meer bevallingen bij volle maan, waar of niet waar?

12-11-2008 21:22 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er wordt vaak gezegd dat er tijdens volle maan meer bevallingen zijn. Is dit een fabeltje of zit er een kern van waarheid in?
6.6.2. ... de geboortedatum van kinderen

Er wordt beweerd dat er bij volle maan meer baby's geboren worden, maar die bewering is wetenschappelijk omstreden. Volgens een engelstalig artikel in de Brazilian Journal of Medical and Biological Research uit 2002 zijn er ongeveer evenveel onderzoeken die concluderen dat er zo'n verband is als onderzoeken die concluderen dat er niet zo'n verband is. Dat betekent dat dat effect, als het al bestaat, zo klein is dat het moeilijk te vinden is, en dus in de praktijk van geen belang.

De maanstand komt niet voor in de manier om uit te rekenen rond welke datum een geboorte verwacht wordt, tenminste niet in de manieren die ik daarvoor beschreven heb gezien. Op http://www.9maanden.com/zwanger/zwanger/zpm.php wordt bijvoorbeeld gezegd dat je 40 weken moet optellen bij de eerste dag van de laatste menstruatie voor de zwangerschap. De volle maan komt er niet aan te pas.

Als er al een verband was tussen de maanstand en de aantallen geboortes, dan zou ik dat niet toeschrijven aan een natuurkracht uitgeoefend door de Maan, maar eerder aan een psychologisch effect.

In sommige culturen wordt de maanstand bij de geboorte als een belangrijke aanwijzing voor de toekomst van de baby gezien. De volle maan kan bijvoorbeeld als gunstig gezien worden, en de nieuwe maan als ongunstig (of omgekeerd). In zo'n cultuur kan de geboorte van een kind in sommige gevallen bewust of onbewust vertraagd of versneld worden, of eerder of later gemeld worden dan het werkelijk gebeurde, in de hoop daarmee de toekomst van de baby te verbeteren. De invloed van zulke effecten is moeilijk vast te stellen.

De preciese datum van de geboorte van een kind valt met medische hulp een beetje te sturen, en het geslacht van een kind kan tegenwoordig al met vrij grote zekerheid voor de geboorte ontdekt worden, dus zou men de geboortedatum wat kunnen bijsturen om een verband tussen de geboortedatum of het geslacht en de maanstand bij de geboorte af te dwingen, maar ik denk niet dat veel aanstaande ouders of medisch personeel daar interesse voor hebben -- en terecht.

Meer bevallingen bij volle maan?

Is het waar dat er bij volle maan meer bevallingen zijn? Worden baby's geboren in

golven, als bij een getij en spelen de maanstanden daar een rol bij? Om een antwoord

te vinden op die vragen hoef je alleen maar een blik te werpen op de statistieken van

bevallingen en dat over een lange tijdsspanne. Een onderzoek van een van de

meest lange registratieperiodes had plaats in North Carolina (VS). Bij de studie werden

564.039 geboorten geregistreerd tijdens 62 maancycli tussen 1997 en 2001.

De maan heeft geen enkele invloed op het ogenblik van de geboorten

De resultaten zijn identiek dezelfde, ongeacht de dag waarop de geboorten

plaatsvinden, zo blijkt uit het onderzoek:

- 321 geboorten bij volle maan,

- 319 bij wassende maan

- en 320 bevallingen bij nieuwe maan

Het verschil zit hem vandaag eerder in vakantiedagen, weekends en vrije dagen en dat

omdat het al een hele tijd zo is dat artsen, vroedvrouwen, enz. zich zo proberen te

organiseren om zo veel mogelijk te vermijden dat bevallingen plaats hebben op

ogenblikken wanneer er niet voldoende personeel aanwezig is. De maanstaand speelt

daarbij geen enkele rol…

Ook bij spoedgevallen speelt de stand van de maan geen enkele rol, ook al heeft men

lang gedacht dat dat wel zo was, meer bepaald bij volle maan. Andere studies hebben

aangetoond dat er geen enkel verband was tussen de maancyclus en de

patiëntentoevloed op de spoed.

Melatonine en maancyclus

Men is er lang van uitgegaan dat de secretie van melatonine beïnvloed werd door de

maanstand, maar dat blijkt niet zo te zijn. De invloed gaat eerder uit van de hoeveelheid

licht op een dag en van de seizoenen. Dat blijkt uit onderzoek bij ratten, maar

onderzoeken bij de mens zouden wellicht hetzelfde aantonen.

De maan heeft een stevige reputatie, dat blijkt alleen al uit het aantal onderzoeken dat

verricht wordt naar de mogelijke effecten van de maanstand op de gezondheid. In de

meeste gevallen kon de stelling niet onderbouwd worden met cijfermateriaal. Fabeltjes

over de maan horen thuis in sprookjes en sprookjes horen niet thuis in de geneeskunde!

26/09/2006

Dr Philippe Presles, aangepast door C. De Kock, gezondheidsjournaliste

Arliss J et al. The effect of the lunar cycle on frequency of births and birth complications. Am J Obstet and Gynecol.2005; 192 : 1462-1464.
Geen idee. Het schijnt wel zo te zijn dat volle maan invloed heeft op mensen. Een vriendin haar vader was uitsmijter en hij merkte het altijd wanneer het volle maan was. Mensen waren dan uitbundiger of zo.
Fabel.
Ben je uitgerekend ?

Het helpt echt niet om hoopvol naar de volle maan te zitten staren, gewoon lekker met een warm kruikje en een goed boek naar bed (nu kán het nog), en je kindje komt er écht wel een keer uit, volgens mijn vk was er nog nooit één blijven zitten.
Op zich is het wel zo dat het met volle maan lichter is. Meeste bevallingen dienen zich aan als vrouw ontspannen is. Met volle maan is het dus veiliger ...ofzo????
Mijn beste vriendin is verloskundige en zegt dat er niks van waar is.
Mijn man heeft een drukkerij en met volle maan heeft hij het écht drukker met geboortekaartjes drukken hoor !
wat ik gelezen he; het is langer dan 1 nacht volle maan, dus dan is het gemiddeld wat bij volle maan bevalt hoger dan bij niet volle maan... in verhouding..

als ik het zo neer tik slaat t nergens op. maar toch...
Ik heb een week voor de uitgerekende datum smachtend en zwijmelend naar de volle maan gekeken. Wel leuk toeval dat ik 'm vanuit de babykamer het beste kon zien.

Twee weken later ben ik bevallen. Ik geloof er dus niet in .
Fabeltje...

Volgens de landelijke registratie worden er wel meer baby's op dinsdag geboren
Nou, ik vind die redenatie van lotje helemaal niet raar...

Het is idd drie nachten "volle" maan, officieel maar 1 natuurlijk maar 1 nacht voor en 1 nacht na de "echte" volle maan is het niet echt duidelijk waarneembaar, en dus heb je drie nachten per maand bevallingen, die tijdens "volle maan" plaats vinden.

Je kan dus wel zeggen; mijn kind is met volle maan geboren, omdat je dat gewoon gezien hebt, terwijl het volgens de kalender misschien helemaal niet waar is.

"9 maanden" was heul vroeger voor de "kalender" eigenlijk 9 manen, misschien dat daar ook een deel van het verhaal vandaan komt.
quote:blumpke schreef op 12 november 2008 @ 23:15:

Fabeltje...

Volgens de landelijke registratie worden er wel meer baby's op dinsdag geboren

Blumpke de vk Heb ik niet aan mee gedaan, dat was een vrijdag...
quote:lonki schreef op 12 november 2008 @ 23:57:

Nou, ik vind die redenatie van lotje helemaal niet raar...

Het is idd drie nachten "volle" maan, officieel maar 1 natuurlijk maar 1 nacht voor en 1 nacht na de "echte" volle maan is het niet echt duidelijk waarneembaar, en dus heb je drie nachten per maand bevallingen, die tijdens "volle maan" plaats vinden.

Je kan dus wel zeggen; mijn kind is met volle maan geboren, omdat je dat gewoon gezien hebt, terwijl het volgens de kalender misschien helemaal niet waar is.

Jaja, zoals jij het uitlegt, zo is het ook, het is zelfs zo dat de periode van volle maan nog langer gezien wordt...zeg maar 3 dagen voordat de maan echt vol is, wordt ie al voor vol aangezien...en ook weer als het hoogtepunt van volheid weer afneemt.......en ja, op die manier heb je dan dus de som van 6 dagen babies, en dat zijn meer babies dan normaal.
Volle maan kan precies berekent worden en is op die manier dus maar 1 dag per maand.
quote:toetyfroety schreef op 13 november 2008 @ 00:10:

[...]

Jaja, zoals jij het uitlegt, zo is het ook, het is zelfs zo dat de periode van volle maan nog langer gezien wordt...zeg maar 3 dagen voordat de maan echt vol is, wordt ie al voor vol aangezien...en ook weer als het hoogtepunt van volheid weer afneemt.......en ja, op die manier heb je dan dus de som van 6 dagen babies, en dat zijn meer babies dan normaal.

Volgens die redenatie zou mijn dochter ook op dinsdag geboren zijn. Want immers: donderdag is daar maar twee dagen vandaan en het leek net een dinsdag (en ik zou eigenlijk op dinsdag ingeleid worden, ware het niet dat de NICU vol lag). Mijn kind is een dinsdagkind dus. Ik ontdek steeds meer over haar ware geboortetijd dankzij het forum. (Kwam tijdens een reactie in een ander topic al op het lumineuze idee om eens te kijken naar de tijd die de camera had opgeslagen bij de eerste foto's, om haar echte geboortetijd te achterhalen... de tijd die op het geboortecertificaat staat, was een wilde gok van een verpleegkundige, want in de paniek heeft natuurlijk niemand even op de klok gekeken... )

(Doet me denken trouwens -oma vertelt- aan dat ik een week na de geboorte van mijn dochter ergens haar geboortedatum op moest geven. Ik was nog hartstikke ziek van de zwangerschap en daardoor heel erg moe. Mijn man gaf alle andere antwoorden al, maar bij de geboortedatum werd opeens hoopvol mijn kant op gekeken. Zo van: dat weet de moeder wel. Ik kon nog net stamelend uitbrengen "op donderdag". Met mijn nieuwe inzicht was dus zelfs dát fout. )
quote:blumpke schreef op 13 november 2008 @ 00:21:

Volle maan kan precies berekent worden en is op die manier dus maar 1 dag per maand.

Ja, het kan precies berekend worden, dus officieel, gaat de mythe niet op, maar de hoeveelheid mensen die uit "ervaring" vertellen en waarvan het niet berekend wordt, wordt het dus een sage als in "volksvertelling".

"mijn kind is geboren toen het volle maan was" eigen ervaring.

"ja de mijne ook" werderom eigen ervaring.

Na zoveel "ervaringen" wordt het officieel onderzocht en blijkt het niet zo te zijn, maar wie van al die ouders die het ervaren hebben liegen, (onbewust, want zij hebben weldegelijk die volle maan gezien) Voordat je dat onderzocht hebt ben je wel een paar jaar verder.

Er zou dus onderzocht moeten worden hoeveel vrouwen er 'zeggen' bij volle maan bevallen te zijn, en bij hoevel van die vrouwen het ook daadwerkelijk klopt.
Moppetoet, Moppeman én Moppetoets' broertje zijn op vrijdag geboren.

Moppekind op donderdag, Moppemoeder op maandag, Moppevader op donderdag.

Ik zou denken dat de meeste bevallingen op vrijdag zijn.
Ik ben wel met volle maan bevallen. Op maandag overigens.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik was gisteren in het ziekenhuis voor een informatie-avond voor zwangeren en toen konden we de afdeling verloskunde niet op omdat alle ruimtes bezet waren - volgens de verloskundigen aldaar is het met volle maan altijd spitsuur...
Ik kwam gisteravond uit mijn werk, en zag de maan, moest ten eerste gelijk aan dit topic denken, toen ben ik bijna met mijn bakkus tegen een paal gelopen omdat ik aan het staren was naar luna, is ze nou eigenlijk echt vol of niet....wel dus!

Kwam ook gelijk de opmerking van mijn zoon van dinsdag weer voor de geest; "Kijk een wat een mooie volle maan ma!"

En idd, ik zag haar ook voor vol aan.

(zou daar eigenlijk het spreekwoord vandaan komen? "voor vol aanzien")
Mijn kleintje is idd met volle maan geboren. Ik riep steeds gekscherend: hij komt op mijn verjaardag, want dan is het volle maan. En zo geschiede...:) het levert leuke plaatjes voor het plakboek, maar ik houd het op toeval, hoor! Net als dat het erg toeval is dat hij op mijn verjaardag geboren is. Het was op de kraamafdeling dat weekend wel extra druk en volgens de vlos was het ook een piek, maar dat had meer te maken met de tijd van het jaar (augustus), het is kennelijk lekkerder kindjes maken tijdens de donkere dagen van november en december
Het schijnt echt een fabeltje te zijn, maar mijn moeder werkt op de planning van een kraamcentrum, en die heeft het echt altijd drukker tijdens/na volle maan.

Dus ergens zal er toch wel een kern van waarheid in zitten
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Reacties niet gelezen, maar...

Bij ons op de voorlichtingsavond in het ziekenhuis werd gezegd dat de 7 verloskamers eigenlijk nooit allemaal tegelijk in gebruik waren (behalve de keer dat een ander ziekenhuis tijdelijk was gesloten)...

Maar jawel, toen ik beviel kon ik nog net in kamer nr. 7 en ik hoorde dat er nog 3 vrouwen onderweg waren naar het ziekenhuis... En ja het was volle maan (en 4 uur 's nachts)
Ik lag ook te wachten op een vollemaan-bevalling maar helaas. Misschien was het ook maar beter zo want alle 6 de verloskamers waren die nacht bezet. Topdrukte...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven