Werk & Studie alle pijlers

opnieuw studeren

11-04-2016 12:00 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag !

Ik ben er al een hele tijd over na aan het denken om weer te gaan studeren. Ik heb een MBO en HBO afgerond in horeca, maar merk dat ik er niet helemaal in thuis ben. Ik werk nu alweer 2 jaar fulltime en mijn vriend en ik hebben in juni afgelopen jaar een huis gekocht.

Ik zou ontzettend graag beginnen aan de opleiding verloskunde, maar deze is alleen voltijd te volgen. Toch moet ik iets van inkomen hebben om het huis te kunnen betalen.

Iemand ideeen of ervaring???
Een bijbaantje
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Staat de hypotheek op beide inkomens? Als dat niet zo is moet je vriend het ook kunnen dragen.

Je hebt geluk qua studie dat je richting gezondheidszorg wil, scheelt je hoop geld. Wel ben je volgens mij al te laat met inschrijven voor komend studiejaar. Afhankelijk van je leeftijd heb je vaak nog wel recht op een x-aantal jaar lening bij DUO, zeker omdat je in het oude stelsel hebt gezeten. Bel anders met DUO die kan je daar meer informatie over geven.
quote:wild-r0se schreef op 11 april 2016 @ 12:12:

Staat de hypotheek op beide inkomens? Als dat niet zo is moet je vriend het ook kunnen dragen.

Je hebt geluk qua studie dat je richting gezondheidszorg wil, scheelt je hoop geld. Wel ben je volgens mij al te laat met inschrijven voor komend studiejaar. Afhankelijk van je leeftijd heb je vaak nog wel recht op een x-aantal jaar lening bij DUO, zeker omdat je in het oude stelsel hebt gezeten. Bel anders met DUO die kan je daar meer informatie over geven.Edit: en verdiep je in de toelating. Hoe tof verloskunde ook is, hij is afschuwelijk zwaar.
quote:Roxy21 schreef op 11 april 2016 @ 12:11:

Een bijbaantje

Volgens mij is dat heel lastig naast verloskunde, omdat je dan in je stages altijd oproepbaar moet zijn.

Misschien beter eerst sparen?
Wild-rOse; hoezo scheelt een studie in de gezondheidszorg veel geld?

En ja ik weet dat ik wel nog een aantal jaar recht heb op studiefinanciering aangezien mijn HBO ook maar 2,5 jaar was
quote:immek schreef op 11 april 2016 @ 12:19:

En ja ik weet dat ik wel nog een aantal jaar recht heb op studiefinanciering aangezien mijn HBO ook maar 2,5 jaar wasOmdat je bij 2e studie instellingscollegegeld betaald a +/- 7.000 euro behalve als dit onderwijs of zorg is en je eerste studie dat niet was.
quote:immek schreef op 11 april 2016 @ 12:19:

En ja ik weet dat ik wel nog een aantal jaar recht heb op studiefinanciering aangezien mijn HBO ook maar 2,5 jaar wasLenen bedoel je?
Nee ik val nog onder t oude stelsel dus dan heb je recht op een basisbeurs
Lenen? Ik heb destijds bijgeleend voor tweede studie. Dat ben ik nu aan het afbetalen, maar ik zag het als een investering. Het zuigt dat er elke maand 220 naar DUO moet, maar ik ga elke dag fluitend naar mijn werk en dat is ook wat waard. En ik had het geld destijds echt nodig om mijn woonlasten te betalen, en omdat het een fulltime studie was werd het lastig om er heel veel naast te werken
Ja je zou dit jaar veel geld opzij kunnen zetten en daarnaast lenen als je volgend jaar de studie wil gaan beginnen.
quote:immek schreef op 11 april 2016 @ 12:40:

Nee ik val nog onder t oude stelsel dus dan heb je recht op een basisbeursDat geldt alleen als je nu nog aan het studeren zou zijn. Zodra je aan een nieuwe opleiding begint, vervalt dat echter. Ik zou dat dus nog een keer gaan uitzoeken, want ik denk dat het niet zo is.
quote:-MN-99-MN- schreef op 11 april 2016 @ 12:27:

[...]

Omdat je bij 2e studie instellingscollegegeld betaald a +/- 7.000 euro behalve als dit onderwijs of zorg is en je eerste studie dat niet was.Dit dus, en 7.000 is het minimale ongeveer, er zijn uitschieters richting de 30.000 euro omdat sommige opleidingen gewoon ontzettend duur zijn. (masters van geneeskunde bijvoorbeeld). En dit is dus per jaar.

Daarom heb je geluk, van willekeuring naar zorg en onderwijs is landelijk collegegeld, van zorg of onderwijs naar welke andere studie dan ook is instellingscollegegeld.
En ik ben een voorstander van lenen, als je zeker weet dat je dit tof gaat vinden dan vind je altijd wel een weg om het terug te betalen. DUO heeft zeer schappelijke regelingen en is geen boeman. Straks komt iedereen van een opleiding af met een schuld dus dat zit ook wel goed.
quote:kevers schreef op 11 april 2016 @ 13:02:

[...]

Dat geldt alleen als je nu nog aan het studeren zou zijn. Zodra je aan een nieuwe opleiding begint, vervalt dat echter. Ik zou dat dus nog een keer gaan uitzoeken, want ik denk dat het niet zo is.Volgens mij ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven