Saxofoon

13-07-2007 12:29 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik speel al heel lang gitaar, maar wil er nu wel eens iets anders bij gaan proberen. Saxofoon leek me leuk. Ben gek op jazz muziek en mijn eerste keuze zou eigenlijk trompet zijn, ware het niet dat mijn zus trompet speelt en ik dus weet hoe vreselijk moeilijk dat is! Ik heb gehoord dat je saxofoon in een vrij korte tijd kan leren en dat het niet zo moeilijk is als je al blokfluit gespeeld hebt. 

Wie speelt er saxofoon en kan mij wat tips geven over hoe ik er het beste mee kan beginnen en over de aanschaf van een instrument?

Ik zit ook nog erg te twijfelen of het een alt- of tenorsax moet worden. Van tenor vind ik de klank prettiger, maar ik heb vrij kleine handen en weet dus niet of ik het ga redden op een groter instrument.
Hoi hoi

voor een tenorsax moet je inderdaad je vingers behoorlijk kunnen spreiden. Ik heb ook kleine handen en een altsax is af en toe al redelijk gespreid voor mij als je me snapt hihi.

Op internet zijn veel sites die grepentabellen hebben voor een sax. als je al noten kan lezen is dat een eitje. als je dat niet kan ben je wel iets verder van huis want dat leer je niet zo 1,2,3.

Als eerste instrument zou ik zeker geen al te duur merk nemen. Geen Yamaha of Selmer. Begin gewoon met een goed japans/chinees merk dat je ergens goedkoop op de kop kan tikken. Als er een goed mondstuk bijzit kun je daarmee beginnen en als het beter gaat en je merkt dat je het echt leuk vindt, zou ik gaan kijken voor een beter instrument waarvoor je je kan laten adviseren in een muziekzaak.

Succes!!!
Op zich valt het wel mee hoor, ik speel al een paar jaar baritonsaxofoon, en ik heb ook niet al te grote handen. Alleen bij de laagste tonen heb ik wat moeite als ik ze vaak moet spelen.

Bij tenorsaxofoon heb ik nooit moeite gehad met de grepen.

Veel plezier met saxofoon spelen, ik doe het al jaren en ik vind het erg leuk!
Bedankt voor jullie tips Lalein en Bowhunter.

Ik heb gekeken op de site van de muziekschool en ze geven ook introductielessen waarbij je 4 lessen op een leeninstrument kan proberen.

Ik denk dat ik dat eerst eens ga doen op een altsax, alleen wel jammer dat ik nog moet wachten tot september, heb er echt zin in! 

Is er trouwens veel verschil in techniek en grepen op een alt en een tenor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven