Gezond voedings advies cb (not!)

10-11-2008 13:21 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met frummel bij het cb geweest.

Alles oke,hij heeft een flinke groeispurt gemaakt maar zijn gewicht blijft achter.

Nou is dat altijd al zo geweest het is een tenger mannetje.

Ook geen goede eter maar daar doe je weinig aan.

Nu kreeg ik vorige keer al het advies om s'avonds regelmatig pannekoeken op het menu te zetten omdat hij dat lekker vindt en dus iets beter eet.

Wat ik niet heb gedaan overigens,dat zou ik dan weer af moeten leren en bovendien heb ik meer kids aan tafel zitten die dat ook wel zouden willen.

Ik vind de mensen op het cb heel vriendelijk.

Alleen dit voedingadvies kreeg ik mee voor frummel.

Roomboter op brood.

Worstenbroodjes en tosti's met veel kaas bij de lunch.

roomboter door zijn warm eten en vette sauzen erbij.

Slagroomvla als toetje.

Kaas als tussendoortje.

Volle chocomel drinken.

en laat hem maar lekker snoepen,zijn ook calorieeen

Ik vind dit echt een ongezond advies.

Eetgewoontes aanleren die ik straks weer moet afleren.

Hij is overigens bijna 4 en is 1 meter lang en weegt 14 kilo.

Dat valt toch wel mee?

Ik zal wel roomboter kopen en lekkere toetjes.

Kaas tussendoor vind ik ook prima.

Een extra boterham voordat hij naar bed gaat s'avonds lijkt mij ook beter.

Wat vinden jullie hier nu van?
Joh! ieder kind is weer verschillend blijkt wel weer.

heb hier een zoon, 2,5 jaar, 1.02cm. en weegt 16,5 kilo.

is absoluut geen zwaargewicht en zelfs onder de middellijn.

Nu is 14 kilo ook weer niet overdreven licht hoor. Zou me er eigenlijk niet druk over maken.

Maar goed, dat vraag je niet.

ik vind het advies ook ongezond hoor!

Volle melk en zuivelprodukten kan ik me goed voorstellen, maar zou hem echt geen worstenbroodjes e.d. geven.

Bouwt alleen maar een lading vetcellen op die hardstikke ongezond zijn!

De een is sneller met groeien dan de ander en probeer hem gewoon wat meer brood te geven, uiteraard met margarine.

(zijn bij het cb ook geen god hoor)
Hij is een kilo lichter dan Meisje-Klein, bij dezelfde lengte, en MK is al dunnetjes. Jongetjes horen zwaarder te zijn dan meisjes, dus ja, hij is licht.

Ik weet bniet hoe zijn voedingspatroon er nu uitziet, hoeveel vetten hij binnenkrijgt, maar hou er rekening mee dat kindjes vetten echt nodig hebben. Voor de groei van hun hersenen, als energieleverancier, etc.

Ik weet dat jij zelf wat problemen hebt met vet eten, maar wat is er mis met een tosti als lunch? Of een keer een worstenbroodje? Wat voor slechte gewoontes moet je hem straks weer afleren? (behalve dan het snoepen tussendoor, dan)

Ik zou wel in plaats van roomboter gewoon margarine (geen blue band, dus, maar het volle pond ofzo) doen: dat levert net zoveel vet, maar minder verzadigde vetten, wat beter is voor hem.

Kan je een 'dagmenu' van je zoon neerzetten? Dan kan ik beter meedenken. Heb hetzelfde gehad met Meisje-Klein, en die eet nu lekker en krijgt wat reserves.
quote:Miesteph schreef op 10 november 2008 @ 13:26:

Joh! ieder kind is weer verschillend blijkt wel weer.

heb hier een zoon, 2,5 jaar, 1.02cm. en weegt 16,5 kilo.

is absoluut geen zwaargewicht en zelfs onder de middellijn.

Nu is 14 kilo ook weer niet overdreven licht hoor. Zou me er eigenlijk niet druk over maken.

Maar goed, dat vraag je niet.

ik vind het advies ook ongezond hoor!

Volle melk en zuivelprodukten kan ik me goed voorstellen, maar zou hem echt geen worstenbroodjes e.d. geven.

Bouwt alleen maar een lading vetcellen op die hardstikke ongezond zijn!

De een is sneller met groeien dan de ander en probeer hem gewoon wat meer brood te geven, uiteraard met margarine.

(zijn bij het cb ook geen god hoor)Miesteph, het scheelt nogal dat jouw zoon twee en een half jaar is, en geen 4 jaar. Dat maakt echt wel wat uit hoor. Zoals ik net al zei: die vetten hebben ze nodig.

wat Tilalia2 zegt inderdaad!

wat ik wel slecht idee vind, is hem 'aanleren' voor het slapen gaan nog extra te eten.

Waar is het gezonde 3-hoofd-maaltijden patroon dan?

Moet je hem ook weer gaan afleren he?

@Tilalia: daar heb je ook wel weer gelijk in en het is inderdaad ook belangrijk kinderen absoluut van vetten te voorzien, die zijn ze gewoon nodig.

Maar ben het zelf niet zo eens om kinderen maar vol te stouwen met chips,worst,kaas e.d., er zijn namelijk veel gezondere manieren om kinderen extra vetten te geven.
Onze buurvrouw heeft ook jaren strijd gehad met het CB vanwege haar te lichte zoon (ik weet zijn lengte niet precies, wel klein maar zo'n 14 kg en 5 ;5 jaar oud; gezond, energiek en slim). Zij kreeg ook jaren het advies om roomboter te geven. Dat krijgt hij en ook wel eens slagroomvla. Alles met mate!! Maar hij zal nooit zelf aangeven dat hij honger heeft. En hij eet op een dag minder dan ons zoontje van 15 maanden, die nooit iets laat staan.

Toen ik zelf met zoon op de 11 maanden-check was op het CB, kreeg ik als advies dat hij best wel danoontje mocht... Vond ik ook een heel bizar advies, want gewone yoghurt vind hij heerlijk.

Kortom: Als je zoontje het verder goed doet, gezond en energiek is, zou ik me er niet te druk om maken.
Tosti als lunch hoeft niet slecht te zijn maak het hier ook vaak.

Gebruik blueband wit waar volkoren in zit en 30 plus kaas ertussen
quote:Miesteph schreef op 10 november 2008 @ 13:37:

@Tilalia: daar heb je ook wel weer gelijk in en het is inderdaad ook belangrijk kinderen absoluut van vetten te voorzien, die zijn ze gewoon nodig.

Maar ben het zelf niet zo eens om kinderen maar vol te stouwen met chips,worst,kaas e.d., er zijn namelijk veel gezondere manieren om kinderen extra vetten te geven.

Klopt, maar dat moet het kind wel eten. Tuurlijk is vette vis, avocado, etc vele malen beter,maar hoeveel kleutertjes die jij kent eten dat met liefde?

Mijn dochter heeft een hele tijd heel erg eenzijdig gegeten. Kwam deels door een voedselallergie, maar deels ook door gewone koppigheid. Dan word je erg creatief met extra calorien toevoegen, om te zorgen dat ze dan in ieder geval iets binnenkrijgt.

Pannenkoeken? Pureer eens groente of fruit door het beslag. Lust je kind graag knorr vie? Klein beetje zonnebloemolie erdoor doen. Lust het kind graag spaghetti? Extra olijfolie erdoor en alle groenten die je kan vinden door de tomatensaus pureren.

Heel veel volwassenen slaan op tilt als hun kind dingen 'moet' eten die zij zelf mijden als de pest, maar een volwassen voedingspatroon is niet oer definitie gezond voor een kind.
Wat ik van je advies vindt? Het is een simpele manier om flink wat extra energie in het voedingspatroon van je kind te krijgen. De suggesties die hier staan bevatten inderdaad wel flink verzadigd vet. Je zou ook kunnen denken aan een lepeltje olijfolie door een sausje ipv een klont roomboter. Overigens vind ik roomboter niet zo heel erg ongezond. Ook dat is weer een manier van ernaar kijken, want ik vind persoonlijk margarine te veel bewerkt en roomboter is veel natuurlijker. Kies je bijvoorbeeld voor grasboter, dan bevat dat alweer minder verzadigde vetten dan gewone roomboter.

Als jij je zorgen maakt over de groei dan kun je misschien beter naar een diëtist gaan voor een advies gericht op jouw kindje. Maar volgens mij vind jij het op zich niet zo'n groot probleem, proef ik er een beetje uit.

PS Tila, ik had in het bv topic nog een vraag voor je gepost, heb ik je antwoord gemist?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Superhuisvrouw schreef op 10 november 2008 @ 13:38:

Tosti als lunch hoeft niet slecht te zijn maak het hier ook vaak.

Gebruik blueband wit waar volkoren in zit en 30 plus kaas ertussenAls je kind te mager is, moet je er dus juist volvette kaas tussendoen
Ik vind hem eerlijk gezegd ook wel erg licht.

Het kan toch geen kwaad hem wat 'vollere' producten voor te zetten.

Je hoeft hem dan toch niks af te leren? Of hij nou 48+ kaas of 30+ kaas op brood krijgt, volle of halfvolle melk etc etc dat maakt voor hem niet uit.

Tuurlijk moet je hem niet volproppen met allerlei vette en zoete tussendoortjes; maar zijn eten wat 'rijker' maken moet toch geen probleem zijn?
Supersmollie, ik ga even kijken!
quote:tilalia2 schreef op 10 november 2008 @ 13:42:

Heel veel volwassenen slaan op tilt als hun kind dingen 'moet' eten die zij zelf mijden als de pest, maar een volwassen voedingspatroon is niet oer definitie gezond voor een kind.Goed gezegd!
Snoepen vindt ik inderdaad een heel vreemd advies, verder kan ik me er wel een beetje in vinden, afgezien van die worstenbroodjes. Roomboter is echt niet slecht hoor, en inderdaad volle zuivelproducten kiezen. Volle kwark ipv slagroomvla kan ook.

In hoeverre was dit trouwens een momentopname? Want volgens mij groeien kindjes eerst in de lengte en dan pas in verhouding het gewicht erbij.....

Hier ook een klein meisje, alleen een stuk jonger. Als ze ziek is geweest pas ik ook bovenstaande dingen toe om haar vooral weer aan te laten komen, kaas en botehambeleg als tussendoortje, roomboter en volle melkproducten.

Volg vooral je eigen gevoel, wat wel en niet nodig is.
quote:tilalia2 schreef op 10 november 2008 @ 13:43:

Supersmollie, ik ga even kijken! Hij staat in een reactie op ... ik geloof Zoe, maar kan ook Molie zijn.
.
Je hebt dikke kinderen en magere kinderen. Anders komt het cb niet aan die ''gemiddelde lijn'' waar het cb zich altijd maar weer aan vast lijkt te houden. Maak je niet druk...je weet zelf hoe gezond je zoontje is!!!
Dat hij 1 meter is vind ik niet echt bizar klein. Dochter is volgens mij iets boven de 1 meter met drie en half (men vindt haar altijd groot...). Maar dochter (zwaargewichtje) weegt wel haast twintig kilo. Groot verschil over zo´n korte lengte. Kan me voorstellen dat hij iets mag aankomen (en dochter afvallen). Maar hoe hard ik hier ook probeer dochter wat lichter te krijgen, zonder rigoreuze maatregelen lukt me dat niet. En ik ga niet hardhandig ingrijpen in haar groeiwijze, ondanks geklaag van het CB. Als dochter het goed doet en gezond is, ziektes goed kan verwerken, fit is etc., dan heeft het CB pech, maar ik ga haar niet op dieet zetten! Hou er wel rekening mee qua voeding. En dat doe jij ook al denk ik? Dus dan is het blijkbaar zo, tja, ieder kind is toch echt anders!
Madiken, dat jij ergens trek in krijgt wat je nodig hebt, geldt niet voor iedereen en al helemaal niet voor kinderen. Die kunnen de signalen van hun lijf nog niet zo goed begrijpen en/of onder woorden brengen.

Wat is er mis met chocomel? Mag een kind niet af en toe wat lekkers? Of drinken jullie zelf ook alleen maar water, thee en melk?
quote:Madiken schreef op 10 november 2008 @ 13:45:

iets verantwoords als een stukje ontbijkoek, een rijstwafel, fruit, een hartige sultana. Zoiets?Het is maar net wat je verantwoord vindt...
[.
En die rijstewafel zet ook echt zoden aan de dijk met z'n 28 calorien!
Ik zou het niet zo snel zoeken in ongezonde dingen, precies om wat jij zegt: een ongezond eetpatroon moet je ook weer afleren. Maar door een beetje te spelen met volle melkproducten ipv halfvol, gewone margarine op brood in plaats van halfvolle, een scheut olijfolie door het eten en dingen als vette vis op het menu, kun je ongemerkt nog best wat calorieën toevoegen aan een dieet.

Kijk anders eens op www.dieetinzicht.nl voor de voedingswaarde van verschillende producten. Daar staat ook op vermeld hoeveel verzadigde en hoeveel onverzadigde vetten er in de verschillende producten zitten, zodat je een wat verantwoorder keuze kunt maken.

Ik vind de adviezen van je cb niet slecht, maar wel een beetje te kort door de bocht. Toen ik meer calorieën aan mijn dieet moest toevoegen, werd mij expliciet aangeraden om dat met volvette producten, olie en margarine te doen (maar omdat ik margarine niet te vreten zo vies vind, was dik roomboter op brood óók goed).

Maar neem eerst het dieet van je zoon eens onder de loep anders, hetzij met behulp van de site die ik hierboven noem, hetzij met behulp van een dietist. Op www.voedingscentrum.nl staan heel duidelijke richtlijnen voor wat een kind van zijn leeftijd binnen hoort te krijgen. Die kun je als basis aanhouden.
Ik ken een kind wat 12 kilo weegt met 9 maanden... Nou is dat ook wel een type holle bolle Gijs, maar dan vind ik 14 kilo met 4 jaar daar tegenover toch wel erg weinig.

Ik zou niet alle adviezen van het CB opvolgen, het zijn maar adviezen, geen verplichtingen. Maar opzich staan er best goeie dingen tussen en daarnaast vind ik de ideeën die verder in dit topic gegeven zijn ook heel zo slecht nog niet.

Waar ik als kind zijnde trouwens gek op was, op woensdagmiddag tussen de middag: Wentelteefjes!!

En ook aten wij in het weekend ook altijd gewoon ongezondere dingen. Patat, broodjes knakworst-met-mayo, etc etc.

En een tosti is niet slechter dan een gewone boterham met ham en kaas.

Ik was ook een mager scharminkeltje vroeger. Dit torik uiteindelijk in de begin 20-er jaren 'bij' naar een 90 kilo bij 1,65m (inmiddels is het ergste randje er alweer af gelukkig). Dus het kan nog alle kanten op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven