Andere kijk op (geven van)flesvoeding!!

13-11-2008 15:59 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen zelf geen borstvoeding, wel geprobeerd, maar lukte niet door een borstverkleining 14 jaar geleden. Afgelopen dinsdag was ik op een verjaardag van een Deense vrouw en een aantal van haar vriendinnen waren arts. Het was een internationaal gezelschap het onderwerp flesvoeding kwam ter sprake. Ik gaf aan dat ik hier best moeite mee had soms, en zij begrepen hier werkelijk niets van. Ik begreep weer niets van hen en bijna alle mensen van het gezelschap (Fransen, Belgen, Denen en iemand uit Finland) gaven aan dat het bij hen niet eens onderwerp van discussie was, ja wat het meest practisch is, maar niet wat het beste is voor je kind; 'we leven hier toch niet in een derde wereld land' riepen ze uit; daar wordt bv gepromoot vanwege slechte hygiensche omstandigheden (vies drinkwater, diarree, ziektes), maar dat is hier toch niet aan de orde?? Zij zijn van mening dat dát de reden is waarom bv gepromoot wordt in de wereld en dat dit niet geldt voor landen als Nederland.

Vond het wel grappig om te zien hoe dat per land verschilt. Zij begrepen echt werkelijk waar niet waar mijn schuldgevoel vandaan kwam en vonden dit echt reuze onzin (óók de artsen in het gezelschap)... Wilde dit toch even delen en ben benieuwd naar de reacties.

Ilja
Nóg een topic BV versus FV???
Ik zou even verder scrollen dan je neus lang is en je in lopende discussie storten
Er zijn in de laatste dagen al twee topics geopend over borst- / flesvoeding.

'n vraagje: waarom kies je voor flesvoeding?

Borstvoeding vergroot de kans op allergie, eczeem, en astma?
The time is now
Zag de laatste discussies ook, maar vond niet dat mijn onderwerp hierbij paste, wilde een (voor mij) nieuw inzicht delen, en dit was voor mij niet de reden om voor flesvoeding te kiezen, en heeft verder ook niets met eczeem etc te maken, vandaar nieuw topic..
Sja in hippe kringen in Amerika is borstvoeding tegenwoordig de norm, ook bij artsen.

Met een beetje logisch nadenken kan ik altijd bedenken dat wat je als moeder maakt in je boobies het beste voor je kindje is. Verder is borstvoeden leuker dan de fles geven vind ik.

Tis maar net waar je zelf zin in hebt denk ik.
Als je de onderzoeken gelezen zou hebben over de voordelen van borstvoeding, zou je zelf een soortgelijke conclusie hebben getrokken. Ook in Nederland zijn inmiddels steeds vaker nuanceringen te horen over de zogenaamd levensgrote nadelen van flesvoeding, die in de praktijk wel mee blijken te vallen.

In het ziekenhuis waar ik lag, werd door de kinderarts nadrukkelijk de keuze aan mij overgelaten in ieder geval. Op mijn vraag wat het voordeel was van borstvoeding voor mijn premature kind, was haar antwoord dat het lichter verteerbaar was. Punt.

Mijn gynaecoloog vertelde me overigens dat het geven van borstvoeding ook mijn herstel zou bevorderen. Om die reden raadde hij me juist aan om wel borstvoeding te gaan geven.

Dat laatste voordeel geldt niet alleen voor moeders in derdewereldlanden.
Jottum, daar gaan we weer!
Hear hear, dat gezeik. Zolang 'ie niet doodhongert boeit het me geen reet wat een ander in z'n koter stopt.
Ik had ook een vergelijkbare reactie van een arts.

Mijn dochtertje van 3dagen moest een nachtje in het ziekenhuis opgenomen worden vanwege veelvuldig spugen.

Omdat ik BV gaf en de 3de dag goede stuwing en productie had, zei ik tegen de arts dat ik bij haar moest blijven voor de voeding. (en binding etc) Zegt de arts letterlijk, dit is geen noodzaak, wij hebben prima kunstvoeding!!

Lekker slim, op dag 3 gaan afbouwen terwijl je dit nog maanden wil volhouden???

Heb uiteindelijk geprotesteerd, en mocht als grote uitzondering bij mijn dochtertje blijven slapen.

(Daar lag ik dan kersversekraamvrouw op de grond op een matrasje zonder zorg etc)

Zo zie je maar weer, zelfs in nederland soms...
Framboos, ik weet niet met wiens reactie je het vergelijkt, maar als het met de reactie met mijn arts is, dan gaat de vergelijking niet op. De keuze werd heel nadrukkelijk aan mij gelaten, maar toen ik eenmaal gekozen had voor borstvoeding, werd ik vanuit het ziekenhuis goed ondersteund om de borstvoeding ook te doen slagen. Vrouwen die voor flesvoeding gekozen hadden, daar werd ook niet lelijk tegen gedaan ofzo. Gewoon: wat jij koos, daar pasten zij hun handelingen op aan. Zonder verwijten en zonder pogingen je toch nog over de streep te trekken ofzo.

In het geval van mijn dochter was bijvoeding overigens noodzakelijk, nog voordat ik productie had. Zij heeft de eerste dagen gewoon flesvoeding gekregen (nou ja, poedermelk via de sonde dus ). Zodra ik genoeg productie had, is zo snel mogelijk overgegaan op moedermelk.
quote:Parnell schreef op 13 november 2008 @ 18:09:

Hear hear, dat gezeik. Zolang 'ie niet doodhongert boeit het me geen reet wat een ander in z'n koter stopt.
quote:Vana77 schreef op 13 november 2008 @ 16:37:

Sja in hippe kringen in Amerika is borstvoeding tegenwoordig de norm, ook bij artsen.

In hippe kringen hier? Hee cool! Dan woon ik toch in een hippe buurt! En ik maar denken dat Utah zo'n achtergebleven gebied was!

Hier is borstvoeding dus ook heel populair. Kan ook komen omdat het hier stikt van de Mormonen en die zijn nogal...tja, hoe zeg je dat beleefd? Nogal traditioneel.

Toen we nog in Duitsland woonden viel het me op hoe veel makkelijker het daar was om overal te voeden. Gewoon in het openbaar was geen enkel probleem en voor vrouwen die dat niet wilden was er altijd wel een familienzimmer ofzo en meestal keurig schoon.
quote:Parnell schreef op 13 november 2008 @ 18:09:

Hear hear, dat gezeik. Zolang 'ie niet doodhongert boeit het me geen reet wat een ander in z'n koter stopt.Nou, idd zeg
quote:qwertu schreef op 13 november 2008 @ 21:55:

Framboos, ik weet niet met wiens reactie je het vergelijkt, maar als het met de reactie met mijn arts is, dan gaat de vergelijking niet op. De keuze werd heel nadrukkelijk aan mij gelaten, maar toen ik eenmaal gekozen had voor borstvoeding, werd ik vanuit het ziekenhuis goed ondersteund om de borstvoeding ook te doen slagen. Vrouwen die voor flesvoeding gekozen hadden, daar werd ook niet lelijk tegen gedaan ofzo. Gewoon: wat jij koos, daar pasten zij hun handelingen op aan. Zonder verwijten en zonder pogingen je toch nog over de streep te trekken ofzo.

In het geval van mijn dochter was bijvoeding overigens noodzakelijk, nog voordat ik productie had. Zij heeft de eerste dagen gewoon flesvoeding gekregen (nou ja, poedermelk via de sonde dus ). Zodra ik genoeg productie had, is zo snel mogelijk overgegaan op moedermelk.arts van topic opener Iljaaaaaaa
Gezondheidseffecten van borstvoeding worden steeds beter onderbouwd vanuit wetenschappelijk onderzoek.

RIVM-onderzoek naar het kwantificeren van de gezondheidswinst van borstvoeding wijst uit:

dat borstvoeding aantoonbare positieve effecten heeft op de gezondheid van moeder en kind vergeleken met kunstvoeding

bijvoorbeeld:De kans op borstkanker loopt flink terug bij meerdere zwangerschappen en een langdurige periode van borstvoeding. Dat kan jaarlijks honderden kankergevallen schelen.

Kinderen die ten minste drie maanden moedermelk hebben gekregen, ontwikkelen een beter taalgevoel dan andere kinderen. Dat is een van de opvallende conclusies uit het proefschrift waarop Lucien Anteunis en Joost Engel.

Die taalvoorsprong is allereerst te danken aan essentiële vetzuren, die de taalontwikkeling bevorderen en die ontbreken in flesvoeding. Maar ook afweerstoffen tegen oorontsteking in moedermelk spelen een grote rol.

'Moedermelkkinderen lijden daardoor minder vaak aan oorontsteking en (langdurig) gehoorverlies

dat de effecten zowel betrekking hebben op het voorkomen als ernst van bepaalde aandoeningen

dat hoe langer borstvoeding wordt gegeven, hoe lager de incidentie van bepaalde aandoeningen

etcetera
quote:qwertu schreef op 13 november 2008 @ 16:46:

Als je de onderzoeken gelezen zou hebben over de voordelen van borstvoeding, zou je zelf een soortgelijke conclusie hebben getrokken.

Niet mee eens.

Ik heb inmiddels aardig wat gelezen, en trek nog steeds een andere conclusie - net als de meeste onderzoekers, overigens.
Ik snap werkelijk niet waarom vrouwen zich altijd zo gek laten maken. Doe gewoon wat je hart je ingeeft. En vergeet de onderzoeken en aanbevelingen van iedereen, die menen het weer het beste te weten.

Vroeger mocht een dekbedje, later weer niet. Elke keer komen ze weer met nieuwe bevindingen. Ik ken genoeg kinderen, die met flesvoeding heel gezond zijn opgegroeid.

Ik heb zelf BV gegeven en er intens van genoten. Bij mij lukte het toevallig, maar toen ik weer ging werken ben ik lekker de fles gaan geven. Ja, en dan moet je natuurlijk langzaam afbouwen, want dat is beter. Nou niks hoor. Gewoon cold turkey gestopt, en weet je wat mijn dochter leeft nog, is supergezond en nooit ziek.

Mijn advies aan moeders is: luister niet naar de mensen om je heen, luister lekker naar jezelf, je instinct is de beste kompas in je leven.
Iljaa, ik weet niet of je bekend bent met de borstvoedingsnorm in scandinavie? (waar jouw finnen en denen vandaan komen)? Die staan namelijk haaks op wat jouw artsen vertelden.

Ook in Belgie is bv het uitgangspunt, al is het alleen maar om het aantal obese belgen terug te dringen. Dat artsen in Belgie daar geen ruk van weten, dat klopt, dat weet ik uit ervaring. Het beleid in Belgie is om BV te promoten.

Datzelfde4 geldt voor Engeland (weet ik van mijn Britse vriendinnen)

Dus heel eerlijk: of 'jouw' artsen zaten uit hun nek te kletsen, of jij.
Obese belgen? Dankje voor deze foutieve veralgemening
Visje, Belgen hebben meer overgewicht dan Nederlanders en veel vaker een te hoog cholesterolgehalte. Vandaar mijn term 'obese belgen' Zo foutief is ie niet .
En is dat wetenschappelijk aangetoond ofzo?
quote:Miffy schreef op 13 november 2008 @ 22:43:

[...]

Niet mee eens.

Ik heb inmiddels aardig wat gelezen, en trek nog steeds een andere conclusie - net als de meeste onderzoekers, overigens.

Ik had mezelf helderder moeten formuleren. Ik bedoelde te reageren op het schuldgevoel waarmee de keuze voor de fles bij veel vrouwen gepaard gaat. Mijn uitgangspunt was en is nog steeds dat borstvoeding een logisch gevolg is van zwangerschap. Ondanks mijn persoonlijke weerstand tegen de lichamelijkheid ervan, ondanks dat ik weet dat aan de opgeklopte voordelen van borstvoeding heel wat te relativeren valt, ondanks dat ik flesvoeding als een goed alternatief beschouw en ondanks dat ik vind dat iedereen daarin recht heeft op z'n eigen proces en z'n eigen keuzes. Als gevolg van een zwangerschap gaat je lichaam melk aanmaken die bedoeld is om als volledige en volwaardige voeding voor een zuigeling te dienen. De meest logische stap om op dat moment te zetten, is het geven van die voeding aan het pasgeboren kind. Daar heb ik ook nooit anders over gedacht.

Wat ik wél vind, is dat je je om de keuze om een andere voeding te geven niet schuldig zou moeten voelen. Het belangrijkste is dát je voeding geeft. Bij vergelijking van de afweging wel voeding/geen voeding en als wel: welke voeding dan, zijn in de laatste vergelijking de verschillen zo summier, dat het relevanter is dát je voeding geeft dan wát je geeft. Als je het eerste niet doet, dán zou je je pas schuldig moeten voelen.

Maar de mate van schuldgevoelens en de mate waarin vrouwen zich gedwongen voelen om toch vooral borstvoeding te blíjven geven -ook al is dat een martelgang- dat vind ik, zeker op basis van de vaak maar summiere gezondheidsvoordelen, niet in verhouding staan tot elkaar. Dat is wat ik wilde zeggen. Niet dat er geen verschil is tussen de een en de ander, want dat is simpelweg niet waar.
Belgen hebben nu niet het meeste nationaal gevoel ;), maar ik vind dit best wel wat beledigend? Ik heb iig nooit de indruk gehad dat we dikker waren dan Nederlanders, of slechtere eetgewoonten hebben?
quote:visje444 schreef op 13 november 2008 @ 23:20:

Belgen hebben nu niet het meeste nationaal gevoel ;), maar ik vind dit best wel wat beledigend? Ik heb iig nooit de indruk gehad dat we dikker waren dan Nederlanders, of slechtere eetgewoonten hebben?

In Belgie heeft 1 op de 7 mensen een hoger cholesterol dan wenselijk, in NL 1 op de 3

Belgen eten veel meer vet, minder groente en drinken meer en vaker dan Nederlanders. Ook bewegen ze minder.

Ik heb 4 jaar in Belgie gewoond, en heb het in die tijd leuk kunnen vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven