Het stinkt bij de buren

09-06-2016 09:27 40 berichten
Goeiedag allen. Nav een ander topic over buren komt mijn vraag. Of ik iets kan doen. Of t maar zo moet laten.

Ik woon al lang naast m'n buren. En al die tijd ruikt t zo erg als ik buiten zit. Of zomers met de ramen open boven ben in de kamer naast hun. Eigenlijk ook de kamer die t verst weg van ze is. Het ruikt naar cigarenrook en de groene kliko bij elkaar. Weet het niet anders uit te leggen. Een penetrante lucht. Echt vies. Nou moet ik vaak op een dag door de achterdeur dus ruik dat dan altijd. De geur is zomers in m'n keuken. Die grenst aan hun keuken. Wat kan ik doen om de geur te vermijden? De zon staat zomers op de keuken kant. Het is niet te doen met de deur dicht tijdens eten maken. En wil m ook graag open hebben.

Bij de voordeur ruik ik t ook door hun wc raampje heen.

Buurman is ivm ziekte altijd thuis en rookt hele dagen cigaren. Hygiene kennen ze ook niet echt. Als ik op visite kom douche ik erna. Kleren in de was.

Ik heb wel eens geprobeerd iets te zeggen. Maar het interesseert hun niet heb ik het idee. Het zijn lieve mensen en ik wil hun zeker niet kwetsen. Maar heeft iemand een idee. Of t maar gewoon zo laten. Als hun familie komt logeren gaan er van die geur dingetjes in de stopcontacten. En wordt er minder gerookt. Het ruikt dan ook beter in huis. Maar om nou te zeggen: goh toen rook t zo lekker in huis. Dat helpt niet. T stinkt erna weer.
Koop of huur?
Huur
Alle reacties Link kopieren
Ach pinda, je bent ook zo'n goeierd.

Ik zou gewoon zeggen: 'ik vind jullie lieve mensen en prima dat jullie deze geur inmiddels niet meer ruiken maar ik heb er last van dus stop die apparaten altijd maar in het stop contact'.
het lijkt me stug dat als zij van die dingen in hun stopcontact doen jij ineens niets meer ruikt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn eerste ingeving: kennen ze echt geen hygiene of kunnen ze de boel niet meer bijhouden? Je komt er blijkbaar wel eens, dit kun je vast wel inschatten. In het tweede geval dit eens bespreekbaar maken, evt. met de familie die er komt.

Ik heb verder geen adviezen, vind 'burenoverlast' ook altijd zo lastig. Maar ik ken je probleem, ik heb onderburen (beide alcoholist) gehad met een hond met schurft (ofzo, in elk geval kale plekken en een ongelooflijke stank), zodra zij de balkondeur openden moest de mijne dicht. En als zij net door het trappenhuis waren geweest moest ik 5 trappen lang mijn neus dicht houden anders ging ik echt over mijn nek.

Er waren nog veel meer issues in die flat, die verhalen doen het altijd goed op feestjes, maar we zijn uiteindelijk verhuisd.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Nee ik ruik het dan nog wel maar ze ventileren dan meer en man rookt dan amper. En dan gaat de afzuigkap ook aan bij t koken. Die familie (1 persoon) blijft dan enkele weken. Dat zette ik er niet bij. Excuus.
Vragen of ze groene bak aan de andere kant willen zetten en gewoon aangeven dat je last hebt van hun rook.

Is het echt heel vervelend en willen ze niks kan je een klacht indienen bij de woningcorporatie.
Misschien bij de verhuurder aankaarten? Stankoverlast of leefgeuren? Laat ze zelf komen snuffelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Doppinda schreef op 09 juni 2016 @ 09:35:

Nee ik ruik het dan nog wel maar ze ventileren dan meer en man rookt dan amper. En dan gaat de afzuigkap ook aan bij t koken. Die familie (1 persoon) blijft dan enkele weken. Dat zette ik er niet bij. Excuus.Waarom gebruiken ze anders de afzuigkap niet? Vanwege de kosten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met meer buren sta je overigens sterker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 juni 2016 @ 09:37:

[...]

Waarom gebruiken ze anders de afzuigkap niet? Vanwege de kosten?

Ook al eens iets van gezegd. Ivm geur en condens als tip. Haalt buurvrouw een keer de schouders op.

Ik heb al eens geprobeerd te helpen schoonmaken. Samen keuken aangepakt. Wilde ze wel. Was ook schoon. Voor een week ongeveer. Toen t aanrecht weer vol.
Je zegt dat je er op visite gaat....ga nog een keer en bespreek het. Als hij ziek is weten ze misschien de weg naar instanties niet?

Overleg of je bijvoorbeeld samen buurtzorg, wmo, in kunt schakelen.

Ook zou ik het eerst aangeven als je bijvoorbeeld de verhuurder inschakelt.

Zitten ze er zelf niet mee? Misschien weten ze gewoon niet hoe ze het aan moeten pakken?
groene bak kun je vragen of ze hem verzetten, iemands roken in eigen huis of tuin kun je niets van zeggen
Ik ga iig niet melden ofzo. Daar hou ik niet van. Ik wil t graag Zeggen en zelf oplossen maar hoe. Op welke manier. Heb best al dingen gezegd maar t zit er niet in ofzo.

Die groene bak lucht komt uit hun huis. Niet van hun groene bak.

Ik moet even weg. Dus reageer later pas weer
quote:Gele_Suikerspin schreef op 09 juni 2016 @ 09:46:

Je zegt dat je er op visite gaat....ga nog een keer en bespreek het. Als hij ziek is weten ze misschien de weg naar instanties niet?

Overleg of je bijvoorbeeld samen buurtzorg, wmo, in kunt schakelen.

Ook zou ik het eerst aangeven als je bijvoorbeeld de verhuurder inschakelt.

Zitten ze er zelf niet mee? Misschien weten ze gewoon niet hoe ze het aan moeten pakken?

Dar kan ik idd wel zeggen. Dat ze hulp kunnen krijgen. Man zit er wel mee maar kan niet veel beginnen en niks mag geld kosten. En vrouw werkt 20 uur en doet verder weinig.

Ze zei van de week nog tegen mij ik kan dat niet zoals jij. Nooit wen voorbeeld gehad. Ik zei je kan elke dag leren en opnieuw beginnen. En ik was voor mijn doen eerlijk en zei: ik snap eigenlijk niet dat je elke dag in de rommel wilt zitten.

Ik vond t nogal wat van mezelf. Ze schrok er niet van. Heeft later wel een deel opgeruimd vertelde ze.
Sommige mensen ventileren hun huis nauwelijks. Dan gaat het muf ruiken en blijven vieze geuren zoals van sigaren, afvalbak en koken lang hangen.

Ik zou het met hen bespreken. Vragen of ze dagelijks een uurtje een raampje of ventilatierooster open kunnen zetten in keuken en woonkamer.

Zelf ruiken ze het waarschijnlijk niet eens meer en hun loge's wel. Daarom is het minder als er loge's zijn.
quote:Doppinda schreef op 09 juni 2016 @ 09:51:

[...]

Dar kan ik idd wel zeggen. Dat ze hulp kunnen krijgen. Man zit er wel mee maar kan niet veel beginnen en niks mag geld kosten. En vrouw werkt 20 uur en doet verder weinig.

Ze zei van de week nog tegen mij ik kan dat niet zoals jij. Nooit wen voorbeeld gehad. Ik zei je kan elke dag leren en opnieuw beginnen. En ik was voor mijn doen eerlijk en zei: ik snap eigenlijk niet dat je elke dag in de rommel wilt zitten.

Ik vond t nogal wat van mezelf. Ze schrok er niet van. Heeft later wel een deel opgeruimd vertelde ze.Maar als ze het zelf kunnen maar niet DOEN, dan krijgen ze echt geen hulp van de Wmo hoor. En een eigen bijdrage moeten ze sowieso betalen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Tsja, als het hen voor henzelf al niet lukt om de boel een beetje schoon en leefbaar te houden, gaan ze het zeker niet voor de buren doen.

Ben bang dat je daar de hut zelf kan gaan schoonhouden als je geen overlast meer wil.
quote:hiltje schreef op 09 juni 2016 @ 10:32:

Tsja, als het hen voor henzelf al niet lukt om de boel een beetje schoon en leefbaar te houden, gaan ze het zeker niet voor de buren doen.

Ben bang dat je daar de hut zelf kan gaan schoonhouden als je geen overlast meer wil.

Dit.

Of je overlegd met de verhuurder wat je kan doen, je hoeft ze niet meteen erbij te naaien maar ik denk dat je zelf niet veel aan kan doen.
Verhuurder kan er natuurlijk ook niets doen. Tenzij het echt zodanig vervuild dat het GGD-werk wordt en gedwongen opname voor de buren. Maar sigaren roken en de afzuigkap niet gebruiken valt daar niet onder.

Vervelend maar niets aan te doen en een consequentie van in een dichtbevolkt land wonen: buren hebben vaak andere normen en waarden en daar moet je meestal maar mee leren leven.
quote:amarna schreef op 09 juni 2016 @ 09:54:

Sommige mensen ventileren hun huis nauwelijks. Dan gaat het muf ruiken en blijven vieze geuren zoals van sigaren, afvalbak en koken lang hangen.

Ik zou het met hen bespreken. Vragen of ze dagelijks een uurtje een raampje of ventilatierooster open kunnen zetten in keuken en woonkamer.

Zelf ruiken ze het waarschijnlijk niet eens meer en hun loge's wel. Daarom is het minder als er loge's zijn.Ja dit is het.
quote:streepjessokken schreef op 09 juni 2016 @ 09:57:

[...]

Maar als ze het zelf kunnen maar niet DOEN, dan krijgen ze echt geen hulp van de Wmo hoor. En een eigen bijdrage moeten ze sowieso betalen.Nee Ok maar ik kan t wel zeggen ja. Weet alleen niet goed hoe ik iets zeg zonder lullig te klinken. Dat t zo ruikt zEg maar.
Goede fee dat kan ik idd wel doen. Verhuurder maakt t vast wel vaker mee. En misschien hebben ze goede ideeën.

Hiltje dat is ook zo. Huishoudelijke adviezen zijn daarom ook welkom. Wat ik er tegen zou kunnen doen vanuit mijn huis. Maar wordt lastig denk ik

Nu met t mooie weer valt t meer op weer. Ramen deuren open. Blegh.
Ik heb ook last van stank gehad. Een ontzettend penetrante brandige geur kwam dan van boven naar beneden via de meterkast. Alsof er boven mij een crematorium zat.

Echter doet mijn bovenbuurvrouw nooit open en is nogal schuchter , ik heb dus gewoon de woningbouw gebeld.

Ze hebben toen de trekgaten met pur dicht gespoten en sindsdien geen last meer gelukkig.

Ik zou dus gewoon aangeven dat je er last van hebt of anders de woningbouw bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven