Huis kopen, in onderhandeling

06-06-2016 09:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij is zijn huis aan het verkopen. Er zijn twee kijkers geweest en met één kijker is hij in onderhandeling (bod en tegenbod). Nu heeft de tweede kijker ook een bod gedaan en heeft de makelaar voorgesteld beide kijkers nog één uiterste bod te laten doen.

Als je in onderhandeling bent mag je toch niet met nog een partij in onderhandeling? Of is dit alleen een ongeschreven regel? De makelaar van mijn vriend beweert namelijk dat dit mag omdat er nog niets getekend is.

Wat ik met dit topic wil? Interesse. Uiteraard hoop ik dat het huis snel verkocht wordt.
Voorzover ik weet mag je idd geen potentiele verkopers tegen elkaar uitbieden. Als je met 1 partij bezig bent moet de andere wachten.

Maar dat heb ik van horen zeggen.
Nee hoor dit mag gewoon. Al gebeurd het niet vaak volgens mij. Wat niet mag is verkopers tegen elkaar uitspelen (dus "partij A heeft gisteren zoveel geboden, wat willen jullie?"). Maar allebei een eindbod neer laten leggen mag wel.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
https://www.nvm.nl/hulpbij/kopen/onderhandelingsproces
Een makelaar mag niet 'uitspelen'. Maar tijdens de onderhandeling mag hij gerust nog met andere gegadigden bezichtigen, en als een andere partij meer biedt dan de eerste partij in onderhandeling, dan mag de makelaar van die eerste partij wel een uiterste bod vragen. Als dat lager is dan wat de 2e partij biedt, kan hij de onderhandeling met partij 1 gewoon afbreken, en verder gaan met de 2e partij.
Dat is een ongeschreven regel inderdaad. Het mag. Maar het is niet heel netjes.
The owls are not what they seem
quote:Erizon schreef op 06 juni 2016 @ 09:16:

https://www.nvm.nl/hulpbij/kopen/onderh ... Duidelijke link, dankjewel!
Bedankt voor de reacties.
quote:milena1 schreef op 06 juni 2016 @ 09:18:

Een makelaar mag niet 'uitspelen'. Maar tijdens de onderhandeling mag hij gerust nog met andere gegadigden bezichtigen, en als een andere partij meer biedt dan de eerste partij in onderhandeling, dan mag de makelaar van die eerste partij wel een uiterste bod vragen. Als dat lager is dan wat de 2e partij biedt, kan hij de onderhandeling met partij 1 gewoon afbreken, en verder gaan met de 2e partij.

Dit mag dus niet.

De makelaar mag beide partijen vragen om een eindbod te doen. De makelaar hoopt zo een hoog eindbod te krijgen omdat beiden het huis graag willen hebben en weten dat ze hoger moeten bieden dan de concurrentie.

De verkoper kan dan kiezen om het huis tegen dat eindbod te verkopen aan de koper of hij zal op zoek moeten naar nieuwe kopers. Hij kan niet na het eindbod gewoon dokr onderhandelen met de hoogste bieder.

Wil de verkoper niet het risico lopen dat het eindbod te laag is en hij op zoek moet naar andere kopers dan zal hij eerst netjes moeten uit onderhandelen met de eerste mogelijke koper en als die afhaakt kan hij pas in onderhandeling met mogelijke koper nummer 2.
quote:sugarmiss schreef op 06 juni 2016 @ 09:49:

[...]

Dit mag dus niet.

De makelaar mag beide partijen vragen om een eindbod te doen. De makelaar hoopt zo een hoog eindbod te krijgen omdat beiden het huis graag willen hebben en weten dat ze hoger moeten bieden dan de concurrentie.

De verkoper kan dan kiezen om het huis tegen dat eindbod te verkopen aan de koper of hij zal op zoek moeten naar nieuwe kopers. Hij kan niet na het eindbod gewoon dokr onderhandelen met de hoogste bieder.

Wil de verkoper niet het risico lopen dat het eindbod te laag is en hij op zoek moet naar andere kopers dan zal hij eerst netjes moeten uit onderhandelen met de eerste mogelijke koper en als die afhaakt kan hij pas in onderhandeling met mogelijke koper nummer 2.

Wat 'mag' of niet is geen wet. Hooguit een richtlijn van de makelaarsvereniging, of een 'nette manier' van werken.

Een makelaar mag wettelijk gezien alles, inclusief kopers tegen elkaar uitspelen, of halverwege de regels veranderen. En verkopers mogen hun makelaar aan de kant schuiven en zelf dooronderhandelen als de makelaar niet mee wenst te doen aan hun prijsopdrijvende taktieken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven