30 jaar na Tsjernobyl

26-04-2016 21:04 40 berichten
Vandaag is het 30 jaar geleden dat de kernramp in Tsjernobyl plaatsvond. Ik was toen zes jaar en weet alleen nog dat we geen spinazie mochten eten, wat ik helemaal niet erg vond.

Wat weten jullie nog van de ramp en de gevolgen daarvan?
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 26 april 2016 @ 22:50:

De fall out wolk zou pas de volgende dag over Nederland waaien. Het was pachtig weer dus ik ging nog even lekker in de zon liggen. Nu kon het nog.

's Avonds hoorde ik op TV dat de windkracht sterker was dan verwacht, en de wolk 's middags al op ons was neergedaald.En nu geef je licht 's nachts?
What have we done....
Yep
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

ViNd dat niet echt iets om grappen over te maken. Heb net gekeken hoe kinderen worden geboren na de ramp..vreselijk gewoon. Van sommige baby's zie je niet eens dat het baby's zijn, zijn meer hompen vlees met hier en daar een ledemaat. Echt vreselijk.
quote:Lovely1987 schreef op 26 april 2016 @ 23:04:

ViNd dat niet echt iets om grappen over te maken. Heb net gekeken hoe kinderen worden geboren na de ramp..vreselijk gewoon. Van sommige baby's zie je niet eens dat het baby's zijn, zijn meer hompen vlees met hier en daar een ledemaat. Echt vreselijk.

Tja, zo erg waren de gevolgen hier gelukkig niet.

Je kunt overigens in zijn algemeenheid iets best vreselijk vinden en er toch grappen over maken. Het een sluit het ander niet uit,
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik was net nog geen jaar oud toen het gebeurde. Overigens had ik tot vorig jaar nooit eerder over deze ramp gehoord. Kwam er toevallig achter toen ik aan het Googlen was naar verlaten pretparken en daar stond die van Tsjernobyl bij. Er stond dat dat park nooit is gebruikt. Toen ben ik verder gaan gelezen.
quote:Lovely1987 schreef op 26 april 2016 @ 23:04:

Waar heb je dat gelezen dan?

Ik lees juist dat de gevolgen van Tsjernobyl meevallen. Zie hier een artikel over het onderzoek, gedaan door deskundigen van acht VN-organisaties, de regeringen van Wit-Rusland, de Russische Federatie en Oekraïne.

http://www.volkskrant.nl/ ... ernobyl-valt-mee~a665232/

Ik kopieer en plak een paar stukjes:

In Oekraïne en Wit-Rusland bestaan aanzienlijke gezondheidsproblemen. Maar die zijn eerder het gevolg van de maatschappelijke ontwrichting en demoralisering die voortkwamen uit het gebrek aan adequaat optreden van autoriteiten na de kernramp. Op termijn zullen ongeveer vierduizend mensen sterven aan radioactieve besmetting. Maar ruim twintig jaar na de ramp bedraagt het aantal getelde stralingsdoden nog altijd niet meer dan vijftig.

Rond de 600 duizend mensen liepen hogere stralingsdoses op: 200 duizend arbeiders die bij het opruimen betrokken waren, ruim 100 duizend evacués en 270 duizend mensen die in het besmette gebied bleven wonen.De doden die rechtstreeks aan het ongeluk moeten worden toegeschreven zijn vooral enkele tientallen hulpverleners die direct na het ongeluk ter plaatse waren. Daarnaast zijn er negen doden door schildklierkanker bekend, alle negen kinderen. Het aantal jongeren met schildklierkanker wordt geschat op 4000; daarvan blijkt één procent fataal. Van een toename van leukemie of andere kankers is geen sprake. Ook zijn er niet meer aangeboren afwijkingen gevonden of problemen met de vruchtbaarheid. 

Volgens de VN-commissie zijn de gevolgen van Tsjernobyl ‘bij lange na niet zo dramatisch als werd gevreesd.’ In de regio’s is er lang van uitgegaan dat alle gezondheidsproblemen waren toe te schrijven aan straling van de ontplofte kernreactor. Door de bevolking voortdurend als slachtoffer te benaderen, is die zichzelf als zwak en hulpeloos gaan zien. Dat leidt tot mentale en maatschappelijke problemen, aldus de VN-studie
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
En deze link: http://www.nationalgeogra ... ernramp-wildlife-floreert

Een gebied dat getroffen werd door het dodelijkste nucleaire ongeval in de geschiedenis ontwikkelde zich geleidelijk van rammplek tot natuurreservaat. De regio werd een toevluchtsoord voor veel exotische diersoorten. De regio werd een Onderzoek toont toevluchtsoord voor veel exotische diersoorten. De afwezigheid van jagers lijkt zwaarder te wegen dan de aanwezigheid van een hoog stralingsniveau.

Onderzoek toont aan dat woelmuizen in de omtrek van de rampplek frequenter last hebben van staar, er minder bruikbare bacteriën op de vleugels van vogels zitten, er albinisme voorkomt onder de boerenzwaluw en dat het aantal koekoeken is gedaald. “Ernstige mutaties”, stellen ook zij, “vonden echter alleen direct na het ongeval plaats.”
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Leuk, die VN studie.

Maar los van het feit dat de maatschappelijke problemen en de gevolgen van de ontwrichting van de maatschappij na de ramp natuurlijk ook indirect de gevolgen van de Tsjernobiel ramp zijn, geloof ik die cijfers niet zo.

Hoe gaan we dat meten dan? Rechtstreekse gevolgen zijn al lastig omdat mensen zijn geevacueerd of bewust vertrokken uit de buurt. En zijn de bevolkingscijfers van de Russen uit 1986 betrouwbaar? Indirecte gevolgen zijn al helemaal slecht te meten want die kunnen zich nog eeuwen lang daarna voordoen in een wijde omgeving. Door stapeling van verschillende milieueffecten is de toename van het aantal kankergevallen bijvoorbeeld helemaal niet aan een specifieke oorzaak toe te schrijven, wat niet inhoudt dat de ramp daaraan geen bijdrage heeft geleverd.

En die reactor is dan wel onder beton begraven, maar staat er nog steeds dus wat de gevolgen in de toekomst nog zijn, daar is al helemaal geen beeld van te schetsen.

quote:nbk schreef op 26 april 2016 @ 22:20:

[...]

Nouuuuu, daar lees ik anders toch hele andere dingen over als je eens een rondje gaat googlen.Daar hoef ik niet voor te googelen. Ik heb het toen bewust meegemaakt als 22-23 jarige. Dus ik weet hoe het toen leefde.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik herinner mij niets, ik was 2.

Heb er wel vaker wat over gelezen en docu's over gezien. Intrigerend wel.
Ik ben pas in 1991 geboren dus heb het zelf niet meegemaakt, maar mijn moeder vertelde idd dat ze geen bepaalde groenten mochten eten idd..

Tijdje terug heb ik een filmpje gezien waarin ze met een drone door het gebied vlogen. Heel indrukwekkend en bizar om te zien. Het is gewoon echt een spookstad.
Ik was 7 en ik herinner me vooral de geheimzinnigheid van de Russen. Pas dagen na de ramp werd de stralingswolk bekend en de Russen hielden heel lang vol dat er niets aan de hand was. En toen ze uiteindelijk wel toegaven dat er iets was gebeurd waren ze er nog steeds niet open over. Het was echt nog midden in de koude oorlog en de informatie ging niet zo snel als nu.

Ook herinner in me dat we geen spinazie mochten eten, dat het zand uit de zandbak werd vervangen en dat de boeren melk weg moesten gooien.

Ik weet ook nog dat in de weken na de ramp er een flinke zandstorm uit de Sahara over Europa blies en je het zand gewoon op de auto's zag liggen. Ik dacht dat dat radioactieve deeltjes waren
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Misschien een hele stomme vraag, maar waarom alleen geen spinazie in die tijd? Ik dacht dat dat met alle groenten waren..
Dat van die zandstorm herinner me ook, ik dacht ook dat dat die radioactiviteit was.

Ik dacht dat het expliciet om spinazie ging omdat die groente veel straling opslaat in de bladeren.

Ik vind het ook allemaal erg intrigirend. Zou er graag eens heen willen, maar ik durf niet en het is best duur. Wit-Rusland zou ik willen bezoeken omdat daar de meeste fall-out is neergeslagen. Geen ramptoerisme, begrijp me niet verkeerd, maar meer bewustwording. Die mensen zijn er nog altijd erg door aangetast.
Er zit nog veel in de doofpot. En dat komt er ook zo snel niet uit. Mooi hoor, die VN studie. Alleen zijn die cijfers zelf aangeleverd. Ik ben benieuwd hoeveel VN-medewerkers jaar na jaar in de bossen rondom Tsernobyl en Pripyat zijn geweest om metingen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven