Geld & Recht alle pijlers

Procedure rechtsgang

15-04-2016 12:03 42 berichten
.
anoniem_64371bd24d562 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 21:40
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maakt toch in principe niet uit?

Ik bedoel er is een advies gegeven en daar zal een (eventueel) nieuwe rechter toch ook gewoon mee moeten werken?
Dat is wel mijn vraag, of dat automatisch gebeurt of niet.
Die afspraken staan toch in het vonnis beschreven, neem ik aan?
.
99.08% gewijzigd
Nee
.
0.00% gewijzigd
Nee hoor, in NL moet een rechter zich houden aan de gemaakte afspraken zoals beschreven in het vonnis.

Zou toch raar zijn, als hij dan zomaar die afspraken aan de kant zou kunnen leggen en er zelf heel iets anders van kan maken?

In Nederland proberen we in de rechtspraak willekeur te voorkomen. Onder andere doordat rechters gebonden zijn aan vonnissen genomen door andere rechters.
Nee. Bij een kleinere rechtbank heb je natuurlijk wel kans dat je weer bij dezelfde rechter komt maar dat is niet standaard.

Als een zaak is aangehouden (bijv. i.a.v. rapportage) wordt vaak wel geprobeerd bij dezelfde rechter te plannen.
.
anoniem_64371bd24d562 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 21:41
99.33% gewijzigd
Mijn ervaring met familierecht is dat het dezelfde rechter was.
quote:vivanieuw schreef op 15 april 2016 @ 12:54:

[...]

Kan er verzocht worden om dezelfde rechter?vragen kan altijd, maar geen enkele garantie dat het wordt gehonoreerd.
.
99.18% gewijzigd
Je mag er van uit gaan dat het niet uitmaakt welke rechter je krijgt. Ze zijn allemaal serieus bezig met hun vak.

Een rechter kan wel bepalen dat hij/zij een bepaalde zaak niet wil doen, omdat hij/zij de betrokken personen kent. Dat is om elke schijn van partijdigheid te voorkomen. En het is voor een kind niet leuk om bij een kinderverhoor tegenover "de-mama-van-Sofie" te zitten om zijn zegje te doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bij mijn vriend en zijn ex was het de tweede zitting dezelfde rechter.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
.
99.13% gewijzigd
Uiteraard is iedere rechter serieus met zijn vak bezig maar niet iedere rechter zal dezelfde uitspraak doen, daar zit echt wel verschil in hoor.
In de zaak van mijn zwager en zijn ex was ook het advies ook mediation. Toen dat door ex werd gestopt na het eerste gesprek kwamen ze weer terecht bij dezelfde rechter. Geen moment bij stilgestaan dat dit ook door een ander afgedaan zou gaan worden. Hij lijkt mij heel logisch dat je dan bij dezelfde rechter komt, maar ik kan nergens vinden dat dit ook zou moeten.
Word wel vaak geprobeerd maar garanties heb je niet.
quote:vivanieuw schreef op 15 april 2016 @ 13:13:

Oke, wellicht de moeite waard om erom te vragen dan. De angst bestaat toch dat een andere rechter er wat anders instaat. Er zullen diverse besluiten moeten worden genomen waar rechter 1 heel duidelijk over was en waar wij ons in kunnen vinden.Wie is wij? Vader en kind neem ik aan?
.
anoniem_64371bd24d562 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 21:42
99.73% gewijzigd
quote:feeks schreef op 15 april 2016 @ 14:45:

[...]

Wie is wij? Vader en kind neem ik aan?Ja de ene partij.
Ik denk nieuwe vriendin van vader.
Voor alle duidelijkheid: ik ben de zus van de ene partij (vader in dit geval inderdaad).
Maar waarom bemoei jij je zo met het kind van je broer? Hij kan zelf denken toch? In dat hele "wij"ben jij geen partij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven