Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek verhogen?

31-05-2016 09:23 53 berichten
Beste forummers,

Vorig jaar heb ik een huis gekocht (benedenapartement). Gunstige prijs, gunstige hypotheek, het is allemaal heel goed uitgepakt. Nu wil ik een heel nieuw toilet. De ruimte is erg onhandig ingedeeld, de spoelbak blijft soms hangen en er zitten twee soorten tegels op de muur. Ook wil ik een kleine serre aan mijn achtergevel.

Ik ben hiervoor al aan het sparen, maar bedacht me dat ik ook mijn hypotheek kan verhogen. De rentestand is nog steeds heel erg laag, en ik heb de financiële ruimte. Maar nu mijn vraag: welke route moet ik nemen?

Eerst offertes laten uitbrengen, en dan naar de hypotheekverstrekker? Eerst kijken hoeveel ik kan bijlenen en dan offertes laten uitbrengen?

Voor de serre heb ik waarschijnlijk een architect nodig. Het wordt een klein serretje, maar tussen twee zijmuren in, dus wel op maat. Zo'n plan zal toch ook kosten met zich meebrengen? En last but not least: hoe "makkelijk" is het verhogen van een hypotheek?

Ik hoor graag jullie eventuele tips en ervaringen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@ Dymphnatam

Wij zitten midden in het traject van een verbouwing.

Eerste stap is toch echt, zoals al aangegeven is, je financiële ruimte bekijken.

Wanneer je op je huidige hypotheek een hoge inschrijving hebt bij de notaris hoef je geen notaris kosten te betalen.

Heb je dit niet dan heb je ook notariskosten.

Daarnaast komen er ook kosten bij voor een taxatierapport. Hierin staat vermeld wat de huidige marktwaarde is en de marktwaarde na verbouwing,

Uiteraard willen de banken ook nog wat verdienen en betaal je advies en afsluitkosten. Deze tarieven kun je gewoon online vinden. Advieskosten betaal je wanneer je gezamenlijk jullie wensen bespreek en je de bank opdracht geeft om een offerte te maken. Deze kosten moet je altijd betalen, ook wanneer je de offerte niet ondertekend. Doe je dit wel komen de afsluitkosten hier nog overheen.

Het beste is dus om een oriënterend gesprek aan te vragen. Er wordt dan gekeken wat je bestedingsruimte is en je krijgt kort wat informatie over de mogelijkheden. Echt inhoudelijk over wat het beste voor jou is wordt normaal gesproken niet behandeld.

Naast deze kosten moet je goed bedenken wat je wilt. Een beetje verbouwing kost al snel meer dan dat je verwacht. (Ik spreek uit ervaring). Het is niet alleen de serre neer zetten maar ook wat wil je op de vloer, wil je elektra in de serre, moet er een verwarmingselement in voor de winter enzovoort...

En het is inderdaad altijd wel aan te raden om wat eigen geld te gebruiken. Zeker voor een toilet zou ik niet speciaal een bedrag lenen maar in combinatie met het gehele plan kun je altijd wel de mogelijkheid bekijken.
quote:Dymphnatam schreef op 31 mei 2016 @ 10:23:

Nee, terugkrijgen. Daarom heet het ook een "Voorlopige Teruggave".

Je snapt er echt niet zoveel van hè?
Niet.

Ik heb geleerd te sparen zodat je je hypotheek zo laag mogelijk houdt. Zo heb je het later echt goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven