Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid

07-04-2016 08:05 87 berichten
Hoi, hoe zit het met het regelen van het volgende, ik ben door een auto aangereden, mijn fiets is behoorlijk beschadigd en ik ben op mijn hoofd gevallen, maar hoef niet naar ziekenhuis, na hoofdpijn en bont en blauw gaat het met me. Politie is ook ter plaatste geweest, auto gaf geen voorrang en heeft schuld bekend.

Nu heb ik eigen verzekering gebeld, die adviseert dat ik verzekering aanrijder zelf bel. Aanrijder wil niet nr en naam verzekering geven nadat ik dit hem had gevraagd via mail en antwoord tevens dat die verzekering vanzelf met mij contact gaan opnemen , ik hoef alleen indicatie kosten reparatie fiets te geven aan hem. Klopt dit? En verder, naast fiets reparatie, wat als hoofdletsel met hoofdpijn blijvend is (ga ik niet van uit).
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet zou idd de verzekeraar van de tegenpartij contact met jouw moeten opnemen, maar dan moet hij dit wel gemeld hebben bij zijn verzekering. Ik heb bv een keer schade gemaakt bij iemand thuis, ik heb hiervoor mijn aansprakelijksheidverzekering gebeld en de situatie uitgelegd, de verzekering neemt dan contact op met de tegenpartij en hun verzekering om de schade netjes op te lossen. Dit word dan allemaal onderling via de verzekeringen geregeld. Maar hoe het zit met een verkeersongeval of dat opdezelfde manier gaat kan ik je helaas niet zeggen.
Ha ok, iets anders dus dan wat mijn verzekering zegt. Dan wacht ik af totdat ik wat hoor, hoelang duurt dit, (straks dient hij niks in en dan wacht ik voor niks). Duurt het een week of moet ik in weken denken?
Hebben jullie niet samen een aanrijdingsformulier ingevuld, dan zou je zijn verzekeringsgegevens wel gehad hebben. De politie wil daar wel eens bij helpen. Krijg je een kopie van het proces verbaal van de politie?

En als de man zijn adresgegevens hebt, waar ik van uit ga, kun je hem na bij voorbeeld twee weken wel aangetekend schrijven. Melden dat je schade hebt en graag een vergoeding ontvangt.

Hij moet dan zelf maar weten of hij zijn verzekering inschakelt. Als jij je geld maar krijgt!

Als je fiets fiks beschadigd is zou ik voor een nieuwe fiets gaan hoor...

Van harte beterschap gewenst.
Staat er iets op papier? Verzekeringspapieren ingevuld? Verbaal opgemaakt?
Het verzekeringsgedeelte even overslaand: kijk uit dat je niet toch een hersenschudding oid hebt! Zou je niet toch even naar de huisarts gaan met je hoofdpijnklachten?
Oh en veel sterkte en beterschap. Naar dat dit je overkomen is
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Het geeft mij een heel nare smaak in m'n mond dat de tegenpartij niet wil vertellen wie z'n verzekeraar is.........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:lilalinda schreef op 07 april 2016 @ 08:19:

Staat er iets op papier? Verzekeringspapieren ingevuld? Verbaal opgemaakt?

Dit.

Ik zou niet afwachten tot de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij contact met jou opneemt. Heb je het kenteken van de auto van de tegenpartij? Misschien wil jouw verzekeringsmaatschappij coulancehalve laten weten waar de tegenpartij verzekerd is, dan kun je deze maatschappij bellen.

Overigens is letselschade een geval apart. Bewaar alle bonnetjes van de extra kosten die je nu maakt en laat je huisarts eventueel iets op papier zetten. Pas bij een medische eindstand kan de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij een definitieve uitkering verlenen.
Bij een aanrijding is smartengeld ook gebruikelijk. Bij licht letsel gaat het dan om een paar honderd euro. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Toen mijn dochter was aangereden hebben zij de schade verhaald.
zorg wel dat jij je eigen schade en letsel goed documenteert. ben je bij de huisarts geweest voor je klachten? Officiele bonnetjes voor de schade aan je fiets ets.

Je hebt de adresgegevens van die bestuurder?

Hoor je binnen afzienbare tijd niets. Dan contact opnemen met je verzekeraareventueel zou je naar een letselschade advocaat kunnen gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 08:12:

Ha ok, iets anders dus dan wat mijn verzekering zegt. Dan wacht ik af totdat ik wat hoor, hoelang duurt dit, (straks dient hij niks in en dan wacht ik voor niks). Duurt het een week of moet ik in weken denken?Zodra ik mijn verzekering op de hoogte had gebracht, kreeg de wederpartij dit binnen 5 werkdagen via hun eigen verzekering te horen wat en voor hoeveel het vergoed zou moeten worden. Zij stuurde toen de aankoop bon met een foto van de schade naar de verzekering en hebben deze binnen 4 weken vergoed gekregen.
Mijn oom is een poos terug ook door iemand aangereden toen hij zelf op de fiets reed. Hij wist toen wel wie de verzekeraar was van de tegenpartij, maar alles is door de maatschappij toen geregeld (was toevallig wel dezelfde maatschappij). Maar in het proces heeft de tegenpartij toen teruggekrabbeld, bestuurder zij eerst het is mijn schuld en later gaf ze mijn oom de schuld. Mijn oom reed op een voorrangsweg en zij gaf aan dat hij van de verkeerde kant kwam. Dat was niet zo en dat is natuurlijk ook aan te tonen. Maar ik zou het zeker weer terugleggen bij je eigen verzekering.
Politie heeft alles opgeschreven en een ongelukanalyse gedaan. Dit omdat de aanrijder een proces verbaal zou kunnen krijgen omdat die niet stopte en geen voorrang gaf. Heeft dit ook bekend aan politie. Maar ik heb gevraagd aan politie of ik nog iets van hun kreeg maar ze zeiden dat het niet hoefde.

Ambulance was erbij en heeft mijn hoofdwond schoongemaakt, ik hoefde niet mee, had verder alleen schaafplekken en nu dus beurs op schouder, knie, been op kant van vallen.

Huisarts heb ik gebeld voor advies, de assistente aan de lijn, met advies monitoren en langzaam activiteiten opbouwen. Ik weet niet of dat ook opgeslagen wordt in hun bestanden.

Ik heb adres en tel van aanrijder en dus email contact.

Fotos van letsel gemaakt in ieder geval. Rechtsbijstandverz hebben we niet. De fietsenmaker heeft reparatiekosten indicatie gemaakt, maar zei wel dat als fiets total loss blijkt te zijn, kon die niet gelijk zeggen, of als kosten hoger dan 200 werden, je alleen dagwaarde kreeg van de fiets, geschat op 80 euro. En daar moet ik het dan mee doen. Geen fiets en 80 euro voor aanschaf nieuwe.
quote:Hayek schreef op 07 april 2016 @ 08:32:

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Het geeft mij een heel nare smaak in m'n mond dat de tegenpartij niet wil vertellen wie z'n verzekeraar is.........Ja dat vond ik dus ook apart, heb wel onze verzekering doorgegeven. Maar goed wellicht is het normaal om af te wachten. Dit is allemaal nieuw, nooit gelukkig eerder meegemaakt.
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:05:

Politie heeft alles opgeschreven en een ongelukanalyse gedaan. Dit omdat de aanrijder een proces verbaal zou kunnen krijgen omdat die niet stopte en geen voorrang gaf. Heeft dit ook bekend aan politie. Maar ik heb gevraagd aan politie of ik nog iets van hun kreeg maar ze zeiden dat het niet hoefde.

Ambulance was erbij en heeft mijn hoofdwond schoongemaakt, ik hoefde niet mee, had verder alleen schaafplekken en nu dus beurs op schouder, knie, been op kant van vallen.

Huisarts heb ik gebeld voor advies, de assistente aan de lijn, met advies monitoren en langzaam activiteiten opbouwen. Ik weet niet of dat ook opgeslagen wordt in hun bestanden.

Ik heb adres en tel van aanrijder en dus email contact.

Fotos van letsel gemaakt in ieder geval. Rechtsbijstandverz hebben we niet. De fietsenmaker heeft reparatiekosten indicatie gemaakt, maar zei wel dat als fiets total loss blijkt te zijn, kon die niet gelijk zeggen, of als kosten hoger dan 200 werden, je alleen dagwaarde kreeg van de fiets, geschat op 80 euro. En daar moet ik het dan mee doen. Geen fiets en 80 euro voor aanschaf nieuwe.

In ieder geval fijn dat je heel goed kunt bewijzen dat hij aansprakelijk is.

Maar sluit toch alsjeblieft een rechtsbijstandverzekering af. Is niet zo duur en je komt er pas achter als je 'm nodig hebt, hoe fijn het kan zijn.......

Maar zuur blijft het. Dit soort geintjes kosten altijd geld, ook als je er zelf niks aan kunt doen.
Ik denk omdat je niet naar het ziekenhuis bent gegaan, hij het onder de tafel met je wil regelen. Is goedkoper voor hem
Dan kun je het proberen via een advocaat, bijvoorbeeld:

https://www.juristenkanto ... reden-als-fietser-wat-nu/
quote:Veeanne1 schreef op 07 april 2016 @ 09:09:

Ik denk omdat je niet naar het ziekenhuis bent gegaan, hij het onder de tafel met je wil regelen. Is goedkoper voor hemLijkt me dat 'ie dat dan al wel zou hebben gezegd.......
quote:MinkeDeWit schreef op 07 april 2016 @ 08:38:

Bij een aanrijding is smartengeld ook gebruikelijk. Bij licht letsel gaat het dan om een paar honderd euro. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Toen mijn dochter was aangereden hebben zij de schade verhaald.In Nederland is smartengeld echt niet gebruikelijk hoor. Smartengeld wordt geclaimd bij immateriële schade, ik denk dat je bedoelt een schadevergoeding voor materiële schade.
Ook schade aan je kleding/tas/telefoon ontstaan door de val, kun je claimen bij de verzekering van de je aanrijder.

Hoe oud was je fiets? En wat voor fiets had je?

(is van belang voor het al dan accepteren van die eventuele €80 dagwaarde).
Gazelle stadsfiets, drie versnellingen, heb ik misschien al 7 a 10 jaar al? Ja broek is gescheurd, verder geen kleren of spullen stuk, ik had niks mee.
Aangezien TO op hoofdpijn en wat blauwe plekken na, zoals het nu lijkt, geen ander lichamelijk letsel heeft opgelopen, komt TO niet voor smartengeld in aanmerking.

uitleg:

https://www.letselschadeb ... hadebedragen-smartengeld/
Wat mij betreft is het van belang voor welk bedrag je een vergelijkbare fiets kunt kopen. Jij hebt geen flikker te maken met door de verzekeraar van de tegenpartij bedachte regeltjes, je hebt recht op vergoeding van je schade.
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:16:

Gazelle stadsfiets, drie versnellingen, misschien 10 jaar al? Ja broek is gescheurd, verder geen kleren of spullen stuk, ik had niks mee.

Dan kun je je broek ook als schade opgeven (is het wel handig dat je nog een bon met de aankoopprijs van een broek hebt).

En voor je fiets, dan is €80 voor total loss nog wel een redelijk bedrag (helaas). Is altijd k** bij schades, de fiets is voor jou veel meer waard, maar economisch gezien is die €80 dan echt nog wel redelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven