Hoe word ik mentaal sterk

17-05-2016 18:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi...ik kan mijn rust niet vinden..ik ben een 50 plussen en mijn moeder is aan het dementeren. ..ligt nu na een val in het ziekenhuis en er word nu een plek voor haar gezocht in een verpleeghuis. .Na 2 jaar mantel zorgen..ben ik op...heb zelf een chronische ziekte. ...nu staat ze op een lijst...huis moet leeg etc...ook t aftakelen en het vertellen dat ze haar huis uit moet is zwaar. ..ik voel me opgejaagd kan de rust niet vinden ..en ga over 2 weken op vakantie waar ik zoooo...aa toe ben...Hoe word ik mentaal sterker. .er moet zoveel geregeld worden. .en nee familie is er niet ...komt op mij en mijn man neer
Ik vertel misschien te weinig...maar dit js een korte beschrijving van wat nu speelt...Zo enorm uitgeput.....wat is het slecht gesteld met de zorg in NL...ik ondervind dat nu zelf...Wie heeft er tips om dit tot een goed eind te brengen...ben afgelopen weken overstelpt met telefoontjes....van zorg tot ziekenhuis tot instelling...etc...moe moe moe
Ik voel met je mee, het is niet niks, en het is volledig begrijpelijk dat je doodmoe bent en op bent. Fijn dat je wel een vakantie voor jezelf hebt weten te regelen! Hopelijk kun je daar alle problemen even loslaten, en weer tot rust komen. Al is het maar voor even, het zal zeker helpen om na terugkeer de confrontatie weer aan te kunnen gaan. En je bent niet alleen, je man is er. En hopelijk heb je ook wat vriendinnen waar je af en toe een kopje koffie mee kunt drinken en de problemen van je af kunt praten?
Focus je op je belangrijkste doel: een goed plekje voor je moeder vinden waar ze een deel van de zorg van je over kunnen nemen. Verspil geen kostbare energie aan je ergeren aan de zorg in het algemeen. Er is tenminste zorg, hoe moeizaam het ook allemaal geregeld is. De dingen zijn zoals ze zijn, en daar ga je je zo goed mogelijk doorheen werken. En onderweg vind je vast de juiste hulpverleners die je verder kunnen helpen. Het gaat je lukken, succes!
Je kunt niet altijd mentaal sterk zijn. Wat jij hebt gedaan daarmee heb je je kracht al bewezen. Goed dat je op vakantie gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is er echt geen andere familie?
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Eigenkracht conferentie
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
sorry hoor je zegt slechts gesteld met de zorg in Nederland. ...het proces van moeder naar een verzorgingshuis brengen heb ik net achter de rug......en gewoon fantastische zo goed geregeld. helemaal top allemaal. ...
Mijn mam heeft iedereen over leefd.al haar vrienden. .er. .buren hebben t te druk...her komt op mij neer..maar dat geeft niet wil het kunnen handelen...voel me zo machteloos...eind vd week kan ze misschien over..De tijd is dan zo kort...omdat de vakantie eraan zit te komen waar ik zo aan toe ben...thanxxx...voor de steun..en reacties
Hoi peecee...eer er die indicatie was gesteld. .is er zoveel gebeurd de afgelopen jaren..van Brand in huis tot dwalen op straat...etc...top om te horen.van jou...Hoop dat het voor mijn mam ook zo gaat..zou superfijn zijn
Is er iemand die jullie begeleidt bij dit proces?
Degene die de indicatie afgeeft.. en hoop straks dat ik steun vind vh zorgcentrum...De zorg die thuis kwam kon het ook niet meer aan..
Gelukkig. Zet samen wat dingen op een rijtje. Wat heeft prioriteit en wat kan wachten tot na je vakantie, dat soort dingen.
Is er geen casemanager betrokken?

Heb je al contact gehad met een maatschappelijk werker vanuit het verpleeghuis?

Er zijn genoeg hulpverleners die met je mee kunnen denken, maar je moet er wel zelf om vragen.

Sterk zijn is ook beseffen dat je mens bent en niet alles aan kunt. Goed voor jezelf zorgen!
Ik denk dat je in het zorgcentrum idd meer steun zult krijgen, al is het omdat ze daar alle ervaring hebben met dementerende mensen. Als mensen gaan dwalen, zijn daar maatregelen voor om ervoor te zorgen dat ze niks overkomt, dat ze niet zo de straat op kunnen.

Ik ben zelf woonbegeleider geweest en heb ook met dementerende mensen gewerkt. Ik weet dat er twee manieren zijn van omgaan met mensen met dementie. Als mensen nog helder genoeg zijn, kun je ze bij de realiteit betrekken. Maar als mensen in een andere fase overgaan, praat je met ze mee, om er voor te zorgen dat ze niet erg overstuur raken. Misschien dat dat je een beetje geruststelt, er zijn methodieken met hoe om te gaan met dementie en in het onderwijs voor verplegend/verzorgend personeel, wordt daar aandacht aan besteed.

Het is altijd moeilijk! Deel je ervaringen met het personeel en vertel ze gewoon wat je moeder nodig heeft. Ik denk dat dat gaat lukken, dat je je meer gesteund gaat voelen. Als je vertelt over brand in huis, natuurlijk kun je dat niet handelen. Ik vond het werk geweldig om te doen, was dol op mijn clienten, maar was ook blij als mijn dienst over was, want het kost ontzettend veel energie, iemand overhalen die half helder is, dat ze gevaarlijk bezig zijn.

Ik had bv een vrouw op de groep, die haar hele leven in de keuken had gewerkt, waar het haar taak was om de vaatwasser te bedienen. Hoe vaak ik niet discussies met haar heb gehad, dat ze s nachts de vaatwasser met rust moest laten. Dus kwam er een slot op de vaatwasser, vond ik ergens zo sneu voor haar. En ze was zo lief! Ze bedoelde het alleen maar lief maar het water werd 70 graden en ze maakte hem wel eens open als ie nog bezig was. Hartstikke gevaarlijk natuurlijk.

Ik vind echt, dat mensen niet zo zwaar belast zouden moeten worden met een dementerende ouder. Maar ja, men is zo driftig aan het bezuinigen. Nog ff en ik sta met een spandoek in Den Haag, meen ik echt. Maar je hebt alles gedaan wat je kon, voel je niet bezwaard dat het niet meer lukt. Dat zal het personeel je ook kunnen vertellen, dat je ook maar een mens bent. Hartstikke zwaar kan het zijn, werken met dementerende mensen maar ik moet ook zeggen, ben er nog niet 1 tegengekomen waar ik niet dol op werd. Hoe zwaar het ook is voor de familie, voor mensen zoals ik, zorgwerkers, zijn dementerende mensen meestal erg lief, ik werkte graag met ze en vond het erg voldoenend werk. Ik neem aan dat dat in het zorgcentrum waar je moeder gaat wonen, niet ander is. Sterkte iig!
Hoe ziet het er vandaag uit?
In dit geval denk ik dat je mentaal sterker wordt van een paar dingen.

Ten eerste: maak een prioriteitenlijstje. Als je dat zelf lastig vindt, vraag dan in het ziekenhuis, bij de thuishulp of in het verzorgingstehuis om hulp. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt, en weten dus dat de theelepeltjes even minder belangrijk zijn dan de medicatie

Ten tweede: spreek met alle instanties af dat ze jou tijdens de vakantie alleen in Heel Dringende Gevallen bellen. Dus niet voor de theelepeltjes, wel als de toestand van je moeder slechter wordt.

Ten derde: blok iedere dag een uur voor jezelf. Lees een boek, ga kleuren, handwerken, een rondje lopen/rennen, sporten, uitgebreid in bad... Als het maar tijd voor jou is, en niet voor iemand anders.

Ten vierde: schakel je eigen netwerk in. Vraag of een vriendin een keer een pan soep wil maken, een ovenschotel of een salade. Vraag of vriendinnen tijd hebben om koffie met je te drinken, of om samen te lunchen. Zorg dat je minimaal 1 x per week zo'n bijkom-moment hebt.

Ten vijfde: zoek niet de oplossing in alcohol. Als het echt niet meer gaat, ga dan naar de huisarts. Die kan je goed advies geven over hulpverlening en medicatie en kijken wat in deze situatie passend is voor jou (gesprekken met de POH, verwijzing naar maatschappelijk werk, evt iets om wat rustiger te worden).
Dank voor alle hulp..ik heb net een gesprek gehad.met de vaatchirurg.mijn moeders been moet eraf in verband met haar diabetes...dotteren heeft niet geholpen...weer een klap maar laat maar over me heen komenik kan niet anders...
Ellendig zeg.

Sterkte.
Nu is de plek...die zeer schaarzaam zijn in tehuis ook weg..omdat ze nog in te ziekenhuis ligt...voel me zo enorm uitgeput...word letterlijk ziek..van alles
Ik snap dat het moeilijk is om aan de gang te blijven, maar er zijn in dit topic een aantal tips gekregen, kun je daar niks mee? Prioriteitenlijstje maken, casemanager erbij betrekken, huisarts vragen om hulp voor jou... Dingen komen je niet aanwaaien en het zal vast heel oneerlijk voelen allemaal, maar als je nu een klein beetje actie kunt ondernemen en iets van de bovenstaande of eerdere tips kunt uitvoeren, gaat het vast iets makkelijker worden. Zet 'm op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven