Aankomen zwagerschap

11-05-2016 17:57 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik moest vanmorgen weer eens mijn grote vijand onder ogen zien. De weegschaal...

Ik had voor mijn zwangerschap best een beetje ondergewicht. Had een BMI van 19.

61 kilo bij een lengte van 1.75.

Nu schrok ik enorm toen ik vanmorgen zag dat ik met 24w zwanger zijn al ruim 9 kilo ben aangekomen.

De VK geeft aan me er niet al te veel zorgen om te maken. Ik heb dan ook de meeste kilo's in mijn buik en borsten zitten. Verder niet veel veranderd kwa lichaam. Is dit niet teveel? Ik houd enorm veel vocht vast in mijn voeten en benen. Leken wel olifanten poten met de afgelopen hete dagen. Ik drink veel water en eet gezond. Met wat lekkere trek hapjes tussendoor natuurlijk. :-)

Hoe zit dit bij andere zwangere dames op het forum?
Zoals de poes thuis miauwt, miauwt zij nergens.
quote:Troeteltje schreef op 11 mei 2016 @ 19:28:

Mocht je gewicht je zorgen blijven baren wel even met verloskundige bespreken, gezien je ES-verleden.

Want een BMI van 19 is een heel laag BMI. En het houd je flink bezig.

Die is ervan op de hoogte.

Daarom wegen we ook bij elke controle. :-)
quote:Troeteltje schreef op 11 mei 2016 @ 19:29:

Geniet van je zwangerschap en de baby. Het is zo bijzonder.

Doe ik ook zeker hoor!

Het is alleen iets wat ik me toch afvroeg.

Lief, dank je wel!
quote:appeltjesgroen schreef op 11 mei 2016 @ 19:35:

In de eerste zwangerschap ben ik 30 kilo aangekomen. Ik at wat ik altijd at, plus 1 volkorenboterham, 1 stuks fruit en 1 glas melk extra per dag. Oh oh oh wat heb ik gebaald. Maar: ze zijn er alle 30 weer af gegaan. De eerste maanden totaal niet, wat ik ook deed, maar na 8-10 maanden vlogen de kilo's eraf. Zwangerschapshormonen eindelijk kwijt ofzo?

Nu 25 wk zwanger in de tweede zwangerschap en alweer 11 kilo aangekomen. Ik baal, ik had gehoopt dat het deze keer niet zo hard zou gaan en had gehoopt op max 20 kilo erbij maar twijfel of dat haalbaar gaat zijn. Ik eet ook weer wat ik normaal eet, plus een beetje extra en dat heb ik ook nodig om niet flauw te vallen gedurende de dag (bloeddruk 80/40 dus ik voel me nogal eens wiebelig). Geen snackaanvallen, geen gebakjes, geen zakken chips, geen frikandellen-met-slagroom of andere rare cravings. Gewoon gezond eten. En de kilo's vliegen eraan.

Ik denk dat het komt doordat ik in beide zwangerschappen de eerste maanden enorm misselijk ben geweest en amper iets kon eten. Zodra ik weer normaal kon eten is mijn lichaam volgens mij subiet in de "HAMSTEREEEEEEN!"-stand geschoten.

Bespreek het wel even met je verloskundige. Het is normaal dat je meer aankomt als je een laag startgewicht/BMI had. Maar te snel aankomen kan ook duiden op zwangerschapsdiabetes, dus dat zal ze misschien extra in de gaten willen houden. Ook het vocht vasthouden is een aandachtspuntje; vaak hoort het er gewoon bij, maar het kan ook duiden oo zwangerschapscomplicaties. Dus even bespreken bij de volgende controle als je denkt dat je te veel aankomt. En wie weet heeft ze nog goede tips voor je om het een beetje binnen de perken te houden.

En probeer je er niet te druk om te maken. Het belangrijkste is dat je jouw lichaam én dat van je kindje voedt met gezond eten, en dat doe je, zo geef je aan. Mooi zo!

Klopt helemaal!

Omdat ik nu meer nodig heb als normaal neemt mijn lichaam extra op.

En ik heb de eerste 16weken enorm gespuugd van de misselijkheid en kwam maar niets aan. De afgelopen weken ineens, boem! Hallo kilo's!

Klopt, ik heb morgen de glucose test in het ziekenhuis. Ben benieuwd aangezien mijn moeder ook diabetes is, en ik dus automatisch een hoger risico heb dan anderen. Daarnaast loop ik al bij een internist i.v.m. mijn schildklier afwijking..
Bij mijn eerste twee zwangerschappen, ben ik ongeveer 16 kg aankomen. Ongeveer 9 maanden na de bevalling was dat er beide keren allemaal weer af, zonder extra moeite.

Tijdens mijn laatste zwangerschap ben ik 18 kg aangekomen. Heb toen ook een enorme baby gekregen. Baby is nu zes maanden en ik ben van de 18 kg er alweer 16 kwijt, zonder er moeite voor te doen. Hopelijk volgen die laatste twee nog! Bij mij was het dus gewoon een kwestie van wat maanden geduld hebben.

Bij mij was de gewichtstoename in het begin trouwens het grootst. Ik at zwanger ook gewoon wel echt meer dan anders, vooral in het begin. Was erg misselijk en het enige wat hielp was.. eten!
Hoe staat t nu met je gevoelens ten aanzien van je gewicht? Ik merk dat ik nu nog steeds zorgen kan maken hoe ik t kwijt raak. Ik was namelijk al wat voller voor de zwangerschap :(
quote:PSYCH0 schreef op 31 juli 2016 @ 19:31:

Hoe staat t nu met je gevoelens ten aanzien van je gewicht? Ik merk dat ik nu nog steeds zorgen kan maken hoe ik t kwijt raak. Ik was namelijk al wat voller voor de zwangerschap :(

Ik kijk er nog steeds niet naar uit, naar de verplichte weeg momentjes.

Ook ik maak me er soms nog wel eens zorgen over. Krijg ik straks mijn oude figuurtje nog wel terug? Maar heb het wel losgelaten en gedacht, dat zien we dan wel weer.

Mochten er een hoop kilo's blijven zitten gaan we gewoon weer naar de sportschool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven