiten de drukte.

Marrakech vond ik een beetje tegenvallen na Fes, té toeristisch (en dan heb ik het over zeven jaar geleden, dat zal nu nog wel meer zijn). Maar ieder zijn smaak, veel mensen vinden het prachtig.

Rabat is een mooie mix van een Franse stad en oude Marokkaanse medina. Het heeft van beide wat en die mix vond ik gezellig.

Meknes en Volubilis kun je eventueel als dagtrip vanuit Fes doen, dat scheelt je een keer je spullen inpakken.
Wauw, klinkt goed! Ik keek naar een aflevering van 3opreis waarin inderdaad ook werd gezegd dat je, juist door te verdwalen in de medina, op de mooiste plekken komt!
Stippensokken: was jij daar als vrouw alleen? Ik lees namelijk verschillende visies over het alleen reizen als vrouw door marokko.

Hoe heb jij het ervaren?
quote:lmc schreef op 04 april 2016 @ 11:00:

Stippensokken: was jij daar als vrouw alleen? Ik lees namelijk verschillende visies over het alleen reizen als vrouw door marokko.

Hoe heb jij het ervaren?

Ik ben er twee keer geweest (2009 en 2011) en beide keren als vrouw alleen.

Geen probleem mee gehad, ik vond het heel veilig. 's Avonds (ruim na acht uur) in het donker liep ik niet in m'n eentje door de medina, zeker niet door rustige straten, vooral omdat dat echt door mijn hotel werd afgeraden. Ze konden wel iemand meesturen als ik echt ergens heen wilde, dat vond ik dan een prettig idee. Ik heb me altijd bedekt gekleed, geen hoofddoek, maar wel tot enkels en polsen bedekt zeg maar, en geen strakke kleding (is ook niet prettig als het warm is).

Wat ik ook heel fijn vond, was dat er in de bus bijvoorbeeld net zo lang van plek werd gewisseld tot ik naast een andere vrouw kon zitten, ze lieten me vaak niet zomaar naast een man zitten. In dat soort kleine dingen merkte ik dat je als vrouwelijke reiziger echt wel gerespecteerd werd.

Eén keer, in Essaouira, begon een wat oudere man eerst heel geïnteresseerd te vragen of ik alleen reisde etc, maar dat gesprek mondde al vrij snel uit in een tirade van hem dat het totaal onverantwoord was blablabla. Een hoer, dat was ik Het was op een groot plein en er kwamen al snel wat lokale jongens bij staan die de man tot kalmte brachten en het voor me opnamen. Ik heb me ook daar geen seconde onveilig gevoeld, vooral omdat ik dus heb ervaren dat er altijd meer mensen zijn die je willen helpen dan die je kwaad willen doen. Die ene keer valt echt in het niet bij al die keren dat ik me heel respectvol behandeld voelde.

Marokko is in mijn ogen een stuk vrouwvriendelijker dan bijvoorbeeld Egypte. Zeker in grote steden is het denkbeeld over het algemeen heel westers, natuurlijk zijn er kleine dorpjes op het platteland waar veel conservatiever wordt gedacht, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
Welke plaatsen zijn de moeite waard?

Mij lijkt chefchaouen een mooi stadje, is dit ook zo?
Ik ben twee jaar geleden in Marokko geweest.

We hebben in Fez gezeten, ik vond Fez echt geweldig! Je stapt terug in de tijd en vond dwalen door de medina heel bijzonder.

Vele mooie plekken gezien, mooi gebouwen, ook van binnen.

We zijn ook in Meknes geweest, Volubilis, Ifrane, Sefrou, Azrou en door het midden Atlasgebergte gereden.

Ik vond het allemaal leuk. Marokko is een mooi land, gastvrij en vriendelijke mensen.

De joodse wijk in Fez zou ik overslaan. Ik heb mij daar niet echt op mijn gemak gevoeld, werden veel lastig gevallen. Men probeerde ons veel mee te lokken met waarschijnlijk niet de beste bedoelingen. We zijn daar ook aangesproken door de toeristenpolitie met het advies vooral met niemand mee te lopen en extra alert te zijn op onze bezittingen.

Maar verder hebben we daar een mooie vakantie gehad.

Qua kleding heb ik mij gehouden aan kleding dragen die mijn schouders bedekken en lange luchtige broeken of rokken.

Qua hygiene , op het eten letten. Eet beslist geen salades, wordt vaak gewassen met kraanwater waar onze maag en darmen niet best op reageren.

Ook alleen water drinken uit flesjes.

Diarree remmers meenemen is geen overbodige luxe.

Wij hebben in een prachtig riad gezeten net buiten de medina,ik vond het zelf erg prettig om niet in de Medina te verblijven maar toch op loopafstand in de buurt te zijn.

Een Riad als verblijf is een aanrader.,echt een sprookje vond ik het. Wij verbleven in een riad met een binnenplaats met zwembad, heerlijk om na een drukke vermoeide en zeer warme dag even in af te koelen.

Met de hele sfeer eromheen ook erg rustgevend.

Let vooral op de tarieven van de taxichauffeurs want ze proberen je wel vaak een oor aan te naaien.

Weten wat de ritjes ongeveer normaal kosten voorkomt dat je het 4 dubbele betaald. Ik ben nogal eens in conflict geweest met een taxi-chauffeur want ik weigerde buitensporig af te moeten rekenen.

Verder gewoon gezond verstand gebruiken, ben terughoudend met mensen fotograferen of vraag netjes toestemming.

Probeer ook de Sahara te bezoeken, wij hebben het niet gedaan maar heb daar wel een beetje spijt van.
quote:lmc schreef op 04 april 2016 @ 11:50:

Welke plaatsen zijn de moeite waard?

Mij lijkt chefchaouen een mooi stadje, is dit ook zo?

Chefchaouen is prachtig, echt onwijs mooi! Alleen al de busrit vanuit Fes omhoog in de bergen vond ik prachtig. (Bij wagenziekte zou ik een pilletje slikken uit voorzorg )

Het dorpje is wit met blauw, waardoor het enorm veel rust uitstraalt. Het grote plein staat vol met terrassen, waar je heerlijk mensen kunt kijken of een boek kunt lezen met een kopje thee voor je. Overal zie je de bergen, want erg groot is het allemaal niet. Je kunt met een gids een wandeling door de bergen maken, dat zou ik als vrouw alleen met een mannelijke gids dan weer niet zo snel doen, maar als je een paar andere reizigers met je meekrijgt, is dat zeker een optie.
Hoe lang zijn jullie van plan in iedere stad te blijven? Denk dat dat wel bepalend zal zijn in wat je gaat/kan doen. Blijf je in iedere stad twee dagen en is het je eerste bezoek dan is de kans groot dat je je tot de toeristische highlights gaat beperken.

Zelf ben ik in Marrakech geweest en i.v.m. tijd en reisgezelschap hebben wij ons ook beperkt tot de highlights. Dus wat dat betreft weinig tips. Wel zou ik de leerlooierijen in Marrakech afraden. Ik vond het weinig voorstellen, zeker als je ook naar Fes gaat. Mocht je in Marrakech toch gaan zou ik kijken of je zonder gids naar binnen kan, wij zijn met gids geweest en deze probeerde ons in enkele minuten over het terrein te krijgen en wou ons daarna zolang mogelijk in de winkeltjes houden. Moet je maar net van houden ;)

In ieder geval de paleizen (Bahia vond ik mooi vanwege de mozaïken en el Badi vanwege de grootte en de ooievaars), de souks en Djemaa el Fna niet overslaan natuurlijk. Daarnaast vond ik ook de koranschool (Ben Youssef Medersa), de Saadische graven en de Joodse begraafplaats mooi om meegepakt te hebben. Daarnaast vooral gewoon heel veel slenteren, lekker door de kleine straatjes heen.

Wij zaten in een riad in de medina. Vond ik persoonlijk een aanrader. Binnen was het heerlijk rustig en je loopt de deur uit en je staat in de drukte. Qua kleding heb ik in ieder geval gezorgd dat knieën en schouders altijd bedekt waren, en luchtige kleding is erg fijn met de warmte. Je ziet toeristen genoeg met korte broeken en spaghettibandjes maar vind het persoonlijk niet netjes om zo 'onbedekt' over straat te gaan. Eten hebben wij iedere avond op Djemaa el Fna gedaan bij de eetkraampjes. Heerlijk gegeten en nergens ziek van geworden, zowel van warm als koud eten niet. Je hoort wisselende verhalen over de hygiëne daar, maar zou me daar zeker niet door laten weerhouden. Over het kraanwater hoor je ook hele wisselende verhalen, voor de zekerheid hebben wij gewoon flessen water gekocht (dan even de dop controleren), maar met tandenpoetsen e.d. gewoon kraanwater gebruikt. Verder hebben wij niet taxi of ov gereisd dus daar geen ervaring mee.

Wat ik als tip zou geven is om waar mogelijk te betalen met groot geld. De pinautomaten geven namelijk vooral groot geld en daar hebben ze lang niet overal van terug.

En voor de terugvlucht ruim op tijd op de luchthaven zijn. Wij moesten in ieder geval door meer en strengere controles dan we van Nederland gewend waren

Ook een aanrader is een tocht over de Atlas naar de Sahara. Wij zijn vanaf Marrakech via o.a. Ait Ben Haddou en Ouarzarzate naar de Sahara gereisd. Prachtig! De uitzichten, het wisselende landschap, de kleine dorpjes en dan uiteindelijk de sahara...

Als je snel misselijk word in de auto zijn reisziekte pilletjes wel aan te raden
Stippensokken:Hoeveel dagen ben je in chefchaouen geweest?
quote:lmc schreef op 05 april 2016 @ 08:03:

Stippensokken:Hoeveel dagen ben je in chefchaouen geweest?

Ik heb het opgezocht in mijn reisdagboeken: zowel de eerste als tweede keer ben ik drie nachten in Chefchaouen geweest.

De tweede keer heb ik een van die dagen een dagtrip naar Tetouan gemaakt.
Oke bedankt voor je reactie.
Zujn buskaartjes in de bus te koop of je kun je die van te voren kopen. Wat is aan te raden?

Ik wil met de bus van Fes naar Chefchaouen.
Bedankt voor alle ervaringen en tips tot dusver. Erg leuk om te lezen.
quote:lmc schreef op 06 april 2016 @ 18:36:

Zujn buskaartjes in de bus te koop of je kun je die van te voren kopen. Wat is aan te raden?

Ik wil met de bus van Fes naar Chefchaouen.

Gewoon op het busstation. De beste maatschappij is CTM (en Supratours, maar die reden toen niet op dat traject), ze hebben een eigen busstation in de nieuwe stad. Werkt allemaal heel effectief en soepel daar, net een klein vliegveld

Ik kocht bustickets meestal een dag van tevoren, om zeker te zijn van een plekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven