Het servies maakt lawaai!

15-05-2016 12:54 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hebben we een nieuw servies gekocht bij de Ikea (Dinera serie). Mooi (vind ik dan) goedkoop en stevig. Tot op een gegeven moment manlief begon te klagen over dat hij de borden vreselijk vond vanwege het lawaai dat ze maken. Sindsdien hoor ik het ook: bestek kermt op de borden, bij het schrapen gaan de rillingen over je rug en bij de vaatwasser in/uitruimen moet het tv-volume een stukje hoger. Eigenlijk is het ook logisch, voorheen hadden we een porseleinen servies, het huidige servies is aardewerk (steengoed noemt Ikea het) en om nog eens voelt het glazuur en beetje grof aan. Nooit rekening gehouden met evt. 'lawaai'. Hoewel het servies dus nog goed is, toch op zoek naar andere dinerborden (rest gebruiken we toch niet zo vaak). Ik zie heel veel leuks maar....allemaal geglazuurd aardewerk. Porselein vind ik vaak te glad/kil, ik hou toch meer van iets met een natuurlijke look of juist mediterrane uitstraling. Ervaringen of tips?
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Nu je het zegt hoor ik het ook ! Irritant en vervelend.
Heb je een vaatwasser of was je af met de hand?

In het eerste geval zou je een ander merk tabletten of capsules kunnen proberen. Bij mij knarsen de borden ook als ze uit de vaatwasser komen, als ik tussendoor even een bord met de hand afwas niet. Ik heb het daarom idee dat het aan het afwasmiddel ligt.
verba volant, scripta manent.
Hier veroorzaakte hetzelfde servies ook veel irritatie ik heb het snel de deur uitgedaan. Ik heb in de kringloopwinkel gezellig ouderwetse borden gescoord waar we nu met veel plezier van eten.
Wij hebben ook aardewerk servies van V&D, maar geen last van herrie. Heb je al ander aardewerk servies uitgeprobeerd?
Wat een bijzonder iets om je druk over te maken!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ja dat is ook leuk servies Swifty, helaas niet zoveel keuze online. Goed te weten dat dit niet zoveel lawaai veroorzaakt. Ik vond het servies wat AH vorig jaar had (craquelé) ook prachtig, helaas heb ik daarvan niet zoveel en wordt nu niet meer verkocht. Ik vraag me dus af of aardewerk de lawaai maker is of het glazuur. Waarschijnlijk beide...
quote:Monatala schreef op 15 mei 2016 @ 13:04:

Wat een bijzonder iets om je druk over te maken!ja hè, verbaasd ik me ook over! Maar gelukkig is daar het Viva-forum. Maar serieus, zoiets kan echt gaan irriteren en eten doe je nu eenmaal iedere dag en je wilt dat toch een beetje in rust doen.
Ik heb ook van die borden thuis. Erg irritant!

Overigens ben ik een tijd geleden begonnen met het sparen van een oud servies. Telkens wat onderdelen. Leuk om te doen en kwaliteit voor een prikkie. Speur eens op Marktplaats.
Heb dit servies ook. En om dezelfde reden als de jouwe gebruik ik het ook niet. Brrr... rillingen.
Hahaha, míjn Ikea servies na een week verkocht om diezelfde reden.

Ik heb nu een servies van Hema.
Toen ik zes jaar geleden bij mijn vriend introk, viel dit me ook op bij zijn servies. En mijn vriend is nogal van het leegschrapen van zijn bord. Dus ik zit (nog steeds) elke avond in de herrie, haha.

Ik vind het servies niet erg mooi, maar mijn vriend is van het gebruiken tot het kapot is. En zo belangrijk vind ik het nog niet, dus laat ik het er maar bij.
Dat je met je mes iets door snijdt op je bord en dat je mes zodra die het bord raakt zo'n fijn snerpend geluid maakt? Is voor mij reden om die borden weg te geven/gooien.

Zelfde effect als met nagels over het schoolbord, brrrr
Vrienden van ons hebben dit servies ook. Ik herken dat knarsende geluid wel. Het is een beetje een ruwig servies, denk dat het daaraan ligt.

Ik heb het 365+ servies, porselein en ben daar heel tevreden over. Maar dat wil je niet, las ik.
quote:MonkeyTown schreef op 15 mei 2016 @ 13:08:

Ja dat is ook leuk servies Swifty, helaas niet zoveel keuze online. Goed te weten dat dit niet zoveel lawaai veroorzaakt. Ik vond het servies wat AH vorig jaar had (craquelé) ook prachtig, helaas heb ik daarvan niet zoveel en wordt nu niet meer verkocht. Ik vraag me dus af of aardewerk de lawaai maker is of het glazuur. Waarschijnlijk beide...

SEQ servies (ik had het weggehaald). Ja is niet meer te krijgen. niet leuk, want ik hou van servies wat ik als nodig, kan bijkopen.

Het is ook glazuur met aardewerk, maar ik hoor geen irritant geluid bij eten. Denk dat het glazuur , de kwaliteit ervan, het uitmaakt, of anders, manier van ovenbehandeling wellicht?
Oh zo herkenbaar! Ik heb dezelfde serie en inderdaad; kabaal! Niet enkel met afwassen, maar vooral ook met eten. Volgens mij ligt het inderdaad aan de 'ruwigheid' van het oppervlak. Het servies sprak me aan doordat het mat is, in plaats van glimmend. Vorig jaar heb ik bij Carrefour een andere set dinerborden gekocht -ook mat zwart maar dan glad- en deze maken stukken minder lawaai.
Ik heb de Dinera en de FÄRGRIK vanwege de mooie kleurtjes.

Dinera koekt minder snel aan. Daarom blijf ik het gebruiken. Het matte, de kleur en het is makkelijk schoon te krijgen.

Er gaan wel makkelijk stukjes af. Het is niet zo sterk. Vind ik.

Hema heb ik ook wat van gehad, maar dat was er niet meer. Dat vond ik wel fijner in gebruik.

Misschien dat ze weer een nieuwe serie krijgen.

Je zou ook bij hotelservies kunnen kijken. Daar is ook mooi, mat en strak servies van te koop.
Wij hebben naast SEQ aardewerk, ook Nederlands aardewerk, maakt ook geen irritant geluid, en is erg mooi.
Als je van simpel houdt: FÄRGRIK

Ook van Ikea maar maakt geen lawaai.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ok Färgrik is een optie als ik weet dat die van lawaai maakt.
Wij hebben ook Dinera servies. Het is mij nog nooit opgevallen. (Hoop dat, dat nu ook niet gaat gebeuren )

Moest wel lachen om de OP. Zag meteen kermende, piepende en gillende borden en kommen voor me.
Ik heb FÄRGRIK van IKEA en zover ik weet maakt dat geen lawaai.

En het is niet duur
Ja ja, nu weet ik het wel!
Färgrik is niet zo uitgebreid toch? Ik heb er bij ons servies op gelet dat er bv ook saladeschalen, eierdopjes, verschillende maten kommen (bv voor chips), verschillende platte schalen enz waren. Ik heb alle bij elkaar verzamelde, verschillende bakjes en schalen toen weggedaan en alles van hetzelfde genomen
Ik heb ook een goedkoop servies en ik vind het zo irritant! Het maakt lawaai als je met je bestek tegen je bord aantikt, als je het uit de kast pakt, als je het in de vaatwasser doet en als je het eruit haalt. Tel daarbij op dat de akoestiek in de keuken niet best is en horen en zien vergaat je.

Ik ben nu maar aan het sparen voor een mooi servies. Dit schiet niet op.
Ik heb ook niet zo veel 'nodig' Bree, enkel borden. De rest mag van mij blijven want dat gebruiken we niet zoveel of maakt niet zoveel lawaai wegens minder gebruik van bestek (bijvoorbeeld schalen en soepkommen). Mijn servies hoeft niet perfect bijelkaar te passen maar wel leuk bijelkaar staan in de kast. Fägrik is in dat opzicht dus een optie. Wat ik erg leuk vind is (evt bewerkt) azuurblauw of lichtblauw, wat ik nu heb (mat) lichtgrijs.

Dat is ook mijn dilemma en beetje nu mejuffrouwmuis. Borden kopen waarvan ik weet dat ze geen lawaai maken of sparen voor iets wat ik heel mooi vind waarvan je zeker weet dat glazuurlaag goed is. Na verder inlezen denk ik dat ik dan moet gaan voor keramiek. Ik vind het heerlijk op marktjes te snuffelen naar dit soort dingen, maar manlief gruwelt van tweedehands servies.
monkeytown wijzigde dit bericht op 16-05-2016 10:57
Reden: Typo+aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven