Geld & Recht alle pijlers

Private lease versus kopen

14-04-2016 15:07 36 berichten
Ik was eigenlijk van plan een auto te kopen, en had al bedacht welk type. Nu vind ik een aanbieding voor private lease voor precies het model wat ik zou willen, inclusief de opties die ik belangrijk vind, voor 270 E per maand.

Voor een zelfde type auto van 4 jaar oud had ik als rekensommetje per maand:

120 afschrijving

25 wegenbelasting

45 verzekering

40 onderhoud

Zoals ik het nu zie, zou ik dan bij de private lease optie 45 euro per maand meer betalen. Maar daarvoor koop dan volledige zekerheid over mijn kosten, 24/7 pechhulp, bespaar ik mezelf de zoektocht naar een goede occasion en kan ik mijn spaargeld achter de hand houden. En bovendien rij ik het allernieuwste model met alle veiligheid en zuinigheid die daarbij hoort (dus wellicht zelfs nog een kleine besparing op brandstof).

Het enige nadeel wat ik zo zie is dat je er 3 jaar aan vast zit. Maar de boete om er vanaf te komen lijkt ook mee te vallen en bovendien is de kans zeer klein dat ik ineens geen auto meer nodig zou hebben vanwege werk.

Kortom, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn . Daarom ben ik benieuwd waar het addertje zit. Iemand ervaring/advies?
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht me dat ik ooit nav deze vraag de kosten van mijn auto had weggezet tegen een vergelijkbare auto leasen. Ging om een Toyota Auris die ik nieuw had gekocht. Heb het topic teruggezocht. Op die berekening scheelde het 150 euro per maand. Op 5 jaar is dat 9000,- Ik vind dat veel geld om zekerheden te kopen die voornamelijk binnen garantie vallen.

Pagina 3 van dit topic - Auto privé leasen
Thanks Dali, dat ga ik even teruglezen.
Anderen ook dank uiteraard, ik ben nu kassa aan het kijken
je zou kunnen overwegen om een koopoptie in je lease contract op te laten nemen (als dat privé kan; ik heb zakelijke lease, dus weet niet of/waar de verschillen zitten). Dan leg je vast dat je over 36 maanden de auto kan kopen voor x euro. Als je dat tegen die tijd wilt, weet je hoeveel je moet bijleggen en hoef je niet perse op zoek naar een andere auto. Als je de auto niet meer wilt, lever je hem gewoon in en klaar. Het is meestal niet heel goedkoop, maar dan heb je een auto van 3 jaar oud waar je zelf altijd in gereden hebt en de voorgeschiedenis van kent.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Heb je een auto in te ruilen? Dat is een ook een soort van aanbetaling, over 3 jaar heb je die niet. Wel zul je over 3 jaar opnieuw (of niet) zo'n soort contract af moeten sluiten, dan zal je maandbedrag een stuk hoger zijn.

Vaak is het voordeliger om een nieuwe auto te kopen en 10 jaar te rijden, en daarbij ook zelf het onderhoud te betalen.
een auto kopen van 1 a 2 jaar met weinig km's en deze helemaal oprijden lijkt mij nog altijd de meest goedkope optie.

oprijden is volgens mij altijd het goedkoopste omdat afschrijving het duurste onderdeel is van een auto en hoelanger je erin rijdt hoe lager de afschrijving.

tegenwoordig heb je bij veel garages 0% rente financiering bij het kopen van een auto, bij opel en ford dealer bijvoorbeeld.
Die 0% financiering kent wel haken en ogen, lees goed de voorwaarden en vooral alle kleine letters. Elk merk biedt dit wel zo'n beetje aan.

Een jong gebruikte auto kopen van 2 a 3 jaar oud en dan oprijden is inderdaad het goedkoopst. Een auto schrijft het meest af als deze de showroom verlaat. Als je een jong gebruikte auto koopt, kun je vaak een auto kopen uit een hoger segment. Deze auto's rijden vaak beter.
Dank beiden. Ik heb geen financiering nodig dus dat is het probleem niet.

Ik denk ook dat een auto oprijden uiteindelijk het goedkoopste is. Dan ga je er alleen wel vanuit dat je een auto koopt voor de langere termijn. Dat is in mijn geval nu niet zo. Ik zoek specifiek naar de beste optie voor de komende plusminus 4 jaar.
quote:spagroen schreef op 16 april 2016 @ 08:45:

een auto kopen van 1 a 2 jaar met weinig km's en deze helemaal oprijden lijkt mij nog altijd de meest goedkope optie.

oprijden is volgens mij altijd het goedkoopste omdat afschrijving het duurste onderdeel is van een auto en hoelanger je erin rijdt hoe lager de afschrijving.

tegenwoordig heb je bij veel garages 0% rente financiering bij het kopen van een auto, bij opel en ford dealer bijvoorbeeld.Oprijden is vaak inderdaad het goedkoopst, maar 1 van de voordelen van private lease (of lease in het algemeen) is de "ontzorging" (vreselijk woord, maar ik weet even geen betere term). Als er iets mee is, wordt het gerepareerd zonder extra kosten (wel even goed de voorwaarden lezen van de aanbieder). Zeker als je een auto helemaal oprijdt krijg je op een gegeven moment met extra onverwachte en altijd op de momenten dat je het niet verwacht. Dat is wel iets wat je in de overweging mee moet nemen. Bij lease zijn in principe alle kosten voorspelbaar en in ruil daarvoor betaal je iets meer.
daar heb je idd een punt, ontzorgen kost geld.

ik ben van mening dat als je veel km's rijdt op de snelwegen dat de kosten voor reparatie wel zullen meevallen (ook op hogere leeftijd), zeker de kleinere auto's zonder allerlei elektronische gadgets.

wij hebben een kleinere auto (Suzuki Swift) die rijdt na 10 jaar nog steeds prima.

Wij hebben ook een andere auto die vol zit met gadgets (sensoren, parkeerhulp, navigatie, automaat, etc) die vind ik wel wat gevoeliger voor storing/problemen ondanks zijn jonge leeftijd.
Een paar dingen; 0% ;financiering biedt NiET elk merk meer aan, omdat er veel discussie over is. De AFM keurt dit af. De meeste merken doen het niet meer. Degenen die het nog wel doen zullen er ook mee moeten stoppen vermoed ik.

Verder zei iemand hierboven dat privatelease hetzelfde is als financieren. Dat is het zeker niet.

Privatelease is eigenlijk hetzelfde als operational lease voor een bedrijf, maw lange termijn huur waarbij die termijn vooraf vastgesteld is. Je betaalt voor het gebruik van de auto, huurt deze als ware, maar wordt nooit eigenaar. Aan het einde van het contract geef je de auto idd terug aan de leasemaatschappij.

Financiering lijkt me duidelijk. Is in de basis een lening, waarbij je op dag 1 economisch eigenaar bent en aan het eind van de looptijd ook juridisch eigenaar. In principe zijn alle kosten voor jou. Je hebt echter ook merken die een tussenvorm voeren, een financiering met onderhoudscontract bijvoorbeeld.

Verder belangrijk verschil; als je een financiering voortijdig beeindigt, is er eigenlijk niets aan de hand. Je lost het bedrag in dat nog open staat en een minimale administratieve boete en that's it. Privatelease is een ander verhaal, daar betaal je een flinke boete, de handelswaarde van de auto is namelijk eigenlijk altijd veel lager dan het bedrag waar de leasemaatschappij deze voor in haar boeken heeft staan. Dit verschil betaal je minimaal, met soms nog een opslag.

Echter, bij privatelease heb je wel heel veel zekerheid; geen onverwachte kosten en makkelijk te budgeteren. Aan het eind heb je echter weinig andere keuze dan weer privatelease, je hebt immers geen eigendom. De gefinancierde auto kun je langer doorrijden of inruilen.

Dingen om op te letten( sommige al genoemd) als je aanbieders van privatelease vergelijkt:

- hoogte aanbetaling/ borg

- hoogte eigen risico

- wat gebeurt er als je meer of minder rijd (grote verschillen per aanbieder)

- mag je auto in onderhoud en reparatie bij een merkdealer of moet je een eind rijden hiervoor?

- beperkingen in bandenvervanging

- vervangend vervoer opgenomen?

- kosten vervroegd inleveren

- als je nu een auto hebt; wat krijg je daarvoor terug?

Succes met de overweging!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven