Werk & Studie alle pijlers

Presentatie speeddate sollicitatie. Help!

06-04-2016 22:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Voor aankomende vrijdag ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in vorm van een speeddate.

Helemaal blij was ik, omdat dit echt een droombaan voor mij is!

Maar.. nu is het de bedoeling dat ik een presentatie geef van maximaal 10 minuten waar de volgende punten in voor komen;

- Korte inleiding over wie ik ben.

- Situatieschets van een casus uit recente werkervaring

- Wat was mijn bijdrage bij deze casus

- Wat zal ik de volgende keer anders doen

Op zich kan ik dit inhoudelijk wel verwoorden en presenteren,

maar hoe ga ik de presentatie verder vormgeven om toch origineel te zijn?

Een powerpoint oid lijkt mij nogal afgezaagd namelijk.

Hopelijk hebben jullie tips, ervaringen en/of ideeen.

Alvast bedankt!
In plaats van een powerpoint kun je bijvoorbeeld ook aan prezi denken. Dat is wat interactiever.

Maar je kunt het ook bijvoorbeeld schematisch/moodboard achtig uitwerken op A3 of A2 formaaat.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Elk punt op een papier (bijv a3) met plaatjes/foto's/tekeningen/teksten. Soort moodboard/mindmap en dan bij elk punt die je noemt kun je een nieuwe poster laten zien.
Afhankelijk van de functie waarop je solliciteert en de casus die je uit de doeken wilt doen.

Voor een functie in de MarCom zal je gesjeesder uit de hoek moeten komen dan een functie als accountant lijkt me. Prezi is volgens mij alweer wat hipper dan Powerpoint, maar je zou ook kunnen overwegen om iets te doen met een vlog of andere social media?
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Je CV al in Prezi opmaken zodat die al interactiever is....

http://www.sollicitatiedokter.nl/origin ... liciteren/
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Keynote alleen voor apple gebruikers of google docs is ook nog een leuk alternatief voor powerpoint.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Misschien 2 of 3 dagen van tevoren al een teaser sturen naar alle aanwezigen bij het gesprek? Waar je dan aan het eind van de presentatie weer op terugkomt? Iets waarmee je met een kwinkslag kan stellen dat jij de juist kandidaat bent voor de functie?

(in het kader van je droombaan bijv. een dromenvanger - zij vangen hun droomkandidaat). Stom voorbeeld, ik gooi zomaar wat op he... vind het lastig om wat te verzinnen als ik geen beeld bij de functie heb.
Een paar tips:

- hoe afgezaagd een powerpoint in jouw ogen ook kan zijn, dat hoeft het niet te zijn, het gaat er om wat jij uitstraalt.

Ik geef zelf namelijk erg graag presentaties gemaakt in powerpoint. (ook al ben ik 21 en werk ik voor een bedrijf waar innovatie en inspiratie hoog in het vaandel staat). Je kunt je powerpoint leuker maken door er een originele twist aan te geven. Kies bijvoorbeeld mooie highres foto's om je verhaal sterker te maken en kies een soort eigen 'huisstijl' waarin je je slides opmaakt.

Je zou eens op slideshare kunnen kijken, daar heb je een enorme database aan mogelijke presentaties wie weet haal je er wat inspiratie uit!

- Kies een middel waar je bekend mee bent zodat je niet onverwachts voor verrassingen komt te staan.

Voor je verhaal:

-> Zorg ervoor dat je verhaal altijd duidelijk een begin en een eind heeft. Op die manier kunnen de mensen die naar je luisteren ook goed volgen wat je vertelt en wat er nog komt. Als je jezelf voorstelt 'Hallo ik ben X , bla bla bla bla, en ik kom graag in aanmerking voor de functie XX. In de komende tien minuten zal ik eerst wat meer over mezelf vertellen, dan over mijn werkervaring, vervolgens neem ik jullie mee in een casus die goed weergeeft welke capaciteiten ik heb. Tot slot zal ik deze casus ook evalueren en dit en dat.

Op die manier is het heel duidelijk wat gaat komen!

Daarnaast: succes :)!
Oh... het gesprek is vrijdag al... dat wordt hem dus niet.

Bij het weggaan iedereen een usb-stick in de vorm van een sleutel geven? Met daarop jouw CV in Prezi-vorm. Dat is dan hun sleutel naar een succesvolle invulling van de functie.
Algemene tip: nooit woorden gebruiken die je niet echt kent.

Betekenis ' Gesjeesd '

Je hebt gezocht op het woord: Gesjeesd.

sje·zen (sjeesde, is gesjeesd)

1

snel lopen, rijden

2

(van een student) de universiteit verlaten na een mislukte studie

3

zakken voor een examen

4

(algemeen) mislukken in wat je wilde bereiken
En verder: nooit een presentatie van tien minuten met sheets doen. Geen powerpoint, geen Keynote en geen prezi. Gewoon echt niet doen.

Tenzij het expliciet geëist is.
Wat voor branche of soort functie gaat t om?
Bedankt voor jullie reacties!

Hier kan ik zeker iets mee, maar meer tips zijn uiteraard altijd welkom!

Het gaat om een functie op gebied van HRM
Ik heb ooit een Google zoekresultaten pagina nagemaakt maar dan met allerlei links die naar mezelf verwezen. Op die manier kon ik tijdens de presentatie mezelf als het ware Googlen, is erg leuk geworden!
Ik denk dat de vorm er niet toe doet, maar de inhoud wel.

Hoe sta je daar, gebruik je bekende systemen zodat je zeker over kan komen. Prezi is mooi, maar volgens mij afhankelijk van internet?

PowerPoint kun je gebruiken voor tekst, en klassieke slideshow mee maken.

Je kunt ook allerlei plaatjes gebruiken en daarbij iets vertellen.

Iets over jezelf: foto waar jij relaxed op staat, of collage met hobby's, hub/gezin/huisdier, sport. Over de casus zijn ook vast plaatjes te vinden. Maar als dat niet bij je past, gebruik je daar wel steekwoorden. Ben jij een spin in het web? Plaatje daarvan. Ben je een denker? Beeld van Rodin heet de denker. Ben je een blij ei? Zoek een vrolijk plaatje, bijv nu hip bloeiende bollenvelden. Denk je graag uit de doos? (Out of the box) Jij naast een doos. Als het maar bij jou past.

Dat hele PowerPoint is voor mij een soort behang dat mij moet helpen de aandacht van de mensen naar mij te trekken.

Dat lukt. Omdat ik gebruik wat ik ken, en wat bij me past. En dat zie je.

En dat is de bedoeling.

Dus lees wat hier staat en doe dan wat jij wil.
hangt van je bedrijf af. niet iedereen is op zoek naar een "originele kandidaat". Probeer met opleuken ook niet je mindere kanten of weinig ervaring te verbloemen.

Geef ruimte voor het stellen van vragen en zorg dan ook dat je daar dan ook goed op kan antwoorden. Oefen dit eventueel met iemand. Laat ze dan ook maar super irritante vragen stellen. En laat ze je dan ook snel schakelen.

Ik zou er liever uit willen springen als iemand die betrouwbaar overkomt met kennis van zaken en plezier zaken snel duidelijk kan maken en helder kan analyseren. Dan iemand die een originele presentatie heeft. Of je moet voor een pr bedrijf willen werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Rocinante schreef op 06 april 2016 @ 23:02:

Algemene tip: nooit woorden gebruiken die je niet echt kent.

Betekenis ' Gesjeesd '

Je hebt gezocht op het woord: Gesjeesd.

sje·zen (sjeesde, is gesjeesd)

1

snel lopen, rijden

2

(van een student) de universiteit verlaten na een mislukte studie

3

zakken voor een examen

4

(algemeen) mislukken in wat je wilde bereiken

Weer wat geleerd.... ik had een hele andere betekenis gehangen aan het woord gesjeesd....
Prezi of Powerpoint is om het even. Het gaat om het verhaal. Steve Jobs gebruikte hele eenvoudige slides en de hele wereld keek er naar...

De beste presentatie die ik ooit gezien heb was heel simpel: iemand vertelde het verhaal en de belangrijke worden kwamen op het juiste moment op het scherm (dus wel met afstandsbediening werken), zodat het beeld het verhaal versterkte. Maar dat vereist wel hele goede presentatievaardigheden.

In dit geval zou je kunnen overwegen om 4 slides (of flipover vellen of iets anders) te kunnen maken. Op de eerste je naam, op de tweede de project naam, op derde jouw rol in dat project, en op de vierde 1 woord om samen te vatten wat je anders zou doen. Als je daaromheen een pakkend verhaal kunt vertellen ben je binnen.
Je houdt een presentatie van maximaal 10 minuten. Geen powerpoint o.i.d. gebruiken, maar zorgen dat je een goed verhaal hebt en er zelfverzekerd staat. Bedenk wat jouw kernboodschap is, start met een pakkende zin die direct de aandacht trekt. Op die manier laat je professionaliteit en persoonlijkheid zien, trust me.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Hoe ging het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven