Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid

07-04-2016 08:05 87 berichten
Hoi, hoe zit het met het regelen van het volgende, ik ben door een auto aangereden, mijn fiets is behoorlijk beschadigd en ik ben op mijn hoofd gevallen, maar hoef niet naar ziekenhuis, na hoofdpijn en bont en blauw gaat het met me. Politie is ook ter plaatste geweest, auto gaf geen voorrang en heeft schuld bekend.

Nu heb ik eigen verzekering gebeld, die adviseert dat ik verzekering aanrijder zelf bel. Aanrijder wil niet nr en naam verzekering geven nadat ik dit hem had gevraagd via mail en antwoord tevens dat die verzekering vanzelf met mij contact gaan opnemen , ik hoef alleen indicatie kosten reparatie fiets te geven aan hem. Klopt dit? En verder, naast fiets reparatie, wat als hoofdletsel met hoofdpijn blijvend is (ga ik niet van uit).
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 08 april 2016 @ 22:37:

[...]

Welk artikel?

O.a. artikel 7:956 Burgerlijk wetboek

Uitgangspunt is dat vervanger wordt naar waarde. Dus dat je er als schadelijdende partij niet beter op wordt, maar je daadwerkelijk geleden schade vergoed krijgt.

duidelijke uitleg hierover:

http://zta.nu/?page_id=437
En Swifty, fijn dat je je weer wat beter voelt!!
quote:groenebroek schreef op 11 april 2016 @ 08:28:

[...]

O.a. artikel 7:956 Burgerlijk wetboek

Uitgangspunt is dat vervanger wordt naar waarde. Dus dat je er als schadelijdende partij niet beter op wordt, maar je daadwerkelijk geleden schade vergoed krijgt.

duidelijke uitleg hierover:

http://zta.nu/?page_id=437Dat bedoelde ik dus. Als benadeelde zou je er niet slechter van moeten worden, dus zou je schadevergoeding voldoende moeten zijn om een gelijkwaardige fiets aan te schaffen.
Oh dear, how sad, never mind.
@Hayek

Snap je het niet, of wil je het niet snappen?

Dagwaarde is daarom in het leven gesteld.

Heb je een objectieve maatstaf voor het beoordelen van de waarde van een object op het moment van de schade.

Oude fiets of auto is niet veel meer waard. Dus je kunt ook voor weinig een gelijkwaardige oude fiets of auto terug kopen. Nieuwe fiets of auto is nog veel waard, dus krijg je ook veel terug om een gelijkwaardige vervanger terug te kopen.
quote:Hayek schreef op 11 april 2016 @ 08:36:

[...]

Dat bedoelde ik dus. Als benadeelde zou je er niet slechter van moeten worden, dus zou je schadevergoeding voldoende moeten zijn om een gelijkwaardige fiets aan te schaffen.

Ik denk dat je de werkelijke waarde en de waarde die het voor de eigenaar nog had door elkaar haalt.

Gelukkig wordt er door een expert van de verzekering gekeken naar de werkelijke waarde, anders zouden de verzekeringen verschrikkelijk duur worden door alles wat ze in jouw ogen zouden moeten uitkeren.
quote:groenebroek schreef op 11 april 2016 @ 08:44:

@Hayek

Snap je het niet, of wil je het niet snappen?

Dagwaarde is daarom in het leven gesteld.

Heb je een objectieve maatstaf voor het beoordelen van de waarde van een object op het moment van de schade.

Oude fiets of auto is niet veel meer waard. Dus je kunt ook voor weinig een gelijkwaardige oude fiets of auto terug kopen. Nieuwe fiets of auto is nog veel waard, dus krijg je ook veel terug om een gelijkwaardige vervanger terug te kopen.Ik snap het heel goed en weet dat de dagwaarde een door verzekeraars verzonnen constructie is. En ik weet ook dat de dagwaarde standaard lager is dan wat het kost om iets gelijkwaardigs te kopen.....
quote:mary57 schreef op 11 april 2016 @ 09:09:

[...]

Ik denk dat je de werkelijke waarde en de waarde die het voor de eigenaar nog had door elkaar haalt.

Gelukkig wordt er door een expert van de verzekering gekeken naar de werkelijke waarde, anders zouden de verzekeringen verschrikkelijk duur worden door alles wat ze in jouw ogen zouden moeten uitkeren.Nee hoor. Maar als mijn auto in de poeier wordt gereden door iemand anders en het gaat mij bijvoorbeeld €5.000 kosten om een exact gelijkwaardige auto te kopen, lijkt het mij redelijk dat ik wel €5.000 wens te ontvangen.
quote:Hayek schreef op 11 april 2016 @ 09:19:

[...]

Nee hoor. Maar als mijn auto in de poeier wordt gereden door iemand anders en het gaat mij bijvoorbeeld €5.000 kosten om een exact gelijkwaardige auto te kopen, lijkt het mij redelijk dat ik wel €5.000 wens te ontvangen.De verzekering kijkt natuurlijk niet wat voor auto jij dan graag zou willen kopen, maar als de dagwaarde hoger ligt dan de 5000 euro schade, dan krijg je inderdaad die 5000 om de schade te repareren. Is de dagwaarde veel lager, dan wordt hij total loss verklaart.
Swift, hoe gaat het met je en de afwikkeling?
Hi Lovestar!!

Het gaat beter, ik ben nog wel moe, mijn slaapritme is al wel wat verbeterd, eerder kon ik niet goed slapen 's nachts, maar nu al sinds twee dagen wel weer gelukkig. Mijn concentratie is mwah, gauw moe, maar hoofdpijn is gelukkig al weg. De wond op mijn gezicht heelt goed, ik denk niet dat ik een litteken ervan over houdt (hoop ik, want is plek ter grootte van euro op jukbeen). Alleen nog schouder last van, spier moet nog even meer tijd hebben, dus geen tassen tillen of zo ermee. Fiets is netjes gerepareerd en verzekering aanrijder is er mee bezig.

En ben zo blij dat het zo goed is afgelopen, had heel anders kunnen zijn. En die hele fiets reparatiekosten boeit me ook helemaal niet meer, ik lees hte nu ook terug en denk, meid toch tis maar een fiets wat maakte je druk om niks. En ik ben nu blij en super super gelukkig dat ik er goed van af ben gekomen! Had heel anders kunnen gaan en dat besef ik heel goed, dus ik zit in een soort van lente flow happy flow, dankbaarheid flow. Geen idee waar dat nu weer vandaan komt maar tis welkom!
quote:swifty schreef op 14 april 2016 @ 12:16:

Hi Lovestar!!

Het gaat beter, ik ben nog wel moe, mijn slaapritme is al wel wat verbeterd, eerder kon ik niet goed slapen 's nachts, maar nu al sinds twee dagen wel weer gelukkig. Mijn concentratie is mwah, gauw moe, maar hoofdpijn is gelukkig al weg. De wond op mijn gezicht heelt goed, ik denk niet dat ik een litteken ervan over houdt (hoop ik, want is plek ter grootte van euro op jukbeen). Alleen nog schouder last van, spier moet nog even meer tijd hebben, dus geen tassen tillen of zo ermee. Fiets is netjes gerepareerd en verzekering aanrijder is er mee bezig.

En ben zo blij dat het zo goed is afgelopen, had heel anders kunnen zijn. En die hele fiets reparatiekosten boeit me ook helemaal niet meer, ik lees hte nu ook terug en denk, meid toch tis maar een fiets wat maakte je druk om niks. En ik ben nu blij en super super gelukkig dat ik er goed van af ben gekomen! Had heel anders kunnen gaan en dat besef ik heel goed, dus ik zit in een soort van lente flow happy flow, dankbaarheid flow. Geen idee waar dat nu weer vandaan komt maar tis welkom!Fijn, ik hoop dat je dat lekker kunt vasthouden!
yes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven