Het samen eens worden over het interieur

06-04-2016 20:17 283 berichten
Naar aanleiding van enkele andere topics over dit onderwerp open ik maar even een eigen topic want anders kaap ik teveel de oorspronkelijke topics van de TO's en dat is niet mijn bedoeling. Zoals sommigen die mijn 'dilemma' al een beetje meegekregen hebben, mijn vrouw en ik zitten niet (meer) helemaal op dezelfde lijn van wat we qua interieur willen. Nu zijn we niet van plan om van alles direct op stel en sprong radicaal te veranderen, maar mettertijd willen we wat anders, want op onze huidige spullen zijn we wel uitgekeken.

Nu komt het er op neer dat mijn vrouw meer van het trendy interieur is gecombineerd met zachte pasteltinten en vooral een hoop wit.

Ik wil meer richting een klassiek interieur. Dit hoeft niet meteen heel 'zwaar' te zijn, juist niet zelfs, maar wel een interieur passend bij onze leeftijd (37) en waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat ik het over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds waardeer.

We hebben 1 meubelstuk (de eetkamertafelset met stoelen van Hay) dat we allebei waarderen en dat voorlopig ook blijft. Verder vind ik niks mooi in ons huis. Ik denk dat onze stijlen uit elkaar aan het groeien zijn want vijf of zes jaar geleden kon ik het nog helemaal vinden in mijn vrouws' stijl. Of ik ben te meegaand geweest of ik durf nu pas openlijk te zeggen wat ik eigenlijk zou willen.

Hier moeten we wat mee dus. Op het andere topic kreeg ik al goede tips over woontijdschriften verzamelen en moodboards maken, pinterst en stijlen combineren.

Maar hoe hebben jullie het gedaan? Of zijn jullie het 100% met elkaar eens wat betreft meubilair, kasten, kleuren(combinaties), kunst aan de muur en zelfs hele simpele dingen als bestek? Of is dat juist iets dat heel smaakbepalend kan zijn?

We overwegen een interieurstylist(e). In de eerste plaats om de opstelling van het meubilair mede te bepalen, maar heeft iemand de ervaring dat een styliste ook meedenkt over bepaalde interieurstijlen?
Alle reacties Link kopieren
En het hele huis moet in 1 stijl ? Een smaakvolle combinatie van stijlen of een gezellig allegaartje is geen optie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dus bij iemand vanaf 37 past alleen klassiek? Je klinkt als een oude lul. Modern met pastel klinkt idd vreselijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn man kan het niet zoveel schelen. Ik denk dat het voor jullie wat lastiger is omdat jullie beiden een vrouw mét een mening zijn.

Dus, zoals het een goed huwelijk betaamt: concessies doen. Interieurstyliste lijkt me een heel goed idee!
Met twee kleine kinderen met bijbehorende spuugdoeken, boxen , wippers, loopauto's en lego zie je helemaal niets van iemands interieur. Dan is krasvast, nat af kunnend nemend ineens heel belangrijk ipv stylish verantwoord.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 april 2016 @ 20:24:

En het hele huis moet in 1 stijl ? Een smaakvolle combinatie van stijlen of een gezellig allegaartje is geen optie ?Dat lijkt mij fantastisch. Ik ben allang blij dat we niet voor een 'woonkamerset' compleet in wit hoogglans zijn gegaan. Ik vind modern wit persoonlijk mooier combineren met bijvoorbeeld hout.
Houdt een interieurstylist wel rekening met dingen als ergens je voeten op kunnen leggen, dat er een loopauto zonder goedwerkende rem en zonder al te beste stuurman rondjes om de tafel ( o nee, hocker met dienblad ) kan ?
Wij zijn het eens geworden over de grote dingen (keuken, bank, eettafel e.d.) een klein deel is toeval (overgebleven zaken van voor we samen woonden, gekregen kunst, gordijnen van de vorige bewoners) en dan nog een deel dingen die mijn keuze zijn; kleurtje op een accentwand, kandelaars, planten e.d. Dat zijn dingen die ik veel belangrijker vind dan hij en hij geeft ruiterlijk toe dat zolang hij het niet agressief lelijk vindt het hem niet zo veel kan schelen.

Persoonlijk zou ik starten bij wat je mooi vind. Wat is het aan jullie gezamenlijke keuze dat je mooi vind en hoe zou je dat kunnen laten resoneren/ terug komen in andere aspecten van je interieur. Kun je een plaatje plakken van jullie set?
quote:viva-amber schreef op 06 april 2016 @ 20:24:

Dus bij iemand vanaf 37 past alleen klassiek? Je klinkt als een oude lul. Modern met pastel klinkt idd vreselijk.Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik iets meer richting 'klassiek' wil. En niet alleen maar pastel, roze, paars, moderne kunst en strakke kasten wil.
Klassiek past bij mensen van 37?? Als dat überhaupt al leeftijdgebonden is, dan zou ik toch echt modern verwachten.

Maar het heeft natuurlijk niks met leeftijd te maken. Mijn ouders zijn tegen de 80 en hebben een strak en zeer modern interieur. Dus dat argument zou ik maar niet gebruiken in jullie discussie.

Verder geen tips, man en ik zitten gelukkig behoorlijk op 1 lijn. En als we verschillen, zoeken we verder naar iets dat we wel allebei mooi vinden.

In jullie situatie zou ik toch stijlen combineren en zoeken tot je een goed compromis hebt.
Lastig als je niet op een lijn ligt met je partner! Ik denk dat een moodboard maken wel een goed idee is. Anders compromissen sluiten? Is dat iets?

Mijn man en ik vinden ook niet dezelfde dingen mooi (gelukkig hebben we ook dingen die wel beiden wel mooi vinden) en we hebben een soort compromis interieur. Hij heeft lampen uitgezocht en vindt ze prachtig. Ik niet! Ik heb dan weer de bank en de posters aan de muur uitgekozen en ben daar weer heel blij mee. Er zijn wel wat dingen in huis die ik echt heel graag wil vervangen en waar mijn man juist heel blij mee is. Zo staat de tv op een heel lelijk, suf en saai kastje en laat mijn man dat ding dus echt fantastisch vinden. Ik vind het vreselijk! Nu weet ik wel wat ik daar wil hebben, maar de hoek waar hij staat is vrij krap en er staat een forse klassieke open haard naast. Ik blijf zoeken naar het perfecte kastje en sla hem daarmee om de oren zodra ik het gevonden heb!
quote:RegretteRien schreef op 06 april 2016 @ 20:30:

Persoonlijk zou ik starten bij wat je mooi vind. Wat is het aan jullie gezamenlijke keuze dat je mooi vind en hoe zou je dat kunnen laten resoneren/ terug komen in andere aspecten van je interieur. Kun je een plaatje plakken van jullie set?Wat we gezamenlijk mooi vinden en hebben is deze tafel:

met deze stoelen:

en

Dit is dus het uitgangspunt en hier kun je volgens mij heel veel kanten mee op. Het is ook het enige in huis waar we het allebei over eens zijn dat het voorlopig heel lang mag blijven. In de volgende post plak ik even plaatjes waarmee ik laat zien welke stijl ik een beetje op zou willen en wat mijn vrouw zou kunnen kiezen.

Omdat de tafel en stoelen al zo wit zijn (en de muren ook geen kleur hebben) wil ik niet ook nog eens een grote witte kast, witte salontafel, witte televisiekast etc. En zeker niet ook nog van Hay, hoewel ik het een prachtig merk vind.
Oh ja, dat militante peuters gooiend met onsloopbaar speelgoed wel het interieur slopen is een belangrijke afweging geweest in de gemaakte keuzes.
Mijn partner vind ook heel andere dingen mooi als ik, het zei zo.

Interieur lat ik aan haar, zij is daar veel beter in.

Wel neigt ze de laatste tijd meer en meer naar brocante dingen, en daar ben ik het niet mee eens.

Dat laat ik dan ook weten.

Daar houd zij dan wel rekening mee, en dus ontstaat er verder geen discussie.

Succes.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
.
Zoiets zou ik een mooi 'herhaling' vinden (sluit aan bij de wens van je vrouw dingen bij elkaar te laten passen) die je makkelijk kunt maken en budgettechnisch ook niet erg is met Ikea-kastjes. Kun je over een paar jaar altijd nog eens de frontjes vervangen als je ze zat bent:

https://s-media-cache-ak0 ... e8a29d1941b31288eda9e.jpg
Wij zijn het gelukkig snel eens en vinden dezelfde dingen mooi. En we hebben ook wel maffe dingen in huis als een brandweerautorode zelfgebouwde boekenkast. Alles wit zou ik niet mooi vinden. Wel muren en plafond enzo maar dan niet de meubels ook nog. Maar terugkomend op het probleem, denk ik dat een stylist een goed idee is om jullie stijlen/smaak bij elkaar te brengen. Of huis met ruimte voor een mancave. Maar das ook weer zo ongezellig.
Over het samen eens worden kan ik niks zeggen, ik woon gewoon alleen . Maar ik krijg bij jouw Posts telkens het gevoel dat je vooral zelf niet echt iets durft te kiezen, want misschien vind je het over 15 jaar wel niet meer mooi. Maar waarom moet dat dan per se? Ik begrijp niet goed wat er erg aan is dat je smaak verandert, en dan misschien je interieur dus ook wel. Dat je niet van een weg-werp cultuur houdt, daar kan ik inkomen. Maar je kunt natuurlijk ook heel veel in je interieur veranderen zonder meteen je volledige onboedel bij het grof vuil te zetten. Mijn ouders hadden een behoorlijk dure designbank. Die hebben ze lang gehad, denk 25 jaar of zo. Maar toen waren ze er wel een beetje op uitgekeken, en hij paste ook niet echt goed in het nieuwe huis. Die hebben ze dus geeoon verkocht aan iemand die er heel blij mee was, niet 'gewoon weggegooid'. En zelf een andere gekocht. Waarom moet je per se de rest van je leven hetzelfde mooi vinden?
Ik vraag eerst de mening van mijn vriend en dan kopen we wat ik wil

Nee, serieus. We kijken naar wat we beiden balngrijk vinden (comfort, niet te groot/klein) en dan naar de opties die we hebben. Ons huis heeft veel witte en bruine meubels of met hout motief, iets nieuws moet er een beetje tussen passen. Meestal luister ik naar wat vriend wil, dan kies ik een aantal opties en kiest hij/overleggen we samen welke het wordt. Een beetje het kiezen of delen principe alleen dan bij meubels.
Haha, ik denk dat je keuze voor het woord 'klassiek' een beetje verwarrend is. Ik denk dan althans hoofdzakelijk aan eiken meubels.

Lief en ik zijn het vaak wel eens, maar soms ook helemaal niet. Mijn smaak is wat extremer, zo zou ik dolgraag gordijnen met een dessin als dit gehad hebben:

maar dat vindt hij te extreem. Dan gaan we samen een tijdje zoeken en dan komen we steeds meer tot de essentie van wat we nu eigenlijk leuk vinden, en uit eindelijk hebben we gordijnen gemaakt van deze stof

Ik had nog steeds wel graag gordijnen met iets van groen erin gehad, maar dit is een erg leuk compromis. En zo gaat het met veel dingen, we vinden elkaar uiteindelijk altijd wel, maar ik denk dat onze smaken ook niet heel ver uit elkaar liggen.
Ik zou me in deze levensfase niet zozeer laten leiden door stylish verantwoord, maar allereerst door praktisch ( kun je Olvaritpotjes uit de bekleding krijgen ? Is een kras/ deuk/ put in de salontafel storend ? Passen jullie straks met twee kleuters op 1 bankstel ? ) en comfortabel .
.
Niets meer kopen zonder dat jullie het allebei eens zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 april 2016 @ 21:01:

Ik zou me in deze levensfase niet zozeer laten leiden door stylish verantwoord, maar allereerst door praktisch ( kun je Olvaritpotjes uit de bekleding krijgen ? Is een kras/ deuk/ put in de salontafel storend ? Passen jullie straks met twee kleuters op 1 bankstel ? ) en comfortabel .

Daar heb je zeker een heel belangrijk punt. De belangrijkste meubelstukken (een grote kast, een bank) zullen we ook niet op korte termijn aanschaffen.

Wat de kunst betreft zouden we misschien zelfs kunnen afspreken dat ieder om de drie maanden (ofzo) een kunstwerk kiest voor de woonkamer en we dat dan afwisselen. Dat gaat met een schilderij tamelijk makkelijk denk ik.

Blijft over het kleinmeubilair als salontafels, lampen etc. Maar wellicht daar toch ook nog een jaartje of vijf mee wachten.

Al hoop ik wel dat ik een veto mag uitspreken tegen alle roze vaasjes, houten huisjes, roze kussens, roze dekentjes etc. Of is dat erg flauw?
Jouw houten salontafel zou toch prima matchen met haar lamp en de eettafel die jullie al hebben ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven