Werk & Studie alle pijlers

ook scriptie aan het schrijven?

06-11-2008 16:17 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn hier die bezig zijn met het schrijven van een afstudeerscriptie. Ik ben al een tijdje (paar maanden) bezig en het schiet niet op! Misschien zijn er meer mensen die een gebrek aan discipline hebben en hier af en toe een schop onder hun kont willen komen halen

Mijn score van de afgelopen maanden is:

- drie keer van onderwerp veranderd

- onderzoeksvraag moet nog (weer!) geformuleerd worden

- nog geen letter op papier

- dikke stapel nog te lezen boeken en artikelen voor m'n neus (ben heel goed in verzamelen maar er dan iets mee doen, hoo maar)

Waar ben jij mee bezig? Wanneer hoop je klaar te zijn?

En....hoe zet je jezelf aan het werk??
Hoi,

Ja ik ben ook met mijn scriptie bezig. Ben al wel een stapje verder een goed gekeurd pva. Nu aan het schrijven. Maar jeetje wat is het moeilijk om jezelf steeds aan het werk te zetten. Soms lukt het me gewoon echt niet en een andere dag schrijf ik pagina na pagina. Maar helaas overheerst luiheid meer dan de schrijf lust. *zucht*

Ik hoop zo snel mogelijk klaar te zijn. Maar wil er in ieder geval niet langer over doen dan dit schooljaar.

En hoe zitten deze dingen bij jou? En welke opleiding doe je eigenlijk?
Ik ben in september begonnen met mijn mastercultuur geschiedenis. En kreeg meteen al een vak voor het schrijven een scriptie. Bij dat vak moeten we een onderzoeksopzet schrijven. Moest dus in twee mandden tijd een onderwerp bedenken, een begeleider zoeken en een eerste onderzoeksopzet van 5 paginá schrijven, met literatuur en bronnenlijst. Wat me tot mijn verbazing is gelukt. Moet half januari een onderzoeksopzet van zo'n 20 kantjes inleveren (dat is bijne een scriptie, belachelijk), maar heb daarna ook nog twee werkstukken voor andere vakken. Maar als ik met al die drukte lukt mijn onderzoeksopzet optijd af te krijgen, dan lukt het me misschien ook om mijn scriptie voor de zomer af te krijgen. Maar het gaat een rot klus worden. Maar is me met mijn bachelorscriptie ook net optijd gelukt, ondanks een begeleider die niet begeleide. Maar mijn masterscriptie krijg ik nooit in een maandgeschreven, helaas.

Succes in elk geval iedereen.
Ik volg een master van de opleiding XX.

Eigenlijk had ik mijn deadline in december maar dat gaat niet lukken! Heel jammer maar dat is mijn eigen schuld natuurlijk. Hoop nu toch wel echt januari/februari te halen. Ben fulltime hiermee bezig (is de bedoeling ) dus dat moet lukken.

Het is zo beroerd om al met alles klaar te zijn (college's, tentamens) en alleen dit nog te moeten doen.

Pva trouwens ik ken die afkorting niet, is dat plan van aanpak? Wel fijn dat dat is goedgekeurd, dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg bent! Welke opleiding doe jij?

Veel succes met schrijven in ieder geval! (Vandaag een goeie dag dus?)
Ook ik ben al een hele tijd bezig met mijn masterscriptie, maar het schiet maar niet op. Een tijdje terug was hier trouwens een soortgelijk topic, maar dat is een beetje doodgebloed geloof ik.. Waarschijnlijk is iedereen inmiddels klaar, alleen ik nog steeds niet. :(

Het is mijn bedoeling nog dit jaar (2008) mijn scriptie af te ronden, maar dat zal lastig worden. Zeker gezien er dagen zijn dat ik gewoon NIETS doe... Ik kan af en toe alleen maar staren naar m'n laptop, een beetje forummen, en dat was het. Echt om gek van te worden. Waar is m'n doorzettingsvermogen gebleven?

M'n begeleiders heb ik ook al een tijdje niet meer gesproken, schaam me dat ik nog steeds niet veel verder ben.

Mijn literatuuronderzoek is nog lang niet af, en mijn analyse ook niet. Daarna moet ook nog eens de hele scriptie geschreven worden. Maar het grootste probleem vind ik het literatuuronderzoek en de analyse. Ik heb het mezelf ook nogal moeilijk gemaakt met mijn onderwerp.

En hoe zet ik mezelf aan het werk? Niet. Op het moment helpt niets. Zo stom eigenlijk. Ik wil zo graag klaar zijn en een baan zoeken (ben zelfs al een beetje aan het solliciteren)! Ik heb verder ook geen colleges meer, alle studiepunten zijn binnen behalve de 20 punten voor m'n scriptie.

Nou, misschien helpt het om hier af en toe ons leed te delen en elkaar te ondersteunen. Haha, zo klinkt het wel heel erg..
Mijn stand tot nu toe;

- Een onderzoeksvraag

- Een boek over mijn exacte onderwerp

- Een boek over een methodiek

- Een chronisch gebrek een bruikbare literatuur

- Een stageplek en een externe promotor! Jee!

Dus, zo staan we ervoor

Ik doe overigens fulltime ergotherapie, in België, wat wil zeggen dat je géén tijd hebt om er aan te werken....
668, the neighbour of the Beast
@ sanya11

Ja op dat topic ben ik geloof ik ook weleens geweest...maar dat is al wel lang geleden haha

Ik kan ook daaagen niks doen. Hele dag achter de computer zitten staren onzinnige dingen opzoeken. Laatst voor 70 euro aan kleding besteld op de H&M site, dat soort dingen ga ik dan doen. Wel leuk om te lezen dat er dus meer mensen zitten te worstelen met die scriptie.
Het merendeel van mijn studiegenoten had de scriptie ook zo af. Zij hebben de studie ook gewoon in vier jaren afgerond. Voor mij is dit mijn zesde jaar (schaamschaam).. Daarom wil ik ook echt eind december klaar zijn, zodat ik in totaal 5,5 jaar over mijn studie heb gedaan. Dat schijnt nog gemiddeld te zijn, haha.

Geld begint bij mij ook een probleem te worden. Ik werk alleen in het weekend, want doordeweeks wil ik fulltime met mijn scriptie bezig zijn (inderdaad, dat is de bedoeling). En veel vrienden en vriendinnen werken inmiddels, en dat wil ik gewoon ook graag!

Zijn jullie al bezig met solliciteren?
PVA is inderdaad plan van aanpak. Ik doe de opleiding pedagogiek. Heb dyslexie dus schrijven is niet echt mijn tweede natuur. Praat graag maar schrijf totaal niet graag. Dus al weer wat moet gaan schrijven komt er veel tegenzin.

Heb gelukkig wel al een baan erbij. Aangeboden gekregen door mijn stage. Niet veel uur. Maar genoeg om fatsoenlijk en ruim van rond te komen

Ik wil zelf echt niet langer bezig zijn dan 5 jaar dus moet keihard aan de slag eigenlijk.

Ik heb ook best een relaxte begeleider alleen werkt dit averechts want dan staat er minder druk achter en is het makkelijker om dingen te laten gaan. Eigenlijk heb ik iemand nodig die er iets meer druk achter zet. Ik heb het idee dat ik dan veel meer zou doen
Ohh, dit is zooo herkenbaar. Ik ben ook al lang met mijn scriptie bezig en wat heb ik? Een paar pagina's met tekst, papers die ik wel ooit heb doorgelezen maar nu geen idee meer heb wat er in staat en vooral geen motivatie.

Ik ben ook veel te goed geworden in niks doen en internetten, maar moet toch echt eens hard aan de slag. Ik mis ook idd druk en motivatie...

Succes!
..
Wat is een voldoendeverklaring, paris_rose?

In de Nobiles las ik iets over keuzeangst, dat dat de reden kan zijn dat je alles maar lekker uitstelt. Het artikel is ook via hun site te lezen. Misschien herkent iemand zich daar in? Ik weet niet of het dat bij mij is, denk dat het ook een groot deel luiheid is en toch ook een soort van faalangst (kan ik dit wel? etc.).

Trouwens, als ik jullie planningen zie, vraag ik me alleen maar nog sterker af of het wel realistisch is dat ik dit jaar nog afstudeer...
Een voldoendeverklaring is precies wat het woord zegt . Dan tekent je begeleider(s) een verklaring dat je scriptie voldoende is en dan krijg je bijv. nog een week (of twee) de tijd voor de repro en de puntjes op de i. Maar ja ik red het gewoon niet, erg jammer. Ik las overigens wel een goede zin op het forum, ben even kwijt welke forummer het was, maar zij zei dat de enige goede scriptie een scriptie is die af is. Dus ik hou me momenteel heel erg aan die woorden (en de post-it op mijn laptop ) vast.
Tuurlijk studeer je af Sanya! Morgen nieuwe dag en nieuwe kansen!
Inderdaad, vandaag weer een nieuwe dag en nieuwe kansen. Maar ik heb er weer weinig zin in.. (en denk: ach, morgen weer een dag en nieuwe kansen, haha). Nee, ik moet echt doorzetten.

Die zin vond ik ook erg goed ja: een goede scriptie is een scriptie die af is! En op dat vorige topic had iemand het ook over dat je er niet zo'n big deal van moet maken. Doordat de scriptie is mijn hoofd zoiets "groots" is, zie ik er telkens erg tegenop. Misschien moet ik er dus iets luchtiger over denken...

Duidelijk verhaal van die voldoendeverklaring ja. Vergelijkbaar met de conceptversie bij ons denk ik.

Hoe gaat het met de rest? En heeft iemand nog goede tips?

Bijna weekend, daar verheug ik me alweer op!
..
Meer dan 100 pagina's? Dat is VEEL! In- of exclusief bijlagen? Volgens mij telt een scriptie bij onze opleiding gemiddeld 30-50 pagina's (exclusief bijlagen).

Ik heb nog steeds niet genoeg literatuur trouwens. Moet minimaal 20 goede wetenschappelijke artikelen/boeken gebruiken. Is dat bij jullie ook de norm?

Aan welke universiteit studeren jullie trouwens? Ik aan de RU.

Succes met college!
quote:paris_rose schreef op 06 november 2008 @ 17:58:

Ik ben trouwens bezig met een ReMa Geschiedenis.

Ik ben nog niet begonnen met solliciteren, omdat ik gewoon niet weet waar ik heen moet en wat ik nu eigenlijk wil.

Dat heb ik ook, vind het een voordeel van geschiedenis. Maar ben ook bang dat ik straks met een baan zit die niet bij me past. Zat halverwege vorig jaar echt in een dip daardoor. Dus nog knap van mij zelf, dat ik toen toch mijn bachelor heb afgerond in mijn derde jaar.

Ik weet wel wat ik niet wil: Ik wordt geen leraar, onderzoeker, of iets in het zakenleven. Wat blijft er dan nog over zullen velen denken, tja een hoop, maar wat precies, en wat ik precies wil geen flauw idee.

Of ik mijn matser in één jaar ga redden weet ik niet, heb ook echt een pittig onderwerp gekozen, en heb net als iedereen en motivatie probleem. Zou nu ook bezig moeten zijn met een werkstuk. Ik laat me te makkelijk afleiden.
quote:Sanya11 schreef op 07 november 2008 @ 11:02:

Meer dan 100 pagina's? Dat is VEEL! In- of exclusief bijlagen? Volgens mij telt een scriptie bij onze opleiding gemiddeld 30-50 pagina's (exclusief bijlagen).

Ik heb nog steeds niet genoeg literatuur trouwens. Moet minimaal 20 goede wetenschappelijke artikelen/boeken gebruiken. Is dat bij jullie ook de norm?

Aan welke universiteit studeren jullie trouwens? Ik aan de RU.

Succes met college!Daarom doe ik dus geen research master (en omdat ik geen 7.5 stond en ik toch geen wetenschapper wil worden). Deze master duurt 2 jaar en de scriptie is oo twee keer zo groot als een gewone.
Oh.. bij mij wil het weer niet zo vandaag. Heb ook echt geen overzicht meer. Veel te veel bestanden, losse artikelen, kopietjes, boeken, sites, etc. Word er gek van. Ga de rest van de dag maar eens besteden aan orde aanbrengen.

Wil trouwens ook zeker weten niet de wetenschap in, en het onderwijs voorlopig ook niet.
Ik heb vandaag al een heel artikel doorgelezen

Maar volgens mij gaat het bij mij ook allemaal wat anders hoor. Ik heb een collegejaar de tijd voor mijn scriptie, maar ik krijg er ook weer geen tijd voor. Ik heb gewoon volledig lessen en stages, en ik moet mijn scriptie maar gewoon tussen de bedrijven door schrijven.

Naar ik begrepen heb krijg je daar normaal zo een aantal maanden de tijd voor, maar die heb ik dus totaal niet.

En ik zie het ook zeker wel als iets groots, maar dat helpt ook wel op de motivatie op te brengen, zeg maar....
668, the neighbour of the Beast
Zo, ik heb al iets meer orde in mijn artikelen en knipsels...

Maar als ik al die artikelen weer voor me zie, vraag ik me af of ik ze niet allemaal maar weer opnieuw moet lezen (want lijkt zo lang geleden en ver weggezakt)... bah.

@ Marels

Bij mij moest de scriptie ook tussen de bedrijven (colleges en tentamens) door worden geschreven, maar toen ben ik alleen maar tot een opzetje gekomen. Inmiddels heb ik al mijn vakken afgerond, maar m'n scriptie dus nog lang niet. Ik loop alweer bijna 1,5 uit met mijn studie..
Oh man, als ik dit zo doorlees is het zoooo herkenbaar! Ik ben gelukkig in januari dit jaar afgestudeerd, maar wat had ik een gebrek aan motivatie. Bij mij kwam het in vlagen, soms kon ik echt veel schrijven, dan wekenlang weer echt niks. Inderdaad alleen maar forummen. Wat ook niet hielp was dat ik alles afgerond had, dus ik hoefde niet naar colleges, wat ook totaal geen structuur in mijn week bracht. Wat wel begon te helpen was dat ik er een soort "baan" van probeerde te maken en iedere dag naar de bibliotheek van de uni ging om van 9 tot 5 als het ware eraan te werken. Dan word je ook wat gemotiveerder als je omringd bent met andere studenten die ook aan het werken zijn. Dat werkte in ieder geval voor mij. Andere mensen moesten er juist niet aan denken. Maar thuis zitten en eraan werken, nee, dan ging het echt supertraag. Gelukkig had ik aan het eind dan toch een goed cijfer met twee tevreden begeleiders, dus al die tijd was toch niet helemaal weggegooid.

In ieder geval wens ik jullie heeeeel veel succes! Als het mij zelfs gelukt was, gaat het jullie ook lukken.
Die quote van "een goeie scriptie is een scriptie die af is" ga ik onthouden!

En iemand zei hier iets van keuzeangst? Ik heb wel moeite met het idee dat ik straks klaar ben en dat er dan vanalles gaat veranderen....dat is ook niet echt motivatie om door te werken. En ik heb gelezen over passieve faalangst...dat is zoiets van "ik denk dat ik het niet kan, dus doe ik maar niks dan kan ik het ook niet verkeerd doen".

Tja....zoveel redenen voor uitstelgedrag! Geen idee waar het bij mij door komt...

Van 9 tot 5 in de bieb zitten is een hele goeie, dat ben ik ook bijna elke dag van plan maar doe het dan toch maar niet STOM!

Vanaf maandag dan...
Ik kan niet studeren in de bieb, wordt dan helemaal kriegel van de stilte en de rust.

Wat ik vandaag heb gedaan toen ik aan een werkstuk werkte was elk uur mijn wekker op drie kwartier zetten, die periode echt studeren, mocht ook niet naar vivaforum en dan kwartiertje pause. Op den duur merkte ik dat ik er soms zo in zat dat drie kwartier te weinig was en werkte ik zelfs langer. En dat voor iemand met een giga slechte spanningsboog.

Ik merk echter wel dat ik onbewust best veel druk op mij zelf leg. Ik moet half januari twee werkstukken en mijn scriptie opzet af hebben en dat is best veel werk. Ik ben veel moe de laatste tijd en heb aan 8 uur slaap te kort, kom soms slecht in slaap en dan pieker ik niet eens. Toen vandaag word niet meewerkte heb ik van frustratie zitten schelden en tieren tegen mijn laptop om vervolgens in janken uit te barsten. Toen ik het probleem had opgelost uiteindelijk heel goed gestudeerd de rest van de dag. Ik heb dat probleem vaker dat ik onbewust een hele grote druk op mijn schouders leg, had ik ook met rijlessen. En zoals nu dat ik het gevoel heb ik dat zoveel moet doen, das echt niet gezond voor mij. Zeker omdat ik al moeilijk meer dan 4 uur op een dag studeer. Maar zo te lezen ben ik met dat punt niet de enige gelukkig. Want op mijn studie keken mensen mij raar aan toen ik dat zei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven