Hoe geniet ik weer van het leven?

23-04-2016 21:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel moeilijk om met stress en onzekerheid om te gaan. Ik ben een control freak eerste klas en ik word helemaal gek van mezelf. Hoewel mijn leven momenteel echt goed is kan ik niet genieten. Ik heb lieve familie, vrienden, een leuke baan en een leuk huisje, gezond, ik heb eigenlijk niks te klagen. Dat realiseer ik me ook heel goed. Toch vind ik het bijzonder moeilijk om er echt van te genieten, ik ben continu bang dat er iets misgaat. Het voelt alsof ik sta te 'wachten' tot er iets ergs gaat gebeuren, ook al zijn daar geen concrete aanwijzingen voor. Zo ben ik bijvoorbeeld als de dood dat mijn moeder iets overkomt, als ik alleen al daar aan denk ik raak ik in paniek. Zoals laatst toen ze voor het borstkankeronderzoek door werd verwezen naar het ziekenhuis, het eerste wat binnen 10 sec in mijn gedachten opkwam was dat ik afscheid van haar moest gaan nemen, uiteindelijk bleek het niks te zijn, maar ik heb wel weer wekenlang in de stress en angst gezeten.

Ik ben een ontzettend negatieve denker, zodra er iets op mijn pad komt waarvan ik niet weet hoe het gaat eindigen komen er gelijk de meest slechte scenario's in mijn hoofd. Niks helpt mij dan om van die gedachtes af te komen, ik eet er slecht door en zoek me suf op internet om daar antwoorden te vinden. Ik praat er ook wel met anderen over maar niemand kan mij echt geruststellen. Ik baal zo van mezelf dat ik af en toe denk wat heeft het leven voor zin, ik vind er echt niks aan als het zo moet gaan, continu leven met de angst dat er iets slechts gaat gebeuren. Continu bezig zijn met wat als dit.. wat als... Mensen zeggen me dat ik meer met de dag moet leren leven, maar het lukt me niet. Ik kan mijn gedachtes niet stopzetten en ik word er zo moe van. Ik weet gewoon niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Zijn er mensen hier die zich hierin herkennen?
Maak get jezelf eens wat moeilijker, ga iets doen dat goed mus jan gaan, neem risico, faal, misluk, en ontdek: dat is helemaal niet zo erg
Cursus Minfullness.
Een dagelijks piekerhalfuurtje inlassen? Kan heel,goed werken.
verba volant, scripta manent.
quote:Troeteltje schreef op 23 april 2016 @ 21:10:

Cursus Minfullness.

Ik dacht precies hetzelfde!

Heb het zelf ook gedaan, was heel waardevol voor mij
Wat voor mij heel goed heeft geholpen: begin met yoga! Ik doe het nu dagelijks, soms 10 minuten, soms 45 minuten en ik kan en wil het niet meer missen. Ik doe het gewoon thuis met filmpjes op YouTube (van Yoga with Adriene). Nu ongeveer 5 maanden ermee bezig, 6 kilo afgevallen en veel gelukkiger!
quote:Jolene89 schreef op 23 april 2016 @ 21:16:

[...]

Ik dacht precies hetzelfde!

Heb het zelf ook gedaan, was heel waardevol voor mij Echt een cursus? Eigen initiatief? Duur? Ik overweeg het. Ben ook zo'n piekeraar.
quote:KirstenQY schreef op 23 april 2016 @ 21:20:

Wat voor mij heel goed heeft geholpen: begin met yoga! Ik doe het nu dagelijks, soms 10 minuten, soms 45 minuten en ik kan en wil het niet meer missen. Ik doe het gewoon thuis met filmpjes op YouTube (van Yoga with Adriene). Nu ongeveer 5 maanden ermee bezig, 6 kilo afgevallen en veel gelukkiger!Oeh leuk, ga ik morgen checken.

Wat voor mij heel goed heeft geholpen: begin met yoga! Ik doe het nu dagelijks, soms 10 minuten, soms 45 minuten en ik kan en wil het niet meer missen. Ik doe het gewoon thuis met filmpjes op YouTube (van Yoga with Adriene). Nu ongeveer 5 maanden ermee bezig, 6 kilo afgevallen en veel gelukkiger!

Ik ga dat ook eens proberen. Hoor wel goede verhalen over maar is t niet erg zweverig? Of is dat een vooroordeel van mij hihi.

Cursus mindfulness lijkt me ook wel wat alleen heb ik daar momenteel geen tijd voor (nieuwe baan).
Moeilijk, want als je *wil* genieten dan lukt het juist niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:diamantje123 schreef op 23 april 2016 @ 21:29:

[...]

Ik ga dat ook eens proberen. Hoor wel goede verhalen over maar is t niet erg zweverig? Of is dat een vooroordeel van mij hihi.

Cursus mindfulness lijkt me ook wel wat alleen heb ik daar momenteel geen tijd voor (nieuwe baan).Ik vind het niet zweverig nee. Er zullen vast vormen van yoga en leraren zijn die dat wel zijn, maar ik vind bijvoorbeeld Adriene zeker niet te zweverig. Ik vind het vooral zo leuk om te merken dat ik steeds beter word. Ik dacht altijd dat ik heel onhandig en totaal niet sportief ben, maar dit geeft me echt zelfvertrouwen hierin.
quote:Troeteltje schreef op 23 april 2016 @ 21:27:

[...]

Echt een cursus? Eigen initiatief? Duur? Ik overweeg het. Ben ook zo'n piekeraar.Jup, 8 bijeenkomsten van 2 - 2,5 uur, kostte €200,- Heb het op eigen initiatief gedaan toen ik een beetje overspannen raakte. Voor piekeren raad ik het echt aan!
quote:KirstenQY schreef op 23 april 2016 @ 21:36:

[...]

Ik vind het niet zweverig nee. Er zullen vast vormen van yoga en leraren zijn die dat wel zijn, maar ik vind bijvoorbeeld Adriene zeker niet te zweverig. Ik vind het vooral zo leuk om te merken dat ik steeds beter word. Ik dacht altijd dat ik heel onhandig en totaal niet sportief ben, maar dit geeft me echt zelfvertrouwen hierin.

Heb er net even naar gekeken en de filmpjes opgeslagen. Dat lijkt me wel wat! Ga er morgenochtend 1tje doen: 'I accept'.

Ik vind sowieso het sporten wel heel erg fijn tegen stress, ik ga sinds een paar maanden een aantal keren per week naar de sportschool. Hierdoor zijn mijn slaapproblemen echt als sneeuw voor de zon verdwenen en ben ik van de slaapmedicatie af.
quote:diamantje123 schreef op 23 april 2016 @ 21:39:

[...]

Heb er net even naar gekeken en de filmpjes opgeslagen. Dat lijkt me wel wat! Ga er morgenochtend 1otje doen: 'I accept'.

Ik vind sowieso het sporten wel heel erg fijn tegen stress, ik ga sinds een paar maanden een aantal keren per week naar de sportschool. Hierdoor zijn mijn slaapproblemen echt als sneeuw voor de zon verdwenen en ben ik van de slaapmedicatie af.Ik ben benieuwd of je het wat vindt. Succes!

Wat voor mij heel goed heeft geholpen: begin met yoga! Ik doe het nu dagelijks, soms 10 minuten, soms 45 minuten en ik kan en wil het niet meer missen. Ik doe het gewoon thuis met filmpjes op YouTube (van Yoga with Adriene). Nu ongeveer 5 maanden ermee bezig, 6 kilo afgevallen en veel gelukkiger!Ik zit even te kijken, maar met welke video ben je begonnen?
Mindfulness helpt heel goed!
quote:lolly-pop schreef op 23 april 2016 @ 21:44:

[...]

Ik zit even te kijken, maar met welke video ben je begonnen?Ik ben begonnen met de video's voor beginners en na een week ongeveer gestart met de 30 days of yoga challenge (die ben ik deze maand toevallig weer aan het doen).
Oke, dankjewel! Ik wil zoiets al een tijdje doen. Ben benieuwd!
Je kent hem vast wel, maar deze 'tegeltjeswijsheid' schiet me gelijk binnen:

De mens die lijdt het meest

door het lijden dat hij vreest

doch dat nimmer op komt dagen

(zo heeft hij meer te dragen

dan God te dragen geeft)

Zo zonde! Wanneer heb je last van het piekeren? Hier meestal als ik op bed lig, begint het malen. Mij helpt het heel goed om dan een simpele ontspanningsoefening te doen. Plat op de rug liggen en concentreren op je lichaam. Eerst het ene been, dan het andere en zo loop je heel je lijf af. Gewoon de zwaarte voelen van je lichaam, rustig je ledematen laten ontspannen. Hierdoor heb ik geen ruimte voor negatieve gedachtes en zak ik weg in slaap.
Misschien helpt het als je opschrijft waar je angstig voor bent. Door het hiermee "concreet" te maken ga je het misschien relativeren.

Verder lekker wandelen in de natuur, dat is heerlijk louterend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven