Engelse werkwoorden in het NL

12-04-2016 10:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat in de Nederlandse taal meer en meer Engelse woorden en ook werkwoorden voorkomen, is een gegeven. Op zich heb ik daar ook geen enkel probleem mee, ik kan er goed mee uit de voeten. Wat ik wel als lastig ervaar, is de vervoeging van die werkwoorden:

hij gamet?!

zij datet?!

Dit doet pijn aan mijn ogen... Iemand een idee of dit klopt/hoe dit officieel moet?
Het staat inderdaad voor geen meter maar het klopt helaas wel.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/e ... erkwoorden
Als je googlet op "gamen" en "vervoegen" kun je het zo vinden.
Vervoeging gaat volgens Nederlandse regels, dus inderdaad hij gamet of hij datet. Als je dat niet vindt staan kun je ook de Nederlandse woorden gebruiken.
google+'en actief zijn op Google+ ik google+, jij/hij google+'t jij/hij google+'te gegoogle+'t

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/e ... erkwoorden

Hier alles over het vervoegen van engelse werkwoorden in het Nederlands.
Bij 'google' mag dus blijkbaar zowel 'hij googlet' als 'hij googelt', maar bij 'daten' en 'gamen' niet.
Nog een leuke:

gsm'en mobiel bellen ik gsm, jij/hij gsm't jij/hij gsm'de ge-gsm'd

Wat is er mis met bellen...
Taal is dynamisch. Misschien ff wennen. Ben het met je eens dat het er niet heel tof uit ziet. En waarschijnlijk denken andere mensen dan ook dat jij de spelfout maakt...
En dan de verleden tijd, zij datete?! Au.
quote:tvp schreef op 12 april 2016 @ 10:10:

Nog een leuke:

gsm'en mobiel bellen ik gsm, jij/hij gsm't jij/hij gsm'de ge-gsm'd

Wat is er mis met bellen...Volgens mij is gsm'en een Nederlands werkwoord, ik heb hem tenminste nog nooit in een Engelstalig land gehoord.
quote:tof schreef op 12 april 2016 @ 10:12:

En dan de verleden tijd, zij datete?! Au.Zij heeft gedated doet ook pijn.
quote:Mikadoos schreef op 12 april 2016 @ 10:18:

Zij heeft gedated doet ook pijn. Het is ook gedatet, met een t. Ik stoor me er juist aan dat iedereen schrijft 'ik heb met een jongen gedate'. Dat ziet er zo onaf uit, brrr.
quote:AnAppleADay schreef op 12 april 2016 @ 10:09:

Bij 'google' mag dus blijkbaar zowel 'hij googlet' als 'hij googelt', maar bij 'daten' en 'gamen' niet.Nee, want dan komt er ook een heel ander woord te staan qua klank.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Voor mijn gevoel op allerlei manieren fout: geüpdatet.

De restanten van mijn Duitse lessen willen van dat trema een umlaut maken en de Engelse juf in mijn hoofd wil dat er aan het eind een d komt, maar toch niet, want dat klopt óók al niet...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:tof schreef op 12 april 2016 @ 10:14:

[...]

Volgens mij is gsm'en een Nederlands werkwoord, ik heb hem tenminste nog nooit in een Engelstalig land gehoord.Scherp.
quote:prik schreef op 12 april 2016 @ 10:23:

[...]

Het is ook gedatet, met een t. Ik stoor me er juist aan dat iedereen schrijft 'ik heb met een jongen gedate'. Dat ziet er zo onaf uit, brrr.Haha, had ik het toch weer fout Maar met een t dus. Ik ga het onthouden.
Updaten vind ik ook zo'n nare. Het programma is geüpdatet. Afschuwelijk!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:DG2015 schreef op 12 april 2016 @ 10:30:

Voor mijn gevoel op allerlei manieren fout: geüpdatet.

De restanten van mijn Duitse lessen willen van dat trema een umlaut maken en de Engelse juf in mijn hoofd wil dat er aan het eind een d komt, maar toch niet, want dat klopt óók al niet...

Ja, ge-uup-daa-tet.

Ik stuurde het eens correct geschreven naar een collega ('ik heb het formulier geüpdatet') en die stuurde me direct een mail terug met 'ja dankje, maar jeetje, het hoeft niet in het Duits'.
Het kan ook anders:

Hij gamet - hij doet een spelletje.

Zij dated - zij zoekt verkering/probeert een afspraakje te maken.

Geupdated - bijgewerkt.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 12 april 2016 @ 11:30:

Het kan ook anders:

Hij gamet - hij doet een spelletje.

Zij dated - zij zoekt verkering/probeert een afspraakje te maken.

Geupdated - bijgewerkt.

Waarom doe je gamet wel goed (met een t) en datet en geüpdatet niet?

Je hebt gelijk, al die anglicismen zijn niet nodig. Helaas zijn sommige woorden inmiddels gewoon flink ingeburgerd. En bij "een spelletje doen" wordt eerder gedacht aan een potje Risk dan aan Call of Duty........
quote:tof schreef op 12 april 2016 @ 10:14:

[...]

Volgens mij is gsm'en een Nederlands werkwoord, ik heb hem tenminste nog nooit in een Engelstalig land gehoord.Eerlijk gezegd ook nog nooit in het Nederlands. GSM wordt wel als zelfstandig naamwoord gebruikt, wat ook al niet klopt eigenlijk als je ziet wat de afkorting betekent.
quote:prik schreef op 12 april 2016 @ 10:23:

[...]

Het is ook gedatet, met een t. Ik stoor me er juist aan dat iedereen schrijft 'ik heb met een jongen gedate'. Dat ziet er zo onaf uit, brrr.Eigenlijk zou je gewoon moeten zeggen: "ik heb met een jongen een date gehad.". Dan ben je van alle discussies af. En het ziet er beter uit, en het klinkt normaler.
quote:viva1966 schreef op 12 april 2016 @ 11:36:

[...]

Eerlijk gezegd ook nog nooit in het Nederlands. GSM wordt wel als zelfstandig naamwoord gebruikt, wat ook al niet klopt eigenlijk als je ziet wat de afkorting betekent.Gsm is inmiddels weer aan het uitburgeren (vind ik best een leuk woord eigenlijk ). In de tijd voor de smartphones werd het regelmatig gebruikt, maar tegenwoordig steeds minder.
quote:viva1966 schreef op 12 april 2016 @ 11:40:

[...]

Eigenlijk zou je gewoon moeten zeggen: "ik heb met een jongen een date gehad.". Dan ben je van alle discussies af. En het ziet er beter uit, en het klinkt normaler.Waarom niet gewoon een afspraakje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven