Verhuizen, nu of straks?
maandag 17 november 2008 om 10:06
Mijn man en ik spelen met de gedachte om dichter naar ons werk te gaan verhuizen. Dat scheelt ons allebei minimaal een uur reistijd per dag. Ik ben echter acht weken zwanger en het lijkt me een best zwaar om alles rond de verkoop/aankoop van een huis en de verhuizing te moeten regelen tijdens mijn zwangerschap. We zitten nu dus in dubio, nu alles in gang zetten of wachten tot de baby er is. Want met zo'n uk heb je het natuurlijk ook hartstikke druk. Heeft iemand ervaring en/of tips?
maandag 17 november 2008 om 10:13
Ons eerste huis hadden we verbouwd en verhuisd toen ik zwanger was, de tweede keer verhuizen hebben we met twee kinderen gedaan (zonder verbouwing ) ik zou het liever zonder kinderen en zwanger doen hoor!
Het hangt er vanaf hoe oud je kind is natuurlijk maar ongestoord je ding doen gaat niet (tenzij je je kind een dag of wat kan uit besteden) zwanger klussen ging prima (op t eind wat traag dat wel ) behangen met twee rennende kinderen viel niet mee!
het hangt er van af hoe je je voelt natuurlijk en t hangt van je oppas mogelijkheden ectra af, maar als je nu een leuk huis vind zou ik er persoonlijk niet op wachten tot ik bevallen ben. (juist bevallen wanneer je klaar bent is wel een fijn idee, scheelde mij een hoop stress)
Het hangt er vanaf hoe oud je kind is natuurlijk maar ongestoord je ding doen gaat niet (tenzij je je kind een dag of wat kan uit besteden) zwanger klussen ging prima (op t eind wat traag dat wel ) behangen met twee rennende kinderen viel niet mee!
het hangt er van af hoe je je voelt natuurlijk en t hangt van je oppas mogelijkheden ectra af, maar als je nu een leuk huis vind zou ik er persoonlijk niet op wachten tot ik bevallen ben. (juist bevallen wanneer je klaar bent is wel een fijn idee, scheelde mij een hoop stress)
maandag 17 november 2008 om 10:18
Ik zou er zelf voor kiezen om voor de bevalling te verhuizen. Natuurlijk is verhuizen tijdens de zwangerschap zwaar, maar ik denk dat verhuizen met een baby misschien nog wel zwaarder is (tenzij je echt pas over een jaar of twee zou willen verhuizen, natuurlijk). Als je nu verhuist, heb je in ieder geval het voordeel dat je na de bevalling minder reistijd hebt, dat is erg prettig.
Zorg in ieder geval dat je ook je netwerk inschakeld. Je zult zien dat familie en vrienden best wat werk uit handen willen nemen, vooral als je zwanger (of net bevallen) bent.
Zorg in ieder geval dat je ook je netwerk inschakeld. Je zult zien dat familie en vrienden best wat werk uit handen willen nemen, vooral als je zwanger (of net bevallen) bent.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
maandag 17 november 2008 om 10:20
Proficiat met je zwangerschap!
Ik denk dat het erg afhankelijk is van jullie wensen en keuzes...? Het kan denk ik geen kwaad om eens goed uit te zoeken waar jullie voorkeur naar uitgaat en wat de mogelijkheden zijn..? Een vriendin van me kocht 2 maand en geleden een huis, kon een snelle overdracht regelen en daarna direkt gaan klussen..het huis was per direkt beschikbaar namelijk. Wanneer jullie bv kiezen voor een nieuwbouwprojekt kan het zo zijn dat de daadwerkelijke verhuizing nog wel even op zich laat wachten en er dus in de tussentijd genoeg ruimte is om rustig te zwangeren, tegen de tijd dat je dan 'over' kan is de kleine nog niet in de intensieve 'zelf-loop/kruip' fase....
Ik denk dat het erg afhankelijk is van jullie wensen en keuzes...? Het kan denk ik geen kwaad om eens goed uit te zoeken waar jullie voorkeur naar uitgaat en wat de mogelijkheden zijn..? Een vriendin van me kocht 2 maand en geleden een huis, kon een snelle overdracht regelen en daarna direkt gaan klussen..het huis was per direkt beschikbaar namelijk. Wanneer jullie bv kiezen voor een nieuwbouwprojekt kan het zo zijn dat de daadwerkelijke verhuizing nog wel even op zich laat wachten en er dus in de tussentijd genoeg ruimte is om rustig te zwangeren, tegen de tijd dat je dan 'over' kan is de kleine nog niet in de intensieve 'zelf-loop/kruip' fase....
maandag 17 november 2008 om 10:23
Allereerst- gefeliciteerd!!!
Afgezien van je zwangerschap... Ik weet niet of je een huis gaat kopen of huren? Ik heb net mijn huisje verkocht (net voor de 'kredietcrisis') en ik hoor van mijn makelaar dat het nu allemaal erg stroef loopt.
Daardoor denk ik (makelaar ook) dat over een paar maanden de huizenprijzen gaan dalen; mensen willen hun woning toch kwijt.
Als je dus inderdaad gaat kopen zou ik wachten om die reden.
Afgezien van je zwangerschap... Ik weet niet of je een huis gaat kopen of huren? Ik heb net mijn huisje verkocht (net voor de 'kredietcrisis') en ik hoor van mijn makelaar dat het nu allemaal erg stroef loopt.
Daardoor denk ik (makelaar ook) dat over een paar maanden de huizenprijzen gaan dalen; mensen willen hun woning toch kwijt.
Als je dus inderdaad gaat kopen zou ik wachten om die reden.
maandag 17 november 2008 om 10:32
Met acht weken heb je nog een flinke tijd te gaan en ben je nog redelijk mobiel. Heb je eventueel al iets op het oog? Denk je aan kopen of huren? En wat is je huidige situatie? Als je nu koop hebt, is het op zich niet hopeloos, hangt een beetje af van het segment waarin je zit. Starterswoningen blijven voorlopig wel goed in de markt zitten. Zijn betaalbaar op één inkomen en de groep mensen die erin wil (echtscheidingen, startende stelletjes, startende singles) wordt ook niet kleiner.
Houd er rekening mee dat je tijdens een zwangerschap moet oppassen met het werken met chemische stoffen (verf, terpentine), maar hetzelfde geldt natuurlijk voor wanneer het hummeltje er is.
Dus ook: welke hulptroepen heb je en hoe kun je die het beste inzetten? Verven kun je ook goed uitbesteden aan vrienden en familie. Ik help zelf liever mee met verven dan met sjouwen.
P.S. gefeliciteerd.
Houd er rekening mee dat je tijdens een zwangerschap moet oppassen met het werken met chemische stoffen (verf, terpentine), maar hetzelfde geldt natuurlijk voor wanneer het hummeltje er is.
Dus ook: welke hulptroepen heb je en hoe kun je die het beste inzetten? Verven kun je ook goed uitbesteden aan vrienden en familie. Ik help zelf liever mee met verven dan met sjouwen.
P.S. gefeliciteerd.

maandag 17 november 2008 om 10:38
Ik zou nog tijdens de zwangerschap gaan verhuizen. Dan hoef je ook maar 1 keer een babykamer te maken. Bovendien kun je mooi profiteren van je nesteldrang/schoonmaakwoede om het nieuwe huis aan kant te maken.
Mijn buuv beviel net voor de oplevering van het nieuwe huis (werd vier maanden later dan gepland, nieuwbouw dus) en kon eigenlijk maar heel weinig klussen zo met de zorg voor zo'n klein babietje erbij. Feit dat ze niet veel zelf kon klussen vond ze nog niet zo erg, maar wel dat ze er steeds niet bij kon zijn, om koffie te zetten en in te sferen zeg maar.
Klussen kun je wel uitbesteden (of je nou zwanger bent of niet) maar erbij zijn is heel veel waard. Ik heb zelf na de oplevering nog een week doorgewerkt terwijl mijn man al aan het klussen was en dat vond ik al helemaal niks, zou ik nooit meer doen.
Mijn buuv beviel net voor de oplevering van het nieuwe huis (werd vier maanden later dan gepland, nieuwbouw dus) en kon eigenlijk maar heel weinig klussen zo met de zorg voor zo'n klein babietje erbij. Feit dat ze niet veel zelf kon klussen vond ze nog niet zo erg, maar wel dat ze er steeds niet bij kon zijn, om koffie te zetten en in te sferen zeg maar.
Klussen kun je wel uitbesteden (of je nou zwanger bent of niet) maar erbij zijn is heel veel waard. Ik heb zelf na de oplevering nog een week doorgewerkt terwijl mijn man al aan het klussen was en dat vond ik al helemaal niks, zou ik nooit meer doen.
maandag 17 november 2008 om 10:41
maandag 17 november 2008 om 11:46
Bedankt voor alle reacties! Momenteel wonen we in een koophuis, een starterswoning. We willen weer gaan kopen, ditmaal in een iets duurder segment. We willen sowieso eerst ons huis verkopen voordat we iets terug kopen. De reacties zijn duidelijk in ieder geval, toch nog maar eens rond de tafel met manlief. Het zou inderdaad wel heerlijk zijn om zsm van die reistijd af te zijn. Misschien zie ik er ook zo tegenop omdat ik momenteel zo moe ben, hopelijk wordt dat straks minder. Reacties blijven welkom!

maandag 17 november 2008 om 14:30
Ik zou ook eerst verhuizen (mits mogelijk!)
Wij doen het allemaal andersom
Wij kregen eerst een kind, gaan verhuizen en trouwen. Nou, ik kan je nu vertellen dat ik het nu heeeeel goed begrijp dat de meeste mensen een andere volgorde gebruiken. Wat een werk allemaal en dat in combi met kind en drukke baan...... Als ik het terug kon draaien had ik eerder een ander huis gekocht. Maar goed, tis niet anders!
Wij zouden heel graag een tweede kindje willen (zoon is nu 1) maar we stellen het om reden bruiloft en verhuizing (nieuwbouw dus duurt nog even) uit. Ik zie mezelf gewoon niet hoogzwanger of met pasgeboren baby trouwen of klussen/verhuizen. Ook vriend werd al gestresst bij het idee. Dus straks als we getrouwd en gesetteld zijn (we zijn nu heus ook wel een beetje gesetteld, maar wel in een stadswoninkje met een postzegel van een tuin) dan gaan we denken en hopen op een tweede.
Succes met de beslissing!
Wij doen het allemaal andersom

Wij zouden heel graag een tweede kindje willen (zoon is nu 1) maar we stellen het om reden bruiloft en verhuizing (nieuwbouw dus duurt nog even) uit. Ik zie mezelf gewoon niet hoogzwanger of met pasgeboren baby trouwen of klussen/verhuizen. Ook vriend werd al gestresst bij het idee. Dus straks als we getrouwd en gesetteld zijn (we zijn nu heus ook wel een beetje gesetteld, maar wel in een stadswoninkje met een postzegel van een tuin) dan gaan we denken en hopen op een tweede.
Succes met de beslissing!
maandag 17 november 2008 om 14:54
Ik zou er niet aan moeten denken om te moeten verhuizen tijdens de zwangerschap. je mag niet tillen en helpen schilderen. Aan het einde van je zwangerschap wilde ik alles op orde hebben en had ik enorme nesteldrang. Alle rompslomp van een verhuizing had ik echt niet relaxt gevonden.
En mocht je eerder gaan bevallen/ rustiger aan moeten doen heb je dus wel een probleem...
Om deze redenen wachten we nog even met een 3de tot we verhuist zijn (hebben nu ook een starterswoning te koop staan en gaan in april volgend jaar verhuizen...)
En mocht je eerder gaan bevallen/ rustiger aan moeten doen heb je dus wel een probleem...
Om deze redenen wachten we nog even met een 3de tot we verhuist zijn (hebben nu ook een starterswoning te koop staan en gaan in april volgend jaar verhuizen...)
maandag 17 november 2008 om 23:31
Nou, volgens mij weet je zelf het antwoord ook wel in je hart
En iedereen hier is het ermee eens.
Denk er wel aan om een paar weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum al te verhuizen.
Mijn eerste kindje werd 4 weken te vroeg geboren. Of je moet in beide woonplaatsen kraamzorg en verloskundige zorg regelen. En zorgen dat in je oude huis de babyspullen 't laatste worden ingepakt (wel vast aanwezig dus) en het eerste weer worden uitgepakt (maar daar zorgt nesteldrang meestal ook wel voor).
Mijn 3e kindje werd een week na de verhuizing, 4 dagen voor de uitgerekende datum geboren. Ben nog nooit zo lang zwanger geweest. Was wel spannend hoor, we konden echt niet eerder verhuizen, maar ik hield mij voor dat mijn 'state of mind' een geboorte in het oude huis zou voorkomen.
Ik had -eigenwijs- ook geen kraamzorg geregeld in oude woonplaats. En de verloskundigen praktijk heb ik in de nieuwe woonplaats 2x bezocht (2x een andere vlos). De 2e keer werd ook meteen de dag dat de baby werd geboren. Daar was overigens de vlos en de kraamhulp niet bij aanwezig omdat het erg snel ging.
Heb na de verhuizing dus ook metéén gezorgd dat babykamer op orde was. Daarna dat dozen in woonkamer-keuken hun plaats hadden. Dat ik zelf ten minste wist waar de spullen lagen als de kv 't zou vragen.
En op de dag dat de vaatwasser en de droger werden bezorgd (die wilde ik ook per sé voor 't kindje werd geboren hebben, om de kv te ontlasten, zodat ze oa meer tijd met mijn andere kinderen had) werd baby geboren. Heb tijdens de beginweeën de afvoerslang nog aangesloten. En toen de weeën wat erger werden vouwde ik de eerste droger-gedroogde was op. Heb dat helaas niet afgekregen.
En iedereen hier is het ermee eens.
Denk er wel aan om een paar weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum al te verhuizen.
Mijn eerste kindje werd 4 weken te vroeg geboren. Of je moet in beide woonplaatsen kraamzorg en verloskundige zorg regelen. En zorgen dat in je oude huis de babyspullen 't laatste worden ingepakt (wel vast aanwezig dus) en het eerste weer worden uitgepakt (maar daar zorgt nesteldrang meestal ook wel voor).
Mijn 3e kindje werd een week na de verhuizing, 4 dagen voor de uitgerekende datum geboren. Ben nog nooit zo lang zwanger geweest. Was wel spannend hoor, we konden echt niet eerder verhuizen, maar ik hield mij voor dat mijn 'state of mind' een geboorte in het oude huis zou voorkomen.
Ik had -eigenwijs- ook geen kraamzorg geregeld in oude woonplaats. En de verloskundigen praktijk heb ik in de nieuwe woonplaats 2x bezocht (2x een andere vlos). De 2e keer werd ook meteen de dag dat de baby werd geboren. Daar was overigens de vlos en de kraamhulp niet bij aanwezig omdat het erg snel ging.
Heb na de verhuizing dus ook metéén gezorgd dat babykamer op orde was. Daarna dat dozen in woonkamer-keuken hun plaats hadden. Dat ik zelf ten minste wist waar de spullen lagen als de kv 't zou vragen.
En op de dag dat de vaatwasser en de droger werden bezorgd (die wilde ik ook per sé voor 't kindje werd geboren hebben, om de kv te ontlasten, zodat ze oa meer tijd met mijn andere kinderen had) werd baby geboren. Heb tijdens de beginweeën de afvoerslang nog aangesloten. En toen de weeën wat erger werden vouwde ik de eerste droger-gedroogde was op. Heb dat helaas niet afgekregen.
maandag 17 november 2008 om 23:36
En, oh ja, ik kon toch al niet helpen met klussen omdat er ook iemand op de kindjes moest passen die we al hadden. Dat deed ik dus. En ik zorgde voor de inwendige klusser door soep, broodjes en lekkernijen te brengen. Ook heel dankbaar werk!
Of door kleine klusjes te doen (kwasten halen in bouwmarkt, glas voor boven de deur, verf kopen, behang afhalen -niet te lang-, masseren van overbelaste klusspieren).
Ik ben sowieso niet zo'n handige klusser, dus zo was het eigenlijk best goed geregeld. Door mijn 'inwendige mens'-functie kon ik ook nog zicht houden op wat er gebeurde en af en toe mijn mening geven.
Of door kleine klusjes te doen (kwasten halen in bouwmarkt, glas voor boven de deur, verf kopen, behang afhalen -niet te lang-, masseren van overbelaste klusspieren).
Ik ben sowieso niet zo'n handige klusser, dus zo was het eigenlijk best goed geregeld. Door mijn 'inwendige mens'-functie kon ik ook nog zicht houden op wat er gebeurde en af en toe mijn mening geven.
maandag 17 november 2008 om 23:39
maandag 17 november 2008 om 23:50
Wij (vooral mijn vriend ) hebben ons hele huis onder handen genomen toen ik zwanger was. We waren al een bezig, hadden even een stop, toen werd ik zwanger en moest vriendlief weer aan de bak. Als je goed ventileert mag je best schilderen hoor, ik heb half november met de deuren open nog lekker geschilderd op een keukentrapje (was toen 35 weken zwanger). Alles moest met 36 weken echt wel af, dus vandaar dat ik in mijn verlof nog best veel dingen gedaan heb. Als het enigzins kan, zou ik zorgen dat je niets meer hoeft te doen met je verlof, is wel zo relaxed .
maandag 24 november 2008 om 09:46
wij zaten anderhalf jaar geleden in hetzelfde schuitje. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om pas nadat de kleine geboren zou worden te verhuizen. Achteraf denk ik dat het een goede beslissing is geweest. Mijn zwangerschap was verre van probleemloos en onze dochter is uiteindelijk 6 weken te vroeg geboren. Om in die periode ook nog te verhuizen was veel te zwaar geweest. Tijdens de verhuizing heeft onze dochter een aantal weekenden bij haar oma gelogeerd zodat wij in die weekenden flink aan de bak konden. We zorgden dat haar kamertje als eerste af was en toen hebben we haar ook gewoon meegenomen. Ze sliep in haar eigen kamertje en als ze wakker was speelde ze in de box. Na 4 weken zijn we verhuisd en ik vond de drukte eigenlijk heel erg meevallen.
enige nadeel bij ons was dat we pas verhuisden toen ons meisje 8 maanden was, en dat we dus beiden nog een tijd lang erg veel reistijd hadden. Ik heb uiteindelijk extra ouderschapsverlof opgenomen omdat het gewoon niet lukte om hele werkdagen te maken en ons kind op tijd van de creche te halen (heb toen dagen van 6 uur gemaakt ipv 8 uur).
enige nadeel bij ons was dat we pas verhuisden toen ons meisje 8 maanden was, en dat we dus beiden nog een tijd lang erg veel reistijd hadden. Ik heb uiteindelijk extra ouderschapsverlof opgenomen omdat het gewoon niet lukte om hele werkdagen te maken en ons kind op tijd van de creche te halen (heb toen dagen van 6 uur gemaakt ipv 8 uur).
maandag 24 november 2008 om 11:00
Ik twijfel dus nog steeds... Manlief begint volgende week aan zijn nieuwe baan en dat wordt nogal een drukke tijd. Ik ben gewoon bang dat het allemaal een beetje veel wordt. Ik wil natuurlijk wel rustig genieten van mijn zwangerschap. Ook heb ik vanwege een baarmoederafwijking een verhoogde kans op vroeggeboorte. Misschien zetten we het wel vast gewoon te koop, ik denk toch dat het best even kan duren eer het verkocht wordt.