Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

14-07-2026 13:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik ben 28 juni gestopt met roken en merk dat ik het de afgelopen dagen wat lastiger krijg en ik wil absoluut voorkomen dat ik in een discussie met mezelf beland (ach, laat ik maar na de zomer stoppen want... Ik kan genoeg redenen verzinnen waarom dat beter uitkomt). Iemand in hetzelfde schuitje zodat we ervaringen kunnen uitwisselen en elkaar kunnen steunen?
Ik ben lang geleden gestopt, dus zit niet in hetzelfde schuitje meer.
Het is al een ouder boek maar heb je het boek 'Stoppen met roken' van Allen Carr gelezen? Het heeft mij (en anderen) enorm geholpen. Ook prima te lezen als je al gestopt bent.

Ergens denk je nog voordeel te halen uit het roken, daarom 'onderhandel' je met jezelf.
Maar dat is een grote illusie.
Dat klopt Courage en ik weet dat ik ver van de discussie met mezelf moet weg blijven, want die ga ik pertinent verliezen. Dat boek heb ik ooit inderdaad wel eens gelezen en er stonden veel waarheden in. Ik weet ook dat de lichamelijk verslaving na 15 dagen, 16 uur en 47 minuten (staat in een app, zo dwangmatig ben ik gelukkig niet dat ik dat weet) echt al verdwenen is, en dat nu het duiveltje aan het roepen is.
Ga het boek nog eens lezen.
En probeer het idee uit dat stoppen met roken makkelijk kan zijn. :) Gewoon om je brein wat flexibeler te maken.
Tig jaar na dato zeg ik nog iedere keer dat ik het moeilijk heb tegen mijzelf: ‘vandaag rook ik niet’. Dan is het niet zo’n heel groot en zwaar iets, dat ‘nooit meer’. Maar lekker beperkt tot ‘vandaag’.

Misschien heb je er helemaal niets aan maar mij hielp deze tip van een voormalige kettingroker wel.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Mij helpt de app Kwit goed! Je kan zien hoeveel geld je bespaart door te stoppen en de gezondheidsvoordelen.

Sterkte! Ik zit er ook middenin ;)
Veritas vos liberabit
@Lemoos: blij om lezen dat ik niet de enige ben die lang na het stoppen nog van die moeilijke momenten heeft! Het vervelendste aan roken vond ik de afhankelijkheid. Elke keer bedenken hoe je snel even tussenin weg kon komen om te roken en het feit dat ik naar buiten moest om sigaretten te kopen als ik vreesde zonder te komen zitten. Te bedenken dat ik ook daar vanaf ben, hielp mij om door te zetten want 'gezondheid en geld'... waren niet zwaarwichtig genoeg ofzo :facepalm:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
14-07-2026 15:47
@Lemoos: blij om lezen dat ik niet de enige ben die lang na het stoppen nog van die moeilijke momenten heeft! Het vervelendste aan roken vond ik de afhankelijkheid. Elke keer bedenken hoe je snel even tussenin weg kon komen om te roken en het feit dat ik naar buiten moest om sigaretten te kopen als ik vreesde zonder te komen zitten. Te bedenken dat ik ook daar vanaf ben, hielp mij om door te zetten want 'gezondheid en geld'... waren niet zwaarwichtig genoeg ofzo :facepalm:
Ik schaam mij daar niet voor (een ‘melkkoe’ worden voor de overheid dankzij verslaving was voor mij de druppel :-)) Als het maar werkt. Toch?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik taal al jaren niet meer naar sigaretten of nicotine. Kan me haast niet meer voorstellen dat ik ooit heb gerookt. Dat kan dus ook. Terwijl ik écht moeite had met stoppen. 😊
Bedenk je 'eentje bestaat niet': als je er één rookt, ben je weer vertrokken. Dat 'mantra' heeft mij heel vaak (en heel soms nog steeds!) geholpen.

En ik ging afleiding zoeken als ik in de verleiding kwam/de discussie met mezelf weer aanging: een vriendin bellen, rondje lopen, boodschap doen, wc schoonmaken... Als die aandrang maar weer even weg was. Ik heb, ondertussen alweer zo'n 10 jaar geleden, héél veel rondjes gelopen, gebeld en had een brandschoon huis ;)
Courage schreef:
14-07-2026 18:50
Ik taal al jaren niet meer naar sigaretten of nicotine. Kan me haast niet meer voorstellen dat ik ooit heb gerookt. Dat kan dus ook. Terwijl ik écht moeite had met stoppen. 😊
Het bijzondere vind ik dat ik nooit in de verleiding kwam/kom door bij een roker te zijn/iemand te zien roken/sigaretten te ruiken of zo. (Man rookt bijvoorbeeld nog en dat triggert me helemaal niet). Voor mij was roken duidelijk ook een moment van nadenken. Als ik vastloop in het schrijven van een tekst, wil ik nog steeds een sigaret gaan roken om daarna naadloos door te kunnen tikken. En nu loop ik datzelfde rondje op die momenten, maar het ontbreken van die sigaret doet ook iets met de inspiratie bij mij lijkt het toch :$
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Nu 5 maanden gestopt en ik zit de aandrang uit. Ik ben vooral ontzettend blij dat het gelukt is, die paar minuten dat de drang naar boven komt gaat me dat niet meer afpakken. Ook wanneer ik wel wil; ik wil echt niet meer :)
Aan mij heb je niks, ik wil na 3 uurtjes al iemand omleggen. Maar ik vind het superknap van je dat je het al zolang volhoudt. Misschien kan je afleiding zoeken in het neuzen op internet naar iets dat je heel rgaag zou willen kopen en wat je dan kan doen met het uitgespaarde geld? Zo heeft een vriendin van mij het gedaan.
Ik heb mezelf het mantra aangeleerd "Wat ben ik blij dat ik niet meer rook!" Dat kwam vooral van pas als ik iemand zag staan roken en het liefst een sigaret had willen bietsen. Nu heb ik dat niet meer, maar ik zeg het nog steeds tegen mezelf.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Dank voor jullie reacties! Gisteren en eergisteren was ik echt enorm chagrijnig, geen kort lontje, maar had gewoon geen lontje. Echt vreselijk, weten dat je aan alle kanten fout zit, extreem overtrokken reageren, je dat ook realiseren, maar er niets aan kunnen doen, bah! Vandaag gaat het wel weer ok, maar blijf vreselijk moe, maar dat zal ook met het afkickproces te maken hebben. Charlotte717, wanneer ben jij gestopt?

En alle Allen Carrs en andere goeroes ten spijt, stoppen met roken is gewoon niet leuk. En zeker, ik kan alle voordelen en mantra's opnoemen van het niet meer willen, maar feit blijft dat je zowel geestelijk als lichamelijk iets (dopamine etc) mist en daar moet je lijf aan wennen en dat is gewoon niet heel prettig.
Lees nou gewoon dat boek nog een keer...
Geef je verslaving/aandrang een naam. Sharona ofzo bijvoorbeeld. En als je dan een avondje ben uitgeweest dan zeg je tegen je partner/moeder/ vriendinnen: Nou Sharona was weer heel vervelend maar ik heb haar gewoon genegeerd!

Op die manier plaats je het lekker buiten jezelf en voelt het minder als jouw probleem.
Goed bezig!

Ik rook (vape) sinds februari niet meer en pas de laatste paar weken heb ik het (echt) moeilijk.
Het lukt om door te zetten door tegen mezelf te zeggen dat ik ook vandaag niet rook en dat het zonde is om al die maanden (inmiddels) te niet te doen door toch weer te gaan vapen.
Een paar weken geleden was ik iig overtuigd genoeg van mezelf om alle liquids enzo weg te gooien.

Dus gewoon morgen ook niet roken :D
Everything is possible for the one who believes.
Rozeline schreef:
16-07-2026 16:20
Dank voor jullie reacties! Gisteren en eergisteren was ik echt enorm chagrijnig, geen kort lontje, maar had gewoon geen lontje. Echt vreselijk, weten dat je aan alle kanten fout zit, extreem overtrokken reageren, je dat ook realiseren, maar er niets aan kunnen doen, bah! Vandaag gaat het wel weer ok, maar blijf vreselijk moe, maar dat zal ook met het afkickproces te maken hebben. Charlotte717, wanneer ben jij gestopt?

En alle Allen Carrs en andere goeroes ten spijt, stoppen met roken is gewoon niet leuk. En zeker, ik kan alle voordelen en mantra's opnoemen van het niet meer willen, maar feit blijft dat je zowel geestelijk als lichamelijk iets (dopamine etc) mist en daar moet je lijf aan wennen en dat is gewoon niet heel prettig.
Helaas blijft het een proces van vallen en opstaan hier. Ik ben nu op vakantie en gezwicht na een glas rode wijn :(
Veritas vos liberabit

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven