Vrienden op de fiets, ervaringen

04-05-2016 21:19 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede reizigers,

Na één jaar gasten te hebben ontvangen via couchsurfing, wat echt leuk is, heb ik mij ook aangesloten bij vrienden op de fiets.

Alleen bij couchsurfing is het gratis, en bij vrienden op de fiets is het 19€ met ontbijt.

Met couchsurfers ontbijt ik ook, maar dat gaat echt op studenten stijl.

Wat wordt er nu van mij verwacht qua ontbijt, als je er dus 19€ voor moet betalen?

Ik snap dat die 19€ niet alleen voor het ontbijt geld, maar wat zet ik ze voor?

M.a.w; wie heeft ervaring met vrienden op de fiets, en wat verwacht je van een overnachtingsadres, en het ontbijt.

Ze komen morgen, en ik denk aan krentebollen, thee, koffie, maar ook eieren bakken met spek?

Ik heb echt geen idee?

Iets tussen normaal & lux?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik wil het graag goed doen, ze overnachten in een tuinhuisje, dus ontbijt daar, of bij mij aan de tafel in mijn huissie? Gewoon vragen is het beste, dat snap ik, maar heeft er iemand ervaring mee, en hoe gaat dat dan?

Het zal wel goed komen, maar ervaringen lees ik graag, en misschien ook andere.

Groet Landylover
iedereen leest mee
Glaasje sap, melk, kop koffie of thee, verse boterhammen (paar witte en paar bruine), evt. een croissantjes, boter, plak kaas, plak ham en jam. Gekookt eitje erbij en klaar.
en als je eerst zelf gaat fietsen? kun je ervaren hoe anderen het doen.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou zelf vragen waar en wat ze willen eten.

Houd zelf niet van krentenbollen, heb liever bruine (harde) broodjes, een verse boterham of crackers. Of yoghurt met havermout maar dat is niet echt een maal waar je de hele ochtend op kunt fietsen.

Om te drinken: sinaasappelsap (eventueel uit pak).

Misschien nog een appel/banaan voor bij het ontbijt/onderweg?
Hoi, ik heb denk ik een keer of 12-15 bij allerlei verschillende Vrienden op de Fiets geslapen, eentje in Antwerpen en de rest allemaal in Nederland.

Wat de meeste mensen serveren als ontbijt is meestal eenvoudig, koud maar wel uitgebreid:

- bruine boterhammen (ruime hoeveelheid die ik/we nooit op krijg(en))

- gekookt ei

- plakjes kaas, soms verschillende soorten

- plakjes vlees, soms verschillende soorten (soms vragen ze vooraf of je vlees eet, of ik zeg dat ze het voor mij niet neer hoeven zetten... dan bederft het maar en ik vind ham enzo niet zo lekker)

- jam, hagelslag, eventueel ander zoet beleg, honing, echte boter... het verschilt hoe ze dit serveren: in kleine pakjes / potjes, of grote potten / schaaltjes

- wat fruit (bijvoorbeeld druiven, bananen, perziken... onaangesneden)

- sap

- keuze uit melk of karnemelk

- keuze uit koffie en thee (met later nog bijvullen)

- meestal wel iets van yoghurt (kleine eenpersoons-pakjes, of gewoon een groter pak) en/of muesli

In sommige gevallen was het extra luxe en waren er bijvoorbeeld ook croissantjes, bolletjes met maanzaan / sesamzaad, tomaat, yoghurt met aardbeien, vraag of we liever roerei of gebakken ei wilden ipv gekookt ei... Dit hoeft niet en valt niet binnen mijn verwachtingen.

De meeste gastheren en -vrouwen geven ook bij aankomst (dus de avond voor het ontbijt) iets simpels te drinken (koffie, thee, fris), soms met een koekje of iets kleins lekkers. De laatste jaren krijgen we ook soms een gebakje / stuk (soms zelfgebakken) taart, een glaasje wijn en wat nootjes later op de avond... Maar dat is zeker niet iets wat ik verwacht!

Zelf ben ik meestal bezweet na een dag fietsen en word ik dan rillerig als ik lang stilzit; en wil ik eigenlijk gewoon snel douchen. Een kwartiertje / half uurtje kletsen vind ik prima maar als ik het gevoel krijg dat ik niet weg kom, vind ik dat wel heel ongemakkelijk. Vooral als die ander alleen maar over zichzelf en zijn/haar kinderen praat, die ik niet ken. :-)

Ook wil ik vaak even mijn fietsketting enzo schoonmaken, afhankelijk van hoe vies het onderweg was.

Het is de bedoeling dat de gasten 's avonds zelf hun eten regelen; uit eten gaan, of als ze een eigen keukentje hebben dan kunnen ze wel zelf wat brouwen (maar niet in jouw eigen keuken). Ook is het niet normaal dat de gasten in de woonkamer gaan zitten en tv kijken ofzo. Tenzij jij dat graag wilt. Wij zijn tijdens de kroning van Willem-Alexander wel uitgenodigd mee te kijken op tv.

Als ik in een eigen tuinhuisje slaap, vind ik het zelf prettig als de gastheer / -vrouw vraagt waar ik het ontbijt wil: in dat tuinhuisje of in het grote huis. Persoonlijk ben ik niet zo kletserig 's ochtends vroeg, al hangt het soms van de gastheer/-dame af. Je wilt soms ook gewoon je route plannen tijdens het ontbijt, met plattegrond enzo.

Met sommige mensen heb ik wel leuke en lange gesprekken gehad. Eentje hadden we achteraf gezien ook mee uit eten moeten vragen in de avond. Wij hadden niet door dat ze weduwe was, dachten dat haar man later nog wel thuis kwam... was een ontzettend lief en grappig mens met wie we graag langer hadden doorgebracht.

Het is denk ik vooral een kwestie van goed aanvoelen of iemand veel of minder contact wil.

Overigens gaat de gastheer/-dame er meestal niet bij zitten en tegelijk ontbijten! Meestal blijven ze een beetje op afstand maar wel beschikbaar voor vragen.

En altijd vragen ze de avond ervoor hoe laat je het ontbijt wilt. En sommigen geven ook aan dat ze wel willen dat je voor ....uur weer vertrekt (bijvoorbeeld voor half 10 wegwezen is heel normaal bij Vrienden op de Fiets). Schrik niet als sommige fietsers al om 7 uur willen ontbijten...

Succes en veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Met stip op 1: verse koffie of thee bij ontbijt!

Met stip op 2: vers volkorenbrood.

Zuivel. Fruit: appel, banaan, of sinaasappel.. Wil je luxe doen aardbeien/ druiven/verse ananas.

Wil je ze echt verwennen: streekproducten vind ik zelf erg leuk. Kaas uit de omgeving, plaatselijke jam of honing...

Verder voor ontbijt: verpakte spullen die bij niet gebruiken niet weggegooid hoeven worden zoals 2 sneden knackebrod in plastic.

Verse broodjes, croissantje...

Laatste adres waar ik was had men normaal beleg in mini potjes gedaan ( hagelslag, pindakaas, jam). Superschattig, hygiënisch, geen onnodige verspilling.

Maar vooral in mijn geval was een grote pot thee heerlijk.

Is er een waterkoker in het tuinhuisje?
Verder is idd de mogelijkheid tot douchen onontbeerlijk. Zorg dus voor voldoende badlakens.

Fietspomp!!!

Hoe doe je het met sanitair? Krijgen gasten een sleutel om binnen naar de wc te gaan s nachts? Hoe is de verlichting?

Een infoklapper met FAQ kan handig zijn, want elke keer hetzelfde uitleggen kan vervelend worden. Met een gelamineerd A4tje kom je al een heel end
Ik geef altijd zakjes erbij dat ze lunch kunnen maken en meenemen. Er ligt altijd teveel, dus neem mee.
Ik heb het een paar keer gedaan en de ontbijten waten niet memorabel. Gewoon boterhammen, kaas, vlees, jam, gekookt eitje, thee, koffie.

Croissantjes, luxe broodjes, yoghurt met muesli, dat is luxe, zou ik zeker op prijs stellen maar niet verwachten.

Ik kies nu niet meer voor dat soort overnachtingen, omdat ik het veel te sociaal vind. Mooi hoor, die levensverhalen maar ik ga op vakantie om mijn hoofd leeg te maken... Doe mij maar een onpersoonlijk hotel. :-)
Tvp. Dit lijkt me leuk om eens te doen!

Succes TO!
.
quote:ldbieepl schreef op 04 mei 2016 @ 22:04:

Ik geef altijd zakjes erbij dat ze lunch kunnen maken en meenemen. Er ligt altijd teveel, dus neem mee.

Dat is heel lief maar wordt ook zeker niet verwacht. Op de website staat dat de gast kan vragen om een lunchpakketje en dat dat (maximaal) €5 kost. Ik doe dat eigenlijk nooit, ik vind het leuk om in een dorp te lunchen, of ik haal zelf wel wat bij een supermarkt om in een bos te picknicken.

Ik voel me al bezwaard om nog een stuk fruit mee te nemen van de ontbijttafel (wat ik niet meteen opeet), tenzij de gastheer/-dame daar zelf op aandringt.

De opmerking over streekproducten: zeker heel leuk! Ik geloof dat ik zelfs een keer ergens een potje lekkere lokale honing heb gekocht bij zo'n slaapadresje. Al probeer je als fietser (of wandelaar) je bagage licht te houden.
quote:orkenflow schreef op 04 mei 2016 @ 22:08:

Ik kies nu niet meer voor dat soort overnachtingen, omdat ik het veel te sociaal vind. Mooi hoor, die levensverhalen maar ik ga op vakantie om mijn hoofd leeg te maken... Doe mij maar een onpersoonlijk hotel. :-)

Wel herkenbaar... op fietsvakanties van 3 nachten of langer, boek ik ook zeker altijd tussendoor iets zonder sociaal aspect. Gewoon effe lekker mijn eigen gang gaan zonder te 'moeten' kletsen en beleefd doen.

Maar nogmaals, het hangt er maar net vanaf hoe het klikt, of die ander ook wat interesse toont andersom, en in welke bui ik zelf ben.
quote:hanke321 schreef op 04 mei 2016 @ 21:58:

Verder is idd de mogelijkheid tot douchen onontbeerlijk. Zorg dus voor voldoende badlakens.

Ja, eerlijk gezegd douche ik altijd twee keer per verblijf. 's Middags na het fietsen MOET ik gewoon douchen of anders blijf ik de hele avond rillerig en koud (en stinken). 's Ochtends wil ik ook héél graag douchen want ik blijf 's nachts niet kurkdroog en ook word ik niet goed wakker van alleen maar een plens water in mijn gezicht. Ik probeer het wel binnen de perken te houden, geen half uur douchen ofzo

quote:hanke321 schreef op 04 mei 2016 @ 21:58:Een infoklapper met FAQ kan handig zijn, want elke keer hetzelfde uitleggen kan vervelend worden. Met een gelamineerd A4tje kom je al een heel endRestauranttips voor in de buurt zijn altijd heel welkom. Al dan niet op papier. Die lui in Antwerpen hadden een soort halve Lonely Planet gemaakt over alles in de omgeving, dat is ook weer wat overdreven... als fietser breng je meestal niet zoveel tijd in dezelfde plek door.
Ah, dank voor jullie ervaringen/ reacties.

@patsy-stone; Leuk, het is voor herhaling vatbaar dus.

Voor alle anderen;

Mijn tuinhuis heeft een eigen douche&WC, een keuken en een zit hoek. S'morgens zit je op het terras heerlijk in de zon, morgen dus ook.

Ik ga ze dus vragen of ze op het terras willen ontbijten, of bij mij, in mijn huissie.

Verder heb ik bruin brood, witte punt kadetten, krentebollen voor onderweg, kaas, ham, jam, hagelslag, boter, en eieren die ik koken of bakken kan. Verder koffie, thee, melk en jus de orange, en appels voor onderweg. Ben ik nu te simpel?

Met couchsurfing gaan mijn gasten altijd koken in mijn huissie en dat is altijd echt geweldig.

Maar zo gaat dat dus niet met vrienden op de fiets?

Ik snap dat niet iedereen het zelfde is, maar met couchsurfing is het van; OK-holadiee,

En nu wordt er dus wat van mij verwacht.
iedereen leest mee
@patsy-stone;

Dat wil ik dus ook maken;

Een boekie met ervaringen van gasten.

Nu schrijven de couchsurfers het op mijn deur in mijn huissie, maar ook in de hut, als zij echt vroeg, 6;00, moeten vertrekken vanwege bus of trein.

Ik heb nu India, Chinees en Russisch op mijn deur, en dat kan ik dus niet lezen Ik ga ervan uit dat het goed is.
iedereen leest mee
Klinkt prima wat je allemaal in huis hebt gehaald, Landylover!

Lijkt mij heel leuk wat je doet, maar ook om zelf bij mensen te verblijven.
@edamane & @ patsy-stone ;

Jullie zijn welkom

Ik vraag het gewoon wat zij willen en daarna zien we wel.

De Vomar is tot 21:00 open.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is.
iedereen leest mee
'Iets voor onderweg' wordt echt niet verwacht.

Koken in huis ook niet. Gasten worden eigenlijk geacht zichzelf te vermaken in de avond, en hun eigen eten te regelen zonder dat gastadres daar 'last' van heeft. Maar natuurlijk mag je altijd 'meer' aanbieden.

Ik bedoelde niet een boekje met ervaringen... ik denk dat jij het had over die 'soort Lonely Planet' in Antwerpen... die gastheer en -dame hadden zelf meerdere pagina's gemaakt vol toeristische tips voor gasten, maar in de praktijk doe je daar niet veel mee als fietser... vaak blijven we maar 1 nacht (dus de host wast zich suf...). Ik ben als fietser vooral lekker aan het sporten en 'onderweg zijn', ik ga niet urenlang sights onderweg bekijken.

Ik zou het wel weten... ontbijt op zonnige terras, host liever op afstand (sorry)
[quote]landylover schreef op 04 mei 2016 @ 22:36:

Ah, dank voor jullie ervaringen/ reacties.

@patsy-stone; Leuk, het is voor herhaling vatbaar dus.

Voor alle anderen;

Mijn tuinhuis heeft een eigen douche&WC, een keuken en een zit hoek. S'morgens zit je op het terras heerlijk in de zon, morgen dus ook.

Ik ga ze dus vragen of ze op het terras willen ontbijten, of bij mij, in mijn huissie.

Verder heb ik bruin brood, witte punt kadetten, krentebollen voor onderweg, kaas, ham, jam, hagelslag, boter, en eieren die ik koken of bakken kan. Verder koffie, thee, melk en jus de orange, en appels voor onderweg. Ben ik nu te simpel?

Met couchsurfing gaan mijn gasten altijd koken in mijn huissie en dat is altijd echt geweldig.

Maar zo gaat dat dus niet met vrienden op de fiets?

Ik snap dat niet iedereen het zelfde is, maar met couchsurfing is het van; OK-holadiee,

En nu wordt er dus wat van mij verwacht.[/quote]

Mijn laatste ligeeradres hield er mee op omdat ze zo vaak verwende klagers kregen. Mensen die super veel luxe verwachtten. Ondankbaar was het woord dat genoemd werd.

Superjammer want vond het een fijn adresje, lekker aankeutelen in een pipowagen in de tuin omringd door prachtige natuur... Het was net geen kamperen.

Een accomodatie als de jouwe zou ik ideaal vinden TO. Moet erg op budget letten en soms in de middag rusten. Dan is een plek als de jouwe voor meerdere nachten goed te doen..
Ok, hanke321,

Dan krijgen ze oud brood met een slap gekookt ei

Met couchsurfing ook een jonge gozer uit India op de fiets. Hij deed een rondje Nederland op de fiets.

Om 20.00 belde hij op, het werd wat later. Het werd 23,30.

Man wat was hij blij met een broodje gebakken ei en een glas melk om twaalf uur s´nachts.

De volgende dag kwam hij om twee uur uit de veren. Met een bak thee en een broodje kaas was alles weer goed, en ging hij weer verder.
iedereen leest mee
Het ging vooral om de eisen aan sanitair enzo. Dat wat die zo kritische Hollander die voor dubbeltje op eerste rang wil zitten blieft.

Dus in jouw geval zul je idd het ontbijt moeten saboteren. Of jaren 70 decor. Housemuziek draaien in huis zodat gasten niet kunnen slapen.

De vogels zongen echt keihard rond die pipowagen. Wat wil je in een natuurgebied...was haast een punt van kritiek, grijns.
quote:landylover schreef op 05 mei 2016 @ 00:48:

Ok, hanke321,

Dan krijgen ze oud brood met een slap gekookt ei

Met couchsurfing ook een jonge gozer uit India op de fiets. Hij deed een rondje Nederland op de fiets.

Om 20.00 belde hij op, het werd wat later. Het werd 23,30.

Man wat was hij blij met een broodje gebakken ei en een glas melk om twaalf uur s´nachts.

De volgende dag kwam hij om twee uur uit de veren. Met een bak thee en een broodje kaas was alles weer goed, en ging hij weer verder.

Pfff nou jij liever dan ik! Lief hoor dat je hem zo geholpen hebt! Maar voor mij zou dat niks zijn, al heb ik ook wel aardig wat gasten over de vloer gehad, couchsurfers en buitenlandse sporters van een toernooi. Maar ik geloof dat ik toch meer hecht aan mijn eigen ruimte en tijd, en het te vermoeiend vind om telkens maar eenmalig met iemand kennis te maken (ben meer van de langere termijn).

Maar ik ben blij dat er veel gastvrije mensen zijn zoals jij! Ideale adresjes om goed te overnachten. Ik zie het ook altijd als een 'culturele ervaring', je krijgt toch stiekem wat mee van hoe mensen wonen en hun huis ingericht hebben. Toch vaak weer heel anders dan mijn vrienden en familie.

Zelf kies ik graag boerderijen, woonschepen, tuinhuisjes... maar ook in voormalige kinderkamers in rijtjeshuizen in dorpen en steden is het prima toeven.
Hier zingen de vogels je ook je nest uit, en dat begint nu tegenwoordig om 6,00
iedereen leest mee
quote:landylover schreef op 05 mei 2016 @ 01:03:

Hier zingen de vogels je ook je nest uit, en dat begint nu tegenwoordig om 6,00

Hier in hartje Amsterdam ook hoor (nou ja hartje, Amsterdam Oost). Je bent nergens veilig voor die krengen, ook niet 'ver van de natuur'

Hoera voor oordoppen.

Maar altijd liever vogels, dan buren die om 7.30u laminaat gaan leggen (timmeren).
Tja, ik heb het idd druk. Elke keer weer wassen van ´t beddegoed. Maar als ik dan weer gasten heb die in mijn keuken staan te koken vind ik dat gewoon gaaf.

Dat is voor mij wel de deal met couchsurfing, er wordt wel samen gegeten. Met vrienden op de fiets is dat dus anders.

Ik ga slapen, morgen vraag ik wel wat mijn gasten willen. Ik laat ´t jullie weten. Bedankt voor jullie reacties.
iedereen leest mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven