Uitvaart dementerende vader

10-05-2016 15:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft, in zoverre ik me kan herinneren, altijd gesproken over een crematie na zijn overlijden. Zijn uitvaartverzekering is qua hoogte ook gebaseerd op een crematie. In 2011 is hij getroffen door een herseninfarct en is er vervolgens vasculaire dementie gediagnosticeerd. Er is sprake van zowel apraxie als afasie. Ziektebesef is er niet. De cognitieve achteruitgang is met de jaren goed merkbaar. Onze vader is niet in staat om een autonoom huishouden te voeren of om weloverwogen besluiten te kunnen nemen.

Nu het euvel: onlangs merkte mijn broer op dat hij in de veronderstelling is dat onze vader een wens voor begraven heeft. Broer wilde graag dat dit notarieel zou worden vastgelegd nog vóór onze vader mogelijk wilsonbekwaam zou moeten worden verklaard. De kans hierop is, gezien het ziektebeeld, niet ondenkbaar. Mijn vader heeft geen testament opgesteld en wensen zijn niet notarieel vastgelegd. Broer is van mening dat dit punt mogelijk zal zorgen voor onenigheid binnen de familie.

Ik betwist zeer zeker niet dat onze vader dit gezegd zou kunnen hebben. Echter betwist ik wel of het werkelijk gaat om een weloverwogen keuzewijziging. De man die hij was, is weg. Zijn lijf is er nog, in magere en grauwe staat maar mentaal heeft onze vader feitelijk al afscheid genomen. Vanwege zijn dementie vraag ik me af hoeveel waarde er werkelijk nog kan worden gehangen aan de weinige woorden die nog over zijn lippen rollen? Woorden waarvan hij na twee minuten niet eens meer weet dat hij ze geuit heeft. Moeten we niet de keuzes respecteren die onze vader in het verleden met volle verstand heeft gemaakt? Of moeten we meegaan in de woorden die hij nu nog uit? En wat wanneer hij op verschillende momenten verschillende antwoorden geeft ? Moeten we onze vader überhaupt nog belasten met deze vraag? Wat is ethisch juist? Of gaat het om wat moreel gezien juist is?

De ouders van onze vader (onze grootouders) zijn allebei gecremeerd. Mijn opa is ook dement geworden en onze vader heeft destijds samen met zijn broer de uitvaart geregeld. Mijn vader is dus zelf niet het type (geweest) met een uitgesproken voorkeur voor een begrafenis.

Ik persoonlijk eer onze vader het liefst met daden geënt op de wensen van vóór zijn infarct.

Wie heeft met een soortgelijk bijltje gehakt?
Als ik je verhaal zo lees, zou ik gaan voor cremeren omdat je vader duidelijk in zijn keus was voordat hij ziek werd.
quote:mary57 schreef op 10 mei 2016 @ 16:28:

[...]

Ik zou de wens van de overledene juist heel belangrijk vinden, niet die van de nabestaanden. Sommige mensen hebben hun eigen redenen om juist begraven of gecremeerd te willen worden, vindt het nogal onbeschoft om deze wens aan de kant te schuiven omdat dit de nabestaanden beter uitkomt.In dit geval heeft de persoon wel een voorkeur laten vastleggen, en nu is dat onduidelijk of de voorkeur al dan niet gewijzigd is. Lijkt me dus geen sprake van onbeschoft iemands wens negeren, het is gewoon vaag.
quote:chocolol schreef op 10 mei 2016 @ 16:51:

Als ik je verhaal zo lees, zou ik gaan voor cremeren omdat je vader duidelijk in zijn keus was voordat hij ziek werd.+1 heel veel sterkte met deze moeilijke kwestie
quote:mary57 schreef op 10 mei 2016 @ 16:28:

[...]

Ik zou de wens van de overledene juist heel belangrijk vinden, niet die van de nabestaanden. Sommige mensen hebben hun eigen redenen om juist begraven of gecremeerd te willen worden, vindt het nogal onbeschoft om deze wens aan de kant te schuiven omdat dit de nabestaanden beter uitkomt.Niet omdat dit de nabestaanden beter uitkomt, maar omdat niet meer te achterhalen is wat de wens van de overledene was.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Monatala schreef op 10 mei 2016 @ 17:07:

[...]

Niet omdat dit de nabestaanden beter uitkomt, maar omdat niet meer te achterhalen is wat de wens van de overledene was.De eerste regel van dit topic zeg al wat de wens van de overledene was. TO wordt aan het twijfelen gebracht door haar familie, maar de wens was duidelijk.
Wat een moeilijke situatie.

Ik persoonlijk zou mij absoluut vasthouden aan vader's wens tot cremeren.

Hij was toen bij zijn volle verstand, en ik zou dat eerbiedigen.

Sterkte met de beslissing
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven